ΣΕΤΕΟ: -50% τα έσοδα του δημοσίου από την παραχώρηση της “Εγνατίας”

ΣΕΤΕΟ: -50% τα έσοδα του δημοσίου από την παραχώρηση της “Εγνατίας”

Ρεπορτάζ: Άννη Καρολίδου

Έστω και τώρα, παραμονή της κατάθεσης των δεσμευτικών προσφορών για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, θα πρέπει να  διορθωθεί το «λάθος» που έγινε το 2011. Όπως τονίσθηκε σε συνέντευξη Τύπου των εργαζομένων της «Εγνατία Οδός ΑΕ»,  με την παραχώρηση, τα έσοδα του δημοσίου θα μειωθούν κατά 50% ενώ θα αυξηθεί σημαντικά και το κόστος χρήσης του αυτοκινητόδρομου.

Τα παραπάνω τονίσθηκαν κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου που παραχώρησαν εκπρόσωποι των εργαζομένων της «Εγνατία Οδός Α.Ε.», οι οποίοι ήταν και παραμένουν αντίθετοι με την παραχώρηση, τονίζοντας ότι δεν υπάρχει κανένας λόγος παραχώρησης ενός περιουσιακού στοιχείου του δημοσίου, αξίας 7 δις. ευρώ, που είναι ολοκληρωμένο κατασκευαστικά και του οποίου το κόστος λειτουργίας και συντήρησης καλύπτεται πλήρως από τα έσοδα των διοδίων, ενώ ποσοστό αυτών των εσόδων, περίπου το 10%-12% κατατίθεται για την αποπληρωμή του δημοσίου χρέους.

«Η αντίθεσή μας στην παραχώρηση δεν είναι ιδεολογική. Είμαστε αντίθετοι γιατί είναι μία λάθος σχεδιασμένη παραχώρηση, το ομολογούν πολλοί πολιτικοί αλλά θα πρέπει και να διορθώσουν αυτό το λάθος», τόνισε ο πρόεδρος του ΣΕΤΕΟ κ. Σταύρος Σάκκος.

Οι εργαζόμενοι της Εγνατίας Οδού Α.Ε., που αύριο πραγματοποιούν 24ωρη απεργία, έχουν ήδη στείλει σε κόμματα, υπουργεία, πολιτικούς και φορείς τη μελέτη που εκπόνησαν μέσα στο Δεκέμβριο ο αναπλ. καθηγητής του ΑΠΘ κ. Γρηγόρης Ζαρωτιάδης και ο οικονομολόγος και δημοσιογράφος κ. Λεωνίδας Βατικιώτης και ζητούν, έστω και τώρα, να σταματήσει ο διαγωνισμός παραχώρησης.

Στη συνέντευξη Τύπου τονίσθηκε από τον κ. Ζαρωτιάδη, ότι η παραχώρηση δεν εξυπηρετεί το δημόσιο συμφέρον, γιατί το έργο είναι κατασκευασμένο άρα το κράτος δεν έχει ανάγκη άντλησης ιδιωτικών επενδυτικών κεφαλαίων για να κατασκευάσει έργο, ενώ δεν υπάρχει και ανάγκη τόνωσης του ανταγωνισμού μέσω της παραχώρησης.

Ο καθηγητής του ΑΠΘ δήλωσε ότι τα έσοδα του ελληνικού δημοσίου θα είναι τουλάχιστον κατά 50% λιγότερα αν παραχωρηθούν Εγνατία και κάθετοι άξονες, απ’ ότι αν συνεχίσει να λειτουργεί ο αυτοκινητόδρομος με το μεικτό σύστημα που ισχύει σήμερα, δηλαδή τη διαχείριση να έχει η Ε.Ο.Α.Ε. όπως και τα έσοδα, ενώ τα έργα συντήρησης να ανατίθενται σε ιδιωτικές εταιρείες μετά από δημόσιους μειοδοτικούς διαγωνισμούς.

Τα στελέχη της «Εγνατίας» απάντησαν στις πληροφορίες που έχουν διαρρεύσει περί του πολύ υψηλού κόστους βαριάς συντήρησης, που ίσως και να φθάνει τα 6 δις. σε βάθος 35ετίας. Συγκεκριμένα είπαν ότι συνολικά οι δαπάνες λειτουργίας και συντήρησης, τακτικής και βαριάς, όπως και αναβάθμισης του αυτοκινητόδρομου, υπολογίζονται ετησίως από 56 έως 118 εκατ. , ποσό που κυμαίνεται λόγω της εκτέλεσης, περιοδικά, έργων βαριάς συντήρησης.

Ειδικά για τη βαριά συντήρηση, η ετήσια δαπάνη υπολογίζεται από 10 ως 35 εκατ. ευρώ, δηλαδή σε βάθος 35ετίας δεν θα υπερβεί τα 1,3 δις ευρώ maximum.

Η μέση ετήσια δαπάνη λειτουργίας και συντήρησης υπολογίζεται σε 74 εκατ. ευρώ, ποσό που υπερκαλύπτεται ακόμη και με την πολύ χαμηλή χρέωση του τέλους διοδίων , στο 0,03 ευρώ/χλμ. Σημειώνεται ότι με το χαμηλό τέλος διοδίων και χωρίς να έχουν τεθεί σε λειτουργία όλοι οι πλευρικοί σταθμοί διοδίων της Εγνατίας, η Εταιρεία έχει έσοδα άνω των 100 εκατ. ευρώ το έτος .

Η πρόταση των εργαζομένων της ΕΟΑΕ

Ο Σύλλογος Εργαζομένων της Εγνατίας Οδού θεωρεί ότι το βέλτιστο μοντέλο διαχείρισης για τον ήδη κατασκευασμένο αυτοκινητόδρομο της Εγνατίας Οδού είναι:

  • Η διατήρηση του παρόντος μοντέλου ανάθεσης των έργων και υπηρεσιών με δημόσιες συμβάσεις από την ΕΟΑΕ, κατόπιν διεθνών διαγωνισμών.
  • Η διατήρηση του σημερινού χαμηλού τέλους διοδίων (0,03ευρώ/Km) ή εναλλακτικά, η μικρή αύξησή του σε επίπεδο κοινωνικά αποδεκτό (μέχρι 0,04ευρώ/Km).
  • Οι συμβάσεις στοιχειώδους συντήρησης, λειτουργίας της οδού και λειτουργίας των διοδίων να είναι διάρκειας 7-10 ετών ώστε οι ανάδοχοι να επενδύουν σε εξοπλισμό και προσωπικό.
  • Η αποζημίωση των αναδόχων να γίνεται με τον έλεγχο δεικτών απόδοσης στα βασικά και κρίσιμα στοιχεία της συντήρησης και της λειτουργίας της οδού.
  • Η ΕΟΑΕ να διατηρήσει τον επιτελικό ρόλο του σχεδιασμού της μελλοντικής αξιοποίησης και ανάπτυξης της υποδομής και τον ρόλο της εποπτείας των συμβάσεων σύμφωνα με τη νομοθεσία των δημοσίων έργων.
  • Η βαριά συντήρηση να προγραμματίζεται και να εκτελείται επίσης με συμβάσεις δημοσίων έργων κατόπιν διεθνών διαγωνισμών.
  •  Δραστηριότητες που εμπεριέχουν επιχειρηματικές δραστηριότητες, όπως η ανάπτυξη και λειτουργία Σταθμών Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών, να ανατίθενται με συμβάσεις παραχώρησης.
  •  Τα έσοδα διοδίων να εισπράττονται από την ΕΟΑΕ και να χρηματοδοτούν όλες τις ανωτέρω συμβάσεις.
  • Τα κέρδη από την εκμετάλλευση της οδού να διατίθενται για την αναβάθμιση και βελτίωση της υποδομής.
  • Μέρος των κερδών να διατίθεται για την εκτέλεση άλλων δημόσιων έργων στις περιοχές διέλευσης της Εγνατίας Οδού ή και ευρύτερα σύμφωνα με τον προγραμματισμό και τις ανάγκες του Υπουργείου Υποδομών.
  • Ποσοστό των κερδών να κατατίθεται στον λογαριασμό εξυπηρέτησης Δημόσιου Χρέους.
  • Επίσης, ποσοστό των κερδών να μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την αποπληρωμή των δανείων του Υπουργείου Οικονομικών με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.

 

 

Δείτε τις ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο GRTimes.gr

Ακολουθήστε το GRTimes στο Google News και ενημερωθείτε πριν από όλους

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

go-to-top