O OAΣΘ θα προχωρήσει στην μίσθωση και άλλων 270 αστικών λεωφορείων, αλλά ακόμη δεν έχει διευκρινιστεί αν θα προκηρύξει νέο διαγωνισμό ή αν θα ενεργοποιήσει τις προαιρέσεις που προβλέπονταν στη διακήρυξη για τον πρώτο διαγωνισμό των 180 λεωφορείων ή αν μελετάει κάποια άλλη κίνηση προκειμένου, να ενισχύσει το στόλο του με αξιόμαχα οχήματα.
Να σημειωθεί ότι στο επόμενο 15νθημερο, όπως δήλωσε ο υπουργός Μεταφορών & Υποδομών κ. Καραμανλής, θα προκηρυχθεί και ο μεγάλος διαγωνισμός για την προμήθεια καινούργιων λεωφορείων για Αθήνα και Θεσσαλονίκη, λεωφορείων ….του κουτιού, καθαρότερων τεχνολογιών και φιλικότερων για το περιβάλλον.
Σήμερα στη Θεσσαλονίκη, κυκλοφορούν σε καθημερινή βάση περί τα 400-450 λεωφορεία, από τα οποία, τα 190-200 οχήματα που βγαίνουν στους δρόμους, είναι ιδιοκτησίας του ΟΑΣΘ. Από αυτά όμως, όπως πληροφορείται το GRTimes.gr, μόνο τα 50 είναι στην πραγματικότητα αξιόμαχα. Η διοίκηση του Οργανισμού φαίνεται πως θέλει να «ξεκαθαρίσει το άγος» του προβληματικού στόλου, που την επιβαρύνει με υψηλά κόστη συντήρησης, ενώ κάθε λίγο και λιγάκι, δίνει και από μερικές χιλιάδες ευρώ για την προμήθεια ανταλλακτικών, έχοντας ήδη σε εξέλιξη περί τους 30 διαγωνισμούς πάλι για ανταλλακτικά.
Σημειώνεται ότι σε αυτά τα 450 λεωφορεία που κυκλοφορούν στη Θεσσαλονίκη, περιλαμβάνονται 125 λεωφορεία των ΚΤΕΛ σε περιφερειακές γραμμές, ακόμη 120 της MED BUS & TRUCK που υπέγραψε τη σύμβαση για την εκμίσθωση 180 λεωφορείων στον ΟΑΣΘ ενώ σύντομα θα παραδοθούν και τα υπόλοιπα 60 και, 8-10 από τα 50 λεωφορεία που αγόρασε ο Δήμος Θεσσαλονίκης από τη Λειψία.
Πολυετής υποχρέωση του ΥΠΥΜΕ και διάθεση ως 55 εκ. ευρώ
Με την υπογραφή Υ.Α (Μάϊος 2020) για «ανάληψη πολυετούς υποχρέωσης για την μίσθωση λεωφορείων αστικού τύπου», ο ΟΑΣΘ είχε προκηρύξει το διαγωνισμό για τα 180 λεωφορεία, ντίζελ, κατηγορίας Euro 5, στον οποίο περιλαμβάνονταν δύο προαιρέσεις ( η τρίτη απορρίφθηκε) που είχαν εγκριθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Η μία αφορούσε το δικαίωμα προμήθειας περισσοτέρων λεωφορείων και, η άλλη, την επέκταση της σύμβασης κατά 15 μήνες (σ.σ. 30 +15 μήνες).
Πιο συγκριμένα, «το δικαίωμα του ΟΑΣΘ για αύξηση των μισθωμένων λεωφορείων για έως 2,5 φορές του ελάχιστου αριθμού 180 με αποτέλεσμα να είναι δυνατή η μίσθωση έως και 450 λεωφορείων κατά τη διάρκεια της σύμβασης, αποτελεί επιτρεπτή ρήτρα αναθεώρησης αυτής, το αντικείμενο της οποίας προβλέπεται με σαφήνεια και ακρίβεια, χωρίς να μεταβάλλεται η συνολική φύση της σύμβασης, ως σύμβασης προμήθειας, λαμβανομένου υπόψη ότι ούτε στις διατάξεις του Ενωσιακού, ούτε του εθνικού δικαίου προβλέπεται περιορισμός ως προς την αξία του δικαιώματος προαίρεσης, το οποίο μπορεί να είναι μεγαλύτερης αξίας από την αρχική σύμβαση όπως εν προκειμένω. Οίκοθεν νοείται ότι το δεύτερο δικαίωμα προαίρεσης, που αφορά στο επιπλέον ποσό, είναι επίσης νόμιμο».
Το «συν» της προαίρεσης
Αν ο ΟΑΣΘ δεν προκηρύξει νέο διαγωνισμό, αλλά ενεργοποιήσει τη σύμβαση, υπολογίζεται ότι θα μπορέσει να «γλυτώσει» από έξι ως και οκτώ μήνες στο χρόνο προμήθειας των επιπλέον λεωφορείων. Σε αυτή την περίπτωση, θα πρέπει να πάρει τα υπόλοιπα λεωφορεία πάλι από τη MED BUS & TRUCK, με την οποία θα πρέπει να υπογράψει μία νέα σύμβαση. Αυτό δεν συνεπάγεται αναγκαστικά τον αποκλεισμό άλλων εταιρειών, κάτι που θα εξαρτηθεί από τη MED BUS & TRUCK.
Σημειώνεται ότι ο διαγωνισμός για τα 180 λεωφορεία ήταν προϋπολογισμού 16,2 εκατ. προ ΦΠΑ (σ.σ. η MED BUS έκανε και έκπτωση 1% επί της τιμής που είχε προσφέρει και η οποία ήταν χαμηλότερη της προϋπολογισθείσας), αφορούσε λειτουργική μίσθωση διαξονικών και αρθρωτών λεωφορείων κατηγορίας Euro 5, για διάρκεια 30 μηνών.
Mε την ανάληψη πολυετούς υποχρέωσης, από το ΥΠΥΜΕ, μέχρι το 2024, το κράτος δεσμεύθηκε να διαθέσει συνολικά μέχρι 55 εκατ. ευρώ για τις συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης, στο πλαίσιο των ανωτέρω προαιρέσεων.
Μένει λοιπόν να δούμε τι τελικώς θα κάνει ο ΟΑΣΘ, προφανώς σε συνεννόηση με το αρμόδιο Υπουργείο, σαν κρατική επιχείρηση που είναι. Αλλά παράλληλα περιμένουμε να δούμε τι τύπους λεωφορείων θα αφορά ο διαγωνισμός που θα προκηρύξει το ΥΠΥΜΕ. Σημειώνεται ότι η ΟΣΥ εκτελεί δοκιμαστικά δρομολόγια με ηλεκτροκίνητα λεωφορεία που στάλθηκαν στην Αθήνα προκειμένου να ληφθούν αποφάσεις εν όψει προκήρυξης του διαγωνισμού του ΥΠΥΜΕ.