Ο γρίφος του φετινού μηχανογραφικού & η παγίδα της Ελάχιστης βάσης εισαγωγής

Ο γρίφος του φετινού μηχανογραφικού & η παγίδα της Ελάχιστης βάσης εισαγωγής

Του Δρ Χρήστου Ταουσάνη, Επιστημονικού Διευθυντή EMPLOY EDU Σύμβουλοι Εκπαίδευσης & Σταδιοδρομίας

 

Έχοντας πλέον στα χέρια τους οι φετινοί υποψήφιοι και τους βαθμούς των Πανελλαδικών, προετοιμάζονται για το σημαντικό επόμενο βήμα που δεν είναι άλλο από τη συμπλήρωση του μηχανογραφικού.

Σε αυτήν τη διαδικασία, ο κάθε μαθητής και απόφοιτος καλείται να συνδυάσει πλήθος πολλών και διαφορετικών παραγόντων όπως οι επιθυμίες του, οι βαθμοί του, οι οικονομικές δυνατότητες της οικογένειας και αρκετά ακόμη όπως θα δούμε στη συνέχεια. Σε αυτή τη δύσκολη και σύνθετη απόφαση, φέτος έρχεται να προστεθεί και το νέο δεδομένο που είναι η ελάχιστη βάση εισαγωγής.

Καταρχάς κρίνεται σκόπιμο, ο κάθε ενδιαφερόμενος, να έχει κατά νου ορισμένες βασικές αρχές που θα τον βοηθήσουν να συμπληρώσει με επιτυχία το μηχανογραφικό του και αξιοποιώντας με τον καλύτερο τρόπο και τα μόρια που συγκεντρώνει. Οι βασικότερες αρχές λοιπόν συνοψίζονται στα ακόλουθα:

1. Πριν δηλώσετε οτιδήποτε στο μηχανογραφικό σας, κάντε μια προσεκτική μελέτη των τμημάτων στα οποία έχετε πρόσβαση στο πεδίο/τομέα σας. Εξετάστε προσεκτικά ΌΛΑ τα τμήματα τα οποία εκ των πράγματων μπορείτε να δηλώσετε (και δεν σας περιορίζει η ελάχιστη βάση εισαγωγής). Πολλοί μαθητές έχουν χάσει «καλές ευκαιρίες» αγνοώντας πως σε μια επιλογή που προσπέρασαν, θα μπορούσαν να βρουν τον κλάδο που τους ενδιαφέρει. Για παράδειγμα, επαγγελματικά δικαιώματα φιλολόγου μπορώ να αποκτήσω και από ένα τμήμα φιλολογίας αλλά και από ένα τμήμα φιλοσοφίας! Από το τμήμα των Ναυπηγών Μηχανικών μπορώ να ασχοληθώ με τη Ναυπηγική και τη Ναυτιλία αλλά, παράλληλα, συνεχίζω να έχω επακριβώς τα ίδια επαγγελματικά δικαιώματα όπως και κάθε άλλος απόφοιτος μηχανολόγος πολυτεχνικού τμήματος! Αυτές είναι 2 από τις εκατοντάδες πληροφορίες που μπορούν να με οδηγήσουν σε έξυπνες αποφάσεις!

2. Μην στηρίζεστε στις περσινές βάσεις και στις προβλέψεις των φετινών βάσεων για να ιεραρχήσετε τις προτιμήσεις σας ή για να βάλετε σε μια σειρά τις επιλογές σας. Ειδικά φέτος που εφαρμόζεται -μεταξύ άλλων- και η ελάχιστη βάση εισαγωγής όπως θα αναλύσουμε στη συνέχεια, ενδεχομένως να έχουμε μεγάλες αυξομειώσεις στα τμήματα μεσσίας βαθμολογίας και κυρίως στα περιφερειακά πανεπιστήμια. Προσπαθήστε περισσότερο να δημιουργήσετε πιθανά σενάρια και να ένα δίκτυ ασφαλείας, υποθέτοντας ότι έχετε αρκετά περισσότερα / αρκετά λιγότερα μόρια για να ανοίξετε το εύρος των επιλογών σας, Εάν μια τέτοια διαδικασία σας φαίνεται δύσκολη ή σύνθετη, ζητήστε τη βοήθεια συμβούλων επαγγελματικού προσανατολισμού και καταρτισμένων εκπαιδευτικών που θα σας βοηθήσουν όχι μόνο στη συμπλήρωση του μηχανογραφικού αλλά και να δημιουργήσετε πιθανά σενάρια τόσο με κριτήριο την ελάχιστη βάση εισαγωγής όσο και σημαντικές αυξομειώσεις μορίων με βάση το πεδίο σας ή τον τομέα σας!

3. Προσπαθήστε να ιεραρχήσετε τι είναι σημαντικό για εσάς και να συνδυάσετε παραμέτρους. Θα ακούσετε πολλούς να αναφέρουν γενικά και αόριστα «κάνε αυτό που αγαπάς» ή «κάνε αυτό που σου αρέσει». Άλλοι να λένε «δεν επιλέγεις επάγγελμα, επιλέγεις σπουδές» και όμως η αλήθεια είναι πως κατά τη συμπλήρωση του μηχανογραφικου δεν αρκούν τα ευχολόγια ή αοριστολογίες. Μπορεί να αγαπάς, για παράδειγμα, εξίσου την επιστήμη της Θεολογίας και την Επιστήμη της Φιλολογίας αλλά θα πρέπει να συνυπολογίσεις και ποια από τις δυο έχει καλύτερη απασχολησιμότητα. Το να επιλέξεις μια επιστήμη που θα έχει ελάχιστες θέσεις εργασίας δυσχεραίνει πολύ τη διαδρομή σου… Από την άλλη, να επιλέξεις την Ιατρική αλλά να πιστεύεις πως δε θα γίνεις γιατρός αλλά κάτι άλλο πολύ μακριά από τα συναφή επαγγέλματά και τις συνδεόμενες ειδικότητες, σίγουρα αυτό δεν είναι μια αντιπροσωπευτική προοπτική της σχολής σου. Δεν κάνουμε από παντού τα πάντα ούτε επιλέγουμε σπουδές δίχως να ονειρευόμαστε ή να στοχεύουμε και σε κάποιο κλάδο! Εξάλλου, είναι αυτονόητο πως ο σχεδιασμός της σταδιοδρομίας μας συνδυάζει σπουδές και επάγγελμα.. Στόχος είναι να ανακαλύψεις τι θέλεις, να γνωρίζεις επακριβώς τις δυνατότητες που σου ανοίγονται και να πληροφορηθείς από ειδικούς επιστήμονες πως μπορείς μελλοντικά να κινηθείς διεπιστημονικά ώστε να σχεδιάσεις μια διαφοροποιημένη σταδιοδρομία, μια πορεία που και θα ταιριάζει με εσένα και θα σε βοηθήσει να ξεχωρίσεις!

4. Σχεδιάστε τη σταδιοδρομία σας κοιτώντας μπροστά και κάντε επιλογές με βάση το τι έρχεται όχι μόνο το τι βλέπετε. Σαφώς και δεν μπορούμε να προβλέψουμε με ασφάλεια επακριβώς τι θα γίνει στην αγορά εργασίας τα επόμενα 10-20 χρόνια. Ωστόσο, έμπειροι ερευνητές και φορείς είμαστε σε θέση να διαγνώσουμε τις τάσεις σε πολλούς κλάδους, να εντοπίσουμε καινοτόμες εξειδικεύσεις και να τις παρουσιάσουμε στους μαθητές και στους γονείς. Από την άλλη, οι μαθητές πρέπει να λάβουν υπόψη τους και το τι αναμένουμε στο μέλλον και ποια πεδία δείχνουν να προσφέρουν σημαντικές ευκαιρίες στην επιστήμη και στην αγορά εργασίας. Απευθύνονται στην αγορά εργασίας του 2030-2035 σε γενικές γραμμές και επακόλουθα κοιτάζουν προς το μέλλον και όχι στο παρόν! Έτσι, θα μπορώ να αντιληφθώ πως επιλέγοντας ένα πρόγραμμα σπουδών όπως π.χ. το τμήμα Πολιτισμικής Τεχνολογίας και Επικοινωνίας, το επέλεξα μεν γιατί μου ταιριάζει αλλά και γιατί θα μου δώσει σημαντικές γνώσεις να ασχοληθώ και με ένα δυναμικό πεδίο όπως η τρισδιάστατη πραγματικότητα ή η τεχνητη νοημοσύνη κ.λπ. Στόχος είναι να ανακαλύψουμε από τους τομείς και τα πεδία που μας αρέσουν, ποια δείχνουν να μας προσφέρουν και ένα ευοίωνο μέλλον!

Τέλος, η ελάχιστη βάση εισαγωγής αποτελεί μια σημαντική παράμετρο στις τελικές επιλογές καθώς θα καθορίσει για ένα σημαντικό αριθμό υποψηφίων α) είτε τη δυνατότητα τους να δηλώσουν έστω και ένα τμήμα του πεδίου τους είτε β) τον αριθμο -πρακτικά- των σχολών που θα μπορούν να δηλώσουν. Βέβαια αυτό αναμένεται να απασχολήσει τους μαθητές που θα κινηθούν είτε κάτω από την ελάχιστη βάση γενικά του πεδίου είτε θα είναι αρκετά κοντά στην ελάχιστη βάση εισαγωγής πολλών τμημάτων του πεδίου τους. Έτσι, για παράδειγμα ένας υποψήφιος π.χ. του 1ου επιστημονικού πεδίου που θα συγκεντρώσει για παράδειγμα 10.930 μόρια και η ελάχιστη βάση εισαγωγής του πεδίου θα είναι 11 δεν θα μπορεί να δηλώσει κάποιο τμήμα. Σε άλλη περίπτωση ένας υποψήφιος που θα έχει για παράδειγμα στο ίδιο πεδίο 11.100 μόρια να μπορεί να δηλώσει τμήματα αλλά κυρίως όσα έχουν επιλέξει χαμηλούς συντελεστές!

Σίγουρα, το φετινό μηχανογραφικό απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή και καλή προεργασία. Το να συμπληρώσεις το μηχανογραφικό σου και να σχεδιάσεις, από την ηλικία των 17-18, τα πρώτα σου βήματα δεν είναι και η ευκολότερη απόφαση αλλά θα πρέπει να θυμόμαστε πως δεν είναι και η τελική απόφαση! Σε αυτήν τη φάση, ο σκοπός είναι να «αξιοποιήσουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο την προσπάθεια και τα μόρια μας και να βάλουμε γερά θεμέλια για επόμενα μας βήματα.

*ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Οι απόψεις του αρθρογράφου είναι προσωπικές και δεν απηχούν τις απόψεις του GRTimes

Δείτε τις ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο GRTimes.gr

Ακολουθήστε το GRTimes στο Google News και ενημερωθείτε πριν από όλους

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

go-to-top