ΟΑΣΘ: 25 εκατ. κρατική αποζημίωση για την κοινωνική πολιτική

ΟΑΣΘ: 25 εκατ. κρατική αποζημίωση για την κοινωνική πολιτική

Ρεπορτάζ: Άννη Καρολίδου

Ο ΟΑΣΘ, στο πλαίσιο της προσπάθειας ανάταξης του Οργανισμού και κάλυψης των ελλειμμάτων του, ζητάει από την κυβέρνηση να μπει επιτέλους σε τάξη η διαχρονική εκκρεμότητα της αποζημίωσής του για την άσκηση κοινωνικής πολιτικής, με το ποσό των 25 εκατ. ευρώ μόνο για το 2020.

Ο ΟΑΣΘ, φορτωμένος από χρόνια με πολλά προβλήματα και αδυναμίες, προσπαθεί να αναδιοργανωθεί, όχι μόνο ως προς το σκέλος των παρεχόμενων υπηρεσιών προς το επιβατικό κοινό, αλλά και ως προς τη διαχείριση των οικονομικών του και ….να «συμμαζέψει», με τη ρύθμιση και κανονικοποίηση από πλευράς κράτους, της αποζημίωσης της άσκησης κοινωνικής πολιτικής.

Υπενθυμίζεται ότι το δημόσιο όφειλε στον ΟΑΣΘ, από τότε που κρατικοποιήθηκε, δηλαδή από τον Ιούλιο του 2017 και ως το 2019, περί τα 20 εκατ. ευρώ για την παροχή υπηρεσιών με μειωμένο κόμιστρο σε σπουδαστές και μαθητές, άτομα άνω των 65 ετών, ΑμεΑ, ανέργους (δωρεάν μετακίνηση), ποσά τα οποία ο Οργανισμός «πάλευε» με δυσκολία να εισπράξει από τα εμπλεκόμενα Υπουργεία και αυτό επειδή δεν είχαν ποσοτικοποιηθεί.

Να σημειωθεί, ότι οι απώλειες από την άσκηση κοινωνικής πολιτικής ήταν ακόμη μεγαλύτερες, αφού η προηγούμενη διοίκηση του ΟΑΣΘ, η διοίκηση Παππά, είχε αποσύρει τις απαιτήσεις για τα διεκδικούμενα προ της κρατικοποίησης, κάτι στο οποίο είχε αντιδράσει έντονα το Συνδικάτο Εργαζομένων ΟΑΣΘ. Σημειωτέον ότι το δημόσιο χρωστούσε στον ΟΑΣΘ, αποζημιώσεις, ως και από το 2014.

Τώρα όμως, αφού ποσοτικοποιήθηκε  το κόστος παροχής της ασκούμενης από το κράτος κοινωνικής πολιτικής, βάσει των στοιχείων για την περίοδο 2015- 2019 (σύνολο εισιτηρίων, κάρτες, μειωμένα εισιτήρια), εισηγείται την καταβολή από τον κρατικό προϋπολογισμό και συγκεκριμένα από τον προϋπολογισμό του Υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών, του ποσού των 25 εκατ. ευρώ.

Το συνολικό ποσό των 25 εκατ. για το 2020, αναλύεται σε 15 εκατ. ευρώ για τα  μειωμένα εισιτήρια και τις κάρτες και, σε 10 εκατομμύρια για την δωρεάν μετακίνηση περίπου 132.500 ανέργων στην Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης.

Το ποσό αυτό, που κατά τον Οργανισμό δεν θα πρέπει να βαρύνεται από ΦΠΑ επειδή αφορά κάλυψη ελλειμμάτων, προτείνεται να καταβάλλεται σε 12 ισόποσες μηνιαίες δόσεις και μάλιστα στο πρώτο δεκαήμερο κάθε μήνα.

Μειωμένα εισιτήρια, μειωμένα έσοδα

Για την εκτίμηση των εσόδων από μειωμένα εισιτήρια και κάρτες χρησιμοποιήθηκαν δεδομένα (πραγματικές πωλήσεις-ακυρώσεις εισιτηρίων και καρτών πολλαπλών διαδρομών) της περιόδου 2015 – 2019. Κατά την περίοδο αυτή που ο ΟΑΣΘ λειτούργησε ως ιδιωτικός και ως κρατικός φορέας, το τιμολόγιό του παρέμεινε σταθερό και το πλαίσιο των παροχών ήταν ενιαίο.

Σε αυτή την πενταετία, τα έσοδα του Οργανισμού, από όλες τις κατηγορίες, μειώθηκαν δραματικά αφού από 65 εκατ. ευρώ το 2015, έπεσαν στα 39 εκατ. το 2019, με την πραγματική κατάρρευση να σημειώνεται μετά την κρατικοποίηση, έτσι που το 2019 ήταν μειωμένα κατά 40,5% ως προς το έτος αναφοράς 2015.

Σε αντιστοιχία με τα συνολικά έσοδα, και αυτά από τα μειωμένα εισιτήρια και κάρτες απεριορίστων διαδρομών, παρουσιάζουν ξεκάθαρη πτωτική τάση κατά την ίδια χρονική περίοδο, αφού από περίπου 21 εκατ. ευρώ το 2015, έφθασαν περίπου στα 14,1 εκατ.  το 2019. Η συγκεκριμένη κατηγορία εσόδων, μετά την κρατικοποίηση, επίσης κατέρρευσε καθώς το 2019 μειώθηκαν κατά 32,%, ως προς το 2015.

οασθ-εσοδα

Μεταβολή των εσόδων του ΟΑΣΘ από εισιτήρια και κάρτες, την περίοδο 2015 – 2019.

Η κατάρρευση των εσόδων αναμφίβολα οφείλεται κυρίως στην αδυναμία δρομολόγησης του απαιτούμενου αριθμού λεωφορείων, αλλά και στην ανεξήγητη «ανοχή» που επιδείχθηκε προς την εισιτήριο-διαφυγή, η οποία τελικά, έγινε κανόνας.

Ο Οργανισμός, επεξεργαζόμενος τα στοιχεία της εν λόγω πενταετίας, προέβλεψε με βάση των γραμμή τάσης του κινητού μέσου όρου, ότι το κόστος μειωμένων εισιτηρίων και καρτών για το 2020, θα διαμορφωθεί περί τα 17 εκατ. ευρώ, οπότε προϋπολογιστικά προτείνει η αποζημίωσή του να ανέλθει σε 15 εκατ. ευρώ.

Όσο δε για την δωρεάν μετακίνηση των ανέργων (αποφασίσθηκε με το ν. 4331/02.07.2015 (ΦΕΚ 69/Α και ο τρόπος υπολογισμού της ορίσθηκε με την  ΚΥΑ 68440/1511/21.12.2018), αιτείται την καταβολή 10.000.260 ευρώ.

Έτσι, ο ΟΑΣΘ, αιτείται συνολικής αποζημίωσης για την άσκηση κοινωνικής πολιτικής, το 2020, ποσού 25 εκατ. ευρώ (μειωμένα εισιτήρια, κάρτες και μετακίνηση ανέργων)

Κάθε χρόνο επανυπολογισμός

Η πρόταση εισηγείται την καταβολή της αποζημίωσης σε 12 ισόποσες μηνιαίες δόσεις, όπως θα προβλέπεται από σχετική ΚΥΑ .

Ο υπολογισμός του ύψους της κοινωνικής πολιτικής του τρέχοντος έτους θα γίνεται από τα απολογιστικά στοιχεία για τα μειωμένα εισιτήρια και κάρτες του πρώτου δεκαμήνου , με αναγωγή στο δωδεκάμηνο.

Τον Μάρτιο κάθε επομένου έτους θα γίνεται εκκαθάριση, σύμφωνα με τα πραγματικά απολογιστικά στοιχεία του προηγουμένου έτους και θα εκδίδεται ΚΥΑ οριστικοποίησης της αποζημίωσης του ΟΑΣΘ.

Αν η χορηγηθείσα αποζημίωση υπολείπεται της οφειλόμενης, η διαφορά να καταβάλλεται με την χρηματοδότηση των επομένων τριών μηνών. Αν η χορηγηθείσα αποζημίωση υπερβαίνει την οφειλόμενη, για τα έτη 2020 και 2021 δεν επιστρέφεται, αλλά να παραμένει ως έκτακτη χρηματοδότηση στο πλαίσιο εξυγίανσης του ΟΑΣΘ.

Tέλος, ο ΟΑΣΘ θα αναλάβει την υποχρέωση να εκδώσει ειδικές κάρτες απεριορίστων  διαδρομών, ετήσιας ισχύος, για τους ΑΜΕΑ και τους ανέργους. Οι κάρτες αυτές θα διανέμονται με ευθύνη των υπηρεσιών των Υπουργείων Υγείας και Εργασίας στους δικαιούχους, ώστε να προσδιορίζεται αντικειμενικά τόσο ο αριθμός όσο και η δαπάνη για τις μετακινήσεις ΑΜΕΑ και ανέργων.

Εάν η παραπάνω εισήγηση του ΟΑΣΘ, «σφραγιστεί» από κυβερνητικής πλευράς με την έκδοση ΚΥΑ, τότε ένα διαχρονικό πρόβλημα που μάλιστα αφορά σημαντικό κόστος για τον Οργανισμό και το οποίο προκύπτει από την υλοποίηση της άσκησης κοινωνικής πολιτικής από πλευράς κράτους, θα ρυθμιστεί και θα καλύπτεται σε χρόνους που δεν θα δημιουργούνται ζητήματα ρευστότητας στην εταιρεία.

Δείτε τις ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο GRTimes.gr

Ακολουθήστε το GRTimes στο Google News και ενημερωθείτε πριν από όλους

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

go-to-top