Ατμοσφαιρική ρύπανση στη Θεσσαλονίκη: Ο Βαρδάρης σώζει την κατάσταση

Ατμοσφαιρική ρύπανση στη Θεσσαλονίκη: Ο Βαρδάρης σώζει την κατάσταση

Ρεπορτάζ: Στράτος Λούβαρης

Η αυξημένη κυκλοφορία των οχημάτων και η κεντρική θέρμανση οι κύριες αιτίες ατμοσφαιρικής ρύπανσης στη Θεσσαλονίκη – Το lockdown μείωσε τους ρύπους 40%  – Ο Βαρδάρης σώζει την κατάσταση – Τι αναφέρει στο GRTimes.gr ο αντιδήμαρχος Περιβάλλοντος, Σωκράτης Δημητριάδης.

“Η ατμοσφαιρική ρύπανση βλάπτει την υγεία του ανθρώπου και το περιβάλλον”. Αυτό ξεκαθαρίζει ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Περιβάλλοντος ο οποίος περιγράφει μια σειρά από σοβαρές συνέπειες από τη συγκέντρωση ατμοσφαιρικών ρύπων που παραμένουν σε υπερβολικά υψηλό επίπεδο στις μεγάλες πόλεις του κόσμου αλλά και σημαντικά προβλήματα ποιότητας του αέρα, τα οποία εξακολουθούν να υπάρχουν, παρά την πρόοδο που έχει γίνει τις τελευταίες δεκαετίες.

Η Θεσσαλονίκη, όπως και οι περισσότερες μεγαλουπόλεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, προσπαθούν να αντιμετωπίσουν το θέμα της ατμοσφαιρικής ρύπανσης με αρκετές κινήσεις τα τελευταία χρόνια που αποσκοπούν στην μείωση των βασικών εκπεμπόμενων ρύπων (οξειδίων του αζώτου (NOx), μονοξειδίου του άνθρακα (CO) κ.α.). Αυτό, ωστόσο, που ισχύει τουλάχιστον στην χώρα μας, είναι ότι οι πρωτοβουλίες που μπορούν να πάρουν οι κατά τόπους δήμοι είναι περιορισμένες και τα αποτελέσματα τους φαίνονται μακροπρόθεσμα.

Είναι χαρακτηριστικό άλλωστε, όπως αναφέρει στο GRTimes.gr, ο αντιδήμαρχος Περιβάλλοντος του κεντρικού δήμου της Θεσσαλονίκης, Σωκράτης Δημητριάδης, πως θεσμικά ο δήμος δεν έχει καμία αρμοδιότητα να επέμβει στο θέμα της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, καθώς δε μπορεί, για παράδειγμα, να επιβάλει σε κάποιον πολίτη να μη κυκλοφορεί με το αυτοκίνητό του και να χρησιμοποιεί οικολογικά μέσα μετακίνησης, όπως είναι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, πατίνια, ποδήλατο κλπ, κάτι που θα βοηθούσε σημαντικά στη μείωση του προβλήματος, ξεκαθαρίζοντας ότι “είναι καθαρά θέμα πολιτείας”.

Ακόμα, το θέμα των ρύπων στην ατμόσφαιρα επηρεάζεται τους χειμερινούς μήνες από τα συστήματα θέρμανσης, την καύση γεωργικής βιομάζας και άλλους παράγοντες που έχουν ως αποτέλεσμα να κάνουν τα νούμερα να ανεβαίνουν και πολλές φορές να φτάνουν σε ανησυχητικά επίπεδα.  Για αυτό τον λόγο, θεωρείται ιδιαίτερα σημαντικό ότι ο δήμος Θεσσαλονίκης, μέσα από τους σταθμούς μέτρησης της ατμοσφαιρικής ρύπανσης που βρίσκονται εγκατεστημένοι σε έξι διαφορετικά σημεία της πόλης, λαμβάνει καθημερινά δεδομένα από τις βασικές μετρήσεις, τα οποία συγκεντρώνει η αντιδημαρχία Περιβάλλοντος και μπορεί στη συνέχεια να αξιοποιήσει αλλά και να ξέρει σε πραγματικό χρόνο αν υπάρχει μεγάλο πρόβλημα.

Βέβαια, όπως εξηγεί ο κ. Δημητριάδης, η διοίκηση του δήμου δεν μένει με “σταυρωμένα χέρια” παρακολουθώντας απλά τους αριθμούς και από την πρώτη στιγμή εργάζεται προκειμένου η Θεσσαλονίκη να γίνει πιο “πράσινη”, φιλική για το περιβάλλον και τους κατοίκους. Το δίκτυο ποδηλατοδρόμων, η δημιουργία υποδομών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων και διαμοιρασμού ηλεκτρικών οχημάτων και ποδηλάτων, όσα περιλαμβάνει το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, είναι σημαντικά βήματα που γίνονται προς αυτή την κατεύθυνση.

Το lockdown έριξε τους αριθμούς

Άλλωστε, η μείωση της κυκλοφορίας οχημάτων στους δρόμους της πόλης κατά την πρώτη περίοδο που ίσχυσαν τα περιοριστικά μέτρα λόγω κορωνοιού, έδειξαν περίτρανα ότι η ατμοσφαιρική ρύπανση μπορεί να αντιμετωπιστεί. “Το 2020 είχαν μειωθεί οι ρύποι κατά 40% λόγω του lockdown, κάτι το οποίο ήταν εμφανές. Κάθε ημέρα που ξυπνούσαμε αναπνέαμε και νιώθαμε τη διαφορά στον αέρα. Μάλιστα, στην κυριολεξία ο Λευκός Πύργος είχε γίνει πιο λευκός”, αναφέρει χαρακτηριστικά ο αντιδήμαρχος Περιβάλλοντος.

Όσον αφορά τους καλοκαιρινούς μήνες και στην ερώτηση αν οι αριθμοί αυξάνονται λόγω της αποπνικτικής ατμόσφαιρας που δημιουργούν οι πολύ υψηλές θερμοκρασίες, ο κ. Δημητριάδης αναφέρει πως η Θεσσαλονίκη έχει ένα πλεονέκτημα το οποίο είναι ο Βαρδάρης, ο οποίος όταν φυσάει, συντελεί σε σημαντικό βαθμό στον καθαρισμό της ατμόσφαιρας και στην ανακούφιση των πολιτών. “Το καλοκαίρι όμως επειδή είναι χαρακτηριστικό ότι δεν υπάρχουν μεγάλες ταχύτητες του ανέμου, δεν υπάρχει ο γνωστός Βαρδάρης που απομακρύνει τη ρύπανση πάνω από την πόλη, έχουμε περισσότερη συγκέντρωση ρύπων. Ωστόσο, η πόλη έχει το πλεονέκτημα του βουνού και της θάλασσας και τα ρεύματα παίζουν σημαντικό ρόλο στην απομάκρυνση τους”, σημειώνει.

Σύστημα έξυπνων αισθητήρων και πινακίδες 

Ο Δήμος Θεσσαλονίκης έχει εγκαταστήσει και λειτουργεί το σύστημα των έξυπνων αισθητήρων IoT σε 6 σημεία εντός των ορίων του και πιο συγκεκριμένα στις οδούς Μαρτίου, Κ. Καραμανλή, Αγγελάκη, Κουντουριώτου, Εγνατίας και στην περιοχή Επταπυργίου. Οι μετρούμενες παράμετροι είναι τα αιωρούμενα σωματίδια (PM10 και PM2,5), το μονοξείδιο του άνθρακα (CO), το διοξείδιο του αζώτου (NO2), το διοξείδιο του θείου(SO2), η θερμοκρασία αέρα, η σχετική υγρασία και η ατμοσφαιρική πίεση. Όλα τα δεδομένα μεταφέρονται σε πραγματικό χρόνο σε ένα online σύστημα (cloud system), το οποίο συνδέθηκε με την πλατφόρμα του έργου AIRTHINGS κι έτσι στη διεύθυνση https://platform.airthings-project.com ο καθένας μπορεί να δει τις μετρήσεις.

Στο αναβαθμισμένο πάρκο στη συμβολή των οδών Μαρία Κάλλας και Ανθέων, εγκαταστάθηκε πρόσφατα ηλεκτρονική οθόνη, μέσα από την οποία μεταδίδονται σε πραγματικό χρόνο τα ατμοσφαιρικά δεδομένα από τον σταθμό μέτρησης που είναι τοποθετημένος στη συμβολή των οδών Μαρτίου με Καρακάση. Ανάλογες πινακίδες, σύμφωνα με τον αρμόδιο αντιδήμαρχο, αναμένεται να υπάρξουν το επόμενο διάστημα και σε άλλα σημεία της πόλης.

 

 

 

Δείτε τις ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο GRTimes.gr

Ακολουθήστε το GRTimes στο Google News και ενημερωθείτε πριν από όλους

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

go-to-top