ELPEDISON: Τι θα κρίνει επενδύσεις 700 εκατ € στη Θεσσαλονίκη

ELPEDISON: Τι θα κρίνει επενδύσεις 700 εκατ € στη Θεσσαλονίκη

Ρεπορτάζ: Άννη Καρολίδου

Ενεργειακές επενδύσεις συνολικού ύψους έως και 700 εκατ. ευρώ, έχει σχεδιάσει για τη  Θεσσαλονίκη η Elpedison, με χρόνους υλοποίησης την επόμενη τετραετία.

Η υλοποίηση των projects αυτών αφορά το πρόσφατα ανακοινωμένο Thessaloniki FSRU και τη δεύτερη μονάδα ηλεκτροπαραγωγής με καύσιμο φυσικό αέριο. Ωστόσο, όπως τονίσθηκε στο GRTimes.gr από έγκυρη πηγή, η  επένδυση στο Thessaloniki FSRU, που μπορεί να φθάσει τα 250-300 εκατ. ευρώ,  εξαρτάται από την κατασκευή της μονάδας ηλεκτροπαραγωγής, συνδυασμένου κύκλου, ώριμο αδειοδοτικά έργο για το οποίο όμως η οριστική απόφαση κατασκευής δεν έχει ακόμη ληφθεί και ανακοινώσεις σχετικές δεν αναμένονται πριν το τέλος Ιουνίου.

Υπενθυμίζεται ότι η ELPEDISON κατέθεσε  στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) αίτηση για τη χορήγηση Άδειας Ανεξάρτητου Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΑΣΦΑ). Το νέο έργο, που ονομάζει Thessaloniki FSRU, θα αποτελείται από μία πλωτή μονάδα αποθήκευσης και αεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (FSRU).

Μια μικρή Ρεβυθούσα στο Θερμαϊκό

Το FSRU, όπως έχει ανακοινωθεί, θα έχει ικανότητα αποθήκευσης 170.000 κ.μ. υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) και θα μπορεί να παραδώσει έως και 20 εκ. κ.μ. φυσικού αερίου ημερησίως. Το έργο θα περιλαμβάνει επίσης ένα σύστημα χερσαίων και υποθαλάσσιων αγωγών που θα συνδέει το FSRU με τις μονάδες ηλεκτροπαραγωγής της ELPEDISON  στη Θεσσαλονίκη (μία υφιστάμενη και μία υπό σχεδιασμό), καθώς και με τους υφιστάμενους αγωγούς μεταφοράς του ΕΣΦΑ στην περιοχή.

Το έργο θα  αναπτυχθεί στον Θερμαϊκό Κόλπο, ανοικτά της Θεσσαλονίκης και σε απόσταση περίπου 5 χλμ. από την ακτογραμμή  κι’ αναμένεται να λειτουργήσει εντός του 2025, εάν και εφ’ όσον όμως προχωρήσει η μεγάλη επένδυση στη νέα μονάδα ηλεκτροπαραγωγής, ύψους 400 εκατ. ευρώ.

Η ΕLPEDISON, εταιρεία παραγωγής και προμήθειας ηλεκτρικού ρεύματος όπως και προμηθεύτρια φυσικού αερίου, βάσει των αναπτυξιακών της σχεδιασμών που οπωσδήποτε λαμβάνουν υπόψη τις Ευρωπαϊκές και εθνικές στρατηγικές επιλογές για τον ενεργειακό τομέα, αλλά και τα ζητήματα που έχει αναδείξει η πρόσφατη ενεργειακή κρίση, σχεδίασε αλλά και δρομολόγησε τις προπαρασκευαστικές ενέργειες για τις παραπάνω σημαντικές επενδύσεις.

Σήμερα η Elpedison εισάγει ποσότητες και υγροποιημένου αερίου, LNG, το οποίο εκφορτώνεται στη Ρεβυθούσα και από εκεί, γίνεται η μεταφορά με αγωγό.

Στη Θεσσαλονίκη η επαναεριοποίηση( regasification), θα γίνεται επί της πλωτής μονάδας και το αέριο, στη συνέχεια, μέσω αγωγών, θα τροφοδοτούνται με αυτό τα εργοστάσια ηλεκτροπαραγωγής.

Η κατασκευή του Thessaloniki FSRU, μίας μικρής Ρεβυθούσας στο Θερμαϊκό, θα επιτρέψει στην ELPEDISON, που είναι ο δεύτερος σε μέγεθος εισαγωγέας LNG στην Ελλάδα, να επιλύσει τα προβλήματα που αντιμετωπίζει, όπως και οι άλλοι εισαγωγείς φ/α, από τη χρήση του τερματικού ΥΦΑ στη Ρεβυθούσα.

Το ένα ζήτημα συνδέεται με τα προκαθορισμένα slots εκφόρτωσης στη Ρεβυθούσα  κάτι, που όμως προκαλεί προβλήματα λόγω των ιδιαιτέρων συνθηκών στη ναυσιπλοΐα.

Το δεύτερο πρόβλημα, αφορά στην αποθήκευση των όγκων στη Ρεβυθούσα, καθώς αυτοί  πρέπει να καταναλωθούν εντός συγκεκριμένου χρονικού διαστήματος, επειδή οι αποθήκες της Ρεβυθούσας δέχονται LNG και από άλλους χρήστες των εγκαταστάσεων.

Εάν λοιπόν η ELPEDISON κατασκευάσει το Thessaloniki FSRU, θα μπορεί άνετα να τροφοδοτεί τα δικά της εργοστάσια ηλεκτροπαραγωγής, αλλά και να εξυπηρετεί και τρίτους χρήστες.

Η νέα μεγάλη μονάδα ηλεκτροπαραγωγής

Αλλά, η κατάθεση αίτησης στη ΡΑΕ για το Thessaloniki FSRU, δεν συνεπάγεται και την λήψη απόφασης κατασκευής του, διότι η επένδυση θα μπορεί να αποβεί συμφέρουσα, μόνο αν κατασκευαστεί η μονάδα ηλεκτροπαραγωγής των 826 MW, μία μονάδα της οποίας η ισχύ θα είναι όση των δύο μονάδων σε λειτουργία, σε Θίσβη και Θεσσαλονίκης (σ.σ.820 MW).

Και η απόφαση για την κατασκευή της τρίτης μονάδας δεν έχει ακόμη ληφθεί, επειδή ακόμη δεν έχει αποσαφηνιστεί το διάστημα στο οποίο η χώρα θα στηρίζεται όλο και περισσότερο στο φυσικό αέριο σαν μεταβατικό καύσιμο, καθώς θα απομακρύνεται από το λιγνίτη και το πετρέλαιο και θα στρέφεται προς τις ΑΠΕ.  Αυτό το διάστημα, όπως επισημάνθηκε στο GRTimes.gr, είναι απολύτως κρίσιμο για να αποφασιστεί η υλοποίηση μίας επένδυσης αυτού του μεγέθους.

Να σημειωθεί ότι από τις επενδύσεις που έχει πραγματοποιήσει η ELPEDISON στα δύο εργοστάσια ηλεκτροπαραγωγής, επενδύσεις που συνολικά προσέγγισαν τα 600 εκατ. ευρώ,  οι μέτοχοι ( σ.σ. ΕΛΠΕ και EDISON) ακόμη δεν έχουν λάβει μερίσματα.

Η εφαρμογή του target model

Μόνο μετά την εφαρμογή του target model ( σ.σ. Νοέμβριος 2020), το ετήσιο ΕBITDA της εταιρείας ( στα 94 εκατ. € το 2021) διαμορφώνεται σε επίπεδα που δημιουργούν αισιοδοξία για την  απόσβεση των επενδύσεων που έχουν πραγματοποιηθεί. Έχει υπολογισθεί ότι «για να πάρουν πίσω οι επενδυτές τα χρήματά τους», θα πρέπει τα  EBITDA να είναι 80-100 εκατ. ευρώ το έτος.

Επομένως, είναι σύνθετο το θέμα κατασκευής του Thessaloniki FSRU, μιας επένδυσης που μπορεί να φθάσει ως τα 300 εκατ. ευρώ, στην περίπτωση που αγοραστεί η πλωτή μονάδα.  To κόστος κατασκευής των αγωγών και του αγκυροβολίου είναι της τάξης των 80-100 εκατ. ευρώ, αλλά η πλωτή μονάδα απαιτεί σημαντική δαπάνη εάν αγοραστεί, ακόμη και αν μισθωθεί.

Βεβαίως, η κατασκευή του FSRU προϋποθέτει την ολοκλήρωση του ρυθμιστικού πλαισίου που θα περιβάλλει αυτό το Ανεξάρτητο Σύστημα Φυσικού Αερίου, market tests, διαδικασίες που θα απαιτήσουν τουλάχιστον ένα έτος. Όταν περαιωθούν αυτές οι διαδικασίες, τότε μόνο θα εκτιμηθούν τα πιθανά έσοδα, για να κατασταλάξει ο επενδυτής στο αν θα προχωρήσει τελικά στην υλοποίηση του έργου.

Εν τούτοις η κατάθεση της αίτησης από πλευράς ELPEDISON, βρίσκεται στην κατεύθυνση των ευρύτερων επιλογών που κυριαρχούν στην αγορά, δηλαδή της εξασφάλισης αποθεμάτων ενεργειακών πόρων στις κατά το δυνατόν συμφέρουσες τιμές, με στόχο την ομαλή λειτουργίας της παραγωγής και της κάλυψης των αναγκών των καταναλωτών.

Δείτε τις ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο GRTimes.gr

Ακολουθήστε το GRTimes στο Google News και ενημερωθείτε πριν από όλους

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

go-to-top