Πώς η ΕΕ περιορίζει την κυριαρχία διαδικτυακών πλατφορμών για ταξίδια

Πώς η ΕΕ περιορίζει την κυριαρχία διαδικτυακών πλατφορμών για ταξίδια

Η Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) θέλει να περιορίσει στο μέλλον τη δύναμη των κυρίαρχων ψηφιακών εταιρειών -κολοσσών του Διαδικτύου και για ταξίδια- όπως η Google, η Booking.com, η Airbnb, η Amazon και το Facebook.

Η τουριστική βιομηχανία καλωσορίζει τους κανόνες κατά των ταξιδιωτικών διαδικτυακών πλατφορμών.

Ωστόσο οι ενώσεις του κλάδου θεωρούν αυτό το βήμα καθυστερημένο, όσον αφορά στην καλύτερη προστασία σε παρόχους και πελάτες.

Μετά από χρόνια συζήτησης, η ΕΕ συμφώνησε για το πώς η κατάχρηση εξουσίας από μεγάλες εταιρείες του Διαδικτύου μπορεί να περιοριστεί ή να αποτραπεί στο μέλλον.

Στόχος είναι πλέον η έκδοση αντίστοιχης νομικής πράξης για τις ψηφιακές αγορές (Digital Markets Act, DMA).

Αυτό θα καταστήσει πιο δύσκολο για τους γίγαντες όπως η Google, η Amazon ή το Facebook να εκμεταλλευτούν τη δεσπόζουσα θέση τους στην αγορά για να βλάψουν τους ανταγωνιστές και τους πελάτες.

Θετική ανταπόκριση από τουριστικούς φορείς

Η συμφωνία είχε θετική ανταπόκριση από τις τουριστικές ενώσεις στην Ευρώπη. Στην αγορά κυριαρχούν οι πάροχοι όπως η η Google, η Booking.com ή η Airbnb, σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Ένωση Ξενοδοχείων (Hotrec).

Η κράτηση σε αυτές τις πλατφόρμες, είχε κυριαρχήσει σχεδόν στο 70% της ευρωπαϊκής αγοράς το 2019, κάτι που έρχεται σε ριζική αντίθεση με την ιδέα της οικονομίας της αγοράς.

Διευκόλυνση της πρόσβασης στα δεδομένα

«Ο νομοθέτης της ΕΕ έχει ήδη λάβει τα σωστά μέτρα για να περιορίσει τη δυναμική των διαδικτυακών πλατφορμών σε αυτόν τον τομέα, απαγορεύοντας τις περιορισμένες ρήτρες ισοτιμίας», δήλωσε ο Markus Luthe, επικεφαλής της Ομάδας Εργασίας Διανομής της Hotrec.

Αυτές οι ρήτρες εμποδίζουν τους ξενοδόχους να προσφέρουν καλύτερη τιμή στα δικά τους κανάλια παρά στην πλατφόρμα.

Ο νέος ψηφιακός νόμος παρέχει επίσης στους εμπορικούς χρήστες καλύτερη πρόσβαση στα δεδομένα που δημιουργούνται από τις προσφορές τους.

«Τα τελευταία δέκα χρόνια, οι ξενοδόχοι έπρεπε να ανεχτούν την απαράδεκτη συμπεριφορά «πάρε το ή άφησέ το» των κυρίαρχων ΟΤΑ, λέει ο Markus Luthe.

Η συμφωνία της ΕΕ είναι ένα σαφές μήνυμα προς τους ψηφιακούς γίγαντες: Να ενεργείτε ως συνεργάτες για τους καταναλωτές και τους επιχειρηματικούς πελάτες, όχι ως φύλακες».

Αντιμετώπιση της κατάχρησης της αγοράς

Μέχρι στιγμής, είπε, ο στόχος των εταιρειών του Διαδικτύου ήταν να εδραιώσουν την εξάρτηση των ξενοδοχείων από τις εταιρείες με πρακτικές όπως αυστηρές ρήτρες καλύτερης τιμής και απόκρυψη δεδομένων.

Επιπλέον, ήθελαν να σταματήσουν την ψηφιοποίηση των ξενοδοχείων για να μπορέσουν να επωφεληθούν καλύτερα.

Όπως υπογραμμίζει ο Markus Luthe «τώρα, ολόκληρη η βιομηχανία μπορεί να αντιμετωπίσει καλύτερα την ψηφιοποίηση της».

Οι τρεις βασικοί παίκτες στην αγορά OTA εξακολουθούν να είναι η Booking Holding, ο Όμιλος Expedia και σε μικρότερο βαθμό η HRS με συνδυασμένο μερίδιο αγοράς 92%. Η Booking.com είναι μακράν ο παίκτης με τη μεγαλύτερη επιρροή με μερίδιο 68,4%.

Απαραίτητο μέτρο από την άποψη του θεμιτού ανταγωνισμού

Η Ένωση Ευρωπαϊκών Παρόχων Ταξιδιωτικής (EU Travel Tech), θεωρεί ότι η συμφωνία της ΕΕ για τη νομική πράξη είναι απαραίτητη από την άποψη του θεμιτού ανταγωνισμού στον κλάδο στο μέλλον.

Οι εταιρείες είχαν εδώ και καιρό ανησυχίες «για ορισμένες αντιανταγωνιστικές πρακτικές που καθιστούν αδύνατο για τους παίκτες να ανταγωνιστούν μόνο με βάση την αξία τους.»

Οι εταιρείες του Διαδικτύου όπως η Google έδιναν αντ’ αυτού προνομιακή μεταχείριση στις δικές τους υπηρεσίες, αφήνοντας τους ανταγωνιστές χωρίς ευκαιρία λόγω της δεσπόζουσας θέσης τους.

«Η ΕΕ πρέπει να δράσει γρήγορα»

Τώρα, ωστόσο, είναι σημαντικό να εφαρμοστεί αποτελεσματικά η πρόταση. Όπως δήλωσε ο ο Emmanuel Mounier, Γενικός Γραμματέας της EU Travel Tech «είναι πλέον καιρός η Επιτροπή να δράσει γρήγορα και να διασφαλίσει ότι η Google θα σταματήσει τις μη ανταγωνιστικές πρακτικές της το συντομότερο δυνατό.

Όσο καλή και αν είναι η νομική πράξη, δεν έχουμε χρόνο για χάσιμο».

Στον ταξιδιωτικό τομέα, επίσης, πρέπει τώρα να διερευνηθεί ο βαθμός στον οποίο η Google χρησιμοποιεί την κυριαρχία της στην αγορά για να κρατήσει τους ανταγωνιστές χαμηλούς, είπε.

Η Google άλλαξε πορεία τους τελευταίους μήνες, καταργώντας λειτουργίες όπως η «Κράτηση στο Google» και ανοίγει περισσότερες ευκαιρίες στα ξενοδοχεία να εμφανίζονται καλύτερα στην αναζήτηση, δωρεάν.

Πηγή: tourismtoday.gr

Δείτε τις ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο GRTimes.gr

Ακολουθήστε το GRTimes στο Google News και ενημερωθείτε πριν από όλους

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

go-to-top