Έρευνα – Αθήνα: Ασφαλής τουριστικός προορισμός και ισχυρό «brand name»

Έρευνα – Αθήνα: Ασφαλής τουριστικός προορισμός και ισχυρό «brand name»

Οι αρχαιολογικοί χώροι και ο πολιτισμός, η ασφάλεια του προορισμού σε σχέση με τον κορωνοϊό, αλλά και μια πόλη που πρέπει να πας, η εύκολη πρόσβαση, το ελκυστικό πακέτο είναι κάποιοι από τους λόγους που οι τουρίστες επιλέγουν την Αθήνα, κυρίως για διακοπές  σε ποσοστό 75%.

Της Ντέπυς Χιωτοπούλου ([email protected])

Η Αθήνα ως προορισμός, εξακολουθεί να αντιστέκεται, να γοητεύει και να κερδίζει τους επισκέπτες της, οι οποίοι την συστήνουν ανεπιφύλακτα, παρά τα προβλήματα που δημιούργησε η πανδημία του κορωνοϊού.

Τα παραπάνω συμπεράσματα προκύπτουν από την 16η ετήσια έρευνα«Περί Ικανοποίησης Επισκεπτών και Απόδοσης ξενοδοχείων Αττικής 2020», που πραγματοποίησε η εταιρία  GBR Consulting για λογαριασμό της Ένωσης Ξενοδοχείων Αθηνών – Αττικής – Αργοσαρωνικού (ΕΞΑΑΑ).

Η έρευνα διήρκησε από τον μήνα Αύγουστο έως και τον Οκτώβριο,  σε ένα δείγμα 350 ξενοδοχείων που συμμετείχαν, και τα ερωτηματολόγια συμπληρώθηκαν  από τους ενοίκους των ξενοδοχείων μέσω tablets και application.

Τι προκύπτει από την εν λόγω έρευνα που παρουσιάστηκε χθες (Τρίτη 23 Φεβρουαρίου) διαδικτυακά στο πλαίσιο της 50ης Ετήσιας Τακτικής Γενικής Συνέλευσης Μελών της ΕΞΑΑΑ.

Το βασικότερο είναι ότι η Ελλάδα προβλήθηκε ως ασφαλής προορισμός και αυτό προκύπτει από τα στοιχεία που δήλωσαν οι τουρίστες.
Επίσης, το γεγονός πως ο δεύτερος κύριος λόγος μετά τους αρχαιολογικούς χώρους και τον πολιτισμό της πόλης για την επιλογή της Αθήνας, ήταν η ασφάλεια σε σχέση με τον κορωνοϊό.

Το 43% των τουριστών αναψυχής που επισκέφτηκαν την Αθήνα δήλωσαν ότι την επέλεξαν επειδή τη θεώρησαν ασφαλή προορισμό σχετικά με τον κορωνοϊό. Το ποσοστό των αλλοδαπών τουριστών από ευρωπαϊκές αγορές όπως Γερμανία, Γαλλία, Αγγλία κτλ. αγγίζει το 46%. Επιπλέον, οι αλλοδαποί αισθάνθηκαν, με βαθμολογία 7,6 στα 10, ότι ήταν αρκετά καλά ενημερωμένοι για τα μέτρα Covid-19 της Ελλάδας.

Η ηλικιακή ομάδα άνω των 55 ετών, προκύπτει από την έρευνα ότι ήταν πιο ενημερωμένη για τα μέτρα συγκριτικά με τις υπόλοιπες ηλικιακές ομάδες. Αυτό ίσως οφείλεται στο ότι είναι πιο ευάλωτοι στον Covid-19 και επομένως θέλουν να νιώθουν ασφαλείς στον προορισμό που θα ταξιδέψουν.

Επίσης, η συστηματική προσπάθεια εφαρμογής μέτρων ασφαλούς διαμονής από τους ξενοδόχους της Αθήνας είχε ως αποτέλεσμα τόσο οι Έλληνες όσο και οι αλλοδαποί να νιώθουν πολύ ασφαλείς, στο ξενοδοχείο (βαθμολογώντας το με 8,9 και 9,2 αντίστοιχα).


Διακοπές και συστάσεις για επίσκεψη

Οι επισκέπτες επισκέφτηκαν την Αθήνα κυρίως για διακοπές (σε ποσοστό 75%) ενώ άλλες αιτίες ήταν για δουλειά (14%), φίλοι/συγγενείς (7%), συνέδρια/εκθέσεις μόλις 1% και άλλες απαντήσεις (3%).

Σ’ ότι αφορά το προφίλ των τουριστών, το 45% ήταν αλλοδαποί που ταξίδεψαν ως ζευγάρι, και αντίστοιχα οι Έλληνες ήταν σε ποσοστό 44%. Το 64% των αλλοδαπών επισκέφτηκε πρώτη φορά την Αθήνα, και αντίστοιχα οι Έλληνες σε ποσοστό 18%.

Αξιοσημείωτη είναι η βαθμολογία που έδωσαν (8+) για την ασφάλεια που ένιωσαν και στις  διαδρομές τους στην πόλη.

Επίσης, η συνολική εμπειρία τους στην πόλη δεν επηρεάστηκε ιδιαίτερα από τα μέτρα κατά του κορωνοϊού.  Ο συνολικός βαθμός ικανοποίησης των τουριστών για την Αθήνα αυξήθηκε από 8,1 το 2019 σε 8,2 το 2020. 
Μάλιστα, οι περισσότεροι επισκέπτες απάντησαν θα ξαναέρχονταν (σε ποσοστό 97%), αντιλαμβάνονται ότι έχουν να δουν πολλά περισσότερα (77%) και θα σύστηναν ανεπιφύλακτα (98%) την Αθήνα, δηλώνοντας απολύτως ευχαριστημένοι από την σχέση τιμής – ποιότητας.

Λόγοι επιλογής

Οι αρχαιολογικοί χώροι κα τα πολιτιστικά μνημεία της Αθήνας κρατούν τα ηνία σ’ ότι αφορά την επιλογή της πόλης για επίσκεψη, σε ποσοστό 46%. Το 43% την επέλεξε λόγω ασφάλειας για τον κορωνοϊό, το 38% γιατί είναι must προορισμός, το 25% γιατί έχει εύκολη πρόσβαση.

Το 21% την επέλεξε ως στάση για μετάβαση σ’ άλλον προορισμό στην Ελλάδα, το 13% για το ελκυστικό (φθηνό) πακέτο της, το 7% για ψώνια, επίσης 7% για διασκέδαση και  νυχτερινή ζωή, το 2% για συμμετοχή σε εκδήλωση και ένα 5% δήλωσε για άλλους λόγους.

Κάθετη ελεύθερη πτώση στα ξενοδοχεία

Τα δυσάρεστα νέα, ωστόσο, αφορούν στα στοιχεία που περιγράφουν την ‘Απόδοση’ των Αθηναϊκών ξενοδοχείων, όπου πέραν της ‘κάθετης  ελεύθερης  πτώσης’ σε ζήτηση, πληρότητα και σε όλα τα επί μέρους στοιχεία που εξετάζονται (μέση τιμή δωματίου, έσοδο ανά διαθέσιμο δωμάτιο κ.λπ.), είναι ορατές πλέον σοβαρές αλλαγές στο τουριστικό προφίλ της Αθήνας, σε αγορές, πελατεία, κ.ά. τομείς, στους οποίους η πόλη και η ξενοδοχία βασίζονταν παραδοσιακά σε μεγάλο βαθμό, όπως:
α. Η απώλεια τουλάχιστον 700 εκατ. ευρώ για τα ξενοδοχεία, κάτι που σίγουρα αναμένεται να επιδράσει στις επιχειρηματικές αποφάσεις και επενδύσεις,
β. Η ‘εξαφάνιση’  των βασικών παραδοσιακών και μεγάλων αγορών της Αθήνας (Αμερική, Ασία κ.λπ.)
γ. Η ‘εξαφάνιση’ του επαγγελματικού – συνεδριακού τουρισμού αλλά και της κρουαζιέρας.
Παρά την υψηλή ικανοποίηση των τουριστών και την ασφάλεια που ένιωσαν από την εμπειρία τους στην Αθήνα, η τουριστική ζήτηση για τον προορισμό παρέμεινε σε χαμηλά επίπεδα.
Μετά το Lockdown την περίοδο Ιούλιο – Οκτώβριο η ζήτηση αυξήθηκε, αλλά οι διεθνείς αφίξεις κατοίκων του εξωτερικού στο αεροδρόμιο της Αθήνας κυμάνθηκαν στο 35% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2019.

Ένας σημαντικός αριθμός ξενοδόχων αποφάσισε να κρατήσει κλειστή τη μονάδα του για όλο το χρόνο παρά τη δυνατότητα ανοίγματος την 1η Ιούνιου, λόγω της χαμηλής ζήτησης. Τον Σεπτέμβριο καταγράφηκε το υψηλότερο επίπεδο δωματίων σε λειτουργία που ήταν 78%. Τον Δεκέμβριο μόνο το 56% των αθηναϊκών δωματίων ήταν διαθέσιμα. Συνολικά, η πληρότητα των ξενοδοχείων της Αττικής για το 2020 ήταν μόλις 19,7%.

Ανταγωνίστριες πόλεις

Από τις ανταγωνίστριες πόλεις, μόνο η Κωνσταντινούπολη παρουσίασε σχετικά καλύτερη απόδοση, αλλά με πληρότητα μόλις 30% για τον Δεκέμβριο του 2020, όταν αντίστοιχα το 2019 ήταν στο 74%.

Η Αθήνα κινήθηκε στο 20% το Δεκέμβριο του 2020, έναντι 78% τον αντίστοιχο μήνα του 2019, το ίδιο και η Μαδρίτη, το Παρίσι και η Βιέννη (20% για Δεκέμβριο του 2020), Βαρκελώνη κινήθηκε στο 17% και η Ρώμη στο 15%.

Είναι σημαντικό να επισημανθεί ότι η πανδημία δεν είχε αντίκτυπο στις δαπάνες στην Αθήνα, που κυμάνθηκαν στα ίδια επίπεδα με το 2018 και το 2019, ήτοι 115 ευρώ ημερήσια δαπάνη ανά άτομο (46 ευρώ σε εστιατόρια, καφέ, μπαρ, 24 ευρώ σε αξιοθέατα και διασκέδαση, 30 ευρώ σε αγορές και 15 ευρώ σε άλλες δραστηριότητες).

Σημειώνεται ότι το ξενοδοχειακό δυναμικό της Αττικής για το 2020 είναι 691 ξενοδοχεία (33.891 δωμάτια) εκ των οποίων 43 5άστερα, 133 4 αστέρων, 158 3 αστέρων, 244 2 αστέρων και 113 με 1 αστέρι. Σε σχέση με το 2019 παρουσιάζουν αύξηση 2% (από 675 το 2019).

Δείτε τις ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο GRTimes.gr

Ακολουθήστε το GRTimes στο Google News και ενημερωθείτε πριν από όλους

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

go-to-top