“Παλεύουν” ηλεκτροκίνηση και φυσικό αέριο για την αγορά αυτοκινήτου

“Παλεύουν” ηλεκτροκίνηση και φυσικό αέριο για την αγορά αυτοκινήτου

Ρεπορτάζ: Άννη Καρολίδου

Την έκπληξη το 2020 στην αγορά αυτοκινήτου, έκαναν τα ηλεκτρικά ΙΧ,  τα οποία «ωφελημένα» από τα κίνητρα που έδωσε η κυβέρνηση στο μέσο της χρονιάς, αύξησαν το μερίδιο τους στις ταξινομήσεις σε 2,64% από το σχεδόν «ανύπαρκτο» 0,42% του 2019, όταν οι πωλήσεις αυτοκινήτων, συνολικά, έχασαν 28,67%, λόγω της αρνητικής επίπτωσης του covid -19.

Μάλιστα, οι προβλέψεις δίνουν αύξηση του ποσοστού πωλήσεων ηλεκτρικών επιβατικών αυτοκινήτων, στο 4% το 2021, ενώ πιο τολμηρές προβλέψεις μιλάνε ως και για 20% στην επόμενη πενταετία, υπό τον όρο ότι θα εκπληρωθούν αρκετά ‘αν’.

H αγορά στη χώρα μας, λόγω και της δεκαετούς κρίσης που έπληξε την εθνική οικονομία, από εκεί που καθυστερούσε να πιάσει το νήμα των εξελίξεων στην αυτοκίνηση, τώρα έχει ανοίξει ταχύτητα, με μεγάλους και μικρότερους παίκτες, εγχώριους αλλά και ξένους, να επενδύουν στην ανάπτυξη δικτύων φόρτισης ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων αλλά και πρατηρίων με CNG, καθώς στην αεριοκίνηση το φυσικό αέριο εκτοπίζει το LPG.

Σε ό,τι αφορά στην ηλεκτροκίνηση, βοηθάει φυσικά το νέο νομοθετικό πλαίσιο και τα κίνητρα που δίνονται και τα οποία πρόκειται να διευρυνθούν, όπως έχει ανακοινωθεί από το ΥΠΕΝ.

Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, η αγορά αυτοκινήτου βρίσκεται σε μεταβατική φάση. Οι αλλαγές που καταγράφονται οφείλονται στις απαιτήσεις τoυ τελικού προτύπου ‘Euro 6’ και του επικείμενου ‘Euro 7’ που φέρνουν πιο κοντά τον εξηλεκτρισμό, στις στρατηγικές αποφάσεις που παίρνουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες που… γέρνουν προς τους κινητήρες βενζίνης για λόγους κόστους, αλλά και στον ανταγωνισμό. Πάντως, όλοι δείχνουν να συμφωνούν πως το μέλλον ανήκει , αν όχι απόλυτα, σε μεγάλο όμως βαθμό στις κυψέλες υδρογόνου, ενώ το CNG θέλει να κρατήσει μερίδιο αγοράς με ισχυρό χαρτί τις εμπορευματικές μεταφορές.

Για τις τάσεις στην αγορά αυτοκινήτου μίλησαν στο GRTimes.gr o Γενικός Διευθυντής του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτου (ΣΕΑΑ) κ. Δημήτρης Πάτσιος, ο Επικεφαλής  Διεύθυνσης Αεριοκίνησης της ΔΕΠΑ Eμπορίας και του δικτύου πρατηρίων Fisikon κ. Πέτρος Πάνου, ο Διευθύνων Σύμβουλος της «Αδαμίδης Α.Ε.» κ. Αλέξανδρος Αδαμίδης και ο Γενικός Διευθυντής της «Armet Mobility», θυγατρικής της «Αrmet Α.Ε.» κ. Κωνσταντίνος Τσακογιάννης.

Η αγορά αυτοκινήτου βρίσκεται σε φάση μεταβατική, ως προς τις διαμορφούμενες τάσεις, αλλά παράλληλα είναι και μουδιασμένη εξ’ αιτίας της πανδημίας η οποία συνεχίζει να ταλαιπωρεί την παγκόσμια οικονομία. Η επίπτωση του covid-19 στην αγορά, έγινε φανερή στα στοιχεία του 2020 παρότι οι εκθέσεις αυτοκινήτων δεν έκλεισαν σε κανένα από τα lock downs, αλλά καθαρά φάνηκε και στο πρώτο δίμηνο του 2021, σε σύγκριση με το προ covid πρώτο δίμηνο του 2020.

Μείωση πωλήσεων στην αγορά αυτοκινήτου

Όπως είπε ο κ. Πάτσιος «η υστέρηση κατά -18,1% στις πωλήσεις κατά το πρώτο δίμηνο του 2021 οφείλεται: α) στις πιέσεις που δέχεται γενικότερα η οικονομία, αλλά και στη μείωση εταιρικών πωλήσεων σε τουριστικούς προορισμούς, προ της σεζόν και β) στην επιτάχυνση αγορών από καταναλωτές που σκόπευαν να αποκτήσουν αυτοκίνητο και σπεύδουν να το κάνουν νωρίτερα, για λόγους ασφαλέστερης μετακίνησης, αλλά και των αυξημένων προσφορών της περιόδου».

Προφανώς, παρότι υπάρχουν καταναλωτές που για το φόβο του κορωνοϊού, σπεύδουν να αγοράσουν ΙΧ, αυτή η επιτάχυνση δεν αρκεί για να υπερκαλύψει την πίεση που δέχθηκε η αγορά εξ’ αιτίας των επιπτώσεων της πανδημίας.

Τι δείχνουν τα στοιχεία του ΣΕΑΑ

Ο κ. Πάτσιος εξήγησε στο GRTimes.gr  τις εξελίξεις που καταγράφηκαν στην αγορά, κατά το κρίσιμο 2020.

«Το 2020 είναι το έτος κατά το οποίο ενεργοποιήθηκαν από την κυβέρνηση ιδιαίτερα ισχυρά κίνητρα αγοράς και χρήσης για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Αποτέλεσμα είναι τα «επαναφορτιζόμενα» αυτοκίνητα (αμιγώς ηλεκτρικά και Plug in υβριδικά), από 0,42% μερίδιο το 2019 να ανέλθουν σε ποσοστό 2,64% της αγοράς το 2020, με τάση διείσδυσης της τάξης του 4%-5% στα τέλη του έτους, αρχές του 2021.

Όσο αφορά την κίνηση με (συμπιεσμένο) φυσικό αέριο («CNG»), εκτιμάται ότι αν το δίκτυο σταθμών ανεφοδιασμού είχε περισσότερα σημεία, το μερίδιο 1,7% που επετεύχθη το 2020 θα υπερέβαινε το 2,5%. Είναι άλλωστε γνωστό ότι τα οχήματα με καύσιμο CNG έχουν υψηλή ενεργειακή απόδοση άρα και χαμηλό αποτύπωμα άνθρακα και οικονομία, όμως στα πρατήρια απαιτείται σημαντική επένδυση για δεξαμενή, συμπίεση κλπ.

Δημήτρης Πάτσιος

Οι τρέχουσες τάσεις στην αγορά, όπως καταγράφηκαν στο σύνολο του περασμένου έτους, αφορούν στη μετατόπιση επιλογής από απλούς κινητήρες βενζίνης σε υβριδικούς βενζίνης ή ηλεκτρικά αυτοκίνητα και  τη διατήρηση του diesel στα κανονικά επίπεδα (28%-30%) και όχι στα υψηλότερα που ίσχυσαν μετά την απελευθέρωση το 2010. Όσον αφορά τα υβριδικά, αυτά χωρίζονται σε δύο υποκατηγορίες, τα mild hybrid και στα κανονικά, ανάλογα του μεγέθους της μπαταρίας που φέρουν και άρα της μείωσης στην κατανάλωση που συνεπάγεται η φόρτιση τους κατά την οδήγηση.

Ειδικότερα για τη διείσδυση του 2,64% των ηλεκτρικών, το 2020 ταξινομήθηκαν 2.135 επιβατικά, εκ των οποίων τα 678 αμιγώς ηλεκτρικά (“BEV”) και τα υπόλοιπα 1.457 plug in υβριδικά (“PHEV”), δηλαδή αυτοκίνητα που φορτίζουν «στη πρίζα», με εμβέλεια ημερήσιας μετακίνησης, αλλά και θερμικό κινητήρα για πλήρη αυτονομία ταξιδιού. Εκτιμάται ότι τα επαναφορτιζόμενα ηλεκτρικά, και των δύο ειδών, θα φτάσουν φέτος τις 4.000 αυτοκίνητα, δηλαδή περίπου το 4% στις 100.000 πωλήσεις, νούμερο- στόχος για την αγορά καινουργών επιβατικών το 2021».

Fisikon- 15 νέα πρατήρια

Η ΔΕΠΑ πραγματοποιεί επένδυση άνω των 4 εκατ. ευρώ για τη δημιουργία 15 νέων πρατηρίων Fisikon ως το τέλος του 2022, αυξάνοντας το δίκτυό της σε 33 συνολικά.

Όπως είπε στο GRTimes.gr o κ. Πέτρος Πάνου, Επικεφαλής Αεριοκίνησης ΔΕΠΑ και του εμπορικού δικτύου Fisikon, η δημιουργία πρατηρίων CNG έχει να αντιμετωπίσει δύο εμπόδια, το μεγάλο κόστος δημιουργίας των εγκαταστάσεων, που ξεπερνά  τις 300.000 ευρώ και, τις  περίπλοκες διαδικασίες αδειοδότησης.

Σήμερα πρατήρια με CNG υπάρχουν σε Θεσσαλονίκη, Βόλο, Λάρισα , Λαμία, Αθήνα, Ιωάννινα, ενώ έχει  σχεδόν καλυφθεί σχεδόν στο 100% η ΠΑΘΕ.

«H ΔΕΠΑ Εμπορίας έχει ανακοινώσει το σχέδιο επέκτασης του δικτύου της, το οποίο καλύπτει από την Πάτρα μέχρι τη Θεσσαλονίκη όσον αφορά την ΠΑΘΕ και, όσον αφορά  την Εγνατία Οδό από την Ηγουμενίτσα μέχρι την Αλεξανδρούπολη,  με πρατήρια σε Ηγουμενίτσα, Ιωάννινα, Κοζάνη, Ξάνθη, Κομοτηνή, Αλεξανδρούπολη».

Να σημειωθεί εν παρενθέσει ότι στη Θεσσαλονίκη πρόκειται να λειτουργήσουν άμεσα τρία ακόμη πρατήρια CNG, ένα στην οδό Αναγεννήσεως, ένα στην Περιφερειακή – Αερογέφυρα Σταυρούπολης και ένα στην ε.ο. Θεσσαλονίκης- Μουδανιών , στο ύψος του εμπορικού κέντρου «Μακεδονία».

«Το πλάνο της ΔΕΠΑ είναι, μέχρι το τέλος του 2022 να εντάξει στο δίκτυο της Fisikon  επιπλέον 15 πρατήρια με CNG, που θα προστεθούν στα υφιστάμενα 18, άρα να έχει συνολικά 33 πρατήρια. Για τα νέα αυτά πρατήρια που είτε είναι σε κατασκευή, είτε στο στάδιο της αδειοδότησης, θα επενδυθούν πάνω από 4 εκατ. ευρώ», πρόσθεσε το διευθυντικό στέλεχος της Εταιρείας.

Η ΔΕΠΑ, παρά τις πρόσθετες δυσκολίες λόγω του κορωνοϊού, συνεχίζει με την υλοποίηση του επενδυτικού της προγράμματος, ενώ όπως υπογράμμισε ο κ. Πάνου, η ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης με τα μέτρα που έλαβε η κυβέρνηση, δεν θεωρεί ότι θα στερήσει χώρο ανάπτυξης από την αεριοκίνηση.

«Ο εθνικός μας στόχος είναι, 1 στις 3 ταξινομήσεις το 2030, να είναι ηλεκτρικού οχήματος. Θεωρώντας ότι το φυσικό αέριο είναι και οικονομικό και περιβαλλοντικά φιλικό, η 2η από τις 3 ταξινομήσεις θα μπορούσε κάλλιστα να αφορά όχημα με CNG. To φυσικό αέριο στην αυτοκίνηση έχει  μέλλον και θα έχει και μετά το 2030, με δεδομένο ότι η ηλεκτροκίνηση δεν μπορεί να καλύψει το 100% της κίνησης οχημάτων.  Να λάβουμε υπόψη ότι η διείσδυση του φυσικού αερίου στην ελληνική αγορά  διευρύνεται, με την αύξηση εισαγωγών LNG που στη συνέχεια αεριοποιείται», τόνισε ο κ. Πάνου.

Το μέλλον, στις κυψέλες υδρογόνου

Μια ακόμη άποψη για τις εξελίξεις στην αυτοκίνηση, έδωσε στο GRTimes.gr o κ. Aλέξανδρος Αδαμίδης, Διευθύνων Σύμβουλος «Αδαμίδης Α.Ε.»

«Υπάρχει ζήτηση για ηλεκτρικά αυτοκίνητα, κυρίως υβριδικά και αυτοεπαναφορτιζόμενα, αλλά όχι ιδιαίτερα έντονη, κυρίως επειδή δεν έχει ακόμη αναπτυχθεί το δίκτυο φόρτισης των οχημάτων plug in, υβριδικών και αμιγώς ηλεκτρικών

«Πρέπει να υπάρχουν διαθέσιμα σημεία φόρτισης, τα ΣΦΗΟ, ενώ και οι οδηγοί θα  πρέπει να προσαρμοσθούν στα δεδομένα που φέρνει η διαφορετική τεχνολογία, καθώς η χρήση ενός ηλεκτροκίνητου οχήματος απαιτεί καλύτερο προγραμματισμό».

Ο κ. Αδαμίδης δήλωσε αισιόδοξος για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης καθώς όπως είπε καταβάλλονται προσπάθειες ανάπτυξης του δικτύου σταθμών φόρτισης, με τη ΔΕΗ να έχει προγραμματίσει την εγκατάσταση 1.000 σταθμών ως το 2023. Υπάρχουν όμως και δυναμικές προσπάθειες από πλευράς ιδιωτών ενώ εκτιμάται ότι πολλοί σταθμοί  θα τοποθετηθούν μέσω του προγράμματος «Αντώνης Τρίτσης» .

Αλέξανδρος Αδαμίδης

Ο κ. Αδαμίδης τόνισε ότι το μέλλον της αυτοκίνησης βρίσκεται στις κυψέλες υδρογόνου, κάτι που θα απαιτήσει τουλάχιστον μία δεκαετία για να δημιουργήσει νέα τάση στη λιανική.

«Στο ενδιάμεσο χρονικό διάστημα θα δούμε μία αύξηση των αμιγώς ηλεκτρικών και υβριδικών αυτοκινήτων, με παράλληλη μείωση των αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης».

Σε τούτη τη φάση στην αγορά υπάρχουν βεβαίως τα ηλεκτροκίνητα υβριδικά, όπως και  τα mild hybrid τα οποία έχουν υποβοηθητικό ηλεκτρικό σύστημα που μειώνει την κατανάλωση βενζίνης  κατά περίπου 10%-15%, ενώ έχουν έρθει και εκδόσεις αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων από ορισμένους κατασκευαστές.

Κρίσιμη η σωστή ανάπτυξη του δικτύου φόρτισης

Ο κ. Κωνσταντίνος Τσακογιάννης, Γενικός Διευθυντής της «Αrmet Mobility» θεωρεί σχεδόν βέβαιο ότι οι ταξινομήσεις ηλεκτρικών επιβατικών θα φτάσουν στο 4% των συνολικών ταξινομήσεων το 2021, ενώ πιστεύει ότι υπό προϋποθέσεις, σε διάστημα πενταετίας, το 20% των καινούργιων αυτοκινήτων που θα πωλούνται, θα είναι ηλεκτρικά.

«Στην επόμενη πενταετία, ένα στα πέντε αυτοκίνητα που θα ταξινομούνται μπορεί να είναι ηλεκτρικό, αρκεί να γίνει σωστή μελέτη, οργάνωση και  να δοθούν ισχυρές επιδοτήσεις από το κράτος. Έτσι η ηλεκτροκίνηση μπορεί να μπει στην καθημερινότητα του Έλληνα, είτε με plug in υβριδικά,  είτε ακόμη με αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα»

Πολλά θα εξαρτηθούν από την τοποθέτηση των σωστών φορτιστών, που κατά τον κ. Τσακογιάννη θα πρέπει αρχικά να είναι υπερταχείς.

«Πρέπει να εγκατασταθούν, δημόσια, οι σωστοί φορτιστές, δεν εξυπηρετεί να γεμίσουμε τους δρόμους με κολωνάκια

«Η αγορά του αυτοκινήτου αναμφίβολα κινείται προς το ηλεκτρικό όχημα, αλλά οι καταναλωτές σαν ενδιάμεσο βήμα για το μεταβατικό στάδιο, θα πάρουν plug in υβριδικό κι’ αυτό γιατί δεν υπάρχουν αρκετοί φορτιστές για να εξυπηρετηθεί η αυτοκίνηση αποκλειστικά με ηλεκτρισμό.

«Εννοείται πως στο δίκτυο φόρτισης, θα πρέπει να εγκατασταθούν ταχυφορτιστές μεγάλης ισχύος ώστε το όχημα να φορτίζεται σε 5’-10’ της ώρας, το πολύ, στους δρόμους που χρειάζεται η γρήγορη φόρτιση, όπως το εθνικό οδικό δίκτυο.  Όπου δεν απαιτείται ταχυφόρτιση, ο ιδιοκτήτης ηλεκτρικού οχήματος θα πρέπει να μπορεί να φορτίζει το αυτοκίνητο  στο σπίτι του».

Το θέμα της φόρτισης στα αστικά κέντρα, θα μπορέσει να αντιμετωπιστεί με την τοποθέτηση δημόσιων φορτιστών, με τους Δήμους ενδεχομένως να παρέχουν το κίνητρο της φόρτισης με χαμηλότερο κόστος χρέωσης. Όσο για τη φόρτιση στις πυλωτές πολυκατοικιών, υπάρχουν μετρητές που υπολογίζουν με ακρίβεια την κατανάλωση ανά χρήστη, πρόσθεσε ο κ. Τσακογιάννης.

Στόχος οι 100.000 πωλήσεις

«Τα μέλη του ΣΕΑΑ έχουν θέσει στόχο η αγορά να κλείσει φέτος στις 100.000 πωλήσεις- ταξινομήσεις νέων επιβατικών, έναντι των 80.977 οχημάτων πέρυσι και 114.109 οχημάτων του 2019» είπε ο κ. Πάτσιος αναφερόμενος στο σύνολο του 2021. «Η επίτευξη του στόχου  θα εξαρτηθεί κυρίως από τις τουριστικές αφίξεις, καθώς είναι το μέρος των ενοικιαζόμενων αυτοκινήτων που παρουσιάζει κάμψη επί του παρόντος, με τις λιανικές πωλήσεις όλο το προηγούμενο διάστημα να διατηρούνται στα επίπεδα προ πανδημίας».

Όσο για τη….μεθεπόμενη ημέρα της αγοράς αυτοκινήτου, ο κ. Πάτσιος είπε καταλήγοντας:

«Οι αυτοκινητοβιομηχανίες εκτιμάται ότι ως το 2030 θα προσφέρουν πλήρεις γκάμες ηλεκτρικών αυτοκινήτων, το οποίο συνεπάγεται πως κάθε χώρα, άρα και η Ελλάδα, θα πρέπει να έχουν αναπτύξει ένα πυκνό δίκτυο φορτιστών δημόσιας χρήσης. Από την άλλη, οι πολύ καθαροί κινητήρες, Euro 7 το 2027 και μετά, σε συνδυασμό με υβριδικές τεχνολογίες, θα διατηρήσουν τη διείσδυση /πλειοψηφία των θερμικών κινητήρων, όμως με πολύ χαμηλές θερμοκηπικές εκπομπές».

Δείτε τις ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο GRTimes.gr

Ακολουθήστε το GRTimes στο Google News και ενημερωθείτε πριν από όλους

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

go-to-top