Δ. Παπαστεργίου: Οι 5 άξονες για πιο πράσινες πόλεις

Δ. Παπαστεργίου: Οι 5 άξονες για πιο πράσινες πόλεις

Τους άξονες για το περιβάλλον και την πορεία προς τις «Πράσινες» πόλεις ανέπτυξε ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ, Δημήτρης Παπαστεργίου, μιλώντας χτες στην ημερίδα ECOFEST.

Ο κ. Παπαστεργίου αναφέρθηκε στους πέντε πυλώνες για ένα καλύτερο περιβάλλον, στις πόλεις, αναπτύσσοντας τις προτάσεις της ΚΕΔΕ για έργα απτά που με τη συμμετοχή και των πολιτών μπορούν να αλλάξουν προς το καλύτερο το περιβάλλον που ζούμε. Και επειδή το περιβάλλον μας αφορά όλους, πρότεινε έναν μηχανισμό ελέγχου ώστε πλέον οι πολίτες αλλά οι εμπλεκόμενοι φορείς (ΚΕΔΕ, Δήμοι, κεντρική εξουσία) να ελέγχουν και να ελέγχονται για τα πεπραγμένα τους!

«Αν κλείσω τα μάτια μου και προσπαθήσω να φανταστώ μια ελληνική ”πράσινη” πόλη θα μείνω πολύ ώρα έτσι και δύσκολα θα μπορέσω να βρω μια τέτοια. Δεν έχουμε καταφέρει ακόμη να φτιάξουμε μια πόλη που θα πλησιάζει στα πρότυπα του Φράιμπουργκ της Γερμανίας – που είναι ένα πετυχημένο δείγμα ”πράσινης” πόλης» Είπε ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ προσθέτοντας πως «πολίτες και αρχές έχουν πλέον ως νοοτροπία την ”πράσινη” ανάπτυξη».

Στη συνέχεια αναφέρθηκε στους 5 άξονες που θα οδηγήσουν σε πιο «πράσινες» πόλεις:

1. Πρώτος άξονας η ενέργεια

Σύμφωνα με τον κ. Παπαστεργίου, η παραγωγή ενέργειας αφορά και στην Τοπική Αυτοδιοίκηση. «Πώς μέσα από χρηματοδοτικά εργαλεία από τις Περιφέρειες αλλά και το Υπουργείο θα μπορέσουμε να βάλουμε φωτοβολταϊκά στα σχολεία. Με σχέδιο και οργάνωση», είπε προτρέποντας «να δημιουργήσουμε ενεργειακές κοινότητες, με πραγματικό κοινωνικό αποτύπωμα, όπως για παράδειγμα: Μικρή μονάδα παραγωγής βιοαερίου από τα κτηνοτροφικά απόβλητα.
Να ενεργοποιήσουμε, αφήνοντας πίσω παθογένειες και ιδεοληψίες, πράσινα έργα που ”λιμνάζουν”. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το φράγμα της Μεσοχώρας που θα μπορούσε να δίνει 160 μεγαβάτ ηλεκτρικής ενέργειας όμως εδώ και 23 χρόνια δεν μπορεί να λειτουργήσει. Στο επίπεδο της εξοικονόμησης ενέργειας το πρόγραμμα «ΗΛΕΚΤΡΑ» είναι μια μεγάλη ευκαιρία.

Δημοτικά ή Δημόσια κτίρια πρέπει να ακτινογραφηθούν τόσο στο ενεργειακό όσο και στο αντισεισμικό τους κομμάτι. Θέλει προσοχή όμως το εξής. Οι Δήμοι, όσο καλές τεχνικές υπηρεσίες και αν διαθέτουν, δεν μπορούν μόνοι τους να τρέξουν τέτοια δύσκολα και απαιτητικά έργα.

Η λύση είναι μοντέλα τύπου ESCO ή ΣΔΙΤ (Συμπράξεις Δημοσίου – Ιδιωτικού Τομέα), όπου πέρα από τις όποιες χρηματοδοτήσεις, ο ανάδοχος (που θα έχει αναλάβει να κάνει και τη μελέτη), θα κερδίζει και από την εξοικονόμηση ενέργειας. Και φυσικά δεν πρέπει να ξεχάσουμε τη χρήση του οδοφωτισμού με LED. Κι αυτό όμως, μέσα από την πολυνομία και τις ατελέσφορες διαγωνιστικές διαδικασίες, έχει κάνει πολλούς Δήμους να παραμένουν κολλημένοι ενώ θα μπορούσαν να κερδίζουν 60-70% εξοικονόμηση».

Όπως εξήγησε, «όταν μιλάμε για την ενέργεια δεν πρέπει να ξεχάσουμε και το πολύ σημαντικό κομμάτι των παθητικών κτιρίων και πώς θα μπορέσουμε να βρούμε εργαλεία προκειμένου να χρηματοδοτήσουμε την κατασκευή κάποιων νέων κτιρίων τα οποία δεν θα καταναλώνουν αλλά θα παράγουν ενέργεια!
Ένα άλλο σημαντικό κομμάτι για την ενέργεια είναι η αποθήκευσή της. Να δούμε πώς θα αποθηκεύσουμε την ενέργεια: συσσωρευτές αλλά και συστήματα με άντληση και αποταμίευση νερού. Όλα αυτά πρέπει να τα δούμε σε μία Ελλάδα που θέλει να κοιτάζει μπροστά, θέλει νέες μεθόδους, θέλει να εκμεταλλευτεί τα επιφανειακά ύδατα, θέλει να δει και να ξαναγράψει την ενεργειακή της ιστορία από την αρχή».

2.Δεύτερος άξονας, τα απορρίμματα

Ο κ. Παπαστεργίου αναφέρθηκε στην ανακύκλωση και την ορθολογική διαχείριση των απορριμμάτων., δίνοντας έμφαση στη δημιουργία Μονάδων Επεξεργασίας και στα «Πράσινα σημεία» που έχουν αρχίσει να δημοπρατούνται.

3. Τρίτος άξονας, οι μετακινήσεις

Σύμφωνα με τον κ. Παπαστεργίου,  «ηλεκτρικό αυτοκίνητο με χρήση ενέργειας που δεν είναι ”καθαρή” είναι μια τρύπα στο νερό! Δεν έχει κανένα νόημα να λέμε ότι είμαστε καθαροί εμείς και να χρησιμοποιούμε ενέργεια για τα αυτοκίνητα, όταν αυτή παράγεται με τον κλασικό τρόπο. Συνεπώς στηρίζουμε την
ηλεκτροκίνηση αλλά με παράλληλη χρήση Πράσινης ενέργειας».

Τόνισε επίσης πως μέχρι να φτάσουμε ως Έλληνες στη νοοτροπία του car sharing και του carpooling θα πρέπει να δώσουμε έμφαση στη χρήση του ποδηλάτου. «
Το ποδήλατο είναι ό,τι πρέπει για μέσο μετακίνησης, ειδικά στις μικρές πόλεις. Όμως χρειάζονται έργα ώστε οι ποδηλάτες να μην αισθάνονται ότι κάνουν … extreme sports! Σημαντικό είναι να βάλουμε και ένα σωστό πλαίσιο για τα ηλεκτροκίνητα πατίνια! Πρέπει να διασφαλιστεί και η ασφάλεια όσων τα χρησιμοποιούν και φυσικά των πεζών. Να εξετάσουμε πολιτικές αποτροπής χρήσης του αυτοκινήτου. Ίσως είναι”προχωρημένο” αλλά οι ωραίες «πράσινες πόλεις» έχουν λίγα ή και καθόλου αυτοκίνητα στο κέντρο τους!Να δούμε την προσβασιμότητα των ΑμεΑ και εμποδιζόμενων ατόμων».

4, Τέταρτος άξονας: Πράσινες πόλεις και χωροταξία

Όπως είπε ο κ. Παπαστεργίου, χρειάζεται αλλαγή στις παρωχημένες ζώνες οικιστικού ελέγχου. Οι χρήσεις γης χρειάζεται να αλλάξουν και ευτυχώς έχουν ξεκινήσει φιλόδοξα σχέδια για τα τοπικά χωρικά σχέδια τα οποία θα ανακουφίσουν τις πόλεις και δημοτικές ενότητες, μέσω ενός φιλόδοξου σχεδίου που θα «τρέξει» από το Υπ. Περιβάλλοντος.

Επίσης αναφέρθηκε στο τεράστιο θέμα των εγκαταλελειμμένων ακινήτων. «Ξεκάθαρη άποψή μου είναι ότι αυτά πρέπει να περιέλθουν στους Δήμους. Όσα
συντηρούνται να συντηρηθούν και τα άλλα να γκρεμιστούν. Αμέσως θα έχουμε κάποιους ελεύθερους χώρους στις πόλεις μας. Τα εγκαταλελειμμένα ακίνητα αποτελούν μία μάστιγα. Αν κάποια ακίνητα γκρεμιστούν θα μπορούσαν να προκύψουν δημόσιοι χώροι πράσινου από το πουθενά, ειδικά στην Αθήνα.
Να ξαναδούμε πιθανή εθελοντική ενοποίηση των ακάλυπτων χώρων, ίσως και με κάποια κίνητρα. Nα πείσουμε πολυκατοικίες ή και οικοδομικά τετράγωνα να ενοποιήσουν ακάλυπτους και πίσω αυλές, δίνοντας ως κίνητρο κάποια μικρά ποσά για την κατασκευή παιδικών χαρών και παιδότοπων.
Πολλοί επίσης από τους χώρους που θα προκύψουν με την κατεδάφιση των παραπάνω ”ορφανών” ακίνητων, ειδικά στην Αθήνα και στις μεγάλες πόλεις, θα μπορούν να γίνουν νηπιαγωγεία.

 5. Πέμπτος άξονας:Φυσικοί Πόροι

«Η διαφύλαξη των φυσικών πόρων είναι ό,τι πιο σημαντικό για όλους μας. Μέσω του ”Φιλόδημου” θα μπορέσουμε να ζωνοποιήσουμε τα δίκτυα ύδρευσης.
Να ξέρουμε τι νερό αντλούμε, πού πάει αυτό το νερό. Με έξυπνους μετρητές να ελέγχουμε τις απώλειες. Να ξεφύγουμε από το απαράδεκτο ποσοστό του 40-50% που χάνεται στο σύστημα ύδρευσης», είπε ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ.

Δείτε τις ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο GRTimes.gr

Ακολουθήστε το GRTimes στο Google News και ενημερωθείτε πριν από όλους

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

go-to-top