Από τη «Νιγηριανή απάτη» στο «Ισπανικό Λόττο» και το «Phishing»: Πώς να αποφύγετε τις ηλεκτρονικές απάτες (VIDEO)

Από τη «Νιγηριανή απάτη» στο «Ισπανικό Λόττο» και το «Phishing»: Πώς να αποφύγετε τις ηλεκτρονικές απάτες (VIDEO)

Ρεπορτάζ: Ελισάβετ Σταυριανίδου

Σε μάστιγα της εποχής αναδεικνύονται σύμφωνα με έμπειρα στελέχη της ΕΛ.ΑΣ. οι ηλεκτρονικές απάτες, οι οποίες «ανθίζουν» την περίοδο των εορτών. Οι περιπτώσεις που καταγράφονται καθημερινά στο αστυνομικό δελτίο είναι πολυάριθμες, αλλά και ποικίλες. Από τη «Νιγηριανή απάτη», στο «Ισπανικό Λόττο» και από το «Phishing», στα δάνεια και τις αγορές «φαντάσματα», ένα… “κλικ” δρόμος. Το GRTimes καταγράφει τις κυριότερες μορφές διαδικτυακής απάτης και παραθέτει συμβουλές της ΕΛ.ΑΣ. για να την αποφυγή τους.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛ.ΑΣ. μέσα σε χρονικό διάστημα τριών χρόνων, από το 2019-2022, οι τελεσθείσες ηλεκτρονικές απάτες αυξήθηκαν κατά 790%, με το ποσοστό αυτό να ανέρχεται σε 52%, εάν η σύγκριση γίνει με το 2021.

Τα θύματα των κυβερνοεγκληματιών αυξάνονται με γεωμετρική πρόοδο. Το 2019 η Ελληνική Αστυνομία είχε καταγράψει 619 θύματα, τα οποία διπλασιάστηκαν το 2020, με τον ρυθμό αύξησής τους να είναι αλματώδης τη διετία 2021-2022. Το 2022, υπήρξαν 5.914 θύματα, αριθμός που είναι μεγαλύτερος κατά 53% και κατά 385% έναντι του 2021.

Πόσες από τις περιπτώσεις αυτές εξιχνιάζονται;

Πέρυσι εξιχνιάστηκαν κατά περίπου δέκα φορές περισσότερες απάτες, σε σχέση με το 2019, δηλαδή 856 υποθέσεις έναντι 90.

Υποκλοπή προσωπικών κωδικών, “phishing”, υποτιθέμενα sms από Τράπεζες

Οι περιπτώσεις ηλεκτρονικής απάτης αυξήθηκαν ιδιαίτερα με το ξέσπασμα της πανδημίας, που εκτίναξε τις συναλλαγές μέσω internet και mobile banking, «εισάγοντας» στο κύκλωμα των ηλεκτρονικών συναλλαγών νέους χρήστες, πολλοί από τους οποίους, όπως π.χ. οι πιο ηλικιωμένοι, δεν ήταν εξοικειωμένοι.

Σύμφωνα μάλιστα με τα στοιχεία της ΤτΕ, οι ηλεκτρονικές απάτες έχουν μετατοπιστεί από τις κλοπές μέσω πιστωτικής ή χρεωστικής κάρτας και έχουν επίκεντρο κυρίως τις μεταφορές πιστώσεων, δηλαδή τις μεταφορές χρημάτων από λογαριασμό σε λογαριασμό. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2021 καταγράφηκε αύξηση κατά 609% των περιστατικών απάτης στις μεταφορές πιστώσεων και κατά 320% στην αξίας τους.

Επίδειξη επίθεσης τύπου “phishing” για την υποκλοπή προσωπικών κωδικών:

Τι αναφέρει ο Νόμος

Το αδίκημα, που αντιστοιχεί στο άρθρο 386Α του Ποινικού Κώδικα, περιλαμβάνει την αποστολή παραποιημένων ψηφιακών δεδομένων, παραπλανητικών μηνυμάτων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή ιών που οδηγούν σε απώλεια περιουσίας. Σε αυτή την κατηγορία εγκλημάτων ανήκει η απατηλή αποκόμιση στοιχείων τραπεζικών καρτών, η αποστολή email που παραπέμπουν σε τυπικά μηνύματα των τραπεζών (phishing), η εισαγωγή παραπλανητικών υπερσυνδέσμων σε δημοφιλείς διαδικτυακούς τόπους, όπως και η ενσωμάτωση κακόβουλου λογισμικού κώδικα σε ιστοσελίδα.

Μόλις χθες (6/4) σχηματίστηκαν δικογραφίες σε βάρος συνολικά 10 ατόμων, για έξι περιπτώσεις απάτης με υπολογιστή μέσω υποκλοπής τραπεζικών στοιχείων από τους αστυνομικούς του Τμήματος Ασφαλείας Δέλτα. Οι φερόμενοι δράστες παρέπεμπαν τα θύματά τους σε ιστοσελίδες – κλώνους τραπεζικών καταστημάτων αποσπώντας τους προσωπικά στοιχεία και κωδικούς, με αποτέλεσμα να καταφέρουν να αποσπάσουν συνολικά  86.163,53 ευρώ, το οποίο μετέφεραν με εμβάσματα σε διάφορα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα τόσο της χώρας όσο και του εξωτερικού.

Την ίδια ημέρα, (Πέμπτη 6 Απριλίου) από την Υποδιεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος Βορείου Ελλάδος διερευνήθηκε και εξιχνιάστηκε υπόθεση επενδυτικής απάτης μέσω διαδικτύου, ύψους 36.364,54 ευρώ. Προηγήθηκε καταγγελία, σύμφωνα με την οποία, άγνωστοι δράστες, υποδυόμενοι υπαλλήλους εταιρείας, με το πρόσχημα ανάκτησης κεφαλαίων, τον έπεισαν να εγκαταστήσει στον υπολογιστή του λογισμικό απομακρυσμένης πρόσβασης. Στη συνέχεια χρησιμοποιώντας τα στοιχεία του, δημιούργησαν λογαριασμό σε ανταλλακτήριο κρυπτονομισμάτων, όπου μετέφερε μέσω εμβάσματος το ανωτέρω χρηματικό ποσό. Για την υπόθεση ταυτοποιήθηκαν τα στοιχεία 34χρονης αλλοδαπής, σε βάρος της οποίας σχηματίστηκε δικογραφία τακτικής διαδικασίας για απάτη και υπεξαίρεση.

Κυβερνοεπίθεση Κυβερνοασφάλεια

Προχθές, Τετάρτη, (5-4) εξιχνιάστηκε υπόθεση κατά την οποία 33χρονη τον Οκτώβριο του 2020, με τη μέθοδο «PHISHING», απέκτησε πρόσβαση στον τραπεζικό λογαριασμό 56χρονου και πραγματοποίησε μεταφορά  11.230 ευρώ στον τραπεζικό της λογαριασμό.

Στις 3-4 σχηματίστηκαν δικογραφίες σε βάρος τριών αλλοδαπών, δύο αντρών ηλικίας 34, 24 και μιας 73χρονης γυναίκας, οι οποίοι λειτουργώντας κατά μόνας και σε ισάριθμες περιπτώσεις, μέσω υπολογιστή και με τη μέθοδο “phising”, κατάφεραν να αποσπάσουν από τα θύματά τους συνολικά 18.600 ευρώ.

Αυτές είναι ελάχιστες μόνο περιπτώσεις των τελευταίων μόνο πέντε ημερών.

Οι κυριότερες μορφές διαδικτυακής απάτης

Οι κυριότερες μορφές διαδικτυακής απάτης, σύμφωνα με την ΕΛ.ΑΣ. είναι οι ακόλουθες:

Phishing προσωπικών στοιχείων. Πραγματοποιείται συνήθως με τη αποστολή emails από υποτιθέμενη υπαρκτή και νόμιμη εταιρεία, το οποίο περιλαμβάνει ύποπτο link ή συνημμένο αρχείο.
Απάτες με πιστωτικές κάρτες. Πραγματοποιούνται με την αλίευση (phishing) στο διαδίκτυο των ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων και κυρίως στοιχεία τραπεζικών λογαριασμών μέσω υπερσυνδέσμου που οδηγεί συνήθως σε πλασματική ιστοσελίδα τράπεζας.
«Νιγηριανή» απάτη. Στην περίπτωση αυτή αποστέλλονται email, με τα οποία πληροφορούν ότι κάποιος χρειάζεται τη βοήθειά σας προκειμένου να μεταφέρει ένα υψηλό χρηματικό ποσό (ή κληρονομιά), έναντι μεγάλης υποσχόμενης αμοιβής.
Σε διαδικτυακές αγορές. Δημοσίευση προσφορών οι οποίες είναι πολύ καλές για να είναι αληθινές, και είναι διαθέσιμες για περιορισμένο χρονικό διάστημα.
Ισπανικό Λόττο. Ενημέρωση μέσω email ότι έχετε κερδίσει ένα μεγάλο χρηματικό ποσό σε ηλεκτρονική κλήρωση.
Με χορήγηση δανείων. Αναρτήσεις σε σελίδες κοινωνικής δικτύωσης για δάνεια με ευνοϊκούς όρους από μη αδειοδοτούμενους φορείς.
Με αγγελίες μέσω διαδικτύου. Δημοσίευση απατηλών αγγελιών στο διαδίκτυο για μίσθωση κατοικιών, εύρεση εργασίας ή αγοραπωλησίες προϊόντων.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: ΑΑΔΕ: Αυτό είναι το νέο μήνυμα – απάτη και πώς θα το αποφύγετε

Συμβουλές για την αποφυγή περιστατικών εξαπάτησης πολιτών μέσω διαδικτύου

Η Γενική Αστυνομική Διεύθυνση Θεσσαλονίκης δίνει συμβουλές στο κοινό προκειμένου να αποφεύγει περιπτώσεις εξαπάτησης από επιτήδειους.

Συγκεκριμένα, συνιστά στους πολίτες:

να αγοράζουν από αξιόπιστες πηγές και να πραγματοποιούν αγορές από εταιρείες και καταστήματα που γνωρίζουν ή που έχουν αγοράσει ξανά,
να βεβαιώνονται για την ασφαλή διαδικασία μεταφοράς δεδομένων, αναζητώντας το σύμβολο του λουκέτου στη γραμμή (URL) και τη χρήση των πρωτοκόλλων HTTPS και SSL κατά την περιήγηση στο διαδίκτυο,
να μην υποβάλλουν τα στοιχεία της κάρτας τους εάν δεν αγοράζουν συγκεκριμένο προϊόν ή υπηρεσία,
όταν αγοράζουν κάτι μέσω διαδικτύου από ιδιώτη να μην στέλνουν χρήματα προκαταβολικά στον πωλητή,
να μην στέλνουν χρήματα σε κάποιον που δεν γνωρίζουν,
να μην δίνουν τον αριθμό της κάρτας τους, το ΡΙΝ ή οποιαδήποτε άλλη πληροφορία για την κάρτα, μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (email),
να αποφεύγουν διαδικτυακές αγορές σε ιστοσελίδες που δεν χρησιμοποιούν πλήρη αυθεντικοποίηση (verified by visa / mastercard / secure code),
να μη στέλνουν ποτέ στοιχεία της κάρτας τους με μη κρυπτογραφημένο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο (email).

Σε περίπτωση που πολίτες πέσουν θύματα διαδικτυακής απάτης καλούνται να το καταγγείλουν είτε στη Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος μέσω τηλεφώνου στο 11188 ή μέσω email στο [email protected] είτε σε οποιαδήποτε αστυνομική ή δικαστική Αρχή ανά την Επικράτεια.

ΦΩΤΟ ΑΡΧΕΙΟΥ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Νεάπολη-Συκιές: 58χρονος και 19χρονη άρπαξαν χρήματα με “web phising”

Δικογραφίες για πέντε περιπτώσεις απάτης στη Θεσσαλονίκη

Προσοχή: Νέο μήνυμα-απάτη από την… ΑΑΔΕ-Πώς θα το αποφύγετε

Άρτα: Δικογραφία για απάτη με τη μέθοδο του «ηλεκτρονικού ψαρέματος» προσωπικών στοιχείων

Δείτε τις ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο GRTimes.gr

Ακολουθήστε το GRTimes στο Google News και ενημερωθείτε πριν από όλους

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

go-to-top