Στόλος 100 δισ. στα smart νερά της ψηφιακής τεχνολογίας

Στόλος 100 δισ. στα smart νερά της ψηφιακής τεχνολογίας

Ρεπορτάζ: Άννη Καρολίδου

Για να παραμείνει η Ελληνική Ναυτιλία ηγέτιδα δύναμη στον παγκόσμιο ανταγωνισμό, θα πρέπει να προσαρμοστεί στις επιταγές της ψηφιακής εποχής.

Τα αυτόνομα πλοία, τα έξυπνα λιμάνια και τα smart φορτία, δεν είναι αποκυήματα επιστημονικής φαντασίας. Αποτελούν πραγματικότητα και το 2030, ίσως και νωρίτερα, τα ψηφιακά, τα αυτόνομα πλοία, θα διασχίζουν πλέον τις θάλασσες και θα «πιάνουν» σε smart λιμάνια. Μπορεί να αρχίσουν από μικρές θαλάσσιες διαδρομές, αλλά θα ανοιχτούν και στους ωκεανούς.

Το 2030 στην πραγματικότητα, με την ταχύτητα που τρέχουν οι τεχνολογικές εξελίξεις και στο χώρο της ναυτιλίας, είναι ήδη εδώ. Μπορεί η ιδέα των πλήρως αυτοματοποιημένων πλοίων να στερεί κάτι από τη μαγεία της ναυτοσύνης, αλλά από την άλλη πλευρά μπορεί να προσθέσει έσοδα και ακόμη μεγαλύτερη αξία στον ελληνικό εφοπλισμό, όπως και στα ελληνικά λιμάνια που θα μπούνε για τα γερά στον ανταγωνισμό των σύγχρονων ψηφιακών υποδομών.

Ήδη  μεγάλες ναυτιλιακές όπως η Maersk, κάνουν συμμαχίες με μεγάλους της τεχνολογίας, π.χ. IBM, ενώ στο παιχνίδι υποστηρικτικά σε εθνικό και τοπικό επίπεδο, υποστηρίζουν συστάδες – clusters εταιρειών τεχνολογιών αιχμής στους κλάδους του ΙΤ, των robotics, της Τεχνητής  Νοημοσύνης.

Κι’ από κοντά με τα πλοία, πλέουν και τα …λιμάνια και οι διαχειριστές των μεγάλων εμπορικών λιμανιών, που μετατρέπονται σε smart, όπως η Aμβέρσα και το Ρότερνταμ.

Η Ελληνική Ναυτιλία των 5.000 πλοίων αξίας περίπου 100 δις., θα πρέπει να προσαρμοσθεί στο περιβάλλον της ψηφιακής εποχής, διαφορετικά θα παραγκωνισθεί και θα μείνει πίσω σε σχέση με τον ανταγωνισμό, υποστήριξε από το 7ο Export Summit του ΣΕΒΕ ο δρ. Αντώνης Καλής, επικεφαλής R&D της SignalGeneriX και εκπρόσωπος του cluster STRATEGIS.

To αύριο είναι ήδη εδώ τόνισε ο κ. Καλής σημειώνοντας ότι το 2018 καθελκύστηκε το πρώτο αυτόνομο πλοίο μεταφοράς containers, ενώ η Rolls Royce έχει ανακοινώσει την κατασκευή αυτόνομου πλοίου για το 2025.

Σύμφωνα με τον ομιλητή, στα ανταγωνιστικά σύγχρονα πλοία θα πρέπει να υλοποιούνται οι εξής επτά τεχνολογίες: e-platforms, Advanced Analytics, IoT, Artificial Intelligence, Block Chain, Cyber Security, Autonomus Vessels& Robotics.

Πειρατεία και Cyber Security

Το σημαντικό θέμα της κυβερνοασφάλειας έθιξε ο κ. Νικήτας Κλαδάκης, δ/ντής Ασφαλείας Πληροφοριών της Netbull ο οποίος και υποστήριξε ότι οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες δεν έχουν ακόμη αντιμετωπίσει το θέμα στη βάση μίας ολιστικής πολιτικής και ολοκληρωμένης πολιτικής ασφαλείας, ενώ οι ναυτιλιακές εταιρείες στους προϋπολογισμούς τους δεν έχουν κονδύλια για θέματα κυβερνοασφάλειας.

Τόνισε για οργανωμένες ομάδες χάκερς που κάνουν στοχευμένες επιθέσεις σε πλοία με όλο και πιο έξυπνο κακόβουλο λογισμικό και οι οποίες εύκολα μπορούν να χτυπήσουν το ECDIS του πλοίου, να το βγάλουν εκτός πορείας.

Η Ναυτιλία δεν εξαιρείται στην εποχή των κυβερνοεπιθέσεων οι απειλές για πλοία, πληρώματα και φυσικά επιχειρήσεις, είναι πολύ υπαρκτές, είτε πρόκειται για οργανωμένο έγκλημα, ομάδες ακτιβιστών, τρομοκρατικές οργανώσεις κ.αλ.

Και τα λιμάνια smart

Ο κ. Βαγγέλης Ασβεστάς, υπεύθυνος Διανομών της Cisco για Ελλάδα, Μάλτα και Κύπρο υπογράμμισε ότι και τα λιμάνια πρέπει να προετοιμαστούν για την υποδοχή αυτόνομων πλοίων και αναφέρθηκε στα συστήματα που υλοποιούνται στο μεγαλύτερο ευρωπαϊκό λιμάνι, στο λιμάνι του Ρότερνταμ.

Με τα συστήματα αυτά, γίνεται επιπρόσθετα οικονομικότερη χρήση των κρηπιδωμάτων, μπορεί να υπάρξει κέρδος από τις φορτώσεις σε σχέση με το παλιρροϊκό κύμα, ενώ πλέον και τα containers γίνονται smart με την τοποθέτηση αισθητήρων, που δίνουν πληροφορίες για τη θερμοκρασία, υγρασία, κραδασμούς και άλλους παράγοντες που επηρεάζουν τα φορτία.

Δείτε τις ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο GRTimes.gr

Ακολουθήστε το GRTimes στο Google News και ενημερωθείτε πριν από όλους

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

go-to-top