Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας: Εξωστρέφεια με νέα ταυτότητα για την Ολυμπιακή Γη

Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας: Εξωστρέφεια με νέα ταυτότητα για την Ολυμπιακή Γη

Τουριστικές επενδύσεις, real estate, κρουαζιέρα και αξιοποίηση των αεροδρομίων, αγροδιατροφικός τομέας σε συνδυασμό με τη φιλοξενία και αύξηση του ΑΕΠ στον τουρισμό είναι ζητήματα που απασχολούν τον Περιφερειάρχη Δυτικής Ελλάδας Νεκτάριο Φαρμάκη και όπως δηλώνει στο GRTimes.gr «Η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας συμπεριλαμβάνοντας την Αιτωλοακαρνανία, την Αχαΐα και την Ηλεία συστήνεται στην παγκόσμια κοινότητα με το νέο της brand, αυτό της Ολυμπιακής Γης, της Επικής Γης».

 Ρεπορτάζ: Ντέπυ Χιωτοπούλου ([email protected])

Είναι ο τόπος που γέννησε τους Ολυμπιακούς Αγώνες και διηγείται την ιστορία του Ελληνισμού επί 3.000 χρόνια. Τρεις Περιφερειακές Ενότητες συναποτελούν την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, έναν τόπο που φωτίζουν η προαιώνια φλόγα του Ολυμπισμού μαζί με την φλόγα της Εθνικής Παλιγγενεσίας του 1821. Αιτωλοακαρνανία, Αχαΐα και Ηλεία, οι τρεις Περιφερειακές Ενότητες που ‘αγκαλιάζουν’ την Ολυμπιακή Γη, την Επική γη, «η γη που ζεις τα πάντα ως έπος» όπως δηλώνει χαρακτηριστικά ο Περιφερειάρχης Δυτικής Ελλάδας Νεκτάριος Φαρμάκης στο πλαίσιο συνάντησης που είχε με εκπροσώπους ΜΜΕ στην 86η ΔΕΘ.

Όπως μας εξήγησε ο κ. Φαρμάκης, η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, παρά το γεγονός  ότι έχει πολλά πλεονεκτήματα και προτερήματα και το βασικότερο, δεν τις λείπουν οι υποδομές, σ’ ότι αφορά τον τουρισμό, η συμμετοχή στο ΑΕΠ ανέρχεται μόλις στο 1,2%, όταν σ’ άλλες περιοχές της Ελλάδας φτάνει στο 10%.

«Η συμμετοχή του τουρισμού στην τοπική οικονομία, μέχρι και το 2019, ήταν ανύπαρκτη» δηλώνει ο κ. Φαρμάκης προσθέτοντας «μιλάμε για μια Περιφέρεια, η οποία μολονότι έχει ασύλληπτα τουριστικά προτερήματα και πλεονεκτήματα, εν τούτοις, δεν είχε μια στόχευση, η οποία θεωρούμε ότι είχε να κάνει με έλλειψη σε branding, σε ταυτότητα».

Κινήσεις εξωστρέφειας

Μια Περιφέρεια, όπως αυτή της Δυτικής Ελλάδας, με την Αρχαία Ολυμπία στα σπλάχνα της, με δυο αεροδρόμια – Άραξος στην Αχαΐα (45 χλμ. από Πάτρα) και Άκτιο στην Αιτωλοακαρνανία και το οποίο είναι στη διαχείριση της Fraport Greece-, δυο λιμάνια – Πάτρα και Κατάκολο-, με Πανεπιστημιακό Γενικό Νοσοκομείο στο Ρίο Πατρών και ολοκληρωμένους όλους τους οδικούς της άξονες, σίγουρα δεν έχει τη θέση που της αξίζει σ’ ότι αφορά την τουριστική πίτα.

«Η νέα μας επανεκκίνηση αποσκοπεί στη νέα ταυτότητα, στη νέα βάση και σύσταση στην παγκόσμια κοινότητα, και αυτή είναι το Olympian land – Ολυμπιακή Γη. Αυτό το οποίο μας ξεχωρίζει, αυτό το οποίο μας ενώνει, σαν Περιφέρεια, και αυτό που μπορεί να μας δώσει το συγκριτικό μας πλεονέκτημα» δηλώνει με αποφασιστικότητα για την εξωστρέφεια στην οποία επενδύει ως Περιφέρεια ο κ. Φαρμάκης.

Σύμφωνα με τον ίδιο, ξεκινάει μια τεράστια προσπάθεια εξωστρέφειας, τετραπλασιάζοντας τους πόρους, όπως επισημαίνει, που είχε να κάνει με την προβολή της Περιφέρειάς τους στο εξωτερικό, χρησιμοποιώντας τα σύγχρονα μέσα, δηλαδή τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Ο Περιφερειάρχης Δυτικής Ελλάδας επισημαίνει πως την έννοια της φιλοξενίας «προσπαθήσαμε να την εμπεδώσουμε και στις τουριστικές μας επιχειρήσεις, με τεράστιες χρηματοδοτήσεις μέσω προγραμμάτων Leader», όμως λόγω πανδημίας, δεν φάνηκαν μέχρι στιγμής τα αποτελέσματα, «διότι το 2020 και 2021 ήταν δυο χρονιές που μηδένισαν το κοντέρ του τουρισμού».

Φέτος, η χρονιά πήγε πολύ καλά, και όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο κ. Φαρμάκης «είναι μια χρονιά που οι τουριστικοί μας προορισμοί ‘πνίγηκαν’ από επισκέπτες και έχουμε σημαντική αύξηση των επισκεπτών».

Στόχος να 10πλασιαστεί το ΑΕΠ

Και αν το 2019 το ΑΕΠ για το τουριστικό προϊόν στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας άγγιζε μόλις το 1,2%, σύμφωνα με δηλώσεις του Περιφερειάρχη Νεκτάριου Φαρμάκη, «στόχος μας είναι την επόμενη 10ετία, μέχρι το 2030, αυτή η συμμετοχή να δεκαπλασιαστεί, και αυτό δεν είναι καθόλου δύσκολο, γιατί το προϊόν είναι εκεί, οι επιχειρήσεις είναι εκεί, άλλωστε, δεν φιλοδοξούμε να γίνουμε ένας προορισμός πολλών 5άστερων ξενοδοχείων».

Όπως επισημάνθηκε η μεγαλύτερη ξενοδοχειακή υποδομή εντοπίζεται στην Ηλεία, στη συνέχεια στην Αχαΐα, και λιγότερο στην Αιτωλοακαρνανία. Ωστόσο, τον τελευταίο ενάμιση χρόνο, υπάρχει ενδιαφέρον για δυο μεγάλες τουριστικές επενδύσεις, η μία στην Αιτωλοακαρνανία και η άλλη στην Ηλεία.

Real Estate και τουριστικές επενδύσεις

Όπως δηλώνει ο Περιφερειάρχης κ. Φαρμάκης σχετικά με το ενδιαφέρον επενδύσεων στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας υπάρχει και για μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες αλλά και για μικρότερες και για καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης. Υπηρεσίες, έρευνα και καινοτομία, success stories νεοφυών επιχειρήσεων έχουν δώσει υπεραξία στην Περιφέρεια, ωστόσο είναι τομείς που δεν εμπλέκουν το τουριστικό προϊόν του τόπου.

«Αυτό που θα έβλεπα εγώ την επόμενη μέρα στην περιοχή είναι το real estate. Υπάρχει τεράστιο στροφή στην αγορά ακινήτων, γιατί είναι value for money, και από ξένους και από Έλληνες» επισήμανε ο κ. Φαρμάκης αναφέροντας ως παράδειγμα έναν Ισραηλινό επιχειρηματία ο οποίος μετακόμισε με την οικογένεια του στην Πάτρα, και αυτό που κάνει είναι να αγοράζει ακίνητα, να τα μετατρέπει σε καταλύματα για βραχυχρόνια μίσθωση, προσελκύοντας τουρίστες στην περιοχή τους, αλλά και ψηφιακούς νομάδες (digital nomads) που δουλεύουν εξ’ αποστάσεως.

Σχετικά με τις τουριστικές επενδύσεις, αναφέρθηκε σε δυο μεγάλες, μια στην Αιτωλοακαρνανία για ένα εξάστερο ξενοδοχείο στην Πάλαιρο, και μια στην Κυλλήνη, στην Π.Ε. Ηλείας.

«Το επόμενο βήμα είναι ξεκάθαρα η γη, όσο αρχίσει να μπουκώνει από χωρητικότητα το σύστημα, θα αρχίσουν να υπάρχουν αυτού του είδους οι επενδύσεις» σχολίασε ο κ. Φαρμάκης προσθέτοντας «Όταν έρχεται να επενδύσει στην Πάλαιρο η Banyan Tree, αυτό λέει πολλά, μια επένδυση 107 εκατ. ευρώ».

Σχετικά με την επένδυση στην Πάλαιρο του δήμου Ακτίου – Βόνιτσας, στην Αιτωλοακαρνανία, έχει ολοκληρωθεί η διαβούλευση δημοσιοποίησης Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) που αφορά το Ειδικό Σχέδιο Χωρικής Ανάπτυξης Στρατηγικής Επένδυσης (ΕΣΧΑΣΕ) για την επένδυση «Varko Bay Resort», στη θέση «Βαρκό», της ΤΚ Πογωνιάς, ΔΕ Παλαίρου, Δ. Ακτίου – Βόνιτσας, ΠΕ Αιτωλοακαρνανίας της εταιρείας «RND Investments Greece».

Η επένδυση ύψους 107 εκατ. ευρώ θα δημιουργηθεί σε έκταση 181 στρ. ενώ το resort θα είναι κάτω από την ομπρέλα του διεθνούς brand της Banyan Tree Holdings, του ξενοδοχειακού ομίλου της Accor.

Υπενθυμίζεται, ότι το καλοκαίρι του 2021 σηματοδοτήθηκε η άφιξη του ξενοδοχειακού ομίλου Banyan Tree Hotels & Resorts στην Ευρώπη και συγκεκριμένα στις Μπενίτσες της Κέρκυρας, με το Angsana Corfu Resort & Spa.

Αγροδιατροφή και φιλοξενία

Στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας ο αγροδιατροφικός τομέας, είτε πρωτογενώς είτε δευτερογενώς με τη μεταποίηση είναι ο βασικός οικονομικός πυλώνας. Το εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο, τα τυροκομικά της Αμφιλοχίας (γραβιέρα, φέτα κτλ.), τα ψάρια, τα όστρακα και τα θαλασσινά, οι γαρίδες Αμβρακικού – η γνωστή γάμπαρη- η αθερίνα από την Τριχωνίδα, τα χέλια από τη λιμνοθάλασσα του Μεσολογγίου, το φημισμένο αυγοτάραχο Μεσολογγίου (φτιάχνεται από τα αυγά του κέφαλου που αλιεύεται στη λίμνη μαζί με το φημισμένο αλάτι της περιοχής), τα εκλεκτά κρέατα, τα κάστανα, το κρασί με τη Μαλαγουζιά να αποτελεί τοπική ποικιλία της Αιτωλοακαρνανίας.

«Εμείς ταυτίζουμε τη φιλοξενία και με την αγροδιατροφή. Τουρισμός και αγροδιατροφή για εμάς είναι ένα» δήλωσε ο κ. Φαρμάκης προσθέτοντας «συνδυάζοντας τα αγροδιατροφικά μας προϊόντα με τη φιλοξενία μπορούμε να πάρουμε την υπεραξία που επιθυμούμε».

Γιατί είναι και τα γαλακτοκομικά της Αχαΐας, η φέτα Καλαβρύτων ΠΟΠ, ο τραχανάς και οι χυλοπίτες, τα ξεσπυριστά φασολάκια του Χελμού, η τηγανιτή πέστροφα στο Πλανητέρο, ο λαδωτός γαύρος, η μαύρη κορινθιακή σταφίδα Βοστίτσα Π.Ο.Π.  αποκλειστική παραγωγή της Αιγιάλειας, τα κρασιά με το λευκό μοσχάτο Πατρών και την ποικιλία Ροδίτη, καταξιωμένος λευκός οίνος να αναγνωρίζεται ως Προστατευόμενης Ονομασίας Προέλευσης Π.Ο.Π. ΠΑΤΡΑ ενώ η γλυκόπιοτη «Μαυροδάφνη Πατρών» αποσπά τον τίτλο της Ονομασίας Προέλευσης Ελεγχόμενης (Ο.Π.Ε.).

Και βεβαίως το εξαιρετικής ποιότητας ελαιόλαδο Π.Ο.Π. Αρχαίας Ολυμπίας της Ηλείας, τα λαβράκια, οι τσιπούρες, οι κέφαλοι και τα χέλια από τη λιμνοθάλασσα Κοτυχίου, το καρπούζι από τη Γαστούνη, τα αρωματικά φυτά (ρίγανη, μέντα, φασκόμηλο κ.ά.), η πέστροφα από την τεχνητή λίμνη του Πηνειού, οι οίνοι Προστατευόμενης Γεωγραφικής Ένδειξης, όπως είναι οι «Ηλεία», «Λετρίνοι» και «Πισάτις» αλλά και τα βερίκοκα και οι φράουλες από την Αμαλιάδα ή τη Μανωλάδα.

Τα αεροδρόμια και η κρουαζιέρα

Μπορεί η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας να έχει δυο αεροδρόμια, ωστόσο, ο μεν Άραξος δούλευε πάρα πολλά χρόνια, σχεδόν με μονοκαλλιέργεια με πτήσεις από Ρωσία, Ουκρανία και τουρίστες από εκείνες τις χώρες, γεγονός που ο πόλεμος μεταξύ Ρωσίας – Ουκρανίας έχει ‘παγώσει’ τις αφίξεις, το δε Άκτιο το οποίο έχει περάσει από τον Απρίλιο του 2017 στη διαχείριση της Fraport Greece, και το οποίο απέχει μόλις 4 χλμ. από την Πρέβεζα, εξυπηρετεί τους τουρίστες κυρίως για Λευκάδα αλλά και για Πρέβεζα.

«Σε συνεννόηση με την Ένωση Ξενοδόχων Ηλείας και Αχαΐας, ξεκινήσαμε άμεσα και κάνουμε μια μελέτη διερεύνησης, ούτως ώστε να φέρουμε προγραμματισμένες πτήσεις για να μπορέσουμε να τονώσουμε την επισκεψιμότητα» επισήμανε ο Περιφερειάρχης Δυτικής Ελλάδας Νεκτάριος Φαρμάκης.

Σημειώνεται ότι βάσει στοιχείων της ΥΠΑ, σε επεξεργασία του INSETE Intelligence, το 2019 στον Άραξο καταγράφηκαν 84.454 διεθνείς αεροπορικές αφίξεις, το 2020 14.170 ενώ το 2021 34.045. Αντίστοιχα, στο Άκτιο, οι διεθνείς αεροπορικές αφίξεις για το 2019 ήταν 300.698, το 2020 74.578 και το 2021 173.521.

Τέλος, σχετικά με την κρουαζιέρα, το Κατάκολο, γραφική παραλιακή κωμόπολη της Δυτικής Ηλείας, προσφέρει ένα ασφαλές λιμάνι για την κρουαζιέρα ήδη από τα μέσα της δεκαετίας του ’40. Αποτελεί βασικό ορμητήριο χιλιάδων τουριστών, οι οποίοι επισκέπτονται την μεγαλοπρεπή Αρχαία Ολυμπία ενώ σύμφωνα με στοιχεία της Ένωσης Λιμένων Ελλάδας, το 2019 προσέγγισαν το λιμάνι του 199 κρουαζιερόπλοια και 413.716 επιβάτες, ενώ πέρυσι 126 κρουαζιερόπλοια και 123.509 επιβάτες. Για φέτος αναμένονται περισσότερα από 200.

«Αυτό που προσπαθούμε να κάνουμε είναι, να κουμπώσουμε στην εθνική στρατηγική για τον τουρισμό» δηλώνει ο κ. Φαρμάκης τονίζοντας πως η κρουαζιέρα φέτος ανέβηκε, το δε γεγονός ότι η Πάτρα, μετά την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, θα ενταχθεί στην εθνική καμπάνια του ΕΟΤ για το city break, αποτελεί μια θετική εξέλιξη.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Η Περιφερειάρχης Ιονίων Νήσων Ρόδη Κράτσα Τσαγκαροπούλου στο GRTimes.gr: «Είμαστε ένα μικρό αρχιπέλαγος»

86η ΔΕΘ: Ο Περιφερειάρχης Πελοποννήσου Παναγιώτης Νίκας στο GRTimes.gr

Δήμαρχος Πύργου Ηλείας: Είμαστε η Καλιφόρνια της Ελλάδας

 

Δείτε τις ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο GRTimes.gr

Ακολουθήστε το GRTimes στο Google News και ενημερωθείτε πριν από όλους

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

go-to-top