Lidl Ελλάς: Το GRTimes.gr στην AGRO CRETA στα Χανιά με τα περίφημα αβοκάντο (ΦΩΤΟ – VIDEO)

Lidl Ελλάς: Το GRTimes.gr στην AGRO CRETA στα Χανιά με τα περίφημα αβοκάντο (ΦΩΤΟ – VIDEO)

Ο Αντώνης Κοκκαλάκης και η ομάδα του ασχολούνται με την καλλιέργεια αβοκάντο στα Χανιά της Κρήτης από το 2008. Είναι ο συν δημιουργός της AGRO CRETA, ενός από τους στρατηγικούς συνεργάτες της Lidl Ελλάς για την προμήθεια του αβοκάντο. «Η Lidl μπήκε στη ζωή μας το 2011 και από τη συνεργασία μας καταφέραμε να έχουμε πέντε διαφορετικούς κωδικούς αβοκάντο» ανέφερε ο κ. Κοκκαλάκης στο πλαίσιο δημοσιογραφικής αποστολής στην Κρήτη.

Ρεπορτάζ: Ντέπυ Χιωτοπούλου ([email protected])

«Κάθε γωνιά της Ελλάδας μας εμπνέει, και κάθε παραδοσιακό προϊόν έχει τη δική του σταθερή αξία στη ζωή μας. Είναι κομμάτι της ιστορίας μας, της ταυτότητάς μας» είναι, μεταξύ άλλων, το μότο της Lidl Ελλάς με τα 14.233 διαφορετικά προϊόντα (συμπεριλαμβανομένων και των κωδικών προωθητικών ενεργειών), τα 230 καταστήματα στην Ελλάδα και 20 στην Κύπρο, τους 2.323 Έλληνες προμηθευτές.

Ένας από τους 2.323 Έλληνες προμηθευτές της και η εταιρία AGRO CRETA, η οποία βρίσκεται στον Βατόλακκο, στα Χανιά της Κρήτης, και αποτελεί έναν από τους τοπ στρατηγικούς συνεργάτες της ς Lidl Ελλάς σ’ ότι αφορά το φρούτο αβοκάντο με την ιδιαίτερη διατροφική του αξία.

Τις εγκαταστάσεις της AGRO CRETA επισκέφτηκε το GRTimes.gr στο πλαίσιο δημοσιογραφικού ταξιδιού βιωματικής εμπειρίας αλλά και έμπνευσης που οργανώνει η Lidl Ελλάς και σας μεταφέρει όλα όσα αποτύπωσε και φωτογράφησε.

Η φιλοσοφία μας ήταν ίδια από την αρχή

«Ξεκινήσαμε το 1999 μαζί με τον συνεργάτη μου, τον κ. Γαλανάκη, ασχολούμενοι κυρίως με τα εσπεριδοειδή του νομού Χανίων, με μικρές ποσότητες όπου και είχαμε συνεργασίες με πολύ μικρούς παραγωγούς» ανέφερε ο Αντώνης Κοκκαλάκης ιδιοκτήτης και εμπορικός διευθυντής της AGRO CRETA στο πλαίσιο της επίσκεψής μας στις εγκαταστάσεις της εταιρίας.

Το 2004 δημιούργησαν έναν μικρό ιδιόκτητο χώρο και κύρια παραγωγή τους ήταν τα εσπεριδοειδή και τα κάστανα της Κρήτης, ενώ στην πορεία προστέθηκε και το ελαιόλαδο. Σταδιακά, όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο κ. Κοκκαλάκης «η αναδιάρθρωση των καλλιεργειών στον νομό Χανίων μας οδήγησε να ασχοληθούμε με το αβοκάντο, γύρω στο 2008».

Η φιλοσοφία της εταιρίας ήταν από την αρχή η ίδια. «Για εμένα ήταν μεγάλη υπόθεση, να μπορείς τα προϊόντα σου να τα δεις στο ράφι μιας μεγάλης αλυσίδας ή στο εξωτερικό, είναι μια αίσθηση αναγνώρισης και ικανοποίησης» ανέφερε ο ιδιοκτήτης της AGRO CRETA.

Η εταιρία σιγά σιγά επένδυσε σε εξοπλισμό, σε κτιριακές επεκτάσεις αλλά και σε ανθρώπινο δυναμικό. «Θέλουμε να λειτουργεί ως μια οντότητα, αλλά πίσω από την επιχείρηση υπάρχουν οι άνθρωποί μας. Αυτή τη στιγμή έχουμε τον Αλέξανδρο Νάκο στις πωλήσεις και αγορές αναλωσίμων, τη Μαλαματένια Γιακουμάκη και τη Γωγώ Κατσανεβάκη, τους δυο γεωπόνους μας τον Παναγιώτη Παρασκάκη και τη Ρίτα Μανιά, τον Ταξιάρχη Κυριαζή υπεύθυνο στην παραγωγή, και προσωπικό στην παραγωγή, τους Μανώληδες, τις Μαρίες μας» ανέφερε με περηφάνεια για το ανθρώπινο δυναμικό της εταιρίας του ο κ. Κοκκαλάκης προσθέτοντας ότι η επιχείρηση σε σταθερή βάση απασχολεί 12 εργαζόμενους, ενώ προστίθενται και οι εποχικοί ανάλογα τις ανάγκες της κάθε εποχής.

«H LIDL ΕΛΛΑΣ μπαίνει στη ζωή μας το 2011»

Το πάθος, η προσήλωση, ο ποιοτικός έλεγχος στην παραλαβή, οι οδηγίες στους παραγωγούς, οι καθαρές σχέσεις τόσο με τους πελάτες όσο και με τους παραγωγούς, οι συνεχείς έλεγχοι και αναλύσεις, οι μετρήσεις ξηράς ουσίας οι οποίες δείχνουν την πορεία των προϊόντων για την ασφάλεια συγκομιδής των καρπών, η αποτελεσματική διακίνηση των προϊόντων κτλ. είναι κάποια από τα βασικά σημεία χάρη στα οποία η AGRO CRETA κατάφερε να αποτελεί έναν από τους στρατηγικούς συνεργάτες της Lidl Ελλάς.

«Φιλοσοφία μας είναι το να έχει μια επιχείρηση σαν τη δική μας, που δεν είναι μεγάλου μεγέθους, στο πλευρό της δυο γεωπόνους. Δείχνει ότι προσπαθούμε να είμαστε όσο περισσότερο σίγουροι γίνεται στην ασφάλεια των τροφίμων» πρόσθεσε ο κ. Κοκκαλάκης επισημαίνοντας πως «η Lidl Ελλάς μπαίνει στη ζωή μας το 2011, στην αρχή δοκιμάζοντας κάποιες από τις πολύ απλές συσκευασίες, δηλαδή ένα 4κιλο κιβώτιο που έχει ζευγάρια καρπών».

Σύμφωνα με τον ίδιο, η μεταξύ τους συνεργασία, τους οδήγησε στην περαιτέρω ανάπτυξη, όχι μόνο σε θέματα όγκου δουλειάς και τζίρου, αλλά και σε ανάπτυξη νέων κωδικών αβοκάντο.

«Η μεγάλη διαφορά στη συνεργασία μας με τη Lidl είναι ότι, εκτός από τον όγκο δουλειάς, που αυτή τη στιγμή είναι στο 30% του τζίρου μας, είναι η μοναδική αλυσίδα που με πολύ στενή συνεργασία και πολύ δουλειά, μαζί της έχουμε καταφέρει να έχουμε πέντε (5) διαφορετικούς κωδικούς» είπε ο κ. πρόεδρος της AGRO CRETA.

Αναφέρθηκε στις συσκευασίες βιολογικών αβοκάντο, στις συσκευασίες σε δίχτυ των 700 γρ. για συμβατικά αβοκάντο (σ.σ. μετά την πανδημία αυξήθηκαν απότομα οι πωλήσεις των συσκευασμένων), στις συσκευασίες ready to eat κυρίως για την ποικιλία αβοκάντο hash -είναι η μόνη ποικιλία που μπορεί να δεχτεί αυτήν την μεταχείριση και πρόκειται για τεμαχιακές συσκευασίες δυο τεμαχίων 400 γρ.- και είναι και τα baby αβοκάντο, άσπερμα, δίχως κουκούτσι, για τα οποία όμως οι ποσότητες είναι πολύ μικρές και ο καταναλωτής τα βρίσκει μόνο στα καταστήματα της Lidl Ελλάς στην περιφέρεια της Αττικής.

Ετήσιος τζίρος και εξαγωγές

Η εταιρία AGRO CRETA έχει φτάσει σε ένα σημείο να έχει ετήσιο τζίρο περίπου στα 3,5 εκατ. ευρώ, με το 25% – 30% να προέρχεται από τις εξαγωγές και το υπόλοιπο από την εσωτερική αγορά. Η κατανομή του τζίρου αφορά στο ελαιόλαδο κατά 15% και μόνο για εξαγωγές, τα εσπεριδοειδή κατά 20%, το αβοκάντο 50% -60% και το υπόλοιπο τα κάστανα της Κρήτης.

«Τουλάχιστον το 30% της παραγωγής μας με αβοκάντο πηγαίνει στη Lidl Ελλάς» ανέφερε ο κ. Κοκκαλάκης προσθέτοντας πως η παραγωγή η οποία εξαρτάται από τη χρονιά, κυμαίνεται στους 500 – 600 τόνους, ενώ όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο υπεύθυνος αγοραστής για τα φρούτα και τα λαχανικά της Lidl Ελλάς Δημήτρης Κουλαξίδης «από το 2018 έως πέρυσι έχουν πενταπλασιαστεί οι όγκοι». Περίπου τη σεζόν διακινούνται για την κορυφαία αλυσίδα τροφίμων 700 – 800 παλέτες, με την κάθε παλέτα να ζυγίζει λιγότερο από έναν τόνο (σ.σ. περίπου 900 κιλά).

Σχετικά με τις εξαγωγές, τα προϊόντα της AGRO CRETA εξάγονται σε 15 χώρες. Το ελαιόλαδο κατευθύνεται αποκλειστικά στο εξωτερικό και συγκεκριμένα στον Καναδά. Για το δε αβοκάντο αλλά και τα εσπεριδοειδή και λιγότερο τα κάστανα, στην Ευρώπη δουλεύουν στα Βαλκάνια Βουλγαρία και Ρουμανία, πιο πάνω Τσεχία, Δανία, Γερμανία αρκετά, Ολλανδία, Ιταλία, Βέλγιο, Αυστρία, Σουηδία, Πολωνία κτλ.

Η καλλιέργεια του αβοκάντο στα Χανιά

Όπως επισημάνθηκε υπάρχουν δυο κύκλοι φυτεύσεων για το αβοκάντο στον νομό Χανίων: ο ένας ξεκίνησε τη δεκαετία του ’70 – ’80, οπότε τα δέντρα «έκλεισαν» έναν κύκλο και «μαραζώνουν», στη συνέχεια – γύρω στο 2000- παρουσιάστηκε μια ύφεση στο αβοκάντο και «κάπου εκεί που εμφανιστήκαμε και εμείς, παρατηρείται μια επαναδραστηριοποίηση,  και λίγο “αναγκαστικά”, επειδή τα εσπεριδοειδή της Κρήτης είχαν λίγο υποβαθμιστεί, πέρασαν κάποια “πέτρινα” χρόνια, και τότε άρχισε να αναζωπυρώνεται η καλλιέργεια του αβοκάντο, και να γίνονται προσπάθειες και σε άλλες περιοχές» υπογράμμισε ο Αντώνης Κοκκαλάκης στρατηγικός συνεργάτης της Lidl Ελλάς προσθέτοντας: «Έχουμε μια πολύ άμεση συνεργασία μαζί τους και, παρά το γεγονός ότι είναι μια πολύ μεγάλη εταιρία, μας δίνουν τη δυνατότητα να έχουμε μια πολύ άμεση επικοινωνία μαζί τους που καθορίζει πράγματα. Βλέπουμε μια σεζόν που έχουμε μεγάλη παραγωγή, προσπαθούν και οι ίδιοι να ανεβάσουν τις ποσότητες, είναι μια ασφάλεια ενός πολύ δυνατού “παίχτη” στην αγορά».

Η συγκομιδή και τα χαρακτηριστικά του αβοκάντο

Το αβοκάντο είναι αειθαλές δέντρο και το ύψος του είναι συνήθως 4-5 μ. ενώ μπορεί να φτάσει και τα 15 μ. Ο καρπός του δέντρου έχει γεύση βουτυρώδη και δεν τρώγεται αμέσως μετά την συγκομιδή, αλλά αφού πρώτα ωριμάσει μετά από μία βδομάδα σε θερμοκρασία περιβάλλοντος ( 15°C – 25°C) ή 2 – 8 βδομάδες στο ψυγείο (θερμοκρασία 4,4°C – 13°C και σχετική υγρασία 85 – 90%). Το σχήμα του είναι ωοειδές με μακρύ κωνικό λαιμό και ο φλοιός του χρώματος πράσινου. Η σάρκα του είναι παχιά, ελαφρώς κίτρινη ως κιτρινοπράσινη. Χρησιμοποιείται σε σαλάτες και τρώγεται και ως ορεκτικό με λεμόνι και αλάτι. Ευδοκιμεί, εκτός από τις τροπικές περιοχές και σε αυτές που ευδοκιμούν και τα εσπεριδοειδή και κυρίως οι λεμονιές. Προτιμά τα γόνιμα και βαθιά εδάφη με καλή στράγγιση γιατί δεν αντέχει την υγρασία.

Η συγκομιδή του ξεκινάει στα μέσα Οκτωβρίου με τις πρώιμες ποικιλίες, κυρίως τα Ettinger, Zutano, Bacon, σταδιακά στα μέσα Νοεμβρίου μαζεύουν τα Fuerte, και τα ίδιας οικογένειας, Benic. Συνεχίζεται από Ιανουάριο μέχρι Μάιο με τα Hash που είναι η περισσότερο εμπορικού ενδιαφέροντος ποικιλία στον κόσμο, έχουν τα περισσότερα λιπαρά και είναι πιο νόστιμα σαν φρούτα, ενώ πιο κοινή ποικιλία είναι τα fuerte, ενώ τα zutano γυαλίζουν πολύ πάνω στο δέντρο.

Με συνεχείς αναλύσεις για τα φυτοφάρμακα, πολύ υψηλές προδιαγραφές, με τη μεγαλύτερη ομάδα πιστοποιημένων παραγωγών αβοκάντο που είναι διεθνής πιστοποίηση ορθών γεωργικών πρακτικών, με την αυστηρή επιλογή από την AGRO CRETA σχετικά με ποιους  παραγωγούς θα εντάξουν στην πιστοποίηση (σ.σ. υπάρχει μια αύξηση της προσέλευσης νέων παραγωγών περίπου 30% ανά έτος, κατά μέσο όρο) έπειτα από 12 χρόνια συνεχίζεται αυτή η μακροχρόνια συνεργασία και όπως χαρακτηριστικά είπε ο κ. Κουλαξίδης της Lidl Ελλάς στον τομέα των νωπών – φρούτων και λαχανικών- «έχουμε μειώσει τις εισαγωγές μας στα νωπά, γιατί έχουμε χτίσει μακροχρόνιες συνεργασίες με ανθρώπους έμπιστους και με πλάνο».

Από την πλευρά του ο κ. Κοκκαλάκης πρόσθεσε πως «το κριτήριο μας για να μπει κάποιος στην ομάδα δεν είναι οι ποσότητες, είναι η διάθεση. Θέλουμε να έχουμε 100% καθαρές σχέσεις και με τους πελάτες μας, κυρίως με τους παραγωγούς. Αυτή είναι η φιλοσοφία μας».

Στο χωράφι με τα αβοκάντο

Και αφού μάθαμε την ιστορία της AGRO CRETA και τη μακροχρόνια συνεργασία που έχει με την Lidl Ελλάς για την προμήθεια αβοκάντο, ξεναγηθήκαμε και στο χωράφι ενός από τους 150 περίπου προμηθευτές της AGRO CRETA.

Ο Γιάννης Σιγάλας – οικονομικός μετανάστης στο εξωτερικό επί 18 χρόνια και συγκεκριμένα στη Γερμανία- πήρε την απόφαση να επιστρέψει στην Ελλάδα και πάλι ως οικονομικός μετανάστης για να επενδύσει στη γη. Αυτή τη φορά στην Αγιά Χανίων Κρήτης, εκεί όπου μας υποδέχθηκε με τον πατέρα του Ιάκωβο, στο 16 στρεμμάτων χωράφι του όπου από το 2014 καλλιεργεί αβοκάντο.

«Έχουμε τέσσερις ποικιλίες – fuerte, bacon, lamp hash, hash- είναι βιολογική καλλιέργεια» μας λέει ο Γιάννης Σιγάλας δείχνοντας μας δέντρα τα οποία είχαν την ποικιλία lamp hash, η συγκομιδή της οποίας ολοκληρώθηκε. Όπως μας εξήγησε ο καρπός μπορεί να παραμείνει στο δέντρο μέχρι και 6 μήνες και σύμφωνα με τους γεωπόνους, ο καρπός δεν ωριμάζει πάνω στο δέντρο, αλλά όταν αποκολληθεί.

Σημειώνεται ότι το ταξίδι βιωματικής εμπειρίας εκπροσώπων ΜΜΕ Θεσσαλονίκης, Αθήνας και Κρήτης συνοδεύουν τα στελέχη της Lidl Ελλάς Σταύρος Σταυρινός (Υπεύθυνος Εξωτερικής Επικοινωνίας), Βασιλική Αδαμίδου (Διευθύντρια Επικοινωνίας και Εταιρικής Υπευθυνότητας), Δημήτρης Κουλαξίδης (αγοραστής για φρούτα και λαχανικά), Εβελίνα Συρίγου (υπεύθυνη Γραφείου Τύπου) και Αντώνης Μάρκου (αγοραστής Ιδιωτικής Ετικέτας).

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ:

Κρήτη – Δήμος Σητείας: Ταξιδιωτική έρευνα με τις 10 τοπ χώρες προέλευσης

Σε απόλυτο γαστρονομικό προορισμό φιλοδοξεί να αναδειχθεί το Ηράκλειο – Προς νέο ρεκόρ βαδίζει ο τουρισμός στην Κρήτη το 2023

Αποδράσεις για την 25η Μαρτίου: Συγκρατημένη αισιοδοξία για ένα… «απλό» Σαββατοκύριακο

Fraport Greece: Ικανοποίηση για τη βράβευση του «Μακεδονία» στα κορυφαία αεροδρόμια της Ευρώπης

 

 

 

 

 

 

 

 

Δείτε τις ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο GRTimes.gr

Ακολουθήστε το GRTimes στο Google News και ενημερωθείτε πριν από όλους

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

go-to-top