Aυτόνομα οχήματα και 5G απαλλάσσουν τις πόλεις από τα ΙΧ

Aυτόνομα οχήματα και 5G απαλλάσσουν τις πόλεις από τα ΙΧ

Ρεπορτάζ: Άννη Καρολίδου

Τα ηλεκτρικά αυτόνομα  οχήματα, που θα κινούνται πάνω στις οδούς της διασυνδεσιμότητας που θα στρώσουν οι υποδομές και υπηρεσίες 5G,  θα απαλλάξουν τους δρόμους των πόλεων ως και από το 80% των ΙΧ αυτοκινήτων.

Το αύριο στις μετακινήσεις, έχει ήδη δώσει δείγματα, έτσι αν θέλεις να γίνεις οδηγός ενός αυτόνομου οχήματος,  μάθε να το τηλεχειρίζεσαι και ξέχνα τη μία αυτή θέση, την προνομιούχα, πίσω από το τιμόνι του συμβατικού αυτοκινήτου. Επίσης, σκέψου άλλα ευαίσθητα και σοβαρά ζητήματα όπως η προστασία προσωπικών δεδομένων, καθώς και το μείζον θέμα της επαγγελματικής απασχόλησης σε ένα τελείως διαφορετικό τοπίο σε μεταφορές και επικοινωνίες.

Η τεχνολογία 5 G, η πιο σύγχρονη τεχνολογία που θα αλλάξει το τοπίο στις τηλεπικοινωνίες, είναι αυτή που θα ….στρώσει και το δρόμο στα ηλεκτρικά αυτόνομα οχήματα και πιο συγκεκριμένα, στα ηλεκτρικά κοινόχρηστα αυτόνομα οχήματα.

Η τεχνολογία 5 G  ήδη είναι στις πρώτες φάσεις ανάπτυξής της και στην Ελλάδα μάλιστα, με τον πολύ πετυχημένο διαγωνισμό για τις ραδιοσυχνότητες και το νέο νομοθετικό πλαίσιο, έχει ανοίξει βήμα για τα καλά. Αλλά όσο και αν τρέχει η τεχνολογία, η δημιουργία υποδομών 5G θα πάρει χρόνια. Τώρα βρισκόμαστε στη 2η φάση, αυτής των κινητών τηλεφώνων και η λειτουργία αυτόνομων, driverless, οχημάτων απαιτεί υποδομές σε επίπεδο 5ης φάσης, δηλαδή περίπου μία δεκαετία πριν δούμε αυτόνομα οχήματα να αναλαμβάνουνε μεταφορικό έργο στα ιστορικά κέντρα πόλεων ή να εξυπηρετούν κατοίκους επαρχιακών περιοχών.

Πολλά και πολύ ενδιαφέροντα ακούστηκαν από τους συνομιλητές της διαδικτυακής εκδήλωσης που μετέδωσε το ΑΠΕ- ΜΠΕ με θέμα «Αυτόνομα Οχήματα και 5G», με συντονίστρια τη δημοσιογράφο κα. Αλεξάνδρα Γούτα.

Το νοητικό άλμα στο μέλλον της βιώσιμης κινητικότητας με αυτόνομα οχήματα, βοήθησαν να κάνουμε τέσσερις εξέχοντες ομιλητές. Ο Διευθυντής Καινοτομίας της Cisco για Ευρώπη, Μέση Ανατολή, Αφρική και Ρωσία κ. Νίκος Χρυσός. Ο Δρ. Ευάγγελος Μπεκιάρης, Διευθυντής ΙΜΕΤ/ΕΚΕΤΑ και Αντιπρόεδρος ΕΚΕΤΑ. Η Δρ. Έλια Βαρδάκη, Ερευνήτρια του Εργαστηρίου Δυναµικών Συστηµάτων και Συστηµάτων Προσοµοίωσης στο Πολυτεχνείο Κρήτης και ο Ομότιμος καθηγητής Συστημάτων Μεταφορών του ΑΠΘ Δρ Αριστοτέλης Νανιόπουλος.  

Στον κόσμο των αυτόνομων οχημάτων

Είσαστε από αυτούς που απολαμβάνουν την οδήγηση; Είστε από αυτούς που θέλουν να μετακινούνται με το δικό τους ΙΧ αυτοκίνητο ή μήπως ανήκετε στην πιο ολιγάριθμη ομάδα των «πιστών» των κοινόχρηστων μέσων μεταφοράς και της πιο «πράσινης» κινητικότητας; Σε όποια ομάδα και αν ανήκετε, θα δείτε οχήματα τηλεχειριζόμενα να κινούνται στους δρόμους, με τους οδηγούς να είναι εκτός οχήματος και όχι εντός, αυτόνομα οχήματα που θα ανταλλάσσουν μεταξύ τους, ψηφιακά, πληροφορίες για τις συνθήκες κυκλοφορίας, αυτοκίνητα που θα εντοπίζουν από μόνα τους τις άδειες θέσεις στάθμευσης, που θα αποφεύγουν τα μποτιλιαρίσματα, που κάποια στιγμή θα απαλλάξουν τα κέντρα των πόλεων από τις χιλιάδες των ιδιωτικών οχημάτων  και τα σοβαρά προβλήματα που προκαλούν.

Τα αυτόνομα οχήματα έχουν ήδη μπει, πιλοτικά και μέσα από συγκεκριμένα έργα και ερευνητικά προγράμματα, στη Φινλανδία, την Αγγλία, τη Γερμανία αλλά ακόμη βρισκόμαστε αρκετά μακριά από το να είναι διεθνώς διαθέσιμα τα οχήματα με επίπεδο αυτονομίας G5. Yπάρχουν ζητήματα υποδομών και υπηρεσιών 5G, τεχνολογίας στην αυτοκινητοβιομηχανία, «συνομιλίας» των οχημάτων μεταξύ τους και ανταλλαγής πληροφοριών που αγγίζουν προσωπικά δεδομένα, ζητήματα ευθύνης σε περιπτώσεις ατυχημάτων, συνύπαρξης στους δρόμους των αυτόνομων οχημάτων και των οχημάτων με οδηγό, αλλά και «συνομιλίας» των πεζών με τα αυτόνομα οχήματα.

Όμως στο μέλλον της βιώσιμης κινητικότητας, εντός αστικών κέντρων αλλά και εκτός, ανήκουν και τα αυτόνομα οχήματα.

Ο Δρ. Νανιόπουλος, αναφέρθηκε μάλιστα σε αμερικανική μελέτη, σύμφωνα με την οποία το αυτόνομα οχήματα θα «εξαφανίσουν» το 80% των ΙΧ αυτοκινήτων από τους δρόμους των πόλεων, στους οποίους μελλοντικά οι μετακινήσεις θα γίνονται με πράσινα αυτόνομα κοινόχρηστα οχήματα, μετρό όπου υπάρχει και ηλεκτροκίνητα ΜΜΜ και, ποδήλατα.

Ιδανικά για τις δημόσιες συγκοινωνίες

Τα αυτόνομα οχήματα για τον καθηγητή, θα είναι ιδανικά για περιοχές της Ελλάδας όπου είναι ανεπαρκείς οι δημόσιες συγκοινωνίες, όπως π.χ. τα Ζαγοροχώρια και άλλα τμήματα επαρχιών. Επίσης, ο Δρ. Νανιόπουλος υποστήριξε ότι η Ελλάδα, με το ευρύ φάσμα καιρικών συνθηκών, το ποικίλο γεωγραφικό της ανάγλυφο, τις ιδιαίτερες οδηγικές της συνθήκες και το πολύ παραγωγικό ερευνητικό της δυναμικό, αποτελεί ιδανικό πεδίο ανάπτυξης, συνδυαστικά, των υποδομών και υπηρεσιών 5G και των μεταφορών με αυτόνομα οχήματα.

Τα Τρίκαλα case study

Η Ελλάδα, όπως φάνηκε στην περίπτωση των Τρικάλων με τη βιώσιμη κινητικότητα και το αυτόνομο κοινόχρηστο λεωφορείο, μπορεί να πρωτοπορεί και αυτός πρέπει να γίνει ο στόχος όλης της χώρας, τόνισε ο Δρ. Ευάγγελος Μπεκιάρης, επισημαίνοντας ωστόσο η κίνηση αυτόνομων οχημάτων και μάλιστα σε διακριτές λωρίδες, θα είναι πιο εύκολο να ξεκινήσει εκτός πόλεων, σε αυτοκινητόδρομους.

Μέσα στα αστικά κέντρα, η άντληση πληροφοριών από τα δίκτυα 5G ( στροφές, παρεμβαλλόμενοι όγκοι κτιρίων) μπορεί να συναντάει εμπόδια, όπως προβλήματα μπορεί να προκύψουν και από την υπερσυγκέντρωση χρηστών στο δίκτυο ή σε κάποιες περιοχές της πόλης.

Ο Δρ. Μπεκιάρης επισήμανε το πόσο προωθημένος είναι ο νόμος που πολύ πρόσφατα ψηφίσθηκε για τα ΣΒΑΚ, καθώς διευκολύνει τη δοκιμαστική λειτουργία αυτόνομων οχημάτων στις πόλεις, ενώ είπε ότι θα πρέπει να υπάρξει πρόνοια για την εκπαίδευση χειριστών αυτόνομων οχημάτων.

Όσο θελκτική και αν είναι η συζήτηση για την διείσδυση των αυτόνομων οχημάτων, στην πραγματικότητα απέχουμε ακόμη πολύ πριν μπούνε στην καθημερινότητα των πολιτών, πρόσθεσε ο κ. Μπεκιάρης, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι η συζήτηση για τα ηλεκτρικά οχήματα είχε αρχίσει το 1993 και μεσολάβησαν σχεδόν 25 χρόνια για να προσεγγίσουμε στην ηλεκτροκίνηση.

Νομικά και ηθικά ζητήματα

Η Δρ. Βαρδάκη, επισήμανε ότι η διεθνής κοινότητα θα πρέπει να δώσει απαντήσεις σε πολλά νομικά ζητήματα που αφορούν την προστασία προσωπικών δεδομένων και τους τρόπους χρήσης τους , κάτι που θα συναντήσουμε με τη διείσδυση  αυτόνομων οχημάτων που θα κάνουν χρήση της διασυνδεσιμότητας που επιτυγχάνεται με την τεχνολογία 5G.

Είναι συνεπώς το ζήτημα του hacking αλλά και το θέμα των ασφαλιστικών διεκδικήσεων, σε περιπτώσεις οδικών ατυχημάτων. Δεν είναι νοητό την ευθύνη να φέρει ο οδηγός, σε ένα αυτόνομο όχημα.

Τέλος, είναι και τα πολύ σημαντικά ζητήματα που συνδέονται με την απασχόληση και συγκεκριμένα των οδηγών λεωφορείων ή άλλων οχημάτων δημόσιας χρήσης. Προφανώς και θα χαθούνε θέσεις εργασίας, αλλά θα δημιουργηθούνε νέες ενώ θα πρέπει να υπάρξει πρόνοια με προγράμματα επανακατάρτισης που θα δίνουν έμφαση στα λεγόμενα mobility services, πρόσθεσε η κα. Βαρδάκη.

Το κλειδί στη διασυνδεσιμότητα

Η αγορά των αυτόνομων διασυνδεδεμένων αυτοκινήτων, θα αλλάξει τη ζωή μας σε μεγαλύτερο βαθμό, ίσως και από ότι έχει κάνει το internet, είπε ο κ. Χρυσός καθώς θα επιδράσει καταλυτικά στις μετακινήσεις μας και τις μεταφορές εμπορευμάτων. Σε αυτό το σύστημα μετακινήσεων του μέλλοντος, που θα είναι τελείως διαφορετικό, δεν θα χρειαζόμαστε τους δρόμους που έχουμε σήμερα, τους φωτεινούς σηματοδότες που σήμερα έχουμε, καθώς τα αυτόνομα αυτοκίνητα θα κυριαρχήσουν σε περιοχές των πόλεων που δεν θα υπάρχουν οχήματα με οδηγούς.

Καταλήγοντας ο κ. Χρυσός υποστήριξε ότι κατά τη δική του άποψη, το σημαντικότερο όλων θα είναι η διασυνδεσιμότητα που θα επιτευχθεί με τις υποδομές και τις υπηρεσίες 5G και όχι τόσο το εάν θα υπάρχει οδηγός στο αυτοκίνητο ή αν θα έχουμε απολύτως driverless οχήματα.

Η συζήτηση έχει ανοίξει, ερευνητικά προγράμματα είναι σε εφαρμογή, δοκιμαστικές κυκλοφορίες αυτόνομων οχημάτων έχουν αρχίσει, το μέλλον ήδη κάνει τα πρώτα του ….χιλιόμετρα στο παρόν.

Δείτε τις ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο GRTimes.gr

Ακολουθήστε το GRTimes στο Google News και ενημερωθείτε πριν από όλους

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

go-to-top