Κρακοβία: Η πόλη με το τραμ-παράδειγμα προς μίμηση και η χαμένη ευκαιρία της Θεσσαλονίκης (ΦΩΤΟ-VIDEO)

Κρακοβία: Η πόλη με το τραμ-παράδειγμα προς μίμηση και η χαμένη ευκαιρία της Θεσσαλονίκης (ΦΩΤΟ-VIDEO)

Ρεπορτάζ: Χρήστος Νανούσης

Παράδειγμα προς μίμηση για τα ελληνικά μέσα μαζικής μεταφοράς θα πρέπει να θεωρηθεί το τραμ στην Κρακοβία της Πολωνίας – Πώς εξυπηρετεί χιλιάδες πολίτες, ποιος είναι ο ρόλος των λεωφορείων και ποια η χαμένη ευκαιρία της Θεσσαλονίκης…

Η ιστορική πόλη της Πολωνίας ζει με το συγκεκριμένο μεταφορικό μέσο, καθώς αυτό εξυπηρετεί χιλιάδες πολίτες καθημερινά και η αλήθεια είναι πως η συνταγή είναι πετυχημένη.

Και αυτό διότι με 25 γραμμές που εκτείνονται σε 340 χιλιόμετρα εντός του αστικού ιστού, καταφέρνει να μειώσει το κυκλοφοριακό πρόβλημα, καθώς όλοι επιλέγουν αυτό για τη μετακίνησή τους και κατά συνέπεια μειώνονται οι ρύποι από τα καυσαέρια.

Η επιλογή των πολιτών της Κρακοβίας να μετακινηθούν με τραμ έχει να κάνει με το γεγονός ότι κάθε γραμμή από κάθε σταθμό κάνει διέλευση κάθε πέντε λεπτά (!) και άρα ποτέ κανείς δεν ξεμένει για πολύ σε κάποια στάση και βρίσκεται πάντα στον προορισμό του στην ώρα του.

Αυτό σημαίνει πως αν περπατήσει κάποιος μέσα στην πόλη, θα διαπιστώσει πως πάντα υπάρχει ένα ή και περισσότερα τραμ στην οπτική του εμβέλεια.

Ο ρόλος των αστικών λεωφορείων

Το δεύτερο μέσο μεταφοράς της Κρακοβίας είναι τα αστικά λεωφορεία τα οποία, όμως, έχουν τον ρόλο του να μετακινήσουν τον πληθυσμό από τις περιφερειακές περιοχές της πόλης ως το ξεκίνημα του αστικού ιστού.

Σπανίως θα δει κάποιος λεωφορείο μέσα στο ιστορικό κέντρο, καθώς τα τραμ έχουν τον πρώτο λόγο. Με αυτά άλλωστε η μετακίνηση γίνεται πιο γρήγορα, χωρίς καθυστερήσεις.

Επίσης, επειδή τα τραμ δεν ρυπαίνουν και είναι πιο όμορφα και ιστορικά μέσα από τα αστικά λεωφορεία, δίνουν ένα επιπλέον… μπόνους σε μία ήδη πολύ όμορφη και ιστορική πόλη όπως η Κρακοβία.

Το τραμ της Θεσσαλονίκης…

Το τραμ της Κρακοβίας ξεκίνησε να λειτουργεί το 1882, ενώ το 1893 ξεκίνησε τη λειτουργία του το τραμ της… Θεσσαλονίκης με 3 γραμμές και 46 σταθμούς.

Οι βασικές γραμμές των ιππηλατών και στη συνέχεια ηλεκτροκίνητων τραμ της Θεσσαλονίκης αφορούσαν τις διαδρομές 1. Αποθήκη – Λευκός Πύργος – Νίκης – Τελωνείον (Πλατεία Ελευθερίας) και 2. Σιδηροδρομικός Σταθμός Ανατολικών Σιδηροδρόμων ή Μπεχτσινάρι – Εγνατία – Λευκός Πύργος – Αποθήκη, υπήρχε η γραμμή σύνδεσης Εγνατίας με Νίκης και η γραμμή Τελωνείου με 26ης Οκτωβρίου.

Η διαφορά είναι πως οι Πολωνοί επένδυσαν στο τραμ, το έκαναν βασικό «παίκτη» της μαζικής μεταφοράς στην Κρακοβία, το ανέπτυξαν και λειτουργεί μέχρι σήμερα, ενώ αυτό της Θεσσαλονίκης σταμάτησε να λειτουργεί μόλις το 1957.

Κάποιες νέες μελέτες ήρθαν στο προσκήνιο την τελευταία δεκαετία για την αναβίωσή του με πιο χαρακτηριστική αυτή του ΣΑΣΘ (νυν ΟΣΕΘ) ΤΟ 2014, ωστόσο δεν υπήρξε ενδιαφέρον από ανάδοχο για την υλοποίηση του έργου και έτσι μπήκε στο συρτάρι.

Δείτε το βίντεο αλλά και τις φωτογραφίες του GRTimes από την κίνηση των τραμ στο κέντρο της Κρακοβίας:

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: 

Πρωτοβουλία πολιτών για τη διάσωση και ανάδειξη των βαγονιών του τραμ

Δείτε τις ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο GRTimes.gr

Ακολουθήστε το GRTimes στο Google News και ενημερωθείτε πριν από όλους

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

go-to-top