Έρευνα – Θεσσαλονίκη: Αμφίδρομη και αλληλεπιδραστική η σχέση Έκθεσης – Πόλης

Έρευνα – Θεσσαλονίκη: Αμφίδρομη και αλληλεπιδραστική η σχέση Έκθεσης – Πόλης

Θετική, πολυδιάστατη, αμφίδρομη είναι η σχέση που αναπτύσσεται μεταξύ των κλαδικών εκθέσεων και της πόλης της Θεσσαλονίκης. «Μέσα από την έρευνα που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της διδακτορικής μου διατριβής, φαίνεται αυτή η αλληλεπίδραση, όπου η έκθεση ενισχύει την πόλη και παράλληλα αντλεί τη δυναμική από την πόλη» δηλώνει στο GRTimes.gr ο Δημήτρης Κουρκουρίδης Δρ. Τμήματος Μηχανικών Χωροταξίας και Ανάπτυξης της Πολυτεχνικής Σχολής του ΑΠΘ.

Της Ντέπυς Χιωτοπούλου ([email protected])

Μια έρευνα που ξεκίνησε το 2016 και ολοκληρώθηκε το Μάιο του 2021, στην οποία συμμετείχαν περισσότεροι από 1.100 πολίτες της Θεσσαλονίκης, 50 εκθέτες και 50 επισκέπτες εκθέσεων που πραγματοποιήθηκαν στην πόλη καθώς και 15 εκπρόσωποι τοπικών φορέων (σ.σ. στους τελευταίους η έρευνα διεξήχθη κατά τη διάρκεια του πρώτου lockdown, Μάρτιο του 2020) μεταφέρει ουσιαστικά συμπεράσματα σχετικά με τη σχέση της Έκθεσης και της Θεσσαλονίκης.

«Η έρευνα δηλώνει ότι η εκτίμηση της επίδρασης της εκθεσιακής δραστηριότητας στη Θεσσαλονίκη είναι θετική» δηλώνει στο GRTimes.gr ο Δημήτρης Κουρκουρίδης Δρ. Τμήματος Μηχανικών Χωροταξίας και Ανάπτυξης της Πολυτεχνικής Σχολής του ΑΠΘ, με την έρευνα να πραγματοποιείται στο πλαίσιο της διδακτορικής του διατριβής, υπό την επίβλεψη του Αν. Καθηγητή Ιωάννη Φραγκόπουλου.

Όπως ο ίδιος εξηγεί, η διατριβή επικεντρώθηκε στην περίπτωση της Θεσσαλονίκης που αποτελεί ένα παράδειγμα με αρκετές ιδιαιτερότητες που απορρέουν από την διαχρονική κοινωνική δυναμική της πόλης.

«Αντικείμενο της διατριβής μου ήταν οι κοινωνικοχωρικές διαστάσεις των εκθέσεων και των αλληλεπιδραστικών δυναμικών που αναπτύσσονται μεταξύ των εκθέσεων και των πόλεων που τις διοργανώνουν» αναφέρει ο κ. Κουρκουρίδης ο οποίος εστίασε σε δυο κλαδικές εκθέσεις, στην Zootechnia -τη μεγαλύτερη και μοναδική έκθεση του κλάδου της κτηνοτροφίας στην Ελλάδα αλλά και στην ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης- και στην Detrop -από τις σημαντικές εκθέσεις του κλάδου στην Ελλάδα, αλλά σαφώς όχι η σημαντικότερη στην χώρα.

Η Θεσσαλονίκη ως χώρος «αναπαραστάσεων» και ενίσχυσης της Έκθεσης

Στην ερώτηση προς τους εκθέτες, για το εάν η Θεσσαλονίκη ως πόλη προορισμός αποτελεί κριτήριο επιλογής της έκθεσης Zootechnia, έναντι άλλων εκθέσεων σε Ελλάδα και εξωτερικό, το 50% απάντησε πως η πόλη δεν έπαιξε κανέναν ρόλο στην επιλογή της συμμετοχής τους στην έκθεση ενώ για κάποιους άλλους η γεωγραφική θέση της Θεσσαλονίκης είναι αυτή που επηρεάζει την επιλογή.

Το γεγονός ότι η Θεσσαλονίκη βρίσκεται πολύ κοντά σε αγροτικές/κτηνοτροφικές περιοχές και στα Βαλκάνια την καθιστά εύκολα προσβάσιμη για τους επισκέπτες, πολλοί από τους οποίους δεν διανυκτερεύουν αλλά πραγματοποιούν μονοήμερη επίσκεψη.

Παραταύτα, υπάρχει και ένα σημαντικό μέρος των εκθετών στην Zootechnia που αναγνωρίζει ότι η Θεσσαλονίκη αποτελεί κριτήριο επιλογής, ως πόλη προορισμός, τόσο για τους ίδιους όσο και για τους επισκέπτες.

Τα συμπεράσματα από τις απαντήσεις των εκθετών, όπως σχολιάζει ο κ. Κουρκουρίδης φανερώνουν την αλληλεπίδραση μεταξύ έκθεσης και πόλης.

Νέα οικονομία και ανταγωνισμοί πόλεων – εκθέσεων

Σχετικά με την έρευνα που διεξήχθη και απευθύνθηκε στους εκθέτες που συμμετέχουν στην Detrop, φαίνεται ότι η γεωγραφική θέση της Θεσσαλονίκης ως κέντρο της Βόρειας Ελλάδας και η εγγύτητά της με τις Βαλκανικές χώρες είναι ο κύριος λόγος που καθόρισε την απόφαση συμμετοχής τους στη συγκεκριμένη διοργάνωση.

Με δεδομένο, ότι υπάρχουν ανταγωνιστικές εκθέσεις του ίδιου περιεχομένου στην Αθήνα, οι εκθέτες που επιλέγουν τη Θεσσαλονίκη στοχεύουν πρωτίστως στην τόνωση των συνεργασιών των επιχειρήσεών της με τη Βόρεια Ελλάδα και στο άνοιγμά τους σε νέες αγορές στα Βαλκάνια. Και οι επιχειρήσεις με έδρα τη Θεσσαλονίκη τόνισαν ότι οι συνεργασίες που επιδιώκουν να καλλιεργήσουν είναι σε τοπικό/περιφερειακό επίπεδο.

Σχολιάζοντας τα αποτελέσματα ο κ. Κουρκουρίδης επισημαίνει πως η αλληλεπίδραση πόλης και έκθεσης είναι αμφίδρομη. «Από τη μια η έκθεση ωφελεί την πόλη σε οικονομικό και κοινωνικό επίπεδο, αλλά από την άλλη και η φήμη της πόλης ωφελεί την έκθεση και συμβάλλει στην επιτυχία της διοργάνωσης» αναφέρει.

Πολυλειτουργικός ο ρόλος των εκθέσεων

Σύμφωνα με τα συμπεράσματα της ποσοτικής και ποιοτικής έρευνας, κοινή διαπίστωση όλων των ομάδων εμπλεκομένων των οποίων οι απόψεις διερευνήθηκαν είναι ότι ο ρόλος των εκθέσεων είναι πολυλειτουργικός και δεν περιορίζεται μόνο στον οικονομικό τομέα, συμπεριλαμβάνοντας πολιτισμικές, ιδεολογικές, πολιτικές και ευρύτερα κοινωνικές διαστάσεις.

Στο πλαίσιο της έρευνας απευθυνόμενη στους πολίτες της Θεσσαλονίκης, σχετικά με τους λόγους/στόχους της επίσκεψης στις εκθέσεις, το 73,3% απάντησε ότι αιτία ήταν η ενημέρωση/πληροφόρηση, το 70,7% η διασκέδαση/ψυχαγωγία, σε ποσοστό 31,2% ήταν οι άμεσες αγορές, 22,8% η δικτύωση και η επαφή με συνεργάτες και σε ποσοστό 6,7% εμπορικοί λόγοι. Οι παραπάνω απαντήσεις δείχνουν ότι οι λόγοι/στόχοι της επίσκεψης των πολιτών είναι ένα μείγμα διαφορετικών παραγόντων.

Θετική διάσταση

Επιπλέον, κοινή διαπίστωση όλων των συμμετεχόντων στην έρευνα, σε ποσοστό 88,7%, είναι η θετική, σε γενικές γραμμές, επίδραση της εκθεσιακής δραστηριότητας στην πόλη της Θεσσαλονίκης.

Αντίθετα, σε ποσοστό 10,2% θεωρεί ότι η εκθεσιακή δραστηριότητα δεν έχει καθόλου επίδραση, ενώ μόλις 1% των ερωτηθέντων θεωρεί ότι η επίδραση στην πόλη είναι αρνητική.

Από τις παραπάνω απαντήσεις, φαίνεται μια θετική διάσταση των κοινωνικών αναπαραστάσεων των πολιτών της Θεσσαλονίκης απέναντι στην εκθεσιακή δραστηριότητα και στην επίδρασή της στην πόλη.

Τέλος, σχετικά με τις θετικές οικονομικές επιδράσεις, προκύπτει ότι η σημαντικότερη είναι η ενίσχυση της τουριστικής ανάπτυξης, των τοπικών επιχειρήσεων, η επαφή των τοπικών επιχειρήσεων με μεγάλες διεθνείς επιχειρήσεις καθώς και η ενίσχυση της εξαγωγικής δραστηριότητας επιχειρήσεων, η ανταλλαγή τεχνογνωσίας, η ενίσχυση της απασχόλησης.

Zootechnia – Detrop

Η Zootechnia και η Detrop είναι δυο, από τις πολλές κλαδικές εκθέσεις που διοργανώνει η διοίκηση της ΔΕΘ – Helexpo στη Θεσσαλονίκη, υπό κανονικές συνθήκες, και αυτές επέλεξε ο Δρ. Τμήματος Μηχανικών Χωροταξίας και Ανάπτυξης της Πολυτεχνικής Σχολής του ΑΠΘ Δημήτρης Κουρκουρίδης στο πλαίσιο της διατριβής του, «οι οποίες έχουν μεγάλη παράδοση» όπως ανέφερε χαρακτηριστικά στο GRTimes.gr.

Βάσει της έρευνας, όπως επισημαίνεται, υπάρχει διαφοροποίηση η οποία ενδέχεται να σχετίζεται με την δομή των επιχειρήσεων του κλάδου της κτηνοτροφίας (Zootechnia) και των τροφίμων-ποτών (Detrop). Από τη μια οι επιχειρήσεις του κλάδου της κτηνοτροφίας έχουν μια πιο οικογενειακή δομή και στην έκθεση συμμετέχουν οι ιδιοκτήτες και τα μέλη της οικογένειάς τους που αυτοπροσδιορίζονται και αυτοί είτε ως ιδιοκτήτες, είτε ως ανώτατα στελέχη, καθώς αισθάνονται την επιχείρηση δική τους. Αντίθετα οι επιχειρήσεις του κλάδου των τροφίμων-ποτών, έχει μια πιο σύνθετη ιεραρχική δομή με στελέχη, πωλητές και απλούς εργαζόμενους. Έτσι σε μια έκθεση συμμετέχει όλη η γκάμα των εργαζομένων, ανάλογα με την σημαντικότητα της έκθεσης και του οικονομικού αποτελέσματος που δημιουργείται σε αυτή.

Τέλος,  να σημειώσουμε ότι η μεν Zootechnia –12η διεθνής έκθεση κτηνοτροφίας/ πτηνοτροφίας θα πραγματοποιηθεί 2 – 5 Φεβρουαρίου 2023, η δε Detrop – 30η διεθνής έκθεση τροφίμων και ποτών- θα λάβει χώρα στις εγκαταστάσεις της ΔΕΘ – Helexpo 26 -28 Φεβρουαρίου 2022.

Δείτε τις ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο GRTimes.gr

Ακολουθήστε το GRTimes στο Google News και ενημερωθείτε πριν από όλους

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

go-to-top