ΣΕΤΕΟ: Η Εγνατία Οδός συντηρείται – αχρείαστη η παραχώρηση

ΣΕΤΕΟ: Η Εγνατία Οδός συντηρείται – αχρείαστη η παραχώρηση

Η Εγνατία Οδός συντηρείται και μάλιστα οι εργασίες βαριάς συντήρησης  εκτελούνται απρόσκοπτα ενώ  οι επείγουσες εργασίες έχουν ήδη εκτελεστεί, τονίζουν οι εργαζόμενοι της Εταιρείας , οι οποίοι μέσω ανακοίνωσης του ΣΕΤΕΟ απαντούν σε σχετικό δημοσίευσης στο οποίο υποστηρίζεται ότι η Εγνατία Οδός δεν συντηρείται , κάτι που μπορεί να αποτελέσει πηγή εσόδων για τις κατασκευαστικές εταιρείες.

Καθώς σε εξέλιξη βρίσκεται ο διαγωνισμός παραχώρησης του οδικού άξονα, ο ΣΕΤΕΟ τονίζει:

“Πρόσφατο δημοσίευμα της έγκριτης εφημερίδας  https://www.kathimerini.gr/economy/561206467/nea-pigi-esodon-gia-tis-kataskeyastikes-etaireies-i-syntirisi-ton-ypodomon με τίτλο «Νέα πηγή εσόδων για τις κατασκευαστικές εταιρείες η συντήρηση των υποδομών» αναφέρει ότι «Όπως αναφέρουν στελέχη του κλάδου, μπορεί αρκετές υποδομές να είναι σχετικά πρόσφατης κατασκευής και να γίνεται ήδη ενεργή συντήρησή τους, στο πλαίσιο των σχετικών συμβάσεων παραχώρησης, ωστόσο υπάρχει κι ένας μεγάλος όγκος έργων υποδομής όπου αυτό δεν συμβαίνει, με πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα την Εγνατία Οδό, τα ολυμπιακά ακίνητα και πληθώρα άλλων περιπτώσεων.»

Ουσιαστικά το δημοσίευμα εννοεί ότι η Εγνατία Οδός δεν συντηρείται (από τις Υπηρεσίες του Δημοσίου) και αυτό παρέχει στις κατασκευαστικές εταιρείες ευκαιρία «αύξησης μελλοντικών εσόδων» (προφανώς με εκτέλεση της συντήρησης μέσω σύμβασης παραχώρησης).

Επειδή το δημοσίευμα είναι ανακριβές όσον αφορά την Εγνατία Οδό αλλά και επειδή θίγει τους εργαζόμενους της «Εγνατία Οδός Α.Ε.» στα αντικείμενα της συντήρησης και λειτουργίας, οφείλουμε να αποκαταστήσουμε την πραγματικότητα.Ο σύλλογος εργαζομένων έστειλε επιστολή, με αναλυτικά στοιχεία στην εφημερίδα «Καθημερινή» και θα συνεχίσει να απαντάει σε όποιον προσπαθεί να με ψευδή στοιχεία να σπιλώσει την δημόσια διαχείριση ενός παγίου στον βωμό της εκποίησής του μετην επικείμενη παραχώρηση.(απόδειξη όλων αυτών στην μελέτη εδώ)

  1. Το 1996 το Ελληνικό Κράτος ανέθεσε στην «Εγνατία Οδός Α.Ε.» τα αντικείμενα της μελέτης, κατασκευής, λειτουργίας, συντήρησης και εκμετάλλευσης του αυτοκινητόδρομου της Εγνατίας Οδού (και των κάθετων αξόνων) για διάρκεια 50 ετών. Το κόστος των κατασκευών, ύψους ~7,5 δις. €, προήλθε κατά 50% από συγχρηματοδότηση της ΕΕ και κατά 50% από εθνική συμμετοχή. Επειδή ο κρατικός προϋπολογισμός δεν επαρκούσε για την κάλυψη της εθνικής συμμετοχής, η εταιρεία «Εγνατία Οδός Α.Ε.» ωθήθηκε να λάβει δάνεια ύψους μέχρι 1,1 δισ.€ ώστε να χρηματοδοτηθεί η ολοκλήρωση της κατασκευής του έργου. Όπως αποτυπώνεται και στην συνημμένη επιστολή, η «ιδιαιτερότητα» στη χρηματοδότηση της κατασκευής με δανεισμό της «Εγνατία Οδός ΑΕ» κατά τη δεκαετία του 2000 είχε επιπτώσεις στη συντήρηση κατά τη δεκαετία του 2010.
  2. Το 2011 η ήδη κατασκευασμένη Εγνατία Οδός εντάχθηκε στο πρόγραμμα «ιδιωτικοποιήσεων» του ΤΑΙΠΕΔ όσον αφορά τη λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση (είσπραξη διοδίων) για διάρκεια μέχρι 40 έτη. Για την Εγνατία Οδό ουδέποτε αποτιμήθηκαν οι πραγματικές αξίες και αξιολογήθηκαν τα βέλτιστα οικονομικά και τεχνικά σενάρια διαχείρισης της κατασκευασμένης υποδομής.
  3. Από το 2004 και μετά, που σταδιακά αποδίδονταν σε λειτουργία τα τμήματα της Εγνατίας Οδού, οι εργασίες λειτουργίας και συντήρησης του οδικού δικτύου ευθύνης της ΕΟΑΕ εκτελούνται, σύμφωνα με την εγκεκριμένη στρατηγική της Εταιρείας, μέσω εξωτερικών αναδόχων, που προκύπτουν ύστερα από δημόσια ανοικτή διαδικασία μειοδοτικών διαγωνισμών και τις οποίες συντονίζει και εποπτεύει το προσωπικό της εταιρείας. Με άλλα λόγια η συντήρηση και λειτουργία της Εγνατίας Οδού ανατίθεται και εκτελείται από τις ιδιωτικές κατασκευαστικές εταιρείες της χώρας. Με τα πλέον πρόσφατα στοιχεία, στις δραστηριότητες συντήρησης, λειτουργίας και εκμετάλλευσης της Εγνατίας Οδού απασχολούνται περί τα 1.100 άτομα που ανήκουν στις ιδιωτικές κατασκευαστικές εταιρείες της χώρας.
  4. Μετά το 2012 τραπεζικό ίδρυμα που είχε δανειοδοτήσει την «Εγνατία Οδός Α.Ε.» τροποποίησε μονομερώς τους όρους και ακολούθως κατήγγειλε τη δανειακή σύμβαση παρότι εξυπηρετούνταν κανονικά, με αποτέλεσμα να του δοθεί το δικαίωμα να δεσμεύει σχεδόν το σύνολο των εσόδων διοδίων που προορίζονταν για τη συντήρηση της οδού. Η αδράνεια των κυβερνήσεων, των διοικήσεων της «Εγνατία Οδός Α.Ε.» καθώς και του ΤΑΙΠΕΔ ως μετόχου, ουσιαστικά επέτρεψαν την παραπάνω εξέλιξη, προφανώς γιατί με αυτό τον τρόπο θα αποπληρώνονταν ταχύτερα τα δάνεια της «Εγνατία Οδός Α.Ε.» και θα αποδίδονταν η οδός στον παραχωρησιούχο «ελεύθερη βαρών». Πολύ καθυστερημένα, το 2019 και όταν ουσιαστικά είχε αποπληρωθεί όλο το δάνειο και σχεδόν όλες οι επιπλέον διεκδικήσεις της Τράπεζας, αποφασίστηκε να ακολουθηθεί η ουσιαστική δικαστική οδός κατά του τραπεζικού ιδρύματος. Η δέσμευση των εσόδων αποστέρησε τους πόρους που προορίζονταν για τη συντήρηση υποβαθμίζοντας κυρίως τις δυνατότητες εκτέλεσης έργων βαριάς συντήρησης μετά το 2015. Σημειώνεται ότι το 2020 αποπληρώθηκαν όλα τα δάνεια της «Εγνατία Οδός ΑΕ» και οι διεκδικήσεις της τράπεζα, χωρίς να έχει τελεσιδικήσει καμία από αυτές
  5. Μετά το 2015 άρχισαν να δημιουργούνται ανάγκες βαριάς (κύριας) συντήρησης, δηλ. εργασίες εκτεταμένης αντικατάστασης στοιχείων της οδού, (κυρίως αποκατάσταση της επιφάνειας των οδοστρωμάτων) που παρουσιάζουν φθορά από τη χρήση. Εξαιτίας της αποστέρησης των πόρων διοδίων που προορίζονταν για τη συντήρηση, η «Εγνατία Οδός Α.Ε.» δεν είχε τη δυνατότητα άμεσης εκτέλεσης των εργασιών. Παρόλα ταύτα από το 2018 σταδιακά προγραμματίστηκαν και εκτελέστηκαν οι πλέον επείγουσες εργασίες εκτεταμένης συντήρησης οδοστρωμάτων, ενώ από το 2020 και εφεξής, που το σύνολο των εσόδων διοδίων διατίθεται πλέον για τη συντήρηση, καθίσταται εφικτή η εκτέλεση όλων των εργασιών βαριάς συντήρησης και αναβάθμισης.
  6. Συνοψίζοντας, η στοιχειώδης συντήρηση, η- βαριά συντήρηση και η λειτουργία της Εγνατίας Οδού εκτελούνται πλέον απρόσκοπτα και οι επείγουσες εργασίες έχουν ήδη εκτελεστεί. Με την αποδέσμευση των εσόδων διοδίων προγραμματίζονται περαιτέρω εργασίες βαριάς συντήρησης και βελτίωσης του αυτοκινητόδρομου υπερκαλύπτοντας τις απαιτήσεις του έργου. Λαμβάνοντας υπόψη τα στοιχεία που γνωρίζουμε για την επικείμενη εκποίηση της Εγνατίας Οδού από το ΤΑΙΠΕΔ, οι εργασίες που απαιτούνται για την πρώτη φάση της παραχώρησης όχι μόνο δεν απαιτούν ιδιωτική χρηματοδότηση, αλλά υπερκαλύπτονται από τα υπέρογκα έσοδα που μερίμνησαν να δώσουν προίκα στον παραχωρησιούχο, τον οποίο θα πριμοδοτήσουν όχι μόνο με τον υπερδιπλασιασμό της χιλιομετροχρέωση που σήμερα πληρώνουν οι χρήστες της οδού αλλά και με επιπλέον 60 εκ.€από το δημόσιο κορβανά”.

Δείτε τις ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο GRTimes.gr

Ακολουθήστε το GRTimes στο Google News και ενημερωθείτε πριν από όλους

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

go-to-top