ΤΑΙΠΕΔ- Λιμάνια: Παράταση για ΟΛΑ, ΟΛΚ και ΟΛΗΓ

ΤΑΙΠΕΔ- Λιμάνια: Παράταση για ΟΛΑ, ΟΛΚ και ΟΛΗΓ

Ρεπορτάζ: Άννη Καρολίδου

Μία μικρή παράταση, δύο – τριών εβδομάδων, θα δοθεί από το ΤΑΙΠΕΔ στους διαγωνισμούς για τα Λιμάνια της Ηγουμενίτσας, της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης, με πιθανότερη ημερομηνία εκδήλωσης ενδιαφέροντος από τους υποψήφιους επενδυτές, σε δύο εβδομάδες για τον ΟΛΗΓ, τρεις για τον ΟΛΚ και σε ένα μηνα για τον ΟΛΑ .

Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του GRTimes.gr, το ΤΑΙΠΕΔ αποφάσισε να δώσει αυτή την μικρή παράταση ( αντί της 2ας Οκτωβρίου), μετά από αιτήματα των ενδιαφερομένων πλευρών με σκοπό όμως, να μην υπάρξουν περαιτέρω καθυστερήσεις.  

Για τους τρεις αυτούς Οργανισμούς, α.ε του δημοσίου, πρώτες διαγωνιστικές διαδικασίες για την αξιοποίηση περιφερειακών λιμένων της χώρας, έχουν γραφτεί ουκ ολίγα και ειδικά για τον Οργανισμό Λιμένα Αλεξανδρούπολης και το αμερικανικό ενδιαφέρον που υπάρχει για αυτόν. 

Τον ΟΛΑ θέλουν οι Αμερικανοί

Δεν υπάρχει η παραμικρή αμφιβολία για το αμερικανικό ενδιαφέρον για την Αλεξανδρούπολη και τον ΟΛΑ. Το ενδιαφέρον αυτό έχει επανειλημμένως τονισθεί από τον πρέσβη των ΗΠΑ στην Ελλάδα κ. Τζέφρι Πάϊατ, αλλά πέραν αυτού, το επενδυτικό project στον ΟΛΑ θα υποστηρίξει και με κεφάλαια του αμερικανικού δημοσίου η Develpoment Finance Corporation/DFC, ένας αναπτυξιακός φορέας που χρηματοδοτεί επενδύσεις σε ξένες αγορές- στόχους.

Η επένδυση στο Λιμάνι της Αλεξανδρούπολης είναι σαφώς, πρώτιστα, γεωστρατηγικής σημασίας αλλά όχι άμεσης οικονομικής απόδοσης καθώς θα απαιτηθούν μερικά χρόνια για την ολοκλήρωση των μεγάλων ενεργειακών έργων στην περιοχή ( FSRU- αεριοποίηση LNG, IGB- ελληνοβουλγαρικός αγωγός φ/α, ΥΑΦΑ Νότιας Καβάλας).

Aναμφίβολα οι Αμερικανοί θα διεκδικήσουν τον ΟΛΑ, αλλά όπως πληροφορείται το GRTimes.gr, για την Αλεξανδρούπολη θα υπάρξει αναδιάταξη δυνάμεων καθώς, από το σχήμα που είχε αρχικώς ανακοινωθεί, έχει πριν τρίμηνο αποχωρήσει ο όμιλος της Goldair, ενώ δεν είναι βέβαιη και η συμμετοχή της SSA Marine, αμερικανικής εταιρείας διαχείρισης λιμένων. Από την αρχική “τριάδα” φέρεται να παραμένει προς το παρόν η Black Summit Financial Group. 

Κοπελούζος στους ενδιαφερόμενους;

Εν τούτοις, έχουν διαρρεύσει πληροφορίες για ενδιαφέρον από πλευράς των ομίλων Κοπελούζου και Μελισσανίδη, ενεργειακών ομίλων, με τον πρώτο μάλιστα να είναι αυτός που έχει ξεκινήσει το μεγάλο project για τον πλωτό σταθμό αεριοποίησης LNG, μέσω της Gastrade. To ενδιαφέρον για τον ΟΛΑ, δείχνει κάπως να “δένει” και με την παραχώρηση του εμπορικού λιμανιού της Καβάλας. Οπότε μένει να δούμε πιθανή εκδήλωση ενδιαφέροντος από τους δύο παραπάνω Ομίλους, στην πρώτη φάση του διαγωνισμού. 

Tι θα πράξει η ΟΛΘ ΑΕ;

Τελικώς όμως, όπως φαίνεται, δεν θα πρέπει να αποκλείσουμε τουλάχιστον την εκδήλωση ενδιαφέροντος και από την ΟΛΘ Α.Ε και την “τριάδα” των ιδιωτών μετόχων που πλειοψηφικά ελέγχουν το Λιμάνι της Θεσσαλονίκης μέσω της SEGT. Άλλωστε, προϋπόθεση για να πάρει κάποιο επιχειρηματικό σχήμα τον ΟΛΑ, όπως και τα άλλα δύο λιμάνια, είναι να διαθέτει operator, δηλαδή διαχειριστή λιμένων ή τερματικών σταθμών με ορισμένη τεχνική ικανότητα. 

Πάντοτε σύμφωνα με πληροφορίες, θεωρείται μάλλον απίθανη η εκδήλωση ενδιαφέροντος από πλευράς του ΟΛΠ και των Κινέζων που διαχειρίζονται το μεγάλο λιμάνι του Πειραιά. 

Θα έλεγε κανείς πως τα δύο αυτά βορειοελλαδικά λιμάνια έχουν αναπτυξιακή προοπτική και μέλλον, στο νέο τοπίο που δημιουργείται με τις εξελίξεις στον ενεργειακό τομέα αλλά και στη διακίνηση διεθνών φορτίων,  εάν προχωρήσουν σιδηροδρομικά έργα για την   ανάπτυξη ενός διαδρόμου μεταφοράς φορτίων που θα επιτρέπει την παράκαμψη των Στενών του Βοσπόρου.

Δυνατή η ΟΛΗΓ ΑΕ

Σε πρώτη φάση όμως, τα λιμάνια Αλεξανδρούπολης και Καβάλας, χρειάζονται επενδύσεις σε μηχανήματα και εξοπλισμούς για τα terminals, όταν το Λιμάνι που εξασφαλίσει άμεσα αποδόσεις, έχοντας σημαντικό έργο, είναι αυτό της Ηγουμενίτσας.

Η ΟΛΗΓ Α.Ε., ένα λιμάνι με δημόσιο μάνατζμεντ, έχει ολοκληρώσει τις δύο πρώτες φάσεις ενός μεγάλου επενδυτικού προγράμματος σε υποδομές, έχει έργο, πραγματοποιεί κέρδη εξυπηρετώντας την ακτοπλοία και τις μεταφορές φορτίων με Ro- Ro. Η Ηγουμενίτσα έχει το ένα από τα δύο ελληνικά λιμάνια που συνδέουν τη χώρα μας με την Ιταλία και τις Βαλκανικές χώρες της Αδριατικής, αποτελεί σταθμό διαμετακόμισης φορτίων μεταξύ ΕΕ και Μέσης Ανατολής, ενώ βεβαίως εξυπηρετεί τις συνδέσεις με τα νησιά του Ιονίου. 

Για την Ηγουμενίτσα και τον ΟΛΗΓ πρέπει να θεωρείται βέβαιη η εκδήλωση ενδιαφέροντος από τον Όμιλο Grimaldi, στον οποίο ανήκουν οι Minoan Lines, ενώ ο ΟΛΗΓ μπορεί να παίξει και ένα δυνατό χαρτί στην κρουαζιέρα. Πρόσφατα είχε διαρρεύσει και η πιθανή εκδήλωση ενδιαφέροντος  από τον γερμανικό όμιλος θαλασσίων μεταφορών Förde Reederei Seetouristik (FRS)

Αν όχι στις 2 Οκτωβρίου, στις 19 ή έως το τέλος του μήνα, θα γνωρίζουμε ποιοί θα εκδηλώσουν αρχικό ενδιαφέρον για τα τρία παραπάνω λιμάνια. Τότε θα τοποθετηθούν, αλλά στη συνέχεια θα φανεί το πραγματικό επενδυτικό ενδιαφέρον και οι συσχετισμοί δυνάμεων. 

Σημειώνεται ότι σε ΟΛΑ και ΟΛΚ πωλείται το 67% των μετοχών των εταιρειών, ενώ στον ΟΛΚ παραχωρείται το εμπορικό λιμάνι.

ΤΑΙΠΕΔ: Στις 2 Οκτωβρίου η εκδήλωση ενδιαφέροντος για ΟΛΑ, ΟΛΚ και ΟΛΗΓ

Οι Αμερικανοί έτοιμοι να διεκδικήσουν ΟΛΑ και ΟΛΚ

 

 

 

Δείτε τις ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο GRTimes.gr

Ακολουθήστε το GRTimes στο Google News και ενημερωθείτε πριν από όλους

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

go-to-top