“Οι Βόρειοι γείτονές μας ήδη ξεκίνησαν επικοινωνιακή επίθεση για τη Μακεδονία”

“Οι Βόρειοι γείτονές μας ήδη ξεκίνησαν επικοινωνιακή επίθεση για τη Μακεδονία”

Ρεπορτάζ: Βαγγέλης Στολάκης

Εάν γινόταν υπουργός… τουρισμού για μια ημέρα θα δρομολογούσε μεγάλα έργα υποδομής που θα είχαν άμεσο αποτέλεσμα στην αύξηση των τουριστών της χώρας μας. Ο αντιπεριφερειάρχης Τουρισμού και Πολιτισμού στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, Αλέξανδρος Θάνος σε μια εφ’ όλης της ύλης συνέντευξη στο GRTimes.gr μιλά για το διακύβευμα των επικείμενων αυτοδιοικητικών εκλογών, στις οποίες συμμετέχει με την «Αλληλεγγύη» τον συνδυασμό του νυν περιφερειάρχη, Απόστολο Τζιτζικώστα. Αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο μεταπήδησης στην κεντρική πολιτική σκηνή λέγοντας πως βασική προϋπόθεση για να συμβεί αυτό είναι η… λαϊκή εντολή. Αναφέρεται στη συνεργασία που έχει με τους υπόλοιπους φορείς της πόλης για την τόνωση της τουριστικής κίνησης της Θεσσαλονίκης, κάνει τον απολογισμό του έργου του και θέτει στόχους για το μέλλον. Αναφορικά με τις επιπτώσεις της Συμφωνίας των Πρεσπών στον τουρισμό της Μακεδονίας, ο Αλέξανδρος Θάνος υποστηρίζει: «Εάν με νηφαλιότητα και με μια συντονισμένη προσέγγιση όλων των φορέων του Τουρισμού, όχι μόνο της Κεντρικής Μακεδονίας, αλλά και της Δυτικής Μακεδονίας και της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης επιμείνουμε στην αλήθεια, στην πραγματικότητα και καλέσουμε όλο τον κόσμο να περιηγηθεί στον τόπο μας και να γνωρίσει την παράδοσή μας, θα έχουμε σίγουρα κερδίσει σε επίπεδο εμπειρίας τον κάθε επισκέπτη».

 

 Κύριε Θάνο, τι κάνατε την περίοδο που υπήρξατε αντιπεριφερειάρχης Τουρισμού και Πολιτισμού; Ποια είναι τα τρία έργα σας για τα οποία αισθάνεστε περήφανος;

Στον τομέα του Πολιτισμού αναμφίβολα πρωταγωνίστησε η λειτουργία του Κέντρου Πολιτισμού της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, το οποίο και καταφέραμε να επανασυστήσουμε στον κόσμο. Πραγματοποιήσαμε πάνω από 400 καλλιτεχνικές εκδηλώσεις, που τις παρακολούθησαν πάνω από 180.000 θεατές, το 80% των εκδηλώσεων έγιναν με ελεύθερη είσοδο. Συνεργαστήκαμε με όλους τους πολιτιστικούς φορείς της Περιφέρειας μας. Επιπλέον, καταφέραμε να αναδείξουμε τους αρχαιολογικούς χώρους της περιοχής μας, μέσω της οργανωμένης προβολής των μνημείων της Περιφερείας μέσα από καλλιτεχνικές εκδηλώσεις υψηλής αισθητικής, όπως ήταν η Μουσική της Ροτόντας του Δημήτρη Μαραμή και η Σονάτα του Σεληνόφωτος στο Επταπύργιο.

Στον Τομέα του Τουρισμού με μια πολύ στοχευμένη στρατηγική τριετίας προβάλλαμε την Περιφέρεια μας, σε συνεργασία με τους επαγγελματίες του τουρισμού της περιοχής μας, ως έναν ενιαίο τουριστικό προορισμό για όλες τις εποχές του χρόνου, που είχε σαν αποτέλεσμα η περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας μέσα στο 2019 να είναι για τρίτη συνεχή χρονιά πρώτη μεταξύ των Περιφερειών της χώρας σε αφίξεις ξένων τουριστών. Και για το 2018 να υπάρχει μία αύξηση εσόδων κατά 20%, όταν ο μέσος όρος της χώρας είναι στο 8%. Τέλος, για πρώτη φορά φέραμε στην Ελλάδα μια διοργάνωση του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού. Σε συνεργασία με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Τουρισμού και με το Υπουργείο Τουρισμού, αλλά και με τη σύμπραξη όλων των τουριστικών φορέων της περιοχής μας καταφέραμε και διοργανώσαμε με μεγάλη επιτυχία το Παγκόσμιο Συνέδριο για το δρόμο του μεταξιού.

Τι δεν καταφέρατε να ολοκληρώσετε σε ικανοποιητικό βαθμό και εκτιμάτε πως θα ολοκληρώσετε την ερχόμενη αυτοδιοικητική περίοδο, εάν εκλεγείτε; Τι βαθμό με άριστα το 10 θα βάζατε στο έργο της ΠΚΜ στους τομείς του Πολιτισμού και του Τουρισμού;

Έχουμε ήδη σχεδιάσει το επόμενο βήμα σε επίπεδο τετραετίας για τη στρατηγική της τουριστικής προβολής της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, όπου θα πρέπει να επιμείνουμε με μεγαλύτερη εστίαση στην προβολή της τουριστικής μας ταυτότητας. Θα επιμείνουμε στα ανταγωνιστικά μας πλεονεκτήματα στο κομμάτι του Πολιτισμού του εναλλακτικού τουρισμού και θα επιζητήσουμε και θα ζητήσουμε ακόμη μεγαλύτερη εμπλοκή των επαγγελματιών του χώρου. Το σύγχρονο τουριστικού μάρκετινγκ απαιτεί προβολή των εμπειριών μέσα από υπηρεσίες υψηλής προστιθέμενης αξίας, ο ανταγωνισμός τα επόμενα χρόνια θα είναι εντονότερος και θα πρέπει να διαφοροποιηθούμε και ως προς την ποιότητα αλλά και ως προς το είδος της τουριστικής υπηρεσίας, που προσφέρει ο τόπος μας. Το άλμα αυτό στο τουριστικό προϊόν μας θα έρθει όταν θα έχουμε επιτέλους έτοιμες τις μεγάλες υποδομές τη περιοχής μας που είναι σε εξέλιξη και αναφέρομαι στο αεροδρόμιο, στο μετρό, στο λιμάνι και στην εμπλοκή του σιδηροδρόμου με την ηλεκτροκίνηση των νέων συρμών. Όσον αφορά στη βαθμολογία είναι αλήθεια ότι έχουμε ακόμη πολλά να κάνουμε, δεν έχουμε φτάσει σε αυτόν τον επιδιωκόμενο στόχο, καθώς οι δυνατότητες της Περιφέρειες Κεντρικής Μακεδονίας είναι τεράστιες και ο στόχος μας δεν είναι άλλος από το να μετατρέψουμε την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας σε κορυφαίο τουριστικό προορισμό για 365 ημέρες το χρόνο.

Η Συμφωνία των Πρεσπών με ποιον τρόπο θα επηρεάσει τον Τουρισμό της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας;

Η Συμφωνία των Πρεσπών μας φέρνει αντιμέτωπους με μια πραγματικότητα, όπου θα πρέπει να αυξήσουμε την ένταση της προβολής της ιστορικής περιοχής της Μακεδονίας, προβάλλοντας τη διαχρονικότητα και την ιστορική συνάφεια του χθες με το σήμερα. Αυτό σημαίνει ότι ο πολιτισμός μας, τα ήθη και τα έθιμά μας, η γαστρονομία μας, η νεότερη παράδοση, αποτελούν αυτά τα βασικά χαρακτηριστικά της ταυτότητας της περιοχής μας, στα οποία θα πρέπει να επιμείνουμε και μέσα από σύγχρονα εργαλεία του μάρκετινγκ να τα προβάλλουμε ορθά. Εάν με νηφαλιότητα και με μια συντονισμένη προσέγγιση όλων των φορέων του Τουρισμού, όχι μόνο της Κεντρικής Μακεδονίας, αλλά και της Δυτικής Μακεδονίας και της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης επιμείνουμε στην αλήθεια, στην πραγματικότητα και καλέσουμε όλο τον κόσμο να περιηγηθεί στον τόπο μας και να γνωρίσει την παράδοσή μας, θα έχουμε σίγουρα κερδίσει σε επίπεδο εμπειρίας τον κάθε επισκέπτη. Βέβαια θα πρέπει να είμαστε σίγουροι ότι οι Βόρειοι γείτονές μας «θα επιτεθούν» επικοινωνιακά και ήδη το βλέπουμε αυτό, για να μπορέσουν να περιχαρακώσουν το δικό τους προϊόν, το δικό τους ιστορικό αφήγημα. Η ιστορική αλήθεια είναι παγκοσμίως αναμφισβήτητη, εκεί είναι όμως, που θα χρειαστεί και η εξωτερική πολιτική της Ελλάδος να είναι συνεπής.

 

Ποιοι είναι οι στόχοι για το καλοκαίρι του 2019 και σε ποιες νέες αγορές και με ποιον τρόπο κάνετε focus;

Η στρατηγική της Περιφέρειας στο τομέα της τουριστικής προβολής το 2019 θα εστιαστεί στην ανάδειξη των στρατηγικών πλεονεκτημάτων της Περιφέρειας επιμένοντας στο θεματικό τουρισμό. Ιδιαίτερα θα δοθεί έμφαση στην ανάδειξη των εναλλακτικών δραστηριοτήτων, στην προβολή της ιδιαίτερης γαστρονομίας και των προϊόντων, που παράγει η μακεδονική γη, στην προσέλκυση και διοργάνωση μεγάλων συνεδρίων και στην υποστήριξή των επαγγελματιών του Τουρισμού με ένα συγκεκριμένα πλέγμα συνεργειών με προγραμματισμένη παρουσία σε πάνω από 20 Διεθνείς Εκθέσεις Τουρισμού. Η προβολή και ανάδειξη των οικουμενικών προσωπικοτήτων του Αριστοτέλη και του Μεγάλου Αλεξάνδρου, η πιστοποίηση της πολιτιστικής διαδρομής των βημάτων του Αποστόλου Παύλου από το Συμβούλιο της Ευρώπης, η προβολή του Ολύμπου και η ανάδειξή του ως εθνικό brand name  για τον εναλλακτικό τουρισμό, η προσέλκυση μεγάλων συνεδρίων, αποτελούν μερικούς από τους στόχους μας για το 2019. Μεταξύ όλων αυτών το 2019 θα ξεκινήσει το ταξίδι του το ‘’λεωφορείο της Μακεδονικής Κουζίνας’’, που έκανε την πρώτη του εμφάνιση στην έκθεση της Philoxenia, με πρώτη στάση τις πλατείες της Κεντρικής Ευρώπης και των Βαλκανίων. Τέλος, η θεσμοθέτηση για πρώτη φορά του film office της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας θα μας βοηθήσει στην ανάπτυξη μίας μεγάλης και δυναμικής αγοράς, όπως είναι αυτή της παραγωγής των οπτικοακουστικών μέσων, που θα δημιουργήσει τις συνθήκες για την ακόμη μεγαλύτερη προβολή της Περιφέρειας μας στο εξωτερικό.

Στο δήμο της Θεσσαλονίκης κάνουμε λόγο για «τουριστική άνοιξη». Ο αριθμός των ξένων επισκεπτών έχει αυξηθεί και αυξάνεται θεαματικά Κάθε χρόνο. Έχετε καλή συνεργασία με τον δήμο ή ο κάθε φορέας ακολουθεί τη δική του στρατηγική;

Η στρατηγική μας λαμβάνει υπόψη την εμπλοκή όλων των φορέων, καθώς η Περιφέρεια είναι μέλος τριών Οργανισμών Τουρισμού, της Θεσσαλονίκης, της Χαλκιδικής και της Πιερίας. Όσον αφορά στο Δήμο Θεσσαλονίκης συνεργαζόμαστε είτε μέσω των κοινών δράσεων που γίνονται από τον Οργανισμό Τουρισμού της Θεσσαλονίκης είτε με την προσέλκυση μεγάλων συνεδρίων σε συνεργασία με το Γραφείο Συνεδριακού Τουρισμού είτε με τη συμμετοχή της Περιφέρειας σε μεμονωμένες δράσεις του Δήμου Θεσσαλονίκης, όπως είναι η Διπλωματία πόλεων.

 Εάν γινόσαστε υπουργός τουρισμού για μια ημέρα τι θα κάνατε;

Για μια μέρα δε θα μπορούσα να κάνω απολύτως τίποτα. Αλλά αν μου δινόταν ο απαραίτητος χρόνος θα προσπαθούσα να κάνω τα αυτονόητα, αυτά που ζητούν όλοι οι Φορείς: νομοθετική σαφήνεια και απλοποίηση των διαδικασιών για την ανάπτυξη επενδύσεων, οικονομικά κίνητρα, λογική φορολογική επιβάρυνση, καθώς το τουριστικό προϊόν λειτουργεί σε ένα ακραία ανταγωνιστικό οικονομικό περιβάλλον. Επιπλέον, επένδυση σε υποδομές, που βοηθούν τον τουρισμό, μαρίνες, αεροδρόμια, λιμάνια και φυσικά εκσυγχρονισμό του ΕΟΤ, ώστε να μπορέσει να ανταποκριθεί στα σύγχρονα δεδομένα, που απαιτεί το τουριστικό μάρκετινγκ στους τομείς προβολής, της επαγγελματικής κατάρτισης και εξειδίκευσης.

Ασχολείστε με την Τοπική Αυτοδιοίκηση σχεδόν μια δεκαετία. Ο «Κλεισθένης» κινείται προς την σωστή κατεύθυνση και αν όχι, σε ποια σημεία διαφωνείτε;

Ο «Κλεισθένης» με την απλή αναλογική φέρνει καινούρια δεδομένα στη τοπική αυτοδιοίκηση, επιβάλλει συμπράξεις. Ο κάθε ένας σύμβουλος, που εκλέγεται έχει μεγαλύτερη δύναμη μέσα στα συμβούλια, αυτό προϋποθέτει και από τον κόσμο που θα ψηφίσει μεγαλύτερη προσοχή, καθώς το διακύβευμα των επόμενων αυτοδιοικητικών εκλογών θα είναι και η ίδια η λειτουργικότητα των περιφερειακών και δημοτικών συμβουλίων, που άμεσα θα επηρεάσει και την καθημερινότητα των πολιτών. Δυστυχώς, ο τρόπος, που εισήχθη στην τοπική αυτοδιοίκηση η απλή αναλογική μοιάζει περισσότερο με ένα πολιτικό πείραμα παρά με μία θεσμική θωράκιση της δημοκρατικότητας των διαδικασιών στην τοπική διακυβέρνηση. Το μέλλον θα δείξει κατά πόσο ο «Κλεισθένης» θα είναι λειτουργικός.

Γιατί να ασχοληθεί ένας νέος άνθρωπος όπως είστε εσείς με την πολιτική;

Θα συμβούλευα τον καθέναν είτε είναι νέος είτε μεγαλύτερης ηλικίας να είναι πάνω απ’ όλα ενεργός πολίτης. Η τοπική αυτοδιοίκηση σου δίνει τη δυνατότητα να μπορείς να διαμορφώσεις το περιβάλλον, στο οποίο δραστηριοποιείσαι και ζεις. Από μόνο του αυτό αποτελεί μία πολύ μεγάλη πρόκληση για κάποιον, που θέλει να δραστηριοποιηθεί πολιτικά, καθώς μπορεί να αλλάξει την καθημερινότητα των συμπολιτών του. Η πραγματικότητα, βέβαια, είναι πιο δύσκολη από ότι φαντάζεται κάποιος, αλλά η εμπλοκή των νέων ανθρώπων στα κοινά είναι η μοναδική ελπίδα για εξέλιξη, για αλλαγή και πρόοδο σε όλους τους τομείς. Ο δρόμος είναι δύσκολος, αλλά πιστεύω ότι αξίζει κάποιος να δοκιμάσει να τον διαβεί.

Να περιμένουμε πως από την Αυτοδιοίκηση θα μεταπηδήσετε στο μέλλον στην Κεντρική Πολιτική Σκηνή;

Οι άνθρωποι, που ασχολούνται με την τοπική αυτοδιοίκηση δύσκολα την αποχωρίζονται. Έχει δυσκολίες, αλλά σου δίνει και τη χαρά της άμεσης εμπλοκής με θέματα της καθημερινότητας, αλλά και ειδικότερα ως προς την Περιφέρεια σου δίνει τη δυνατότητα να διαμορφώσεις το αναπτυξιακό πλάνο της περιοχής σου. Η κεντρική πολιτική σκηνή έχεις άλλους κανόνες, αποτελεί βέβαια ένα μεγάλο βήμα για έναν πολιτικό, εφόσον βέβαια θέλει να υπηρετήσει από αυτή τη θέση με συνέπεια και σεβασμό. Σε κάθε περίπτωση μια τέτοια μεταπήδηση απαιτεί συγκεκριμένες προϋποθέσεις, αλλά και φυσικά λαϊκή εντολή.

Οι πολλές υποψηφιότητες στο δήμο Θεσσαλονίκης σας προβληματίζουν;

Οι πολλές υποψηφιότητες στο δήμο Θεσσαλονίκης σίγουρα θα προβληματίσουν τον επόμενο Δήμαρχο, που θα κληθεί να διοικήσει. Πρέπει να έχουμε υπόψη μας ότι ο καθένας που θέτει τον εαυτό του στην κρίση των συμπολιτών του θα πρέπει να γνωρίζει τις συνθήκες διοίκησης, που θα διαμορφωθούν την επόμενη μέρα. Η Διοίκηση είναι πιο ωμή και ρεαλιστική από οποιονδήποτε προεκλογικό αγώνα. Χρειάζεται λοιπόν νηφαλιότητα, ηρεμία και λογικές επιλογές.

Τελικά, η πολιτική είναι… μικρόβιο;

Ο πολιτικαντισμός είναι μικρόβιο, η πολιτική είναι μια αναγκαιότητα και μία στάση ζωής. Στις μέρες μας βέβαια αυτές οι έννοιες συγχέονται και είναι αδιόρατα τα όρια μεταξύ του πολιτικάντη και του πολιτικού. Σε κάθε περίπτωση λυδία λίθος αυτής της διαδικασίας είναι ο ίδιος ο πολίτης, αυτός είναι που επιλέγει το ρόλο του μεταξύ της νοσηρής και της υγιούς διαδικασίας της πολιτικής.

Ποιο είναι το όραμά σας για την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας;

Το όραμα είναι το ίδιο με αυτό της Διοίκησης της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας έτσι, όπως έχει εκφραστεί από τον ίδιο τον Περιφερειάρχη τον Απόστολο Τζιτζικώστα. Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας να είναι η πρώτη Περιφέρεια, που θα βγει από την οικονομική κρίση. Μία Περιφέρεια σύγχρονη, εξωστρεφής, με ένα σαφές αναπτυξιακό πλάνο, που θα υπηρετεί τους κανόνες της περιφερειακής διακυβέρνησης, όπως ακριβώς στις χώρες του προηγμένου δυτικού κόσμου.

Ποιο είναι το διακύβευμα των επικείμενων εκλογών και γιατί με τον Απόστολο Τζιτζικώστα και την «Αλληλεγγύη»;

Η χρονική συγκυρία των εκλογών μας βρίσκει σε μία καμπή, καθώς ύστερα από πέντε πάρα πολύ δύσκολα χρόνια, όπου οι Περιφέρειες κράτησαν όρθια την χώρα, καλούμαστε να μη χάσουμε άλλο χαμένο χρόνο και να μπούμε σε τροχιά ανάκαμψης και ανάπτυξης, αξιοποιώντας όλα τα χρηματοδοτικά εργαλεία, που διαθέτουμε. Η Διοίκηση Τζιτζικώστα έχει αποδείξει ότι έχει την τεχνογνωσία και τη θέληση, καθώς ήδη η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, είναι η πρώτη Περιφέρεια σε αξιοποίηση ευρωπαϊκών πόρων, μια Περιφέρεια, η οποία το 2018 ανακηρύχθηκε Επιχειρηματική Περιφέρεια της Ευρώπης. Σε αυτή την προσπάθεια συντάσσομαι κι εγώ, ώστε να μπορέσουμε να ολοκληρώσουμε το έργο μας, ένα έργο, που θα είναι αντιληπτό με σαφήνεια στην καθημερινή ζωή των συμπολιτών μας.

Δείτε τις ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο GRTimes.gr

Ακολουθήστε το GRTimes στο Google News και ενημερωθείτε πριν από όλους

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

go-to-top