Οδικός Τουρισμός: «Καμπανάκι» για τη μερική ένταξη Βουλγαρίας και Ρουμανίας στη ζώνη Σένγκεν στα εναέρια και θαλάσσια σύνορα

Οδικός Τουρισμός: «Καμπανάκι» για τη μερική ένταξη Βουλγαρίας και Ρουμανίας στη ζώνη Σένγκεν στα εναέρια και θαλάσσια σύνορα

Η περιοχή της Βόρειας Ελλάδας εξαρτάται σε πολύ μεγάλο βαθμό από τον οδικό τουρισμό και άρα από τη βαλκανική αγορά. «Ζητάμε, για Ρουμανία και Βουλγαρία, να ισχύσει και για τον οδικό τουρισμό ό,τι θα ισχύει για τις αεροπορικές αφίξεις, οι οποίες, μετά τις 31/3/2024, θα εισέρχονται στη χώρα δίχως ελέγχους διαβατηρίων» δηλώνει στο GRTimes.gr ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Χαλκιδικής Γρηγόρης Τάσιος.

Ρεπορτάζ: Ντέπυ Χιωτοπούλου ([email protected])

Μια πρόσφατη απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία ελήφθη έπειτα από τουλάχιστον 12 χρόνια διαπραγματεύσεων, έρχεται να ταράξει… τους δρόμους σ’ ότι αφορά τον οδικό τουρισμό.

Πρόκειται για την έγκριση από τα 27 κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης να εντάξουν εν μέρει στη ζώνη Σένγκεν δυο χώρες, τη Βουλγαρία και τη Ρουμανία. Αυτό πρακτικά σημαίνει, ότι από τα τέλη Μαρτίου 2024, οι πολίτες των συγκεκριμένων δυο κρατών θα μπορούν να εισέρχονται στις χώρες – μέλη της Ε.Ε. χωρίς έλεγχο διαβατηρίου. Ωστόσο, αυτό θα ισχύει μόνο για τους ελέγχους που θα γίνονται στα εναέρια και θαλάσσια σύνορα, όχι όμως και στα χερσαία.

«Στο επόμενο διάστημα, θα θίξουμε το θέμα τόσο στον υπουργό Εσωτερικών Στάθη Κωνσταντινίδη (αρμόδιος για θέματα Μακεδονίας – Θράκης) όσο και στα υπουργεία Εξωτερικών και Τουρισμού, ούτως ώστε, η απόφαση της Ε.Ε. που αφορά όλες τις πτήσεις από Ρουμανία και Βουλγαρία για ένταξή τους εντός ζώνης Σένγκεν να συμπεριλάβει και τον οδικό τουρισμό» επισημαίνει στο GRTimes.gr ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Χαλκιδικής και τέως πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων Γρηγόρης Τάσιος.

Σύμφωνα με τον ίδιο, «είναι μια σημαντική λεπτομέρεια, που θα πρέπει να ισχύσει και για τον οδικό τουρισμό, δίνοντας μεγαλύτερη άνεση στον εισερχόμενο τουρισμό» υπογραμμίζει.

«Έμμεσος» ανταγωνισμός

Σύμφωνα με ανακοίνωση του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, Βουλγαρία και Ρουμανία, από τις 31 Μαρτίου 2024 και μετά, θα ενταχθούν, εν μέρει, στη ζώνη Σένγκεν. Η παραπάνω απόφαση ισχύει για την άρση των ελέγχων στα εναέρια και θαλάσσια σύνορα των δυο χωρών, όχι όμως και στα χερσαία. Οι τουρίστες, δηλαδή, που θα έρχονται για διακοπές στην Ελλάδα, δεν θα χρειάζεται πλέον να περνούν από τη διαδικασία ελέγχου διαβατηρίων.

«Αυτό, ουσιαστικά, δημιουργεί και έναν “έμμεσο” ανταγωνισμό» επισημαίνουν εμπλεκόμενοι του τουρισμού στο GRTimes.gr εξηγώντας πως τουρίστες από τις δυο χώρες, θα προτιμήσουν να επιλέξουν ελληνικό προορισμό με αεροπορική πρόσβαση, ούτως ώστε να αποφύγουν τον χρονοβόρο έλεγχο, παρά να μπουν στη διαδικασία διέλευσης των χερσαίων συνόρων με έλεγχο διαβατηρίου, όπου οι καθυστερήσεις, ανάλογα τις ημέρες και την εποχή, είναι πολύωρες. Αυτό σημαίνει ότι βορειοελλαδικοί προορισμοί οι οποίοι δεν συνδέονται με απευθείας πτήσεις με όλες τις πόλεις της Βουλγαρίας ή της Ρουμανίας θα βγουν ενδεχομένως από τα πλάνα των ξένων εν δυνάμει επισκεπτών οι οποίοι επιλέγουν τη χώρα μας για τις καλοκαιρινές διακοπές τους.

Οι οδικές αφίξεις στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας

Σύμφωνα με στοιχεία του INSETE Intelligence, την περίοδο Ιανουαρίου-Νοεμβρίου 2023, όλοι οι μεθοριακοί σταθμοί κατέγραψαν αύξηση σε σύγκριση με το 2022. Ειδικότερα, ο μεθοριακός σταθμός του Προμαχώνα σημείωσε τη μεγαλύτερη αύξηση σε απόλυτες διαφορές κατά +1,1 εκατ./+76,9% με τις οδικές αφίξεις να ανέρχονται σε 2,6 εκατομμύρια.

Στον σταθμό των Ευζώνων οι οδικές αφίξεις ανήλθαν σε 2,2 εκατ. καταγράφοντας αύξηση +150 χιλ./+7,2%. Ακολούθησε ο μεθοριακός σταθμός των Κήπων που σημείωσε αύξηση κατά +281 χιλ./+45,6% με τις οδικές αφίξεις να ανέρχονται σε 896 χιλιάδες.

Έπονται οι σταθμοί της Κρυσταλλοπηγής και του Ορμένιου με τις οδικές αφίξεις να διαμορφώνονται σε 689 χιλ. και 627 χιλ. σημειώνοντας αύξηση +66 χιλ./+10,6% και +158 χιλ./+33,8%. Aκολούθησαν ο σταθμός της Κακαβιάς με 570 χιλ. παρουσιάζοντας αύξηση +49 χιλ./+9,3% και ο σταθμός της Νυμφαίας με 528 χιλ. αφίξεις σημειώνοντας αύξηση +63 χιλ./+13,5%. Στον σταθμό της Νίκης οι οδικές αφίξεις ανήλθαν σε 441 χιλ. παρουσιάζοντας αύξηση +162 χιλ./+58,1% και στην Εξοχή η αύξηση ανήλθε σε +117 χιλ./+54,3% με τις οδικές αφίξεις να ανέρχονται σε 332 χιλιάδες.

Στον σταθμό της Δοϊράνης καταγράφηκε αύξηση με +8,2%/+23 χιλ. ενώ σημειώθηκαν 301 χιλ. οδικές αφίξεις. Η μεγαλύτερη αύξηση τόσο σε απόλυτες διαφορές όσο και σε ποσοστιαίες διαφορές καταγράφεται από τη Βουλγαρία κατά +1,5 εκατ./+53,3% ενώ καταγράφηκαν 4,3 εκατ. οδικές αφίξεις.

Ακολουθεί η Τουρκία απ’ όπου καταγράφεται αύξηση κατά +368 χιλ./+50,8% με 1,1 εκατ. οδικές αφίξεις. Η αύξηση από τη Βόρεια Μακεδονία ανήλθε σε +335 χιλ./+12,7% καθώς οι οδικές αφίξεις διαμορφώθηκαν 3,0 εκατ. ενώ από την Αλβανία η αύξηση ανέρχεται σε +195 χιλ./+14,0% με τις οδικές αφίξεις να διαμορφώνονται σε 1,6 εκατομμύρια.

Η ζώνη Σένγκεν

Ο χώρος Σένγκεν δημιουργήθηκε το 1985 για την ελεύθερη κυκλοφορία προσώπων και αγαθών και είναι ο μεγαλύτερος χώρος ελεύθερης μετακίνησης στον κόσμο στον οποίο συμμετέχουν σήμερα 22 χώρες της ΕΕ (Αυστρία, Βέλγιο, Δανία, Φινλανδία, Γαλλία, Γερμανία, Ελλάδα, Ιταλία, Λουξεμβούργο, Κάτω Χώρες, Πορτογαλία, Ισπανία, Σουηδία, Τσεχική Δημοκρατία, Εσθονία, Ουγγαρία, Λετονία, Λιθουανία, Μάλτα, Πολωνία, Σλοβακία και Σλοβενία), καθώς και 4 συνδεδεμένες χώρες εκτός ΕΕ (Νορβηγία, Ισλανδία, Ελβετία και Λιχτενστάιν). Η Ιρλανδία διατηρεί ρήτρα εξαίρεσης όσον αφορά την κατάργηση των ελέγχων στα εσωτερικά σύνορα.

Οι χώρες που επιθυμούν να προσχωρήσουν στον χώρο Σένγκεν πρέπει να υποβληθούν σε μια σειρά αξιολογήσεων Σένγκεν προκειμένου να επιβεβαιωθεί ότι πληρούν τις αναγκαίες προϋποθέσεις για την εφαρμογή των κανόνων Σένγκεν. Μόλις οι αποστολές αξιολόγησης Σένγκεν επιβεβαιώσουν την ετοιμότητα του κράτους μέλους να προσχωρήσει στον χώρο χωρίς ελέγχους στα εσωτερικά σύνορα, απαιτείται ομόφωνη έγκριση από όλα τα άλλα κράτη μέλη που εφαρμόζουν πλήρως το κεκτημένο του Σένγκεν. Επίσης, πρέπει να συναινέσει το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.

Στις 10 Νοεμβρίου 2022 το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο εξέδωσε θετική γνώμη για το σχέδιο απόφασης του Συμβουλίου σχετικά με την πλήρη εφαρμογή του κεκτημένου του Σένγκεν στην Κροατία. Στις 18 Οκτωβρίου 2022 το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο εξέδωσε ψήφισμα με το οποίο καλεί το Συμβούλιο να επιτρέψει στη Ρουμανία και τη Βουλγαρία να προσχωρήσουν στον χώρο Σένγκεν.

Υπενθυμίζεται, ότι τα 27 κράτη – μέλη της Ε.Ε. συμφώνησαν ομόφωνα να άρουν τους ελέγχους στα εναέρια και θαλάσσια σύνορα των δύο χωρών από τις 31 Μαρτίου 2024, ημερομηνία η οποία επιλέχθηκε επειδή αντιστοιχεί στη μετάβαση από τα χειμερινά δρομολόγια σε αυτά που προγραμματίζει για το καλοκαίρι η Διεθνής Ένωση Αεροπορικών Μεταφορών (IATA). Ωστόσο, οι «27» θα πρέπει να λάβουν νέα απόφαση προκειμένου να επιλέξουν την ημερομηνία για την άρση των ελέγχων και στα χερσαία σύνορα της Ρουμανίας και της Βουλγαρίας. Εντός της ζώνης Σένγκεν, 400 εκατομμύρια άνθρωποι μπορούν να ταξιδεύουν ελεύθερα χωρίς ελέγχους στα εσωτερικά σύνορα.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Κρουαζιέρα 2024: Ισχυρή ζήτηση, αναβαθμισμένο το προϊόν από Θεσσαλονίκη και προσεγγίσεις νωρίτερα από ποτέ

Και επισήμως οδεύει προς το Χ.Α. ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών

AEGEAN: 15,5 εκατ. επιβάτες ταξίδεψαν το 2023 – Αύξηση και από το «Μακεδονία»

 

 

 

 

Δείτε τις ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο GRTimes.gr

Ακολουθήστε το GRTimes στο Google News και ενημερωθείτε πριν από όλους

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

go-to-top