Μαρίνα Καλαμαριάς: Εκτός προγράμματος ΤΑΙΠΕΔ και για πόσο;

Μαρίνα Καλαμαριάς: Εκτός προγράμματος ΤΑΙΠΕΔ και για πόσο;

Ρεπορτάζ: Άννη Καρολίδου

Η Μαρίνα Καλαμαριάς εξαιρέθηκε από το Επικαιροποιημένο Πρόγραμμα Αξιοποίησης Περιουσιακών Στοιχείων του ΤΑΙΠΕΔ, που ανακοινώθηκε εχθές, με την προκήρυξη νέου διαγωνισμού να μεταφέρεται πλέον σε απροσδιόριστο μέλλοντα χρόνο. Το μόνο βέβαιο σε τούτη τη φάση είναι, ότι ο Δήμος Καλαμαριάς, θα προσφύγει ξανά στο ΣτΕ, αυτή τη φορά κατά του Προεδρικού Διατάγματος, αν δεν έχουν γίνει ουσιώδεις αλλαγές στις προβλεπόμενες χρήσεις και στη δόμηση.

Όμως υπάρχουν και δύο ακόμη βεβαιότητες στην υπόθεση αξιοποίησης της Μαρίνας Καλαμαριάς. Α) Πρόκειται για μία «δύσκολη» μαρίνα, λόγω θέσης και χαμηλής ελκυστικότητας για τους ναυταθλητές και τους ιδιοκτήτες σκαφών αναψυχής Β) Οι υποψήφιοι επενδυτές βλέπουν με σκεπτικισμό τις τοπικές αντιδράσεις για περαιτέρω μείωση του συντελεστή δόμησης και απαγόρευση της κατασκευής κατοικιών και ξενοδοχείου στη χερσαία ζώνη, επειδή η μαρίνα αυτή καθαυτή, δεν εξασφαλίζει αποδόσεις που να δικαιολογούν επένδυση σε project ανάπτυξης.

Το GRTimes.gr επικοινώνησε με τον Δήμο αλλά και επενδυτές που είχαν εκδηλώσει αρχικό ενδιαφέρον, καθώς γεγονός αδιαμφισβήτητο είναι, πως η μαρίνα, για την Καλαμαριά αλλά και για το σύνολο της Θεσσαλονίκης, πρέπει και της αξίζει να αξιοποιηθεί και, οπωσδήποτε, να μην παρουσιάζει την εικόνα της παρακμής που έχει σήμερα.

Μάλιστα, με θέμα την αξιοποίηση της Μαρίνας, πραγματοποιήθηκε την προηγούμενη Παρασκευή συνάντηση στα γραφεία του ΤΑΙΠΕΔ, στην οποία μετείχε ο δήμαρχος Καλαμαριάς κ. Δαρδαμανέλη, οι επικεφαλής των περισσοτέρων Δημοτικών παρατάξεων Καλαμαριάς και εκπρόσωποι του Ταμείου. Σε αυτή τη συνάντηση λέχθηκε ότι το σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος έχει πάρει το πράσινο φως από το Υπουργείο Τουρισμού και ήδη βρίσκεται, προς γνωμοδότηση, στο Συμβούλιο της Επικρατείας.

Αυτή η εξέλιξη ίσως να ακούγεται κάπως παράδοξη αφού όπως έχει γίνει γνωστό, ο διαγωνισμός για τη Μαρίνα έχει ακυρωθεί μετά την πρόσφατη απόφαση του ΣτΕ (αριθμ. 567/2022 απόφασης του Δ’ Τμήματος ), το οποίο έκρινε ότι θα έπρεπε να είχαν προηγηθεί της προκήρυξης διαγωνισμού, το Π.Δ.  για το νέο σχεδιασμό της μαρίνας και η ΚΥΑ έγκρισης των περιβαλλοντικών όρων. Ο διαγωνισμός λοιπόν, ακυρώθηκε, αλλά όπως δήλωσε και ο κυβερνητικός εκπρόσωπος κ. Γιάννης Οικονόμου, βούληση κυβέρνησης και ΤΑΙΠΕΔ, είναι, να γίνει ό,τι καλύτερο για την αξιοποίηση της Μαρίνας.

Άλλωστε την αξιοποίηση της Μαρίνας θέλει και ο Δήμος, διοίκηση και  ορισμένες παρατάξεις της  αντιπολίτευση, αρκεί να μη γίνει μια ακόμη γειτονιά με σπίτια μέσα στη μαρίνα, όπως δήλωσε ο κ. Γιάννης Δαρδαμανέλης. Ο Δήμος, ως προς τις χρήσεις στη χερσαία ζώνη της Μαρίνας, είναι κάθετος, ενώ  έχει ληφθεί και σχετική απόφαση από το Δημοτικό Συμβούλιο. Όχι στην κατασκευή κατοικιών, όχι στη δημιουργία ενός οικισμού μέσα στον οικισμό της Καλαμαριάς,  όχι στην δημιουργία ξενοδοχείου, όχι σε εμπορικούς χώρους μεγάλου εμβαδού. Αξιοποίηση για χρήσεις αθλητισμού, αναψυχής και πολιτισμού και περιορισμένες υποστηρικτικές εμπορικές.

«Θέλουμε για τη Μαρίνα, ένα μικρό Φλοίσβο, ανοικτό και προσβάσιμο για όλους τους πολίτες,  μία αξιοποίηση αυτού του χαρακτήρα θέλουμε και όχι μία πόλη, μέσα στην πόλη της Καλαμαριάς», τόνισε ο κ. Δαρδαμανέλης.

Βαθιά στον μυχό του Θερμαϊκού

Η προσέλκυση ιδιωτών επενδυτών σε ένα διαγωνισμό για την αξιοποίηση της Μαρίνας Καλαμαριάς, συναντάει σαν πρώτο εμπόδιο τη θέση αυτής της ίδιας της μαρίνας.

Σύμφωνα με ιστιοπλόους και ναυταθλητές, η μαρίνα, που άρχισε να κατασκευάζεται το 1972, έχει ένα μεγάλο μειονέκτημα, βρίσκεται στο μυχό του Θερμαϊκού και μακριά από σημεία που θα ενδιέφεραν για yachting. Xαρακτηριστικά αναφέρθηκε ότι για να καλυφθεί η απόσταση ως το Sani, με ιστιοπλοϊκό, χρειάζονται περί τις 8 ώρες και , με ταχύπλοο, περί τις 3 ώρες. Δύσκολα η Μαρίνα, θα προσελκύσει τουριστικά σκάφη γι’ αυτό και εκτιμούν ότι το ΤΑΙΠΕΔ στήριξε εν πολλοίς το διαγωνισμό του σε ένα σχέδιο που «πατάει» στο real estate.

Το GRTimes.gr  επικοινώνησε με ορισμένες από τις επιχειρήσεις που εκδήλωσαν ενδιαφέρον στο διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ που ακυρώθηκε και η άποψή τους είναι, ότι εάν μειωθεί δραστικά η δόμηση- με το συντελεστή στο 0,1 όπως ζητάει ο Δήμος- η επένδυση …δε βγαίνει. Αυτό τουλάχιστον υποστηρίχθηκε.

Να σημειωθεί ότι ο Δήμος επιμένει ότι ο συντελεστής δόμησης από το 0,2 και τα περίπου 15.000 τ.μ., θα πρέπει να γίνει 0,1 και η δόμηση να περιοριστεί στις 7.500 τ.μ. συμπεριλαμβανομένων των ήδη υφιστάμενων κτισμάτων με κυριότερο τον πολυχώρο Remezzo και κάποια μικρότερα κτίσματα.  Αν αφαιρεθούν τα περίπου 470 τ.μ. του Remezzo και τα εμβαδά των υπολοίπων υφισταμένων κτισμάτων, τότε απομένουν περί τις 6.500 τ.μ. για να κατασκευάσει και να εκμεταλλευτεί  ο επενδυτής. Σε αυτά τα τ.μ., φαίνεται πως οι επενδυτές δεν αρκούνται επειδή, όπως λέχθηκε, τα έσοδα από αυτές τις περιορισμένες αναπτύξεις δεν δικαιολογούν την τοποθέτηση για το τίμημα παραχώρησης, τα έργα που πρέπει να γίνουν και τα έξοδα συντήρησης στη διάρκεια των ετών παραχώρησης.

Σε αυτό το επιχείρημα υπάρχει απάντηση από πλευράς Δήμου, με τον κ. Δαρδαμανέλη να υποστηρίζει ότι το μεγαλύτερο μέρος των εσόδων ενός διαχειριστή μαρίνας , μίας μαρίνας σαν του Φλοίσβου, δεν προέρχεται από τον ελλιμενισμό των σκαφών αλλά από τις υπηρεσίες  που προσφέρονται στο γενικό κοινό, που κατά χιλιάδες την επισκέπτεται.

Θα πρέπει λοιπόν, αν ξεπεραστεί ο σκόπελος των χρήσεων γης και του συντελεστή δόμησης, να αξιοποιηθεί με πολύ έξυπνο τρόπο η Μαρίνα και η ιδιαιτερότητα της χερσαίας της έκτασης της, αυτών των 75 στρεμμάτων από τα οποία, περίπου τα 50 είναι πρανή δασικού χαρακτήρα.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: 

Μαρίνα Καλαμαριάς: Άκυρος ο διαγωνισμός – Η απόφαση του ΣτΕ

Μαρίνα Καλαμαριάς: Και οι έξι «μνηστήρες» στη φάση των δεσμευτικών προσφορών

Δείτε τις ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο GRTimes.gr

Ακολουθήστε το GRTimes στο Google News και ενημερωθείτε πριν από όλους

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

go-to-top