Αθήνα: Ένας προορισμός που «πρέπει να δεις» -Τι δείχνει νέα έρευνα για το προφίλ των επισκεπτών

Αθήνα: Ένας προορισμός που «πρέπει να δεις» -Τι δείχνει νέα έρευνα για το προφίλ των επισκεπτών

Με στόχο τη στρατηγική ανάπτυξη του προορισμού «Αθήνα», τη σκιαγράφηση του προφίλ των επισκεπτών της πόλης και της ευρύτερης περιοχής της Αττικής, καθώς και την ενίσχυση της ποιοτικής εικόνας και πρότασης της πρωτεύουσας προς τους επισκέπτες της, πραγματοποιήθηκε η 18η Έρευνα Ικανοποίησης Επισκεπτών και Απόδοσης ξενοδοχείων Αττικής της ΕΞΑΑΑ σε συνεργασία με τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών.

Της Ντέπυς Χιωτοπούλου ([email protected])

Τρία βασικά συμπεράσματα προκύπτουν από τη 18η έρευνα που πραγματοποίησε η Ένωση Ξενοδόχων Αθηνών – Αττικής & Αργοσαρωνικού (ΕΞΑΑΑ) η οποία αποτελεί για δεύτερη συνεχή χρονιά προϊόν συνέργειας με τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ):

α. Δυναμική ανάκαμψη της Αθήνας ως κορυφαίος τουριστικός προορισμός

β. Υψηλή ικανοποίηση των επισκεπτών από το τουριστικό προϊόν της Αθήνας

γ. Το παραλιακό μέτωπο αποτελεί ανερχόμενο στοιχείο της αθηναϊκής εμπειρίας.

Τα ευρήματα της Έρευνας του 2022 έχουν ιδιαίτερη αξία καθώς αποτυπώνουν τις εκτιμήσεις, τις προσδοκίες, αλλά και τις προτιμήσεις των πρώτων «ελεύθερων ταξιδιωτών» μετά από δύο έτη αυστηρών περιοριστικών κανόνων στις μετακινήσεις λόγω της πανδημίας Covid-19 (των επισκεπτών που επισκέφθηκαν την Αθήνα κατά τη βασική τουριστική περίοδο Μαΐου – Οκτωβρίου 2022).

Επιπλέον, τα συμπεράσματα που προκύπτουν όχι μόνο για την ικανοποίηση των επισκεπτών, αλλά και για την απόδοση των ξενοδοχείων, για την αξιολόγηση των υφιστάμενων γενικών και ειδικών υποδομών και για τις προτάσεις του προορισμού προς τον επισκέπτη, προσφέρουν πλούσιο υλικό προς ανάλυση από όλους όσοι ενασχολούνται με την τουριστική δραστηριότητα, την ανάλυση της τουριστικής αγοράς, την τουριστική πολιτική, την τουριστική προβολή και το τουριστικό marketing, ή χειρίζονται σε πολιτειακό επίπεδο θέματα Πολιτισμού, Περιβάλλοντος, Τοπικής Αυτοδιοίκησης κ.ά.

Τα συνολικό επίπεδο ικανοποίησης των επισκεπτών της Αθήνας, όπως καταγράφηκε από την έρευνα της ΕΞΑΑΑ και της GBR Consulting σε συνεργασία με τον ΔΑΑ, αυξήθηκε το 2022 στο 8,4, από το 8,1 του 2019.

«Νούμερο ένα» οι Αμερικάνοι

Βάσει της έρευνας ο μεγαλύτερος αριθμός επισκεπτών προήλθε από τις παραδοσιακές αγορές (ΗΠΑ, Ηνωμένο Βασίλειο, Γερμανία, Γαλλία, Ιταλία), ενώ σημαντικό στοιχείο αποτελεί το γεγονός ότι υψηλά ποσοστά αύξησης παρουσίασαν και «μη παραδοσιακές» αγορές, όπως Ελβετία, Ισραήλ, Ολλανδία, Αυστρία, Τουρκία, Σερβία.

Συγκεκριμένα, για το 2022 καταγράφηκαν 686.000 αφίξεις από τις ΗΠΑ έναντι 296.000 το 2021 και 694.000 το 2019. Στη δεύτερη θέση είναι οι Βρετανοί τουρίστες με 563.000 αφίξεις έναντι 619.000 το 2019. Στην τρίτη θέση είναι οι Γερμανοί με 563.000 αφίξεις έναντι 573.000 το 2019. Ακολουθούν οι Γάλλοι με 457.000 αφίξεις και οι Ιταλοί με 413.000 αφίξεις για το 2022.

Σχετικά με τις «μη παραδοσιακές» αγορές για την Αττική από Ελβετία καταγράφηκαν 225.000 αφίξεις, από Ισραήλ 222.000, από Ολλανδία 183.000, από Αυστρία 121.000 και από Τουρκία 109.000.

Τα 10… προφίλ των επισκεπτών…

Η φετινή έρευνα αποκαλύπτει ότι κάποιες ομάδες των επισκεπτών της Αθήνας έχουν κοινά ενδιαφέροντα, χωρίς να αποκλείεται ότι ορισμένοι ταξιδιώτες έχουν ποικίλα ενδιαφέροντα, γεγονός που καθιστά την ανάλυση της συμπεριφοράς των ταξιδιωτών πολυσύνθετη. Ειδικότερα, η έρευνα του 2022 εντόπισε 10 συγκεκριμένα προφίλ μεταξύ 2.000 επισκεπτών ξενοδοχείων στην Αθήνα, με σύγκλιση ενδιαφερόντων σε αρκετές περιπτώσεις.

Αυτά είναι: Αρχαιόφιλοι, Φιλότεχνοι, Δραστήριοι, Διερχόμενοι, Νυχτόβιοι, Αγοραστές, Καλοφαγάδες, Θαλασσινοί, Ανθρωποκεντρικοί, Επαγγελματίες.

Παρά τα διαφορετικά ενδιαφέροντα, σχεδόν όλοι οι επισκέπτες στην Αθήνα, συμπεριλαμβανομένων των επαγγελματιών, έχουν τα εξής κοινά: επισκέπτονται συνήθως την Ακρόπολη και το Μουσείο της Ακρόπολης, συνδυάζοντας μια βόλτα στην Πλάκα και στο Μοναστηράκι.

Για παράδειγμα, οι Επαγγελματίες, 6 στους 10 αλλοδαπούς επισκέπτονται την Ακρόπολη και το μουσείο της (στους Έλληνες το ποσοστό είναι 4 στους 10), επισκέπτονται την Πλάκα, το Μοναστηράκι, το Κολωνάκι αλλά και την Γλυφάδα, κάνουν υψηλές δαπάνες σε εστιατόρια και εμπορικά καταστήματα και το μεγαλύτερο ποσοστό ταξιδεύουν μόνοι ενώ ένα 30% συνοδεύεται από σύντροφο.

… και οι «χαλαροί»

Παράλληλα με τους ταξιδιώτες που έχουν ταξιδέψει στην Αθήνα με συγκεκριμένο ενδιαφέρον και σχεδίασαν ανάλογα το πρόγραμμά τους στην πόλη, υπάρχει ένα μεγάλο μερίδιο –περίπου το ένα τρίτο των ταξιδιωτών αναψυχής– που δεν έχει κάποιο συγκεκριμένο ενδιαφέρον κι έχει επιλέξει μια πιο «χαλαρή» προσέγγιση, χωρίς να έχει την πρόθεση να επισκεφτεί όσο το δυνατόν περισσότερα αξιοθέατα.

Μ’ αυτό τον τρόπο, οι «χαλαροί» αισθάνονται ότι έχουν περιορισμένη επαφή με τους ντόπιους και τον τρόπο ζωής τους. Όλα αυτά δεν επηρεάζουν την συνολική ικανοποίησή τους, καθώς είναι πολύ ικανοποιημένοι, αξιολογώντας τη συνολική εμπειρία τους στην πόλη με βαθμό 8,4.

Τι  ξοδεύουν

Οι «χαλαροί» επισκέπτες ξοδεύουν λιγότερα σε σύγκριση με τα άλλα προφίλ ταξιδιωτών. Συγκεκριμένα, βάσει της έρευνας, η ημερήσια δαπάνη των «χαλαρών» ανέρχεται στα 106 ευρώ (21 ευρώ για αξιοθέατα/διασκέδαση, 32 ευρώ για εστίαση/καφέ/μπαρ, 32 ευρώ για αγορές, 21 ευρώ για τοπικά μεταφορά και άλλα).

Την υψηλότερη ημερήσια δαπάνη την έχουν οι επαγγελματίες με 180 ευρώ. Ακολουθούν οι αγοραστές με 166 ευρώ, οι νυχτόβιοι και οι καλοφαγάδες με 155 ευρώ, οι θαλασσινοί με 150 ευρώ, οι διερχόμενοι με 140 ευρώ κτλ.

Το παραλιακό μέτωπο τη Αθήνας

Όπως φαίνεται από την έρευνα το παραλιακό μέτωπο της Αθήνας αποτελεί δυναμικά ανερχόμενο στοιχείο της αθηναϊκής εμπειρίας. Η αναγνωρισιμότητά του έχει βελτιωθεί, με το 63% των διαμενόντων σε ξενοδοχεία να το επισκέπτονται, ενώ το 37% δεν το έχει επισκεφτεί.

Το 61% έχει κάνει μπάνιο στην αθηναϊκή ριβιέρα και το 64% για το 2022 γνωρίζει το παραλιακό μέτωπο όταν το 2021 το ποσοστό ήταν 53% και το 2019 60% (αφορά αλλοδαπούς τουρίστες).

Τα νησιά του Αργοσαρωνικού

Επίσης, η αναγνωρισιμότητα των νησιών του Αργοσαρωνικού βελτιώνεται, αλλά παραμένει ακόμα σε χαμηλά επίπεδα. Για παράδειγμα για την Αίγινα, το 17% των τουριστών επισκέφτηκε το νησί, το 40% δεν το γνωρίζει και το 43% δεν πήγε αλλά γνωρίζει το νησί.

Αντίστοιχα για την Ύδρα τα ποσοστά για το 2022 είναι 14% (επισκέφτηκαν το νησί), 37% δεν το γνωρίζουν, 49% δεν πήγαν αλλά γνωρίζουν το νησί. Το 10% έχει πάει στον Πόρο, το 8% στο Αγκίστρι, το 4% στις Σπέτσες, το 2% στα Κύθηρα και στα Αντικύθηρα, το 7% στη Σαλαμίνα.

Δράσεις στην Αθήνα

Πολιτισμός και διασκέδαση είναι οι δυο βασικές δράσεις των τουριστών στην Αθήνα. Συγκεκριμένα, το 94% επισκέπτεται μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους, το 88% συμμετέχει σε οργανωμένες θεματικές περιηγήσεις (city bus tour σε ποσοστό 35%, κρουαζιέρα στον Αργοσαρωνικό 19%, επίσης το 88% επισκέπτεται μαρίνες, εμπορικά και πολιτιστικά κέντρα και το 31% πηγαίνει σε πολιτιστικές εκδηλώσεις.

Το βασικό κριτήριο επιλογής της Αθήνας για διακοπές είναι ένας προορισμός που «πρέπει να δεις» με μεγάλες δόσεις πολιτιστικού ενδιαφέροντος και διασκέδασης.

Ο ξενοδοχειακός όγκος

Ο ξενοδοχειακός όγκος των Αθηνών είναι συγκεντρωμένος στην περιοχή γύρω από το Κουκάκι, την Πλατεία Συντάγματος, την Ομόνοια και το Μοναστηράκι. Το 2022 περίπου το 72% όλων των ξενοδοχείων στην Αττική (μη συμπεριλαμβανομένων των νησιών του Αργοσαρωνικού) βρίσκονται στον Κεντρικό Τομέα Αθηνών και ο αριθμός των δωματίων ξενοδοχείων στο κέντρο αυξήθηκε κατά 19% κατά την περίοδο 2015 – 2022.

Το πρώτο τρίμηνο του 2022 η απόδοση των ξενοδοχείων εξακολούθησε να επηρεάζεται από την πανδημία, αλλά από τον Ιούλιο του 2022, όσον αφορά στην πληρότητα επιτεύχθηκαν τα επίπεδα και το μοτίβο του 2019. Συνεπώς, στο σύνολο του έτους 2022 τα επίπεδα πληρότητας μειώθηκαν κατά 10,7% σε σύγκριση με το 2019. Η Μέση Τιμή Δωματίου αυξήθηκε κατά 14,4% το 2022/19 σε μια περίοδο υψηλού πληθωρισμού.

Σε σύγκριση με πόλεις της Μεσογείου το 2022, μόνο η Κωνσταντινούπολη κατάφερε να ξεπεράσει τα επίπεδα του 2019 σε ξενοδοχειακή πληρότητα. Αναφορικά με τις τιμές δωματίων, η Ρώμη ξεπέρασε με διαφορά  τις πόλεις της Μεσογείου, αλλά και τις περισσότερες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες με αύξηση 32% 2022/19.

Τέλος, να επισημάνουμε πως η επιβατική κίνηση και ο αριθμός των πτήσεων στο αεροδρόμιο της Αθήνας, υπερέβησαν το 2022 κατά πολύ τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, με τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών να καταλαμβάνει την 3η θέση μεταξύ των ευρωπαϊκών μητροπολιτικών αεροδρομίων.

Σημειώνεται ότι οι ερωτήσεις της 18ης  Έρευνας Ικανοποίησης Επισκεπτών και Απόδοσης ξενοδοχείων Αττικής της ΕΞΑΑΑ σε συνεργασία με το Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών έγιναν στα ξενοδοχεία – μέλη της ΕΞΑΑΑ όλων των κατηγοριών, αλλά και στις αίθουσες αναχωρήσεων του αεροδρομίου της Αθήνας.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

ΣΕΤΕ: Παρουσίαση των Σχεδίων Δράσης για την Περιφέρεια Ηπείρου

Θεσσαλονίκη: Φορτηγό για… δύσκολες αποστολές και παντός καιρού μετατράπηκε σε σπίτι (ΦΩΤΟ)

Δείτε τις ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο GRTimes.gr

Ακολουθήστε το GRTimes στο Google News και ενημερωθείτε πριν από όλους

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

go-to-top