Γ. Τσακούμης: Oι μηχανικοί και οι προκλήσεις της Ανάπτυξης

Γ. Τσακούμης: Oι μηχανικοί και οι προκλήσεις της Ανάπτυξης

Ρεπορτάζ: Άννη Καρολίδου

Για τον Έλληνα μηχανικό στην εποχή της σύγχρονης επιχειρηματικότητας και των καινούργιων προοπτικών που δημιουργούν για τον τεχνικό κλάδο η Αειφορική Ανάπτυξη και η Νέα Οικονομία, μίλησε στο GRTimes.gr o νέος πρόεδρος του Τμήματος Κεντρικής Μακεδονίας του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος , αγρονόμος τοπογράφος μηχανικός κ. Γιώργος Τσακούμης.

Ο κ. Τσακούμης, που από το 2013 έχει αδιάλειπτη συμμετοχή στη Διοικούσα Επιτροπή του ΤΕΕ/ΤΚΜ, αρχικά σαν μέλος και στη συνέχεια σαν γενικός γραμματέας, έβαλε στο τραπέζι της συζήτησης τα μεγάλα ζητήματα των δημοσίων έργων, της χωροταξικής οργάνωσης της χώρας, της σφοδρής αντίθεσης στην εξομοίωση τίτλων σπουδών των ΑΕΙ με τα Κολλέγια, αλλά φυσικά και του «πονεμένου» έργου του Μετρό Θεσσαλονίκης.

Αυτή η νέα διοίκηση του ΤΕΕ/ΤΚΜ, είναι αναμφίβολα η πιο φρέσκια που γνώρισε το Τμήμα για πάρα πολλά χρόνια, αφού τα 7 από τα 11 μέλη της, συμμετέχουν σε Διοικούσα Επιτροπή για πρώτη φορά.

Αυτή η νέα ομάδα λοιπόν, ανέλαβε τη διοίκηση του μεγαλυτέρου Περιφερειακού Τμήματος του ΤΕΕ, σε μία περίοδο που ο Κλάδος, βαριά πληγωμένος από την πολύχρονη οικονομική κρίση, προσπαθεί να ανακάμψει. Και οι μηχανικοί, όλων των ειδικοτήτων, προσπαθούν να βρούνε το βηματισμό τους σε αυτό το καινούργιο οικονομικό περιβάλλον που έχει αρχίσει να διαμορφώνεται, ένα περιβάλλον με πολλές εξωγενείς μεταβλητές και δυνάμεις αστάθμητες, όπως επισήμανε ο κ. Τσακούμης.

Σε ποια θέση βρίσκονται ο τεχνικός κλάδος και οι μηχανικοί μετά από την μακροχρόνια κρίση και στην αρχή μιας νέας δεκαετίας;

«Είμαστε σε ένα σημείο καμπής για τον κλάδου που στα προηγούμενα χρόνια δέχθηκε ισχυρό πλήγμα καθώς η μεγάλη ζημιά έγινε στην Κατασκευή και στα Δημόσια Έργα, όπως και στη Βιομηχανία, τομείς που αφορούν όλες τις ειδικότητες των μηχανικών με αποτέλεσμα πάρα πολλοί συνάδελφοι να αναγκασθούν είτε να φύγουν στο εξωτερικό, είτε να φυτοζωούν.  Σε ό,τι δε αφορά στην Κεντρική Μακεδονία, είδαμε πολλούς συναδέλφους να μην εγγράφονται στο ΤΕΕ για το φόβο των εισφορών και της συνδρομής. Αυτό το πρόβλημα, που σε μεγάλο βαθμό αφορούσε τους νέους μηχανικούς, λύθηκε πρόσφατα αλλά η κατάσταση στον κλάδο δεν έχει ακόμη αλλάξει. Έφυγαν εκτός Ελλάδας μηχανικοί που ιδιώτευαν, αλλά και μηχανικοί μεγάλων εταιρειών του δημοσίου.

«Με τον ερχομό της νέας δεκαετίας, γεγονός είναι ότι καταγράφονται ορισμένα θετικά σημάδια. Η αγορά ανοίγει, οι Τράπεζες άρχισαν να κινούνται, ο Τουρισμός δείχνει να έχει πάρει για τα καλά μπρός. Αλλά για να μη μιλάμε μόνο για τις κατασκευαστικές ειδικότητες, ένας κλάδος που πάει καλά είναι της Πληροφορικής, ενώ κινητικότητα υπάρχει και στον κλάδο της Ενέργειας, τομέας στην οποίο στη χώρα μας, αναμένεται να γίνει κοσμογονία. Υπάρχουν θετικά σημάδια αλλά αυτά δεν έχουν ακόμη αποτυπωθεί στην καθημερινότητα και στην τσέπη του μηχανικού.

«Ευελπιστούμε ότι όλα θα πάνε καλά, αλλά να λάβουμε υπόψη πως η Ελλάδα βρίσκεται σε περιοχή που χαρακτηρίζεται από αστάθεια, άρα υπάρχουν κι’ άλλοι παράγοντες που δεν γνωρίζουμε πως θα μπορούσαν να επηρεάσουν την οικονομία μας.

«Έχουμε όμως και αρνητικές εξελίξεις για τον κλάδο, καθώς η Πολιτεία εξίσωσε σχεδόν τα ΑΕΙ με τα ΤΕΙ και τώρα έχουμε το θέμα των Κολλεγίων. Είμαστε σφόδρα αντίθετοι στην εξομοίωση των τίτλων σπουδών των διπλωματούχων μηχανικών, με τους τίτλους των Κολλεγίων».

Πόσο έχει αλλάξει τα τελευταία χρόνια το επάγγελμα του μηχανικού με την είσοδο νέων ειδικοτήτων;

«Έχουν ανοίξει νέες επαγγελματικές προοπτικές και κατευθύνσεις για τους μηχανικούς, ενώ αναθερμάνθηκαν και ειδικότητες που ήταν στα προηγούμενα χρόνια σε υποχώρηση, όπως αυτή του χημικού μηχανικού και του μηχανολόγου μηχανικού, που εμπλέκονται στα έργα περιβάλλοντος, διαχείρισης απορριμμάτων και τεχνολογιών νερού.

«Μάλιστα καταγράφεται στους νέους προτίμηση για τις κατευθύνσεις των μηχανολόγων όπως και των ηλεκτρολόγων μηχανικών, καθώς υπάρχει ενδιαφέρον και για τον κλάδο της Πληροφορικής στον οποίο, πολύ γρήγορα, βρίσκουν απασχόληση».

Υπήρξαν παρεμβάσεις, κεντρικά, που βοηθούν στο να βελτιωθεί η οικονομική κατάσταση των μηχανικών;

«Πολύ επιγραμματικά να πω ότι στο ασφαλιστικό, πολύ θετική ήταν η αποσύνδεση των ασφαλιστικών εισφορών από το φορολογητέο εισόδημα, γιατί αντιμετωπίζαμε την τραγική κατάσταση να φορολογούμαστε, ουσιαστικά, δύο φορές. Θετικές επίσης ήταν οι μειώσεις που έγιναν στους φορολογικούς συντελεστές, που φυσικά βοηθούν όλους τους επαγγελματίες και, στην περίπτωση του δικού μας κλάδου, ειδικά στους πάρα πολλούς ανεξάρτητους μηχανικούς με μικρά εισοδήματα. Περιμένουμε και άλλες βελτιώσεις σύμφωνα με τις δεσμεύσεις της κυβέρνησης, όμως ήδη έγινε ένα μεγάλο βήμα, ο κόσμος ανάσανε».

Πώς εξηγείτε αλλά και πώς αντιμετωπίζετε αυτή τη μεγάλη «κοιλιά» που έγινε στα δημόσια ή, καλύτερα, στα έργα δημόσιου χαρακτήρα;

«Μέχρι το 2010-2011 υπήρχαν μεγάλα και μεγαλεπήβολα έργα στη χώρα. Το κενό δημιουργήθηκε στα χρόνια της κρίσης, καθώς όχι μόνο δεν βγήκαν νέα έργα, αλλά σταμάτησε και η εκπόνηση μελετών, κι’ αυτό επειδή η χώρα δεν ήξερε που πατάει οικονομικά. Σιγά- σιγά, γίνονται προσπάθειες για να βγει μία νέα γενιά μεγάλων έργων που θα ευνοήσουν την ανάπτυξη της χώρας συνολικά. Σε αυτή τη νέα περίοδο, σαν μέθοδος χρηματοδότησης, κυρίως επιλέγονται τα ΣΔΙΤ καθώς η χώρα διευκολύνεται επειδή έτσι δεν διαθέτει τα απαιτούμενα πολύ μεγάλα κεφάλαια, στην ουσία το κράτος κάνει έργα με δόσεις. Βλέπουμε τα ΣΔΙΤ να επιλέγονται για έργα περιβαλλοντικά όπως διαχείρισης απορριμμάτων, αλλά και σε νέους αυτοκινητόδρομους.

«Είμαστε στο ξεκίνημα μίας τέτοιας προσπάθειας, για τη δημοπράτηση νέων μεγάλων έργων και εμείς, σαν Τεχνικό Επιμελητήριο, θεωρούμε ότι τα ΣΔΙΤ, δηλαδή οι συμπράξεις δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, μπορούν σε πάρα πολλές περιπτώσεις να δώσουν λύση στην κατασκευή αλλά και στη συντήρηση έργων δημοσίου χαρακτήρα».

Αυτό το νέο ξεκίνημα έργων υποδομής, που βρίσκει την Κεντρική Μακεδονία;

«Ξεκινάω από την Περιφέρεια, γιατί δεν είναι μόνο η Θεσσαλονίκη που μας ενδιαφέρει. Θεωρούμε σημαντική των ολοκλήρωση, των λίγων τμημάτων που έχουν μείνει, για την οδική σύνδεση της Θεσσαλονίκης με τις πρωτεύουσες των νομών, όπως ισχύει για την περίπτωση της Έδεσσας αλλά και τον τουριστικό νομό της Χαλκιδικής.

«Επίσης, πολύ σημαντικό είναι το θέμα της διαχείρισης απορριμμάτων, που βρίσκεται επιτέλους σε καλό δρόμο. Λειτουργεί αποτελεσματικά η Μονάδα Επεξεργασίας στις Σέρρες, δημοπρατείται στους επόμενους μήνες η Μονάδα Επεξεργασίας Ανατολικού Τομέα Θεσσαλονίκης ενώ εγκρίθηκε και η κατασκευή της ΜΕΑ Δυτικού Τομέα με ΣΔΙΤ.»

Ειδικότερα για τη Θεσσαλονίκη ποια έργα ξεχωρίζετε;

«Για εμάς πολύ σημαντικά είναι τα έργα στο λιμάνι, που θα ενισχύσουν τη θέση της Θεσσαλονίκης στην Ανατολική Μεσόγειο, η ολοκλήρωση του νέου τέρμιναλ στο αεροδρόμιο, έργα ιδιωτικά που θα δώσουν υπεραξία στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας.

«Όσον αγορά τα δημόσια έργα, έχουμε αυτό του Παραλιακού Μετώπου που θα βοηθήσει τη Θεσσαλονίκη – Μητρόπολη των Βαλκανίων να αποκτήσει ένα ιδιαίτερο brand, πέρα από το μεγάλο ιστορικό της απόθεμα.

«Ένα άλλο μεγάλο, πονεμένο έργο, είναι φυσικά η ολοκλήρωση του Μετρό, η ανάπλαση της ΔΕΘ, η αξιοποίηση των χώρων των στρατοπέδων και η αναβάθμιση της Εσωτερικής Περιφερειακής».

Υποστηρίζετε το εργαλείο των Ειδικών Χωρικών Σχεδίων για τις πολεοδομικές τακτοποιήσεις και αναπλάσεις περιοχών;

«Nαι, τα ΕΧΣ, είναι μια πιο γρήγορη θεσμική λύση, μία χωροταξική τακτοποίηση και ρύθμιση που λαμβάνει υπόψη της τα θέματα που πρέπει να λυθούν».

Σχετικά με τις επεκτάσεις των Πολεοδομικών Σχεδίων ποια είναι θέση σας, υπάρχει ανάγκη για επεκτάσεις;

«Το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, από την προηγούμενη κυβέρνηση, έχει εκκινήσει μία διαδικασία για να γίνει ο χωροταξικός σχεδιασμός σε όλη τη χώρα με τα λεγόμενα ΤΧΣ. Μέσα στο επόμενο εξάμηνο θα δούμε σε όλη τη χώρα να ξεκινούν Τοπικά Χωρικά Σχέδια.

«Αυτή τη στιγμή δεν φαίνεται να υπάρχει επιτακτική ανάγκη επεκτάσεων. Δυστυχώς βέβαια, επειδή ποτέ δεν είχαμε  προβεί σε αναπτυξιακό σχεδιασμό, γιατί οι επεκτάσεις σχεδίων και η χωροταξία είναι αναπτυξιακός σχεδιασμός, έχουμε γεμίσει αυθαίρετα από τη Θεσσαλονίκη μέχρι την Καλλικράτεια, από την Αθήνα ως τον Ωρωπό και τη Χαλκίδα, το Μάτι ήταν ένα τέτοιο παράδειγμα και, όλα αυτά προσπαθούμε να τα βάλουμε σε τάξη εκ των υστέρων.

«Λέμε ότι δεν υπάρχει επιτακτική ανάγκη για επεκτάσεις γιατί δεν κτίζει κανείς, αλλά πρέπει να προετοιμάσουμε υποδοχείς χρήσεων γης και οι δήμοι να αρχίσουν να κατασκευάζουν τα έργα υποδομής. Αυτό που έχουμε δει τα τελευταία 30 χρόνια είναι, αμέσως με την έγκριση των επεκτάσεων, να αρχίζουν να κτίζουν οικοδομές στο πουθενά, χωρίς να υπάρχουν δίκτυα αποχέτευσης, ύδρευσης, όπως χαρακτηριστικά συνέβη με τη Νέα Πολιτεία στον Εύοσμο. Πρώτα λοιπόν δίκτυα και υποδομές».

Για το έργο του Μετρό, που ξανασυζητείται έντονα αυτές τις ημέρες λόγω της μεθόδου κατασκευής του σταθμού Βενιζέλου, ποια είναι η θέση του Επιμελητηρίου;

«Aγωνιούμε για το έργο του Μετρό. Για τη «Βενιζέλου», πήραμε θέση υπέρ της κατασκευής με απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαίων.

«Με όποια μέθοδο κατασκευαστεί ο συγκεκριμένος σταθμός, βάσει της νομοθεσίας μας, τα αρχαία προστατεύονται».

Γιατί, οι τεχνικοί που υποστηρίζουν διαφορετικές λύσεις κατασκευής, δεν κάθονται γύρω από ένα τραπέζι για να καταλήξουν σε ένα κοινό τόπο;

«Αυτό κατ’ εμέ, θα έπρεπε να έχει γίνει το 2013, όχι το 2020. Τώρα πλέον μετράει να δοθεί γρήγορα μία λύση, όποια είναι  πιο έτοιμη, εφ’ όσον είναι έτοιμη. Δυστυχώς αυτό που διαπιστώνουμε είναι, ότι το θέμα πήρε, ενώ δεν θα έπρεπε, πολιτικές διαστάσεις.

«Το Τεχνικό Επιμελητήριο τάχθηκε εξ’ αρχής υπέρ του Και Αρχαία και Μετρό και μάλιστα συνέστησε ομάδα εργασίας, με διακεκριμένους επιστήμονες διαφόρων ειδικοτήτων, που είχαν όλοι συμφωνήσει στη λύση της απόσπασης και επανατοποθέτησης. Κάποια μέλη εκείνης της ομάδας, άλλαξαν άποψη και υποστηρίζουν την κατασκευή με in situ διατήρηση.

«Δυστυχώς το θέμα από το 2014 και μετά, άρχισε να γίνεται πολιτικό, περισσότερο πολιτικό παρά τεχνικό. Η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ ακολούθως αποφάσισε την παραμονή των αρχαίων, είχαν τέσσερα χρόνια για να ολοκληρώσουν τις μελέτες και δυστυχώς δεν ολοκληρώθηκαν.

«Το ΤΕΕ/ΤΚΜ παρότι συνέχιζε να υποστηρίζει την τεχνική λύση της απόσπασης, απέσυρε την προσφυγή που είχε καταθέσει, μαζί με άλλα Επιμελητήρια, στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Αλλά έχουμε σήμερα 2020. Το καλοκαίρι από το αρμόδιο Υπουργείο ενημερωθήκαμε ότι δεν υπήρχαν εγκεκριμένες ολοκληρωμένες μελέτες και το Σεπτέμβριο  ανακοινώθηκε η επιστροφή στην τεχνική λύση της απόσπασης.

«Δείξαμε την πρόθεσή μας  να στηρίξουμε την απόφαση της πόλης, όταν υπαναχωρήσαμε για να προχωρήσει το έργο, αλλά το έργο δεν προχώρησε. Πλέον πρέπει να δούμε την κατάσταση όπως έχει διαμορφωθεί για τους πολίτες και την πόλη, υποστηρίζουμε λοιπόν την απόσπαση και επανατοποθέτηση και μένουμε μακριά από τις πολιτικές και παραπολιτικές τοποθετήσεις».

Σαν νέα διοίκηση του ΤΕΕ/ΤΚΜ, ποιοι είναι οι στόχοι σας;

«Εμείς θέλουμε να τιμήσουμε τον θεσμικό ρόλο του ΤΕΕ, σαν τεχνικός σύμβουλος της Πολιτείας. Θέλουμε, πιστοί στο γράμμα και το πνεύμα του νόμου,  να είμαστε ο φορέας που προάγει την επιστήμη για το καλό της κοινωνίας, δίνοντας έμφαση στην αειφορία και την προστασία του περιβάλλοντος.

«Βεβαίως θέλουμε να προασπίσουμε τα δικαιώματα του μηχανικού μέσα από τη δουλειά και την προαγωγή της επιστήμης και, όσον αφορά την Περιφέρειά μας, να είμαστε κοντά στην Αυτοδιοίκηση και σε φορείς, προσφέροντας την τεχνογνωσία και την εμπειρία μας στα τεχνικά θέματα, όπου χρειάζονται τη βοήθειά μας».

Σας απασχολεί η πολυδιάσπαση του κλάδου και το εάν αυτή είναι σε βάρος του Έλληνα ιδιώτη μηχανικού ως αυταπασχολούμενου ή και επιχειρηματία;

«Η ελληνική αγορά ακόμη συντηρεί το μοντέλο του ανεξάρτητου μηχανικού, με συναδέλφους που μέσα στην κρίση είδαν τα εισοδήματά τους να μειώνονται σημαντικά. Αυτό το μοντέλο, ακόμη συντηρείται σε κάποιο βαθμό.

«Από την άλλη μεριά, τα μεγέθη των ελληνικών εταιρειών είναι ασήμαντα ως μηδαμινά σε σύγκριση με των εταιρειών του εξωτερικού. Λάβετε υπόψη ότι υπάρχουν εταιρείες συμβούλων μηχανικών, ευρωπαϊκές, με 6.000, 10.000 άτομα προσωπικό και αυτές είναι εταιρείες συμβούλων, όχι εργοληπτικές.

«Αν θέλουμε να εξάγουμε μυαλό, γνώση, πρέπει να έχουμε μεγέθη, γιατί στη διεθνή αγορά το μέγεθος μετράει. Βέβαια η Ελλάδα δεν μπορεί να έχει 10 ή 20 εταιρείες που να είναι διεθνείς, αλλά θα μπορούσαν να είναι 3 ή και 4, εταιρείες που να αναλαμβάνουν έργα σε Ασία, Αφρική, Νότιο Αμερική.

«Εδώ το πρόβλημά μας είναι, ότι θέλουμε όλοι να είμαστε αφεντικά. Υπάρχουν μοντέλα επιχειρηματικής οργάνωσης, όπου πολλές επιχειρήσεις για παράδειγμα, θα μπορούσαν να συνεργαστούν κάτω από ομπρέλες εταιρειών holding. Yπάρχουν  τρόποι που θα πρέπει να τους διερευνήσουμε σαν κλάδος».

Ας κλείσουμε τη συνέντευξη με ένα ακόμη θέμα της επικαιρότητας. Φοβάστε τυχόν αρνητικές επιπτώσεις στην αγορά από το μέτρο αναστολής του ΦΠΑ στις νέες κατασκευές;

«Εκ πρώτης ακούστηκε θετικό γιατί θα δώσει ώθηση στους κατασκευαστές να επαναδραστηριοποιηθούν, αλλά θεωρώ σίγουρο ότι θα υπάρξουν αναστατώσεις, γιατί θα ισχύσει για κάποια χρόνια, ισχύει για κάποιους ενώ κάποιοι άλλοι φαίνονται να αδικούνται. Είναι ένα μέτρο καλό όσον αφορά τη δημιουργία κλίματος και την αναζωογόνηση της αγοράς».

 

Δείτε τις ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο GRTimes.gr

Ακολουθήστε το GRTimes στο Google News και ενημερωθείτε πριν από όλους

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

go-to-top