Μια «Συμφωνία πλαίσιο» με τους δημότες για τη βελτίωση της καθημερινότητάς τους

Μια «Συμφωνία πλαίσιο» με τους δημότες για τη βελτίωση της καθημερινότητάς τους

Του Δημήτρη Μήτρου 

Τεχνικού Συμβούλου του Δημάρχου Θεσσαλονίκης και μέλος της Διοικούσας Επιτροπής του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας-Τμήματος Κεντρικής Μακεδονίας

Από την προεκλογική περίοδο ο Δήμαρχος κ. Κωνσταντίνος Ζέρβας είχε τονίσει ότι προτεραιότητα της διοίκησής του, θα είναι η βελτίωση της καθημερινότητας των κατοίκων της πόλης. Ένα σημαντικό κομμάτι αυτής της προσπάθειας περιλαμβάνει τη συντήρηση του οδικού δικτύου που κατά γενική ομολογία παραλάβαμε με πολλά προβλήματα, των πεζοδρομίων και του ηλεκτροφωτισμού.

Στην προσπάθειά μας να θέσουμε σε κίνηση κατασκευαστικά προγράμματα υψηλής έντασης εργασιών για να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα, έπρεπε κατά αρχήν να αλλάξουμε ένα «δόγμα» που είχε επικρατήσει από τις διοικήσεις των τελευταίων ετών και είχε «προγραμματίσει» τις τεχνικές υπηρεσίες, στο να σχεδιάζουν σημειακές παρεμβάσεις στις υποδομές της πόλης με συγκεκριμένο χρονικό πλαίσιο, που παρά την υψηλή ποιότητά τους, είχαν περιορισμένο αντίκτυπο στην καθημερινότητα της συντριπτικής πλειοψηφίας των πολιτών.

Για να το θέσω με απλούς όρους οι πρώην διοικήσεις διέθεταν σημαντικούς ανθρώπινους πόρους από το τεχνικό προσωπικό του Δήμου για να σχεδιάσουν πλατείες και πεζοδρόμους ή για να αναπλάσουν τα πεζοδρόμια βασικών οδών, ενώ υπάρχουν γειτονιές σε πυκνοκατοικημένες περιοχές σε όλη την πόλη, στις οποίες έχει να γίνει ολιστική επέμβαση στο οδόστρωμα, στα πεζοδρόμια, στον αστικό εξοπλισμό και στο φωτισμό, εδώ και δεκαετίες.

Η δραστική αλλαγή αυτή της πρακτικής είναι πολιτική επιλογή της διοίκησης Ζέρβα. Για να αντιμετωπίσουμε αυτό το πρόβλημα λοιπόν αλλάξαμε τη «συνταγή». Ενώ εξακολουθούμε να σχεδιάζουμε και να ωριμάζουμε έργα μεγάλων παρεμβάσεων, όπως π.χ. οι πλατείες Αριστοτέλους και Διοικητηρίου, το κέντρο πολλαπλών χρήσεων στους πρώην «Σταύλους Παπάφη», το Μνημειακό άξονα της Εγνατίας κ.α. παράλληλα προσθέσαμε στο τεχνικό πλάνο μας και την οργάνωση ενός κατασκευαστικού προγράμματος συνολικών παρεμβάσεων για την βελτίωση των δικτύων και του αστικού εξοπλισμού σε εκατοντάδες στρέμματα γειτονιών της πόλης. Με αυτό το πρόγραμμα θα βελτιώσουμε την ποιότητα ζωής χιλιάδων ανθρώπων και για κάθε ευρώ που εξασφαλίσαμε να επενδυθεί σε αυτό, σύμφωνα με τις έρευνες για την απόδοση των επενδύσεων υποδομών, θα επιστραφεί στην οικονομία της πόλης 1,5 με 1,8 ευρώ και θα δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας, σε μια δυσμενή οικονομική περίοδο.

Σε αυτό το σημείο θα αναρωτηθεί κανείς, πως είναι δυνατόν να σχεδιάσουμε, να δημοπρατήσουμε και να υλοποιήσουμε ένα τέτοιο πρόγραμμα χωρίς ο Δήμος να έχει τη δυνατότητα να προσλάβει προσωπικό, από όλες τις βαθμίδες της πυραμίδας της τεχνικής παραγωγής, στο άμεσο μέλλον;

Αφού λοιπόν εξαντλήσαμε το προηγούμενο διάστημα στο έπακρο, όλες τις δυνατότητες που μας έδιναν οι τρέχουσες εργολαβίες και τα υλικά που είχαμε στη διάθεσή μας, με αποτελέσματα που είδε έμπρακτα η πόλη, παράλληλα σχεδιάσαμε ένα πρόγραμμα με ευέλικτα εργαλεία δημοπράτησης όπως οι συμφωνίες πλαίσιο, που προβλέπει η νομοθεσία των δημοσίων συμβάσεων και για πρώτη φορά αξιοποιεί στα τεχνικά έργα ο Δήμος Θεσσαλονίκης. Μειώσαμε έτσι δραστικά το διοικητικό κόστος και το επόμενο διάστημα θα υπερδιπλασιάσουμε την τεχνική παραγωγή του Δήμου. Ακόμη με αυτά τα εργαλεία έχουμε την ευελιξία συντονισμού των εργασιών που πρόκειται να εκτελέσει ο Δήμος, με τα έργα των οργανισμών κοινής ωφελείας και των εταιρειών τηλεφωνίας, ειδικά σε μια περίοδο που βρίσκονται σε εξέλιξη μεγάλα πολυετή έργα για την εγκατάσταση δικτύου οπτικών ινών. Χαρακτηριστικά αναφέρω ότι στην τελευταία τακτική τηλεδιάσκεψη που πραγματοποιήθηκε πριν από δέκα ημέρες μεταξύ του Δήμου Θεσσαλονίκης και των φορέων που κατασκευάζουν έργα στην πόλη, συμμετείχαν 16 φορείς, με τους οποίους συζητήσαμε τα σημεία που θα επέμβουμε το επόμενο τρίμηνο  για να υπάρξει κοινός χρονοπρογραμματισμός των εργασιών μας. Πρόκειται για μια δύσκολη εξίσωση στην οποία το νομικό πλαίσιο και οι διαδικασίες που διέπουν την αδειοδότηση κατασκευής δικτύων, δυσκολεύουν την επίλυσή της. Με τα νέα εργαλεία όμως που χρησιμοποιούμε, μπορούμε να έχουμε την απαραίτητη ευελιξία με την επιλογή σε πραγματικό χρόνο των δρόμων και των περιοχών που θα επέμβουμε, δυνατότητα που οι «κλασικές» εργολαβίες δεν θα μας έδιναν και θα καθιστούσαν ένα τέτοιο συντονισμό αν όχι αδύνατο, σίγουρα χρονικά ασύμφορο, με ότι αυτό θα σήμαινε για την απόδοση του κατασκευαστικού προγράμματος.

Προχωρούμε λοιπόν το επόμενο διάστημα αλλάζοντας στρατηγική, στην εντατικοποίηση των εργασιών μας στα δίκτυα και στις γειτονιές της πόλης, παρά τις δυσκολίες της πανδημίας και ζητούμε την κατανόηση και τη βοήθεια όλων, για να υλοποιήσουμε ένα δύσκολο αλλά και συνάμα πολύ ελπιδοφόρο πολυετές κατασκευαστικό πρόγραμμα, για τη βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών και την ανάπτυξη της οικονομίας της Θεσσαλονίκης.

*ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Οι απόψεις του αρθρογράφου είναι προσωπικές και δεν απηχούν τις απόψεις του GRTimes

Δείτε τις ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο GRTimes.gr

Ακολουθήστε το GRTimes στο Google News και ενημερωθείτε πριν από όλους

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

go-to-top