Για τον νέο νόμο για τα ΑΕΙ, τους νέους ορίζοντες που ανοίγει στα Πανεπιστήμια και το γεγονός ότι η κοινωνία απαιτεί ένα ασφαλές πανεπιστημιακό περιβάλλον μιλά στο GRTimes, η υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Νίκη Κεραμέως.

«Ο στόχος μας είναι οι επόμενες γενιές να έχουν πολλές περισσότερες ευκαιρίες και δυνατότητες. Να είναι πολύ καλύτερες από τη δική μας. Ακριβώς γι’ αυτό, οι αλλαγές που υλοποιούμε τα τελευταία τρία χρόνια, αρχίζουν από το νηπιαγωγείο και φτάνουν μέχρι το Πανεπιστήμιο και τη δια βίου μάθηση», επισημαίνει. Υπογραμμίζει ότι η παιδεία αποτελεί κρίσιμη επένδυση για το παρόν και το μέλλον και απαιτεί σημαντική χρηματοδότηση. Μιλά, επίσης, για τα κρούσματα εκφοβισμού στα σχολεία και για τις νέες Δημόσιες Επαγγελματικές Σχολές Κατάρτισης.

Η κ. Κεραμέως αναφέρεται, όμως, και στο γιατί το κόμμα της θεωρεί καθοριστική την πρώτη εκλογική αναμέτρηση συνδέοντάς τη με την αυτοδυναμία όπως και στη συνέχιση της κοινωνικής στήριξης από την κυβέρνηση στο δύσκολο χειμώνα που έρχεται.

Συνέντευξη στην Κατερίνα Τζαβάρα

-Ο νέος νόμος για τα ΑΕΙ αφορά σε κρίσιμες πτυχές της λειτουργίας των ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων και κυρίως στη σύνδεσή τους με την κοινωνία. Πώς αντιμετωπίζετε την ισχυρή σε πολλές περιπτώσεις αντίδραση παραγόντων της εκπαιδευτικής κοινότητας;

Αντιδράσεις μπορεί να υπάρχουν σε κάθε αλλαγή, αυτό όμως δεν σημαίνει ότι δεν πρέπει να προχωράμε μπροστά. Ο συγκεκριμένος, δε, νόμος για τα Πανεπιστήμια, στη μεγάλη πλειονότητα των άρθρων του, δεν συνάντησε αντιδράσεις αλλά αγκαλιάστηκε από την πανεπιστημιακή κοινότητα. Ένας Νόμος ο οποίος ανοίγει πραγματικά «Νέους Ορίζοντες» στα Πανεπιστήμιά μας, δίνοντας περισσότερες δυνατότητες σε φοιτητές, ερευνητές, καθηγητές, και δημιουργώντας ένα καλύτερο Πανεπιστήμιο με διπλά πτυχία, κοινά πτυχία, εσωτερικό Erasmus, αμειβόμενη πρακτική άσκηση, επαγγελματικά μεταπτυχιακά και βιομηχανικά διδακτορικά.

Και σε πολιτικό επίπεδο, κατά την ψηφοφορία στη Βουλή, επετεύχθη ευρεία διακομματική πλειοψηφία. Το 85-92% των παρόντων Βουλευτών υπερψήφισε τα περισσότερα από τα κρίσιμα άρθρα του τότε νομοσχεδίου για τα Πανεπιστήμια. 2 στα 3 επίμαχα άρθρα έγιναν δεκτά με ιδιαίτερα αυξημένη πλειοψηφία, αποδεικνύοντας ότι ο νόμος πέτυχε σημαντικές συναινέσεις. Και βεβαίως έχει ιδιαίτερη σημασία το γεγονός ότι ο νόμος εφαρμόζεται ήδη – σε 7 ΑΕΙ έχουν ήδη πραγματοποιηθεί οι διαδικασίες ανάδειξης των νέων Συμβουλίων Διοίκησης με ποσοστά συμμετοχής που κυμαίνονται από το 95% στο 100%.

-Σας απασχολεί ότι μεγάλο μέρος της πανεπιστημιακής κοινότητας αντιτάσσεται στην πανεπιστημιακή αστυνομία; Ανησυχείτε από τις καθημερινές, σχεδόν, εντάσεις και τα συνεχή επεισόδια πέριξ του ΑΠΘ; Μόνο «δια πυρός και σιδήρου» μπορείτε να εφαρμόσετε την πολιτική σας, όπως κάποιοι σας κατηγορούν;

Είναι επιτακτική ανάγκη τα Πανεπιστήμιά μας να είναι ελεύθερα από έκνομες πράξεις, οι οποίες δεν έχουν καμία σχέση με την εκπαίδευση. Η ίδρυση των Ομάδων Προστασίας Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων αποτελεί ακόμη ένα βήμα στην προσπάθεια αντιμετώπισης μιας νοσηρής παθογένειας που μαστίζει εδώ και δεκαετίες τα Πανεπιστήμιά μας. Όχι όλα – κάποια λίγα όμως αντιμετωπίζουν χρόνιο πρόβλημα. Είμαστε αποφασισμένοι να εφαρμόσουμε το νόμο, το οφείλουμε στην πανεπιστημιακή κοινότητα, στα μέλη της, στην κοινωνία. Στις οικογένειες που σπουδάζουν με θυσίες τα παιδιά τους.

Η κοινωνία απαιτεί ένα ασφαλές πανεπιστημιακό περιβάλλον. Είναι γεγονός ότι πρόκειται για μια κατάσταση που έχει παγιωθεί, σε ορισμένες περιπτώσεις για δεκαετίες, και δεν αλλάζει από τη μία μέρα στην άλλη. Αλλάζει όμως σταδιακά. Από την ανάληψη των καθηκόντων μας, το 2019, έχουμε κάνει σημαντικά βήματα (νόμος αποκατάστασης του πραγματικού ασύλου, τερματισμός καταλήψεων κ.ά.), που έχουν αποφέρει συγκεκριμένα αποτελέσματα.

Έληξαν καταλήψεις που κρατούσαν δεκαετίες, έπαψαν πανεπιστημιακοί χώροι να αποτελούν κέντρα παραεμπορίου, εξαρθρώθηκαν εγκληματικά κυκλώματα που έβρισκαν καταφύγιο σε φοιτητικές εστίες, εκπονήθηκαν σχέδια ασφαλείας στα πανεπιστήμια. Η ίδρυση των ΟΠΠΙ είναι ένα πρόσθετο βήμα σε αυτή την κατεύθυνση.

-Ήδη η χρονιά που ξεκίνησε έφερε αλλαγές σε σχολεία και πανεπιστήμια. Ως πολιτικός και μητέρα κι εσείς, αλλά και ως επιστήμονας με εμπειρία από ιδρύματα του εξωτερικού, πώς οραματίζεστε το σχολείο που αξίζει στους μαθητές κάθε βαθμίδας;

Το όραμά μας, που διαπνέει την προσπάθεια των τριών τελευταίων χρόνων, είναι να δώσουμε περισσότερα και καλύτερα εφόδια στις νέες και στους νέους μας, ώστε να μπορούν να κάνουν πράξη τα όνειρά τους. Ο στόχος μας είναι οι επόμενες γενιές να έχουν πολλές περισσότερες ευκαιρίες και δυνατότητες. Να είναι πολύ καλύτερες από τη δική μας. Ακριβώς γι’ αυτό, οι αλλαγές που υλοποιούμε τα τελευταία τρία χρόνια, αρχίζουν από το νηπιαγωγείο και φτάνουν μέχρι το Πανεπιστήμιο και τη δια βίου μάθηση. Θεωρώ μείζονος σημασίας το να ξεκινάει κανείς από τα θεμέλια, από τα πιο κρίσιμα χρόνια στην εξέλιξη του ανθρώπου, από το νηπιαγωγείο.

Για αυτό η πρώτη μας αλλαγή ήταν η εφαρμογή της επέκτασης του νηπιαγωγείου κατά 1 χρόνο, δηλ. η έναρξη του από την ηλικία των 4 ετών (αντί για την ηλικία των 5 ετών που ήταν μέχρι πρότινος), η έμφαση στην καλλιέργεια δεξιοτήτων από το νηπιαγωγείο και η εκμάθηση αγγλικών.

Συνεχίσαμε με 25.000 διορισμούς στην εκπαίδευση μετά από 12 χρόνια που δεν είχε γίνει ούτε ένας, οριζόντιες επιμορφώσεις των εκπαιδευτικών, επαναφορά των πρότυπων και πειραματικών σχολείων και διπλασιασμό τους, δημιουργία 166 νέων προγραμμάτων σπουδών που δίνουν έμφαση στην καλλιέργεια δεξιοτήτων όπως η κριτική σκέψη, ψηφιακό μετασχηματισμό.

Θα ήθελα να αναφερθώ διακριτά στην Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση, καθώς επιχειρούμε μια μεγάλη στροφή, προκειμένου να έρθει πιο κοντά με τις πραγματικές ανάγκες της κοινωνίας, προσφέροντας περιζήτητες ειδικότητες μέσα από τις Επαγγελματικές Σχολές Κατάρτισης, τα Επαγγελματικά Λύκεια, τα Πρότυπα ΕΠΑΛ, και τα δημόσια, θεματικά και πειραματικά ΙΕΚ της χώρας.

Τέλος, στα Πανεπιστήμια πετύχαμε αύξηση της χρηματοδότησης, αλλά και μια μεγάλη αλλαγή στον τρόπο που χρηματοδοτούνται. Μέχρι πρόσφατα το ύψος των χρημάτων που έπαιρνε κάθε Πανεπιστήμιο το αποφάσιζε αυθαίρετα κάθε Υπουργός, τώρα η κατανομή γίνεται με ποιοτικά, αντικειμενικά κριτήρια. Πέρα από αυτό, ενισχύσαμε τις δυνατότητες των Πανεπιστημίων μας όπως με το εσωτερικό ERASMUS, τα διπλά και κοινά πτυχία, τα βιομηχανικά διδακτορικά, την αμειβόμενη πρακτική άσκηση, τις spin-off και start-up εταιρείες, τις συνεργασίες με κορυφαία ΑΕΙ του εξωτερικού. Ανοίγουμε το Πανεπιστήμιο στον κόσμο.

Η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως

-Το κόμμα σας είχε θέσει προ 17ετίας ως κεντρικό πολιτικό στόχο το 5% του ΑΕΠ να διατίθεται στην Παιδεία. Παιδεία χωρίς χρήματα γίνεται;

Η παιδεία αποτελεί κρίσιμη επένδυση για το παρόν και το μέλλον και απαιτεί σημαντική χρηματοδότηση. Σε αυτή την κατεύθυνση κινηθήκαμε και το πετύχαμε τα τρία προηγούμενα χρόνια. Παρά την πανδημία και τη διεθνή οικονομική αβεβαιότητα που ακολούθησε, εξαντλήσαμε τα όρια των δημοσιονομικών δυνατοτήτων και καταφέραμε και να καλύψουμε τις πρόσθετες ανάγκες και να αυξήσουμε τα κονδύλια της εκπαίδευσης. Το 2022 ο προϋπολογισμός για την Παιδεία αυξήθηκε κατά 236 εκ. ευρώ, ποσοστό της τάξης του 4,2% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά.

Επιπροσθέτως, το 2022, το σύνολο του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων ανήλθε σε 950 εκ. €, ενώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας εξασφαλίσαμε τη χρηματοδότηση 21 εμβληματικών δράσεων συνολικού προϋπολογισμού πάνω από 1,2 δις €.

Ως προς το ΕΣΠΑ, η απορρόφηση κονδυλίων αυξήθηκε κατά 62,6% από τον Ιούνιο του 2019, το οποίο αντιστοιχεί σε αύξηση σχεδόν κατά 317 εκ. ευρώ, σε λιγότερο από 2,5 χρόνια.

Επίσης, την τελευταία διετία πραγματοποιήσαμε 25.000 μόνιμους διορισμούς στην εκπαίδευση, μετά από 12 χρόνια που δεν είχε γίνει ούτε ένας. Είναι νομίζω σαφές ότι επενδύουμε πλέον πολύ περισσότερο στην εκπαίδευση.

Η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως

-Πώς σκοπεύετε να αντιδράσετε σε αποκρουστικά περιστατικά εκφοβισμού μέσα στα σχολεία; Γιατί έως τώρα δεν έχετε παρέμβει αποφασιστικά; Θα επαναφέρετε στις τάξεις των καθηγητών τον εργαζόμενο σε ένα ΕΠΑΛ που παραιτήθηκε μετά τα αλλεπάλληλα κρούσματα εκφοβισμού από τους μαθητές;

Η ενδοσχολική βία δυστυχώς αποτελεί ένα παγκόσμιο, πολυσύνθετο φαινόμενο, το οποίο επιδεινώθηκε διεθνώς μετά την πανδημία και τους περιορισμούς που αυτή επέβαλε. Η αντιμετώπισή της αποτελεί προτεραιότητα για την κυβέρνηση και το Υπουργείο Παιδείας. Στην κατεύθυνση αυτή έχουμε λάβει δέσμη μέτρων. Από τα άμεσα, βραχυπρόθεσμα μέτρα, ξεχωρίζω:

-Την ενίσχυση των σχολείων μας με 3.000 ψυχολόγους και κοινωνικούς λειτουργούς, από 1.600 που είχαμε τα προηγούμενα χρόνια.

-Τη θεσμοθέτηση Συμβούλου Σχολικής Ζωής, εκπαιδευτικού που είναι το πρώτο σημείο αναφοράς για μαθητές που θέλουν να μοιραστούν κάτι που τους προβληματίζει, που ενημερώνει εκπαιδευτικούς και γονείς σε θέματα παιδαγωγικής αντιμετώπισης ζητημάτων όπως η πρόληψη ακραίων συμπεριφορών, οι μαθησιακές δυσκολίες, η συμπερίληψη και ενσωμάτωση και παράλληλα συμβάλλει στην καλλιέργεια σχέσεων εμπιστοσύνης μεταξύ των μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας.

-Οριζόντιες επιμορφώσεις των στελεχών εκπαίδευσης σε ζητήματα πρόληψης και αντιμετώπισης περιστατικών σχολικού εκφοβισμού.

-Άμεση παρέμβαση φορέων (π.χ. ΚΕΔΑΣΥ), με επιτόπια παρουσία σε κάθε περιστατικό, με σκοπό την ασφάλεια των μαθητών και εκπαιδευτικών μας και την εύρυθμη λειτουργία του σχολείου.

Μακροπρόθεσμα, καλλιεργούμε κουλτούρα πρόληψης της σχολικής βίας, ανεκτικότητας και αλληλοσεβασμού, μέσα από τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων και τα Νέα Προγράμματα Σπουδών.

Ως προς το περιστατικό στα ΕΠΑΛ πληροφορήθηκαμε ένα τετελεσμένο γεγονός, αυτό της παραίτησης εκπαιδευτικού χωρίς προηγούμενη προειδοποίηση. Διερευνήσαμε την ίδια στιγμή τα περιγραφόμενα συμβάντα, αλλά δεν διαπιστώσαμε καμία γραπτή ενημέρωση από περιφερειακή υπηρεσία ούτε από κάποιο στέλεχος. Επικοινωνήσαμε άμεσα, τόσο με το Διευθυντή του σχολείου όσο και της ΔΔΕ, για να αντλήσουμε πληροφορίες. Δώσαμε εντολή διερεύνησης κάθε πτυχής του θέματος και να είστε σίγουροι πως, αν και όπου διαπιστωθούν ευθύνες, θα αποδοθούν στο ακέραιο. Δε θα αφήσουμε τη βία να μείνει ατιμώρητη, από όπου και αν αυτή προέρχεται.

Η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως

-Τι αλλάζει στην επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση με την επικείμενη λειτουργία των ΕΣΚ;

Η ίδρυση και λειτουργία των Δημόσιων Επαγγελματικών Σχολών Κατάρτισης (ΕΣΚ) για αποφοίτους Γυμνασίου, δημιουργεί έναν καινούριο δρόμο για νέους ανθρώπους που δεν επιθυμούν να συνεχίσουν πέραν της υποχρεωτικής εκπαίδευσης στο Λύκειο, αλλά θέλουν να αναπτύξουν τις ιδιαίτερες ικανότητές τους στο επίπεδο του τεχνίτη. Μέχρι σήμερα δεν είχαν αυτή τη δυνατότητα, τώρα την αποκτούν. Πρόκειται για μία αξιόπιστη εναλλακτική, η οποία, συχνά, συνεπάγεται γρηγορότερη επαγγελματική αποκατάσταση, σε ειδικότητες που αναζητά η αγορά και για τις οποίες δεν υπάρχει σήμερα επαρκής αριθμός καταρτισμένων επαγγελματιών.

Οι ειδικότητες που θα προσφέρονται σε Πέραμα, Μέτσοβο και Σύρο είναι Τεχνίτης Συγκολλήσεων και Κοπής Μετάλλων, Τεχνίτης Ελασματουργός – Ελασματουργός Ειδικών Κατασκευών, Τεχνίτης Υφαντικής Τέχνης, Τεχνίτες Εργαλειομηχανών, Εφαρμοστές, Ελασματουργοί, Σωληνουργοί, Ηλεκτροσυγκολλητές, Αμμοβολιστές-Βαφείς, Ναυπηγοξυλουργοί και Καραβομαραγκοί. Έρχεται, συνεπώς, και προστίθεται άλλος ένας σημαντικός πυλώνας στον τομέα της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης πλάι στα ΕΠΑΛ – και στα Πρότυπα ΕΠΑΛ – και στα Δημόσια ΙΕΚ.

– Γιατί η ΝΔ θεωρεί τόσο σημαντική την πρώτη εκλογική αναμέτρηση που θα διεξαχθεί με απλή αναλογική και γιατί συνδέει την σταθερότητα με την αυτοδυναμία;

Στη χώρα μας, τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο, με δεδομένες τις θέσεις των πολιτικών κομμάτων, η αυτοδυναμία της Νέας Δημοκρατίας αποτελεί το μοναδικό δρόμο που μπορεί να διασφαλίσει ότι η Ελλάδα θα συνεχίσει να πορεύεται στο δρόμο της σταθερότητας, της εθνικής ασφάλειας, της ανάπτυξης, της κοινωνικής συνοχής.

Ακριβώς γι’ αυτό, η σημασία της πρώτης εκλογικής αναμέτρησης είναι καθοριστική. Διότι το αποτέλεσμά της θα διαμορφώσει τις προϋποθέσεις για την επίτευξη της αυτοδυναμίας της Νέας Δημοκρατίας στις εκλογές που θα ακολουθήσουν. Η Ελλάδα δεν μπορεί και δεν πρέπει να γυρίσει πίσω σε λογικές λαϊκισμού, αναποτελεσματικότητας, βαριάς φορολόγησης της μεσαίας τάξης. Η αυτοδυναμία της ΝΔ αποτελεί κοινωνική, πολιτική, εθνική – θα έλεγα – αναγκαιότητα.

-Ο χειμώνας αναμένεται δύσκολος λόγω της διεθνούς συγκυρίας, θα καταφέρει η κυβέρνηση να συνεχίσει την κοινωνική στήριξη;

Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας έχει αποδείξει εμπράκτως ότι η στήριξη της κοινωνίας και ειδικότερα των οικονομικά πιο αδύναμων συμπολιτών μας, αποτελεί κρίσιμη και σταθερή προτεραιότητα. Από την πρώτη στιγμή της παγκόσμιας ενεργειακής κρίσης, όπως και με την πανδημία, σπεύσαμε να θεσπίσουμε μια δέσμη στοχευμένων μέτρων, ώστε να περιορίσουμε κατά το δυνατόν, το κοινωνικό κόστος.

Όσο η κρίση συνεχιζόταν, η στήριξη στην κοινωνία αυξανόταν, με αποτέλεσμα η Ελλάδα να είναι η χώρα που έχει διαθέσει το μεγαλύτερο ποσοστό του ΑΕΠ από όλες τις Ευρωπαϊκές χώρες για την άμβλυνση των επιπτώσεων της κρίσης. Προφανώς δεν εξαλείφθηκαν όλες οι επιπτώσεις, αλλά περιορίστηκαν, με τη στήριξη σε κάθε ελληνικό νοικοκυριό και κάθε επιχείρηση. Αυτό συνεχίζουμε να κάνουμε. Με μέτρα στήριξης, διεύρυνση των δικαιούχων, αυξημένους ελέγχους στην αγορά, αλλά και πρωτοβουλίες σε ευρωπαϊκό επίπεδο για κοινή και αποτελεσματική αντιμετώπιση του προβλήματος.

Δείτε τις ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο GRTimes.gr

Ακολουθήστε το GRTimes στο Google News και ενημερωθείτε πριν από όλους

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

go-to-top