Θεσσαλονίκη : Home port κρουαζιέρας στη βόρειο Ελλάδα

Θεσσαλονίκη : Home port κρουαζιέρας στη βόρειο Ελλάδα

Ρεπορτάζ: Άννη Καρολίδου

Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, σαν κομβικό λιμάνι κρουαζιέρας σε ένα Δίκτυο Λιμένων ,νησιωτικών και ηπειρωτικών, στη Βόρειο Ελλάδα, διαθέτει τα απαιτούμενα χαρακτηριστικά για να αναδειχθεί σε home port στα επόμενα χρόνια εκμεταλλευόμενο  τη ζήτηση από πλευράς εταιρειών κρουαζιέρας αλλά και τουριστών, για  νέες εναλλακτικές διαδρομές και ‘πακέτα κρουαζιέρας’ στην Ανατολική Μεσόγειο. 

Τα παραπάνω τόνισε ο εκτελεστικός διευθυντής της Ένωσης Λιμένων Ελλάδος ( ΕΛΙΜΕ) κ. Γιώργος Καστελλάνος από το βήμα του 7ου Export Summit του ΣΕΒΕ, που ήταν αφιερωμένο στην ανάπτυξη της Θαλάσσιας Οικονομίας.

Home port, όπως εξήγησε ο κ. Καστελλάνος, είναι το λιμάνι εκκίνησης μίας κρουαζιέρας και σε αυτή την προοπτική βοηθάει τη Θεσσαλονίκη η εγγύτητα του αεροδρομίου ‘Μακεδονία”, οι λιμενικές υποδομές του ΟΛΘ που μπορούν να δεχθούν ταυτόχρονα δύο νέας γενιάς κρουαζιερόπλοια όπως και το πλούσιο μείγμα επιλογών που προσφέρει για τον επισκέπτη η πόλη της Θεσσαλονίκης.

Σε αυτό το Δικτυο, στο εναλλακτικό – θεματικό πακέτο των βορειοελλαδικών λιμανιών θα μπορούσαν, πέραν της Θεσσαλονίκης, να ενταχθούν τα λιμάνια της Καβάλας, του Βόλου αλλά και των νησιών των Βορείων Σποράδων.

Ηοme porting, όπως είπε ο κ. Καστελλάνος, σημαίνει περισσότερα έσοδα ανά επιβάτη και ανά επίσκεψη, περίπου 106 ευρώ, αντί των 57 ευρώ κατά μέσο όρο στην περίπτωση του call port, αλλά προϋπόθεση είναι οι συνέργιες λιμανιών και φορέων του τουρισμού γιατί είναι αδιανόητο, ο επισκέπτης που κατεβαίνει στη πόλη, να βρίσκετα τα μουσεία και τα καταστήματα κλειστά.

Στην ομιλία του εκτελεστικό διευθυντής της ΕΛΙΜΕ, παρουσία και τις εξελίξεις στον κλάδου της κρουαζιέρας παγκόσμια αλλά και σε ό,τι αφορά στην Ελλάδα.

Οι νέες τάσεις στην κρουαζιέρα

“Η κρουαζιεροπλοϊα αποτελεί μία συναλλαγματοφόρο δραστηριότητα του θαλάσσιου τουρισμού, η ζήτηση της οποίας καταγράφει αύξηση, η δε αγορά της τείνει να γίνει μία μαζική αγορά αφού τα τελευταία χρόνια προσφέρει φθηνότερο θαλάσσιο τουρισμό υψηλής όμως στάθμης , σε ευρύτερες και νεότερες πληθυσμιακές ομάδες.

“Οι σύγχρονες τάσεις της κρουαζιεροπλοϊας συγκλίνουν στα μεγαλύτερα και πολυτελέστερα κρουαζιερόπλοια τα οποία προσφέρουν υψηλής στάθμης συνθήκες διαμονής και επιλογές ψυχαγωγίας στους πελάτες τους που είναι άτομα μέσου και υψηλού εισοδήματος.

“Παράλληλα όμως προϋποθέτουν σημαντικές επενδύσεις εντάσεως κεφαλαίου σε έργα υποδομής και ανωδομής.

25 εκατ. οι επιβάτες κρουαζιέρας

“Η συνολική αξία των αγαθών και υπηρεσιών που παράγονται από τη βιομηχανία της κρουαζιέρας αυξάνει ραγδαία. Σε παγκόσμιο επίπεδο έχει αυξηθεί κατά 62% την τελευταία δεκαετία, που αντιπροσωπεύει τον αριθμό των 25 εκατ. επιβατών το έτος. Επίσης, παρατηρείται αύξηση τα ποσά που ξοδεύουν οι επιβάτες, καθώς, όπως εκτιμάται, στα κύρια λιμάνια κρουαζιέρας αγγίζουν τα 106 ευρώ ανά επιβάτη, ανά επίσκεψη και στα μικρότερα λιμάνια ποσό που φτάνει τα 57 ευρώ ανά επιβάτη, ανά επίσκεψη”, στοιχεία που παρέθεσε ο κ. Καστελλάνος.

“Η περιοχή της Μεσογείου αποτελεί τον δεύτερο πιο δημοφιλή προορισμό κρουαζιέρας στον κόσμο μετά από αυτό της Καραϊβικής. Η δημοφιλία αυτή οφείλεται στην ποικιλομορφία της περιοχής και την πυκνότητα του δικτύου λιμένων που επιτρέπει την πραγματοποίηση κρουαζιέρας σε σχετικά μικρό χώρο και χρόνο.

“Επίσης, στη περιοχή της Μεσογείου έγιναν σοβαρές βελτιώσεις σε θέματα ασφάλειας λιμενικών υποδομών και ανωδομών. Τέλος, η παγκόσμια βιομηχανία κρουαζιέρας αναζητεί μία μεγαλύτερη διάρκεια κρουαζιεροπλοϊας, κάτι που προσφέρεται στη Μεσόγειο λόγω των καιρικών συνθηκών που επικρατούν”.

Τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της Ελλάδας

Η Ελλάδα και τα νησιά της αποτελούν ισχυρό πόλο έλξης των επιβατών κρουαζιέρας που επιλέγουν την Ανατολική Μεσόγειο και αναδεικνύουν τη χώρα μας σε δυνατό brand name της κρουαζιεροπλοϊας.

“Η Ελλάδα, στη Μεσόγειο, είναι ο τρίτος προορισμός κρουαζιέρας μετά την Ιταλία και Ισπανία. Σαν αποτέλεσμα έξι ελληνικά λιμάνια βρίσκονται στην κορυφή της επισκεψιμότητας μεταξύ των λιμανιών της Μεσογείου και συγκεκριμένα: Πειραιάς, Σαντορίνη, Μύκονος, το Ηράκλειο, η Κέρκυρα και το Κατάκολο.

“Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της ΕΛΙΜΕ, υπάρχουν καταγεγραμμένοι 42 προορισμοί κρουαζιέρας στην νησιωτική και ηπειρωτική χώρα με περίπου, με περίπου 5-5,5 εκατομμύρια αφίξεις- επισκέψεις επιβατών σε όλους αυτούς αθροιστικά, την τελευταία δεκαετία”.

Ο κ. Καστελλάνος υποστήριξε τις δικτυώσεις, το clustering λιμένων για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας, καθώς μέσα από το cluster μπορούν να επιτευχθούν τα εξής:

  • Μεταφορά τεχνογνωσίας από τα μεγαλύτερα στα μικρότερα λιμάνια.
  • Ο συντονισμός δράσεων όσον αφορά τις παροχές λιμενικών υπηρεσιών.
  • Συντονισμό για ανταγωνιστική τιμολόγηση υπηρεσιών.
  • Μεταφορά τεχνογνωσίας στην κατανομή και κράτηση αγκυροβολίων.
  • Συμμετοχή σε διεθνείς εκθέσεις για την κρουαζιέρα
  • Δημιουργία του μοναδικού επίσημου site για την ελληνική κρουαζιέρα και το οποίο διαβάζεται παγκόσμια, το greekcruise.gr.

Οι παραδοσιακοί και οι εναλλακτικοί προορισμοί

“Oι εταιρείες κρουαζιέρας και οι πελάτες τους αναζητούν νέους προορισμούς πέρα από τους παραδοσιακούς, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι οι παραδοσιακοί χάνουν την αξία τους. Άλλωστε οι παραδοσιακοί αρχίζουν να δείχνουν σημάδια κορεσμού λόγω των αυξημένων ροών επισκεψιμότητας. Είναι γεγονός ότι λιμάνια σε μικρά νησιά, όπως η Μύκονος και η Σαντορίνη δεν μπορούν να δεχτούν όγκο επισκέψεων των 600.000- 800.000 επισκέψεων.   

“Έτσι λοιπόν, θα πρέπει να αναπτυχθούν συνέργιες μεταξύ λιμένων που μπορούν να προτείνουν εναλλακτικές διαδρομές κρουαζιέρας, αξιοποιώντας. Τα λιμάνια της βόρειας Ελλάδας, δίνοντας έμφαση των σύγχρονων τάσεων της θεματικής κρουαζιέρας, αρχαιολογικού, θρησκευτικού ή και γαστρονομικού ενδιαφέροντος. Συνδετικός κρίκος σε αυτή την προσπάθεια μπορεί να είναι η ΕΛΙΜΕ αφού τα κυριότερα λιμάνια της βόρειας Ελλάδας αποτελούν μέλη της”, υποστήριξε ο κ. Καστελλάνος προσθέτοντας.

“Σε αυτό το Δίκτυο της λιμανιών της βόρειας Ελλάδας πρωταγωνιστικό ρόλο έχει η πόλη και το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, με το πλούσιο μείγμα μνημείων και λοιπών αξιοθέατων που διαθέτει, ενώ σε μικρές αποστάσεις βρίσκονται σημαντικοί αρχαιολογικοί τόποι και μνημεία όπως η Βεργίνα,η αρχαία Πέλλα, το Δίον, η Χαλκιδική, το Άγιο Όρος κ.αλ.

“Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, με την υπάρχουσα υποδομή των δύο προβλητών, 230 μ. και 400 μέτρων, για την ταυτόχρονη υποδοχή δύο μεγάλων, νέας γενιάς κρουαζιεροπλοίων, τη διαμόρφωση του νέου επιβατικού σταθμού και την υλοποίηση άλλων λιμενικών υποδομών που η νέα διοίκηση έχει εντάξει στο master plan, αλλά και η μικρή απόσταση, μόλις 16 χλμ. από το αεροδρόμιο, το καθιστούν κομβικό σημείο εξυπηρέτησης κρουαζιέρας τα επόμενα χρόνια. Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης μπορεί να λειτουργήσει ως λιμάνι home porting, δηλαδή σα λιμάνι εκκίνησης κρουαζιέρας.

“Το Δίκτυο των λιμανιών της βόρειας Ελλάδας, με σημείο εκκίνησης το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, μπορεί στην πρότασή του να εντάξει στο ίδιο πακέτο διαδρομών τα πλησιέστερα λιμάνια και προορισμούς. Πιο συγκεκριμένα, λιμάνια όπως το λιμάνι του Βόλου που υποδέχεται επιβάτες με προορισμούς τα Μετέωρα ή το Πήλιο. Το λιμάνι της Καβάλας και την γύρω περιοχή της, καθώς επίσης τα νησιά των Βορείων Σποράδων και φυσικά της Σκιάθο που είναι υψηλά σε επισκεψιμότητα”.

Ολοκληρώνοντας την εισήγησή του ο  κ. Καστελλάνος τόνισε πως κρουαζιέρα δεν σημαίνει μόνο λιμάνι. Ανάπτυξη της κρουαζιέρας σημαίνει συνέργειες μεταξύ των λιμανιών αλλά και μεταξύ των φορέων. Η κρουαζιέρα δεν είναι μόνο θέμα λιμενικών υποδομών. Δεν είναι δυνατό να βγαίνει ο επιβάτης στο λιμάνι της πόλης και να είναι κλειστά τα μουσεία και η αγορά ή να μην έχουν οργανωθεί οι υποδομές που θα τους απορροφήσουν στις αποδράσεις τους.

Δείτε τις ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο GRTimes.gr

Ακολουθήστε το GRTimes στο Google News και ενημερωθείτε πριν από όλους

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

go-to-top