Καραμανλής: FlyOver, ένα “τεχνολογικό αξιοθέατο” για τη Θεσσαλονίκη (φωτό+video)

Καραμανλής: FlyOver, ένα “τεχνολογικό αξιοθέατο” για τη Θεσσαλονίκη (φωτό+video)

Ρεπορτάζ: Άννη Καρολίδου

To 2026 η Θεσσαλονίκη, με την αναβάθμιση της Ανατολικής Περιφερειακής και τo fly over, την υπερυψωμένη ταχεία λεωφόρο, θα έχει ένα “τεχνολογικό αξιοθέατο”, όπως δήλωσε ο Υπουργός Υποδομών & Μεταφορών κ Κώστας Καραμανλής.

Ο Υπουργός, που μόλις παρουσίασε το μεγάλο αυτό έργο των 370 εκατ. Ευρώ από τη Θεσσαλονίκη, πρόσθεσε ότι προς το τέλος του 2021- αρχές 2022, θα έχει επιλεγεί οριστικός ανάδοχος ο οποίος, θα πρέπει να ολοκληρώσει τις εργασίες σε διάστημα τεσσάρων ετών αλλά, επιπλέον, για τα επόμενα 26 χρόνια να αναλάβει και την ευθύνη συντήρησης της οδού, που θα κατασκευαστεί ως ΣΔΙΤ και χωρίς να επιβαρύνονται οι χρήστες με διόδια.

Η αναβάθμιση της Ανατολικής Περιφερειακης, σε μήκος 13 χλμ, έχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση καθώς εκτιμάται ότι θα υπάρξει ενδιαφέρον από τον ιδιωτικό τομέα, για να συγχρηματοδοτήσει το έργο σε ποσοστό 75%, επειδή τα χρήματα που θα επενδύσει σε κατασκευαστικές εργασίες, συντήρηση , συν βεβαίως το εύλογο κέρδος του, θα καλυφθούν από το Δημόσιο με πληρωμές διαθεσιμότητας. Στη χρηματοδότηση του έργου το Δημόσιο θα συμμετέχει με το 25% , δηλαδή βάσει προϋπολογισμού με 92,5 εκατ. ευρώ που θα διατεθούν από το Π.Δ.Ε.

Τον Υπουργό συνόδευε ο Γενικός Γραμματέας Υποδομών κ. Γιώργος Καραγιάννης ενώ παρόντες στην παρουσίαση ήταν ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης Κωνσταντίνος Ζέρβας, ο Δήμαρχος Αμπελοκήπων – Μενεμένης κ. Κυρίζογλου, ο Αντιπεριφερειάρχης Υποδομών για την Κ. Μακεδονία κ. Μπίλλιας, ο πρόεδρος του ΣΕΒΕ και της Εγνατίας Οδού Α.Ε. κ. Γ. Κωνσταντόπουλος, όπως και ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΟΑΕ, ο πρόεδρος και δ/νων σύμβουλος του ΟΑΣΘ κ. Γιώργος Σκόδρας, η επικεφαλής του Πρωθυπουργικού Γραφείου στη Θεσσαλονίκη κα. Μαρία Αντωνίου.

Το έργο που θα σώσει ζωές

Η αναβάθμιση της Εσωτερικής Περιφερειακής, είναι κυριολεκτικώς ένα έργο σωτήριο αν ληφθεί υπόψη ότι για κάθε δύο (2) νεκρούς στην Αττική Οδό, στην ΕΣΠΕΡ οι νεκροί είναι 30. Ο δείκτης θνησιμότητας είναι πάνω από 12 φορές μεγαλύτερος από εκείνο της Αττικής Οδού και, ο δείκτης τραυματισμών σχεδόν 14 φορές μεγαλύτερος,

Με την αναβάθμιση και το fly over, θα αυξηθεί η κυκλοφοριακή ικανότητα της Περιφερειακής, θα βελτιωθεί θεαματικά η οδική ασφάλεια και θα αποφευχθεί η περιβαλλοντική επιβάρυνση. Ειδικά σε ό,τι αφορά παλαιότερη απόρριψη από το ΣτΕ, των περιβαλλοντικών όρων της προμελέτης που είχε εκπονηθεί , ο Υπουργός τόνισε ότι η απόρριψη αφορούσε τυπικό ζήτημα που πλέον δεν υφίσταται. Το έργο θα γίνει με βάση την ΑΕΠΟ του 2012, ενώ έχει προβλεφθεί άρση αναδάσωσης για περίπου 70 στέμματα ή και μικρότερη έκταση.

Το Flyover θα εξυπηρετεί 10.000 οχήματα την ώρα ανά κατεύθυνση και θα σώσει ζωές, όπως είπε ο κ. Καραμανλής, καθώς σήμερα ο δείκτης θνησιμότητας στην Ανατολική Περιφερειακή Οδό Θεσσαλονίκης είναι 12 φορές μεγαλύτερος σε σχέση με την Αττική Οδό στην Αθήνα.

Ο κ. Καραμανλής επισήμανε ότι επί τρεις δεκαετίες ως λύση, στην όλο και πιο επιτακτική ανάγκη να αναβαθμιστεί η Ανατολική Περιφερειακή Οδός, παρουσιαζόταν η Εξωτερική Περιφερειακή. Ένα έργο πανάκριβο, που δεν θα έπαιρνε περιβαλλοντική αδειοδότηση.

«Θέλαμε να βρούμε μια λύση ρεαλιστική, και άμεσα εφαρμόσιμη. Μια λύση που να αντιμετωπίζει ουσιαστικά και το πρόβλημα. Κι αυτό ακριβώς είναι το Flyover», τόνισε.

Το πρωτοποριακό έργο, μοναδικό του είδους στην Ελλάδα, αφορά 13 χιλιόμετρα, με 9 ανισόπεδους κόμβους, 4 χιλιόμετρα συνεχόμενης γέφυρας Flyover, 8 νέες γέφυρες και 3 νέες σήραγγες.

Το Flyover θα εξυπηρετεί 10.000 οχ./ώρα/ κατεύθυνση

Όσον αφορά στον κυκλοφοριακό φόρτο, ο κ. Καραμανλής υπενθύμισε ότι ο σημερινός δρόμος είχε εξαντλήσει τα όριά του από το 2010, αφού καθημερινά κατέγραφε 150.000 οχήματα και στις δύο κατευθύνσεις. Τα επόμενα χρόνια, η τάση αντιστράφηκε και ο αριθμός μειώθηκε, πρώτα λόγω της οικονομικής κρίσης και τώρα τελευταία λόγω του COVID – 19.

«Όμως, η εκτίμηση των ειδικών είναι ότι το 2030 ο κυκλοφοριακός φόρτος θα έχει ξεπεράσει κατά πολύ τα μεγέθη του 2010 και θα έχει φτάσει στα 220.000 οχήματα την ημέρα», μέγεθος που θα οδηγήσει στο απόλυτο κυκλοφοριακό χάος. Ο νέος δρόμοςθα μπορεί να εξυπηρετεί ικανοποιητικά, όχι 5.000 που είναι η σημερινή δυνατότητα, ούτε 7.500 που είναι η εκτίμηση για το 2030, αλλά 10.000 οχήματα την ώρα ανά κατεύθυνση.

Ελάχιστο περιβαλλοντικό κόστος

Σε ό,τι αφορά στο θέμα της προστασίας του περιβάλλοντος, ο κ. Καραμανλής εξήγησε ότι αντί για διαπλάτυνση ή νέα πρόσθετη χάραξη, που θα καταβρόχθιζε εκατοντάδες στρέμματα γης και δάσους, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών επέλεξε να περάσει το νέο αυτοκινητόδρομο κυριολεκτικά επάνω από την υπάρχουσα χάραξη.

«Δηλαδή φτιάχνουμε έναν ολόκληρο νέο δρόμο, με κυριολεκτικά ελάχιστο περιβαλλοντικό κόστος», υπογράμμισε.

Ένας δρόμος πάνω από το δρόμο – Τα τεχνικά στοιχεία

Ο κ. Καραμανλής ανέφερε ότι το συγκεκριμένο πρωτοποριακό έργο, μοναδικό στην Ελλάδα, διακρίνεται σε δύο μέρη:

  • Το ένα είναι η αναβάθμιση και ο εκσυγχρονισμός του υφιστάμενου αυτοκινητοδρόμου, στο σύνολό του.
  • Και το άλλο είναι η δημιουργία ενός εντελώς νέου, εναέριου αυτοκινητοδρόμου, που εντός εισαγωγικών θα «πετάει» πάνω από τον ανατολικό περιφερειακό.

«Φτιάχνουμε έναν δρόμο πάνω από τον δρόμο. Τη μεγαλύτερη εναέρια οδό στην Ελλάδα» τόνισε και ανακοίνωσε ότι πρόκειται για 13 χιλιόμετρα έργου, με 9 ανισόπεδους κόμβους, 4 χιλιόμετρα συνεχόμενης γέφυρας Flyover, 8 νέες γέφυρες και 3 νέες σήραγγες.

Χαρακτήρισε δε το Flyover ζωντανό παράδειγμα του πώς η προνοητικότητα, η σωστή μελέτη και η αξιοποίηση της τεχνολογίας μπορούν να κάνουν τη ζωή όλων καλύτερη, χωρίς να προσβάλλουν τη φύση. Και έκανε λόγο για ένα καινοτόμο έργο που με τις γέφυρες, τα τούνελ και τις πεζογέφυρες, θα είναι “τεχνολογικό αξιοθέατο”.

Παρεμβάσεις στους κόμβους

Ο κ. Καραμανλής εξήγησε ότι ο νέος αυτοκινητόδρομος θα αυξήσει εντυπωσιακά την ασφαλή ταχύτητα της μετακίνησης, με τις πρόσθετες λωρίδες κυκλοφορίας που θα δημιουργηθούν στα υπερυψωμένα και «εναέρια» τμήματα, αλλά και με καλά μελετημένες παρεμβάσεις στους κόμβους που οδηγούν και συνδέουν όλες τις περιοχές,.

Οι παρεμβάσεις θα είναι τεσσάρων ειδών:

  • Στοχευμένες απλές επεμβάσεις, σε κόμβους όπως η σύνδεση με ΤΙΤΑΝ, η σύνδεση Λ. Κατσιμίδου, Τούμπας, η σύνδεση Κωνσταντινοπολίτικων.
  • Μείζονες επεμβάσεις, στους κόμβους στο Επταπύργιο, την Πυλαία, και το Πανόραμα
  • Πλήρης ανασχεδιασμός των κόμβων Πεύκων – Νεάπολης και Αγ. Παύλου.
  • Κατασκευή νέου κόμβου σύνδεσης με Θέρμη – Πανόραμα – Νέα Ραιδεστό, και Γαλάτιστα, Πολύγυρο, Σιθωνία.

«Είναι ένα έργο που πραγματικά μπορεί να αλλάξει την καθημερινότητα σε αυτήν την πόλη», δήλωσε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, καθώς όπως εξήγησε θα εκτραπεί το 25%- 35% της κυκλοφορίας στο υπερυψωμένο – εναέριο επίπεδο, με αποτέλεσμα πιο γρήγορες μετακινήσεις, πολύ λιγότερη ρύπανση, ασφάλεια, πιο σταθερούς χρόνους μετακίνησης, οικονομία για τους οδηγούς, πολύ πιο εύκολη πρόσβαση από τη μία άκρη της πόλης στην άλλη, από την Ευκαρπία στην Καλαμαριά, γρήγορη και ασφαλής πρόσβαση από και προς ΠΑΘΕ, Εγνατία Οδό, Αεροδρόμιο «Μακεδονία» και Χαλκιδική, αλλά και τις γειτονικές πόλεις.

Το σχέδιο του ΥΠΥΜΕ για τη Θεσσαλονίκη

Το έργο της Ανατολικής Περιφερειακής είναι ένα από τα τρία μεγάλα μεγάλα έργα υποδομών που το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προωθεί για τη Θεσσαλονίκη.

“Δώσαμε λύση για το σταθμό Βενιζέλου”, είπε ο κ. Καραμανλής επαναλαμβάνοντας ότι το Μετρό Θεσσαλονίκης θα λειτουργήσει τον Απρίλιο του 2023. “Παραλάβαμε μία Θεσσαλονίκη παρατημένη που κινδύνευε να μείνει χωρίς λεωφορεία”, είπε ο υπουργός που αναφέρθηκε στα μέτρα που λήφθηκαν για να αναταχθεί η αστική συγκοινωνία, τις συνέργειες με τα ΚΤΕΛ, το διαγωνισμό μίσθωσης 180 λεωφορείων αλλά και την αγορά καινούργιων λεωφορείων με το μεγάλο διαγωνισμό που ετοιμάζει το ΥΠΥΜΕ.

Σε ό,τι αφορά στο μέλλον του υπό εκκαθάριση ΟΑΣΘ αλλά και των αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης, ο Υπουργός είπε ότι οριστικές αποφάσεις να ληφθούν προς το τέλος του 2022, όταν θα τελειώνει ο χρόνος εκκαθάρισης εν λειτουργία του Οργανισμού και θα έχουν κλείσει οι δικαστικές διαμάχες  “Τότε, έχοντας ως βάση τον Κανονισμό 1370/2007 συνεργαζόμενοι με τον ΟΣΕΘ, το Δήμο και μετά από δημόσια διαβούλευση, θα λάβουμε τις αποφάσεις που θα είναι σε όφελος της πόλης, για δημόσιες ή ιδιωτικές συγκοινωνίες”.

Οι αποφάσεις θα ληφθούν μετά από διαβούλευση αν και όπως είπε ο κ. Καραμανλής η θέση της κυβέρνησης σε ότι αφορά τους φορείς παροχής συκοινωνιακού έργου, είναι γνωστή, όπως όμως είναι γνωστό και το κόστος του οχηματοχιλιόμετρου για τον ΟΑΣΘ, που φθάνει κοντά στα 4 ευρώ, όταν στα ΚΤΕΛ είναι κάτι παραπάνω από 1,4 ευρώ.

 

 

Δείτε τα βίντεο με την παρουσίαση της Ανατολικής Περιφερειακής που θα γίνει το Fly Over:

Δείτε τις ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο GRTimes.gr

Ακολουθήστε το GRTimes στο Google News και ενημερωθείτε πριν από όλους

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

go-to-top