Ο Στέλιος Βραχνής στο GRTimes για τη «ΜΗΧΑΝΗ ΚΑΦΚΑ»: Όλο το πρότζεκτ είναι μια πρόκληση

Ο Στέλιος Βραχνής στο GRTimes για τη «ΜΗΧΑΝΗ ΚΑΦΚΑ»: Όλο το πρότζεκτ είναι μια πρόκληση

«Τα γραπτά του Κάφκα δεν είναι επίκαιρα, είναι πέρα από τον χρόνο, ξεπερνούν το θέμα της επικαιρότητας, είναι αιώνια και πανανθρώπινα σύμβολα. Η εποχή μας έχει ανάγκη από τέτοια σύμβολα, από τέτοια έργα, από τέτοια λογοτεχνικά συνθήματα» αυτό τόνισε μεταξύ άλλων στο GRTimes, ο σκηνοθέτης της παράστασης «ΜΗΧΑΝΗ ΚΑΦΚΑ», Στέλιος Βραχνής.

Eπίσης, ο κ. Βραχνής εξηγεί τις προκλήσεις που αντιμετώπισε για την σκηνοθεσία της παράστασης που κάνει πρεμιέρα αύριο, Παρασκευή (31/3), ενώ εξήγησε και τους λόγους για τους οποίου επέλεξε να σκηνοθετήσει μια παράσταση βασισμένη στη Σωφρονιστική αποικία του Franz Kafka.

Συνέντευξη στην Έλενα Μητσάλη

– Τι ήταν αυτό που σας έδωσε το κίνητρο και την έμπνευση να σκηνοθετήσετε μια θεατρική παράσταση βασισμένη στη Σωφρονιστική αποικία του Franz Kafka;

Η αλήθεια είναι ότι έχω μια βαθιά σύνδεση με τα γραπτά του Κάφκα, η γραφή του με παρακινεί, η προσωπικότητα του όπως διαφαίνεται μέσα από τις λέξεις του, οι πληγές του, η απίστευτη ευαισθησία σου, η διορατικότητα του με συγκινούν. Η Σωφρονιστική αποικία είναι ένα έργο που ήθελα καιρό να ασχοληθώ θεατρικά μαζί του. Όλη η Ομάδα Θέατρο Πρόταση ήθελε.

Σ’ αυτό το έργο υπάρχει κάτι που με τυραννάει ιδιαίτερα, κι αυτό είναι όλο αυτό το παρασιτικό σύστημα που ελλοχεύει πίσω από κάθε τι, σαν μια φασιστική νεολαία κρυμμένη πίσω από τα παλιά της λάβαρα, που μέσα σε μια δημοκρατική κοινωνία συντηρεί, στα κρυφά, την τρομακτική της ιδεολογία.

– Πόσο επίκαιρο είναι το συγκεκριμένο έργο και ποια είναι τα μηνύματα που θέλετε να περάσετε;

Όλα τα σπουδαία έργα αντιστέκονται στο χρόνο. Τα γραπτά του Κάφκα δεν είναι επίκαιρα, είναι πέρα από τον χρόνο, ξεπερνούν το θέμα της επικαιρότητας, είναι αιώνια και πανανθρώπινα σύμβολα.

Η εποχή μας έχει ανάγκη από τέτοια σύμβολα, από τέτοια έργα, από τέτοια λογοτεχνικά συνθήματα μπας και μετακινηθεί, μπας και αναστοχαστεί, μπας και κάνει το βήμα ο άνθρωπος.

Το κείμενο θίγει όλα αυτά τα ζητήματα που εξακολουθούν να προκαλούν. Το ζήτημα της απάθειας, της απαθούς στάσης των ανθρώπων απέναντι στη βία.

Αυτό το υπέροχο που έχει γράψει κάποτε ο Χατζιδάκις «έχουμε πια συνηθίσει στον φόβο». Αυτό είναι που πιο πολύ με πανικοβάλει. Όλα αυτά τα reality shows που κανιβαλίζουν την ανθρώπινη αξιοπρέπεια και τρέφουν ακόμα εκατομμύρια ευσυνείδητων θεατών που τα καταναλώνουν πίνοντας αναψυκτικό.

– Σας είδαμε στο παρελθόν να σκηνοθετείτε και το «Γράμμα στον πατέρα». Υπάρχουν ομοιότητες ή διαφορές στις δύο παραστάσεις; Και τι είναι αυτό που σας «τραβά» στα γραπτά του Kafka;

Φυσικά και υπάρχουν ομοιότητες. Ο ίδιος σκηνοθέτης τα επιμελήθηκε. Οι ίδιοι ηθοποιοί τα ερμηνεύουν. Είναι μια συνέχεια στην έρευνα, πηγαίνουμε ως ομάδα βαθύτερα στο καφκικό τοπίο. Θέλαμε να φτάσουμε στα όρια.

Η γραφή του Κάφκα σου επιβάλλεται. Σε εξαναγκάζει να πας βαθύτερα από αυτό που αντέχεις.

– Ποιες ήταν οι προκλήσεις που αντιμετωπίσατε σκηνοθετώντας τη «ΜΗΧΑΝΗ ΚΑΦΚΑ»;

Όλα ήταν πρόκληση. Το έργο, το κείμενο, ο χώρος, ο χρόνος, οι συνθήκες, η ίδια η τραγική επικαιρότητα. Όλο το πρότζεκτ είναι μια πρόκληση, κι έτσι πρέπει να είναι, αλλιώς δεν υπάρχει και λόγος να το κάνουμε.

Προσπαθούμε ως ομάδα να κάνουμε πάντα εκείνο που μας δυσκολεύει, εκείνο που αποτελεί πρόκληση, εκείνο που χρειάζεται χρόνο και κόπο να μας αποκαλυφθεί. Αλλιώς δεν έχει νόημα, ούτε νοστιμιά.

– Πώς ανταποκρίνεται το κοινό σε παραστάσεις σαν κι αυτή και ποια είναι ειδικότερα η ανταπόκριση του κόσμου στη Θεσσαλονίκη;

Το κοινό της Θεσσαλονίκης είναι δύσκολο. Δυστυχώς έχουμε συνηθίσει στο εύκολο και το γρήγορο. Δεν θα πω τα καλά. Τα καλά τα ξέρουμε. Η αισθητική των πραγμάτων εδώ στη πόλη έχει σε πολύ μεγάλο βαθμό κατεδαφιστεί και η ρηχότητα είναι πρώτη σε πωλήσεις.

Το ρεπερτόριο είναι το ίδιο και το ίδιο, με ελάχιστες εξαιρέσεις. Δεν βλέπω να ανεβαίνουν σύγχρονοι συγγραφείς: Koltes, Muller, Handke, Δημητριάδης. Δεν βλέπω σκηνοθέτες με όραμα (πέρα από εξαιρέσεις γνωστές!).

Υπάρχει από τη μια, ένας βαθύς συντηρητισμός στη θεατρική Θεσσαλονίκη και από την άλλη ένα θέατρο-παρέας που κάνει πράγματα και μετά από λίγο διαλύεται και οι καλλιτέχνες της αφομοιώνονται σε θιάσους της πρωτεύουσα ή του εξωτερικού. Οπότε οι παραστάσεις που πηγαίνουν το μαχαίρι λίγο πιο βαθιά δεν μπορείς να ξέρεις ποτέ τι θα απογίνουν σε αυτήν την πόλη.

Προσωπικά δεν με απασχόλησε ποτέ μέχρι σήμερα να κάνω παραστάσεις που θα αρέσουν στον κόσμο, στο κοινό. Περισσότερο με ενδιαφέρει να κάνω πρότζεκτ που θεωρώ ότι χρειάζεται η εποχή, χρειαζόμαστε όλοι. Περισσότερο με ενδιαφέρει αυτό που μας λείπει πάντα και έχω την ανάγκη με κάποιον τρόπο να το φωτίσω. Θέλω οι θεατές των παραστάσεων μου να αναστοχάζονται, να προβληματίζονται, να ξεβολεύονται, να παθαίνουν.

-Πώς είναι η συνεργασία σας με τα μέλη της ομάδας Θέατρο Πρόταση και ποιες καινοτομίες θα δούμε σε αυτή την παράσταση;

Η Ομάδα είμαστε όλοι μας. Δεν συνεργάζομαι απλά με την Ομάδα. Τα μέλη της είμαστε άτομα που έχουμε κοινό όραμα, μας ενώνει η ίδια ανησυχία, η ίδια αγωνία. Δουλεύουμε πάνω σε κάτι συγκεκριμένο που διαρκώς γεννά το επόμενο.

– Ποια είναι τα δύο βασικά ζητήματα που θίγονται στο έργο και ποιο είναι το μήνυμα που θέλετε να περάσετε με την παράσταση;

Η απάθεια. Η υποκρισία της Ευρώπης.

 – Τι είναι αυτό που θα λέγατε στους πολίτες για να παρακολουθήσουν την παράσταση;

Να πηγαίνουν βαθύτερα απ’ αυτό που αντέχουν. Και φυσικά να πηγαίνουν θέατρο αυτοί που πραγματικά περιμένουν κάτι από ένα καλλιτεχνικό έργο. Να επιτρέπουν στον εαυτό τους να μετακινηθεί.

Info

Συντελεστές:

Διασκευή – Δραματουργία: Κωνσταντίνος Αβράμης
Σκηνοθεσία – Σύλληψη – Σκηνικά: Στέλιος Βραχνής
Μουσική: Άρης Παραπούρας

Ομάδα Θέατρο Πρόταση | Protasi Theater Company 2023

Φωτισμοί: Σωτήρης Ρουμελιώτης
Φωτογραφίες: Απόστολος Λινάρδος
Γραφιστικά: Δέσποινα Κανελάκη, Όλγα Σιδηράτου
Παραγωγή: ΘΕΑΤΡΟ ΠΡΟΤΑΣΗ
Επικοινωνία και Δημόσιες Σχέσεις: ΘΕΑΤΡΟ ΠΡΟΤΑΣΗ
Ερμηνεύουν οι:
Πάνος Αναγνωστόπουλος
Στέφανος Zγούρι
Απόστολος Λινάρδος
Χαρά Σβάνου
Μαίρη Λιόλιου

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

Χώρος: Δημοτικό Θέατρο Άνετον, Παρασκευοπούλου 42, Θεσσαλονίκη 54640
Πρεμιέρα: Παρασκευή 31 Μαρτίου στις 21:00
Παραστάσεις: Σάββατο 1 και Κυριακή 2 Απριλίου στις 21:00
Διάρκεια παράστασης: 70’
Τιμές εισιτηρίων: 12€ γενική είσοδος | 10€ φοιτητών, ανέργων, ΑμεΑ
Προπώληση εισιτηρίων: https://www.viva.gr/tickets/theater/mixani-kafka/
Προσφορά Viva: Έως τις 20/3 όλα τα εισιτήρια 10€

Πληροφορίες / Κρατήσεις: 6970623600, 6949150750

Περισσότερα:
Facebook page: https://www.facebook.com/theaterprotasi
Facebook event παράστασης: https://fb.me/e/3haNiqEkd

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

«Μηχανή Κάφκα» – Μια παράσταση για την ένοχη σιωπή των θεατών (ΦΩΤΟ)

 

Δείτε τις ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο GRTimes.gr

Ακολουθήστε το GRTimes στο Google News και ενημερωθείτε πριν από όλους

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

go-to-top