Σ. Παπανικολάου-ΕνΕΑΠ: Η Μείωση του ΕΦΚ στα αλκοολούχα ποτά θα φέρει αύξηση του ΑΕΠ και θέσεων εργασίας

Σ. Παπανικολάου-ΕνΕΑΠ: Η Μείωση του ΕΦΚ στα αλκοολούχα ποτά θα φέρει αύξηση του ΑΕΠ και θέσεων εργασίας

Ρεπορτάζ: Αλέξανδρος Αλεξιάδης

Την ανάγκη μείωσης του υπέρογκου Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στα αλκοολούχα ποτά, ώστε να ενισχυθεί η ανάπτυξη του κλάδου με οφέλη και για την Ελληνική οικονομία και απασχόληση, τονίζει με συνέντευξη της στο GRTimes.gr, η Σοφίκα Παπανικολάου, Γενική Διευθύντρια της Ένωσης Επιχειρήσεων Αλκοολούχων Ποτών (ΕνΕΑΠ) – Η διαρκής προσπάθεια για την προώθηση της υπεύθυνης κατανάλωσης αλκοόλ.

Από το «τιμόνι» της Διεύθυνσης της ΕνΕΑΠ εδώ και πολλά χρόνια, η κ. Παπανικολάου βίωσε το σημαντικό πλήγμα που είχε για τον κλάδο η τεράστια αύξηση του ΕΦΚ στα αλκοολούχα κατά 125% την περίοδο 2009-2010, που σε συνδυασμό με την οικονομική κρίση, συρρίκνωσε την αγορά κατά περίπου 50%.

Επιπλέον, η πανδημία του κορωνοϊού επέφερε νέα σημαντική μείωση, με το κλείσιμο της εστίασης και της διασκέδασης και φυσικά του τουρισμού.

Σύμφωνα με την κ. Παπανικολάου, το 2022 μέχρι στιγμής παρουσιάζει θετικό πρόσημο στο πρώτο 10μηνο εξαργυρώνοντας τη θετική επίδοση της τουριστικής περιόδου, ωστόσο υπάρχει επιφυλακτικότητα για το κλείσιμο του έτους καθώς εκτιμάται πως η εορταστική περίοδος θα επηρεαστεί αρνητικά από το κύμα ακρίβειας η οποία περιορίζει τις καταναλωτικές δαπάνες στα απαραίτητα για το νοικοκυριό. Επομένως, η μείωση του ΕΦΚ επιβάλλεται περισσότερο παρά ποτέ ως αντίμετρο στον πληθωρισμό και είναι ένα δίκαιο μέτρο εάν λάβει κανείς υπόψιν ότι στη χώρα μας ο συντελεστής ΕΦΚ είναι ο υψηλότερος στην Ευρώπη με βάση την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών και ο 5ος σε απόλυτα νούμερα.

Το συγκεκριμένο αίτημα άλλωστε, περιλαμβάνεται και στη χάρτα κοινών θέσεων της συμμαχίας «Στηρίζω HORECA» στην οποία συμμετέχουν οι επτά μεγαλύτεροι φορείς της εστίασης και του τουρισμού και στην οποία η κ. Παπανικολάου ανέλαβε τον ρόλο συντονίστριας .

«Φωτιά» στο αλκοόλ από τον ειδικό φόρο κατανάλωσης

Με την εφαρμογή του αυξημένου ΕΦΚ, σε μια φιάλη ουίσκι ή βότκα ή άλλου ποτού που περιέχει 40% αλκοόλη, ο φόρος είναι 7.14 ευρώ, χωρίς φυσικά το ΦΠΑ το οποίο υπολογίζεται στη συνολική αξία του προϊόντος.

Όπως εξηγεί η κ. Παπανικολάου, λόγω του φόρου αυτού, μετακυλίστηκε μέρος της κατανάλωσης σε ποτά που έχουν είτε χαμηλότερο ειδικό φόρο, είτε καθόλου, είτε διαφεύγουν του φόρου με παράνομες εισαγωγές.

Από την άλλη, επισημαίνει πως έχουμε τη γειτονική Βουλγαρία, η οποία έχει το 1/5 του δικού μας ΕΦΚ, αλλά και τις τουριστικά ανταγωνιστικές μεσογειακές χώρες, όπως είναι η Ιταλία και η Γαλλία, που επίσης έχουν πολύ μικρότερο φόρο. Στην Ελλάδα δηλαδή είναι 7.14, στην Ιταλία 2.9, στην Ισπανία 2.7.

Οι επιπτώσεις της αύξησης του ΕΦΚ

Λόγω της υπέρογκης αύξησης του ΕΦΚ, οι επιτήδειοι βρήκαν διαθέσιμο χώρο να επεκτείνουν παραβατικές δραστηριότητες  όπως είναι το λαθρεμπόριο από τις γειτονικές χώρες όπου ο ΕΦΚ είναι σημαντικά χαμηλότερος και η επακόλουθη φοροδιαφυγή. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να οξυνθούν ακόμα περισσότερο οι στρεβλώσεις στην αγορά και να ενταθεί ο αθέμιτος ανταγωνισμός και να συρρικνώνονται τα φορολογικά έσοδα ενώ  ελλοχεύουν κίνδυνοι για τη δημόσια υγεία.

Αυτοί είναι και οι λόγοι που όπως τονίζει η κ. Παπανικολάου, η ΕνΕΑΠ, θέτει πάντα, σε όλες τις κυβερνήσεις το αίτημα για σύγκλιση του ΕΦΚ στο μέσο επίπεδο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αναλογικά δηλ. με το μέσο κατά κεφαλήν εισόδημα των Ελλήνων πολιτών. Όπως επιβεβαιώνεται και από την πρόσφατη μελέτη του ΙΟΒΕ (2022) «Ο κλάδος των αλκοολούχων ποτών στην Ελλάδα : Συμβολή στην οικονομία και προοπτικές», μία τέτοια απόφαση θα οδηγήσει  στην άμβλυνση των στρεβλώσεων,  την τόνωση του ΑΕΠ, της απασχόλησης και των φορολογικών εσόδων, ενώ θα ενισχύσει τον υγιή ανταγωνισμό στο σύνολο της εφοδιαστικής αλυσίδας.

«Το θέτουμε πάντα και το λέμε συνεχώς… Δεν είναι κάτι το οποίο δεν το γνωρίζουν όλοι οι φορείς της Πολιτείας. Επειδή κάνουμε κάθε διετία μια μελέτη με τον ΙΟΒΕ η οποία και αποτυπώνει τον κλάδο και τις στρεβλώσεις που έχουν δημιουργηθεί λόγω του ΕΦΚ, με σενάρια για το τι θα γίνει αν μειωθεί ο φόρος, προκύπτει πως δημοσιονομικά το κράτος δεν θα χάσει. Και στο σύνολο θα είναι θετικό το πρόσημο διότι θα αυξηθεί η απασχόληση με έως και 11 χιλ. θέσεις εργασίας και  θα αυξηθούν τα φορολογικά έσοδα από την υγιή ανάπτυξη των επιχειρήσεων. Θα δώσει δηλαδή δυναμική μια τέτοια κίνηση. Και αυτό που είναι το σημαντικό, είναι ότι μιλάμε για αναπτυξιακές προτάσεις» υπογραμμίζει.

Σύμφωνα με τη Γενική Διευθύντρια της ΕνΕΑΠ, ακόμη και οι διωκτικές αρχές, η Οικονομική Αστυνομία και τα Τελωνεία, επισημαίνουν το πρόβλημα που δημιουργεί ο πολύ αυξημένος ΕΦΚ, ο οποίος δίνει πολύ μεγάλο κίνητρο στη φοροδιαφυγή. Παρόλα αυτά μέχρι σήμερα καμία κυβέρνηση δεν έκανε το βήμα να μειώσει τον φόρο- αν και ο ακραίος αυτός συντελεστής επιβλήθηκε σε πολύ διαφορετικές συνθήκες – οικονομική κρίση 2009 . Στη σημερινή συγκυρία που το ζητούμενο είναι η εύρεση οικονομικών πόρων είναι σημαντικό να εφαρμόζονται πολιτικές με  όραμα μία γρήγορη και υγιή ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας

Στην ερώτηση «γιατί;», η κ. Παπανικολάου απαντάει: «Οι λόγοι που επικαλούνται είναι ότι δημοσιονομικά αυτή τη στιγμή δεν μπορούν να προχωρήσουν γιατί ο συγκεκριμένος φόρος είναι «ζεστό» χρήμα και μπαίνει άμεσα στα κρατικά ταμεία. Αποδέχονται τη μελέτη του ΙΟΒΕ, αλλά απάντηση δεν έχουμε πάρει συγκεκριμένη. Οι τελευταίες επαφές που είχαμε ήταν εν μέσω κορωνοϊού… Αλλάξαν οι συνθήκες, εμείς συνεχίζουμε να το λέμε και θα το επικοινωνήσουμε και στην κυβέρνηση και σε όλους, γιατί πιστεύουμε όντως ότι είναι κάτι σωστό… Όταν μπήκε ο ΕΦΚ το 2009, ήταν η περίοδος που ξεκινούσε η κρίση. Η λογική που έκαναν την αύξηση, ήταν η εξής. Εισπράττω πχ 300 εκ ευρώ και με την αύξηση του ΕΦΚ θα εισπράξω 390. Πέρασαν 10 χρόνια, εισπράττανε 300 και μέχρι τώρα εισπράττουν 260 με την αύξηση που έκαναν ενώ οδήγησαν τον κλάδο σε μαρασμό με ευρύτερες αρνητικές επιπτώσεις για την οικονομία και την απασχόληση».

Στις θετικές εξελίξεις του κλάδου, η Γενική Διευθύντρια της ΕνΕΑΠ συγκαταλέγει τη λειτουργία της ηλεκτρονικής πλατφόρμας “lotify”, που υιοθέτησε η ΑΑΔΕ τον Μάρτιο του 2019, για την ιχνηλασιμότητα των αλκοολούχων ποτών, ως ένα μέτρο για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου. Μέσω της πλατφόρμας οι αρχές μπορούν και ταυτοποιούν άμεσα και σε πραγματικό χρόνο τους αριθμούς LOT των φιαλών των αλκοολούχων ποτών.

Η πλατφόρμα λειτούργησε πιλοτικά σύμφωνα με την κ. Παπανικολάου, σε μέρος του κλάδου και είχε αποτέλεσμα, καθώς αποτελεί μια πολύ σημαντική ένδειξη για το που και πως θα κινηθούν οι αρχές. Πλέον θεσμοθετείται κανονικά για οποιονδήποτε εισάγει, παράγει, διακινεί αλκοολούχα ποτά στη χώρα, με οποιονδήποτε τρόπο και μετά την ψήφιση του σχετικού νόμου το περασμένο καλοκαίρι, αναμένονται οι υπουργικές αποφάσεις που θα ορίζουν τις λεπτομέρειες εφαρμογής του.

Το αποτύπωμα του κλάδου στην Ελληνική οικονομία

Ο κλάδος των αλκοολούχων ποτών αποτελεί μέρος και είναι συνδετικός κρίκος όλης της αλυσίδας εστίασης, τουρισμού και φιλοξενίας (HORECA) και είναι ένας από τους πιο σημαντικούς τομείς της ελληνικής οικονομίας. Αξίζει να σημειωθεί πως ο κλάδος HORECA στο σύνολό του, περιλαμβάνει περισσότερες από  112.000  επιχειρήσεις (2021), απασχολώντας πάνω από μισό εκατομμύριο εργαζόμενους ή περίπου το 11% του εργατικού δυναμικού της χώρας.

Ειδικά τα αλκοολούχα ποτά αποτελούν βασικό πυλώνα της δραστηριότητας αυτής της δυναμικής εφοδιαστικής αλυσίδας και – με βάση τα στοιχεία του ΙΟΒΕ (2022) – η συνολική συνεισφορά στην ελληνική οικονομία επηρέασε θετικά κατά €1,75 δισ. το ΑΕΠ το 2021. Ιδιαίτερα σημαντική είναι και η επίδραση στην απασχόληση με περίπου 61.000  θέσεις εργασίας πλήρους απασχόλησης, ενώ οι φόροι και οι εισφορές που δημιουργούνται φτάνουν τα €515 εκ ευρώ.

«Μας ενδιαφέρει να έχουμε ενημερωμένους καταναλωτές»

Μια σημαντική δραστηριότητα της Ένωσης Επιχειρήσεων Αλκοολούχων Ποτών, αφορά στην προώθηση της υπεύθυνης κατανάλωσης, η οποία επιχειρείται μέσα από πολλά «κανάλια» επικοινωνίας και συνεργασίες.

Με μεγάλη συμβολή εδώ και χρόνια στη συγκεκριμένη δραστηριότητα, η κ. Παπανικολάου επισημαίνει πως την ΕνΕΑΠ ενδιαφέρει να έχει σωστούς καταναλωτές και να συμβαδίζει με όλη τη φιλοσοφία του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας και της Ε.Ε πάνω στα θέματα κατανάλωσης αλκοόλ.

Όπως η ίδια δηλώνει, ο κλάδος ήταν από τους πρώτους που χωρίς να προβλέπεται από κάποιον νόμο, αυτοδεσμεύτηκε ήδη από το 2005 με σχετικό Κώδικα Διαφημιστικής Δεοντολογίας το οποίον  είναι υποχρεωμένοι να τον ακολουθούν όλες οι επιχειρήσεις. «Κάναμε μια συνεργασία με το υπουργείο Υγείας, δηλαδή συνυπογράψαμε με το υπουργείο και με τη διακομματική επιτροπή της Βουλής, ότι εμείς θέτουμε κανόνες marketing που θα τηρούμε απαρέγκλιτα. Και μάλιστα δεν πήραμε τον έλεγχο εμείς, αλλά τον έχει το Συμβούλιο Ελέγχου Επικοινωνίας».

Η αυτορρύθμιση που επιτεύχθηκε, έχει ως σκοπό να μη διαφημίζονται τα αλκοολούχα ποτά στους ανήλικους και όχι μόνο, οι διαφημίσεις να μην προβάλλονται συγκεκριμένες ώρες, τα άτομα που διαφημίζουν ποτά να μην είναι πρότυπα για ανήλικα άτομα και να μην υπάρχει σύνδεση του αλκοόλ στις διαφημίσεις με κοινωνική, σεξουαλική ή επαγγελματική καταξίωση-επιτυχία κ.α.. Ο κώδικας δεοντολογίας ανανεώθηκε το 2012 συμπεριλαμβάνοντας και το διαδίκτυο, ενώ τώρα βρίσκονται σε επεξεργασία ρυθμίσεις για τα social media.

Σε ένα άλλο επίπεδο, η ΕνΕΑΠ κάνει παρεμβάσεις στο θέμα αλκοόλ και οδήγηση. Συνεργάζεται πάνω από 12 χρόνια με το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς», υποστηρίζοντας κάποιες δράσεις του, κυρίως την Ευρωπαϊκή Νύχτα Χωρίς Ατυχήματα, με την ΕνΕΑΠ να πρεσβεύει τη θέση για μηδέν αλκοόλ για όποιον οδηγεί.

Επίσης, πραγματοποιούνται σεμινάρια για υπεύθυνο σερβίρισμα, τα οποία απευθύνονται  σε αυτούς που σερβίρουν στους νέους. Προς αυτήν την κατεύθυνση συμβάλλει ουσιαστικά και ο θεσμός του Bar Show, ο οποίος, όπως λέει η κ. Παπανικολάου, «αναδεικνύει και είναι πραγματικότητα, το πόσο έχει ανέβει η ποιότητα των επιχειρήσεων και των ανθρώπων του bar, διότι προωθείται μια φιλοσοφία fine drinking, με βάση την οποία δεν πίνουμε για να πιούμε». Στο ίδιο πλαίσιο, όσοι εκπαιδεύονται στο επάγγελμα του bartender λαμβάνουν ενημέρωση και για το υπεύθυνο σερβίρισμα, π.χ. να μην σερβίρουν σε κάτω των 18, να μην σερβίρουν σε έγκυο ή πως να διαχειρίζονται πελάτες που τείνουν να καταναλώνουν αλόγιστα.

Μια άλλη συμμαχία της ΕνΕΑΠ, αφορούσε αυτούς που πουλάνε αλκοόλ, όπως μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ και στόχευε στην ενημέρωση των εργαζομένων και των πελατών τους σχετικά με την υπεύθυνη κατανάλωση των ποτών ..

Και αυτή, όπως και οι προηγούμενες δράσεις, εξηγεί η Γενική Διευθύντρια της ΕνΕΑΠ, στοχεύουν στο να δημιουργηθεί σιγά σιγά μια κουλτούρα, με τη βοήθεια και της ενημέρωσης, καθώς ο νόμος υπάρχει, όπως πχ για την απαγόρευση διάθεσης αλκοόλ σε ανήλικους , αλλά στην πράξη αποδεικνύεται πως μόνο η ύπαρξη του δεν αρκεί.

«Ο σκοπός είναι να μάθουν και να κατανοήσουν τα ανήλικα άτομα και το περιβάλλον τους ότι υπάρχει διασκέδαση χωρίς αλκοόλ και ότι είναι πραγματικά επιβλαβές για την υγεία τους να καταναλώνουν αλκοόλ. Να εκπαιδεύσουμε και τους γονείς, διότι πολλές φορές ακόμη πιστεύουν, ότι δεν είναι κακό το παιδί να πιεί και λίγο. Πρέπει και εκείνοι να δίνουν το σωστό παράδειγμα, διότι αν σε ένα σπίτι πίνουν πολύ ή αν παίρνουν το αυτοκίνητο αφού έχουν πιει, το παιδί θα ακολουθήσει το ανάλογο παράδειγμα» δηλώνει.

Στόχος του «Στηρίζω Horeca» να γίνει ο κλάδος άξιος συνομιλητής με όσους παίρνουν αποφάσεις

Από τον Νοέμβριο του 2021, στο πλαίσιο του Bar Show είχαν τεθεί οι βάσεις, προκειμένου τον Μάρτιο του 2022 να ανακοινωθεί επίσημα η συμμαχία «Στηρίζω Horeca» για τη βιώσιμη ανάπτυξη του τομέα φιλοξενίας και εστίασης στην Ελλάδα.

Στη Συμμαχία, στην οποία συντονίστρια ορίστηκε η κ. Παπανικολάου, συμμετέχουν η Πανελλήνια Ομοσπονδία Εστιατορικών και Συναφών Επαγγελμάτων (ΠΟΕΣΕ), η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ξενοδόχων (ΠΟΞ), η Ένωση Επιχειρήσεων Αλκοολούχων Ποτών (ΕνΕΑΠ), ο Σύνδεσμος Ελλήνων Παραγωγών Αποσταγμάτων και Αλκοολούχων Ποτών (ΣΕΑΟΠ), το Σωματείο Επιχειρήσεων Εστίασης BARECA, η Ένωση Bartenders Ελλάδος και ο θεσμός Athens Bar Show.

Από τις πρώτες ενέργειες της Συμμαχίας, ήταν η σύνταξη μιας Χάρτας Κοινών Θέσεων και Δεσμεύσεων έξι σημείων για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη του ευρύτερου τομέα φιλοξενίας και εστίασης στην Ελλάδα, στην οποία συμπεριλαμβάνονται προτάσεις για μείωση του ΦΠΑ στη διαμονή και στην εστίαση, προσαρμογή του ΕΦΚ των αλκοολούχων ποτών στον μέσο όρο της ΕΕ, μέτρα στήριξης προς τις επιχειρήσεις εστίασης και ξενοδοχειακές επιχειρήσεις λόγω της πανδημίας κ.α.

Όπως δηλώνει η συντονίστρια της Συμμαχίας στο GRTimes, η συγκεκριμένη Χάρτα, είναι ένας αρχικός «μπούσουλας» πάνω στον οποίο δουλεύουν οι επτά φορείς οι οποίοι φιλοδοξούν πως σε περίπτωση που αλλάξουν τα δεδομένα για κάποια από τα έξι σημεία, η Χάρτα θα είναι δυναμική και θα ανανεώνεται αναλόγως.

Πρώτο μέλημα της Συμμαχίας όπως λέει, είναι να αποτελέσει έναν άξιο συνομιλητή αυτών που παίρνουν τις αποφάσεις, των κυβερνώντων, προκειμένου να ακούγονται οι προτάσεις και οι ιδέες των φορέων που την απαρτίζουν και οι οποίοι έχουν να προσφέρουν πολλά, ενώ την ίδια στιγμή βρίσκονται σε επαφή με την εφοδιαστική αλυσίδα και καταγράφουν τα προβλήματα και τις προτάσεις  προκειμένου να υποβάλλουν θετικές εισηγήσεις και λύσεις στην Πολιτεία.

«Μαζεύοντας τα νούμερα είδαμε ότι είμαστε πράγματι ένας πάρα πολύ μεγάλος κλάδος για την Ελληνική Οικονομία. Ο σκοπός μας είναι σοβαρός και ένας κλάδος τόσο σημαντικός, πρέπει να είναι συνομιλητής με τους κυβερνώντες. Πρέπει να ακούγονται έστω οι προτάσεις του και οι ιδέες του, γιατί έχει να προσφέρει και γιατί όλοι για τον ίδιο σκοπό δουλεύουμε» υπογραμμίζει η κ. Παπανικολάου.

Καταλήγοντας χαρακτηρίζει τη σύσταση της Συμμαχίας και ως μια ευκαιρία για τους ίδιους τους φορείς, να συνειδητοποιήσουν το μέγεθος τους. «Δεν είναι κάτι συντεχνιακό και για αυτόν τον λόγο είπαμε ότι μπορούμε να συνεργαστούμε και για αυτό πιστεύουμε ότι μπορούμε να συνεργαστούμε με οποιαδήποτε κυβέρνηση, με οποιονδήποτε είναι σε θέση να παίρνει αποφάσεις. Πρώτα από όλα, για να κατανοήσουμε τα μεγέθη των προβλημάτων και το τι στρεβλώσεις ή προβλήματα δημιουργούνε» λέει χαρακτηριστικά.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Επίδομα θέρμανσης: Έως 21 Δεκεμβρίου η καταβολή της πρώτης δόσης – Τα 20 SOS για αν μην πέστε σε παγίδα

Σεισμός στην Εύβοια: Κλειστά σήμερα τα σχολεία στην Κάρυστο

Θεσσαλονίκη: Τρεις συγκεντρώσεις προγραμματισμένες για σήμερα (29/11)

Θεσσαλονίκη- Μετρό: Έτοιμος την άνοιξη ο σταθμός “Αγία Σοφία”

Δείτε τις ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο GRTimes.gr

Ακολουθήστε το GRTimes στο Google News και ενημερωθείτε πριν από όλους

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

go-to-top