Μετρό Θεσσαλονίκης: Κρίσιμη σύσκεψη για το νέο χρονοδιάγραμμα του έργου

Μετρό Θεσσαλονίκης: Κρίσιμη σύσκεψη για το νέο χρονοδιάγραμμα του έργου

Ρεπορτάζ: Άννη Καρολίδου

Μια πολύ κρίσιμη σύσκεψη είναι προγραμματισμένη για σήμερα στην Αθήνα,  μεταξύ της διοίκησης της Αττικό Μετρό Α.Ε. και του αναδόχου του έργου της βασικής γραμμής του Μετρό Θεσσαλονίκης, της AIASA. Θέμα της σύσκεψης η συμφωνία νέου χρονοδιαγράμματος ολοκλήρωσης του έργου, που θεωρητικώς θα παραδιδόταν το 2020, ενώ τώρα, βάσει των πλέον επισήμων δεσμεύσεων από τον ίδιο τον πρωθυπουργό, περιμένουμε να λειτουργήσει τον Απρίλιο του 2023, μαζί με το σταθμό «Βενιζέλου».

Υπενθυμίζεται ότι ο ανάδοχος έχει από πέρυσι τον Οκτώβριο υποβάλλει αίτημα παράτασης της συνολικής προθεσμίας του έργου, για τον Μάρτιο του 2015, που απέρριψε όμως η Αττικό Μετρό Α.Ε.

Με τη διαρροή σε ΜΜΕ, της πιο πρόσφατης επιστολής του αναδόχου ( σ.σ. εκπροσωπείται από τον ΑΚΤΩΡΑ) με την οποία και διατυπώνονται απαιτήσεις για αποζημιώσεις ύψους 50 εκατ. ευρώ για Βασική Γραμμή και Επέκταση Καλαμαριάς, το θέμα του Μετρό έχει έρθει για μία ακόμη φορά στην επικαιρότητα, «σηκώνοντας σκόνη» και αντιπαραθέσεις. Οι Θεσσαλονικείς δεν ξέρουν πλέον τι να σκεφθούν και τι να υποθέσουν για ένα έργο, που ενώ έχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση γράφει καθυστέρηση δεκαετίας και αυτή βάσει δηλώσεων και όχι νέου χρονοδιαγράμματος.

Ο ανάδοχος, με πολλές έγγραφες διαμαρτυρίες του, έχει κατά το παρελθόν προειδοποιήσει για αρνητικές επιπτώσεις  στο χρόνο εκτέλεσης του έργου, που κατ΄αυτόν οφείλονται: σε μεγάλες καθυστερήσεις στις εγκρίσεις μελετών, στον ανασχεδιασμό του σταθμού «Αγία Σοφία», αλλά και στον τρόπο με τον οποίο έχει η Αττικό Μετρό Α.Ε., διαχρονικά διαχειριστεί, την κατασκευή του σταθμού «Βενιζέλου».

Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, εντολή εκπόνησης των αναγκαίων μελετών για τη “Βενιζέλου” έχει δοθεί από την Προϊσταμένη Αρχή , στη βάση της απόφασης (4/3/2020) της υπουργού Πολιτισμού για την κατασκευή του σταθμού με τις αρχαιότητες in situ, παρά τα όσα αναγράφονται στο έγγραφο του αναδόχου ( με ημερομηνία 20/3/2020).

Από την άλλη πλευρά, ο ανάδοχος, τον τελευταίο χρόνο έχει «κατεβάσει ταχύτητες» στους ρυθμούς εκτέλεσης των εργασιών. Μάλιστα, όπως πληροφορείται το GRTimes.gr από μηχανικούς που παρακολουθούν το έργο, η «Βενιζέλου» είναι ο ένας εκ των δύο σταθμών του Μετρό, στον οποίο οι εργασίες ( σ.σ. απομάκρυνσης της άμμου από τις αρχαιότητες) εκτελούνται με κανονικούς ρυθμούς, έχουν γίνει προσλήψεις προσωπικού και πρόκειται να γίνουν και άλλες. Εργασίες γίνονται και στο σταθμό «Αγία Σοφία», ενώ το μεγαλύτερο μέρος των εκτελούμενων εργασιών στη Βασική Γραμμή αφορά στην σιδηροδρομική επιδομή, δηλαδή τις τοποθετήσεις στρωτήρων και γραμμών και, σκυροδετήσεις.

Βραδυπορία στις εργασίες

Όμως όπως επισημαίνεται, παρότι έχουν εγκριθεί πολλές μελέτες Η/Μ, καθυστερούν οι εργασίες στην εγκατάσταση των ηλεκτρομηχανολογικών συστημάτων, σε πολλούς σταθμούς ανατολικά του σταθμού «Αγία Σοφία». Επιπλέον, τονίζεται ότι θα μπορούσαν να συνεχίζονται  και κατασκευαστικές εργασίες, σε σταθμούς, ώστε να έχουν φτάσει στο επίπεδο των κατασκευασμένων σταθμών «Ευκλείδης», «Συντριβάνι» και «Παπάφη».

Η βραδυπορία στους ρυθμούς εκτέλεσης των εργασιών αποδίδεται κατ’ ορισμένους σε προβλήματα οικονομικής ρευστότητας, που πάντως δεν αφορούν στην Αττικό Μετρό Α.Ε. , η οποία έχει εξασφαλισμένη τη χρηματοδότηση του έργου και για πιστοποιημένες εργασίες καταβάλλει τις πληρωμές σε διάστημα περίπου ενός μηνός.

Αυτό που επίσης ξέρουμε είναι, ότι αύριο – μεθαύριο η Αττικό Μετρό Α.Ε. παραλαμβάνει τον έβδομο συρμό της Βασικής Γραμμής και πως ήδη θα έπρεπε να έχουν αρχίσει στο Αμαξοστάσιο οι κανονικές δοκιμές, ενώ μέσα στο Ιούνιο θα ολοκληρωθεί η τοποθέτηση της επιδομής ως το Ν.Σ.Σ. ( σ.σ. οι σκυροδετήσεις σε τμήμα της γραμμής, όπως από «Αγία Σοφία» μέχρι «Ανάληψη», από «Νέα Ελβετία» ως Αμαξοστάσιο).

Δεν χωρεί αμφιβολία ότι οι διεκδικήσεις του αναδόχου για αποζημιώσεις θα  οδηγήσουν τις δύο πλευρές, ξανά, στα Διαιτητικά Δικαστήρια, τα οποία και θα αποφανθούν στο εάν και ποιες απαιτήσεις είναι δίκαιες και πρέπει να ικανοποιηθούν.

Ωστόσο, αυτό που ενδιαφέρει σε τούτη τη φάση, αφού μάλιστα τα εργοτάξια δεν έπαυσαν να λειτουργούν λόγω κορωνοϊού, είναι, να συμφωνηθεί και να κλείσει το νέο χρονοδιάγραμμα του έργου της Βασικής Γραμμής.

Επέκταση προς Καλαμαριά

Από τα 50 εκατ. ευρώ που διεκδικούνται ως αποζημίωση για το Μετρό Θεσσαλονίκης, τα 11,6 αφορούν την Επέκταση προς Καλαμαριά, έργο με ανάδοχο τον ΑΚΤΩΡΑ, που συμβασιοποιήθηκε τον Ιούνιο του 2013 με χρόνο ολοκλήρωσης το Δεκέμβριο του 2019, πήρε δύο χρόνια παράταση, για το Δεκέμβριο του 2021 και νέα παράταση για τον Μάϊο του 2022.

Ο ανάδοχος υποστηρίζει ότι οι καθυστερήσεις στις δημοπρατήσεις ξεχωριστών έργων η/μ και σιδηροδρομικών συστημάτων του έργου, έχουν επιπτώσεις στην εργολαβία που αυτός εκτελεί. Συνεπεία μικρότερων απορροφήσεων από προγραμματισμένες εργασίες, ο εργολάβος διεκδικεί αποζημιώσεις που αφορούν επιβαρυμένα γενικά έξοδα.

Αλλά το έργο της Επέκτασης προς Καλαμαριά, το οποίο βεβαίως και πρέπει να προχωρήσει, δεν μπορεί να εξετασθεί ανεξάρτητα και η ολοκλήρωσή του δεν έχει την όποια σημασία για τις συγκοινωνίες του Π.Σ.Θ. , αν δεν ολοκληρωθεί και λειτουργήσει η Βασική Γραμμή του Μετρό.

Δείτε τις ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο GRTimes.gr

Ακολουθήστε το GRTimes στο Google News και ενημερωθείτε πριν από όλους

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

go-to-top