ΟΑΣΘ: Μποναμάς έκτακτης ενίσχυσης 17,7 εκατ.

Tags#: ΚΤΕΛ | ΚΥΑ | ΟΣΕΘ

ΟΑΣΘ: Μποναμάς έκτακτης ενίσχυσης 17,7 εκατ.

Ρεπορτάζ: Άννη Καρολίδου

Ένα μεγάλο μποναμά Χριστουγεννιάτικο, έλαβε από την κυβέρνηση ο ΟΑΣΘ, ένα μποναμά ύψους 17,7  εκατ. ευρώ. Το συγκεκριμένο ποσό ήταν η δεύτερη έκτακτη ενίσχυση που πήρε ο ΟΑΣΘ, αφού προηγούμενα είχαν δοθεί 12,5 εκατ. ευρώ, με τον Οργανισμό να έχει πάρει στο διάστημα από τον Αύγουστο ως το τέλος του έτους συνολικά εξτρά 30,2 εκατ. για να βγάλει τη χρονιά.

Έτσι, σήμερα θα καταβληθούν και οι 900.000 ευρώ που οφείλονται στα ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης, για τις έξι υπεραστικές γραμμές του ΟΑΣΘ που ήδη εκτελεί με δικά του λεωφορεία.

Όμως, παρά την μεγάλη ενίσχυση που έχει δοθεί από την κυβέρνηση στον ΟΑΣΘ σε αυτούς τους μόλις πέντε μήνες, κάπου στο Υπουργείο Οικονομικών «σκαλώνει» η υπογραφή της Απόφασης για τον ΟΑΣΘ και τις 25 υπεραστικές και επαρχιακές γραμμές που θα εκχωρηθούν στα ΚΤΕΛ για μία διετία. Η Υπουργική Απόφαση, δεν υπογράφηκε τελικώς από τον Υπουργό Υποδομών & Μεταφορών κ. Καραμανλή στις 23/12, όπως αναμενόταν και πολύ πιθανό είναι να μην υπογραφεί ούτε σήμερα, οπότε η «πολυπόθητη» ΚΥΑ θα πάει για το νέο έτος.

Και τελικώς, όπως πληροφορείται το GRTimes.gr από έγκυρη πηγή, η Υ.Α. θα είναι ΚΥΑ, δηλαδή Κοινή Υπουργική Απόφαση που θα συνυπογραφεί από την πολιτική ηγεσία του Οικονομικών, δηλαδή του Υπουργείου που θα εγκρίνει το ποσό της αποζημίωσης που θα λάβουν τα ΚΤΕΛ, και το οποίο θα  είναι περί τα 17-17,5 εκατ ευρώ το χρόνο (για περίπου 12 εκατ. οχηματοχιλιόμετρα Χ 1,4 ευρώ).

Για το ανεπαρκέστατο συγκοινωνιακό έργο που παρέχει ο ΟΑΣΘ, που επί διοίκησης Παππά έφτασε στα όρια της κατάρρευσης, η κυβέρνηση, πέραν της ετήσιας επιχορήγησης, έχει ανοίξει τον κρατικό κορβανά ( επιπλέον 17,7 εκατ. ευρώ)  για να μπορέσει να συνεχίσει να λειτουργεί ο Οργανισμός που είναι πνιγμένος στα χρέη ( χρωστούσε προμηθευτές, καύσιμα, ως και κοινόχρηστα). Άλλωστε η υπόθεση του ΟΑΣΘ είναι «μπρος γκρεμός και πίσω ρέμα», από τη στιγμή που μία πόλη του 1 εκ. κατοίκων εξαρτάται συγκοινωνιακά από ένα μέσο μαζικής μεταφοράς κι’ αυτό “κουτσό”.

Όπως και να έχει το πράγμα, η ΚΥΑ θα υπογραφεί έστω και με κάποια καθυστέρηση, χωρίς όμως η υπογραφή της να είναι το ένα προαπαιτούμενο που θα επιτρέψει την ανάληψη δρομολογίων από τα ΚΤΕΛ.

“Χτενίζουν” τη Σύμβαση με ΚΤΕΛ

Θα πρέπει να υπογραφεί η σύμβαση μεταξύ ΟΑΣΘ, ΟΣΕΘ και ΚΤΕΛ και στη συνέχεια, ΚΥΑ και Σύμβαση να εγκριθούν από το Ελεγκτικό Συμβούλιο.

Και το Σχέδιο της Σύμβασης, όπως φαίνεται, έχει τα….θεματάκια του, κάποια αδιευκρίνιστα σημεία, ορισμένες «γκρίζες ζώνες» που αφορούν στον έλεγχο των δρομολογίων και τον τρόπο διενέργειας του ελέγχου, την αποσαφήνιση προγραμματισμένων και εκτελεσμένων δρομολογίων,  τον έλεγχο του κομίστρου, την κάλυψη του κόστους της επέκτασης της τηλεματικής στα 120 οχήματα που θα δρομολογήσουν τα ΚΤΕΛ, όπως και της τοποθέτησης ακυρωτικών μηχανημάτων.

Εν τω μεταξύ, τα ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης, από κοινού με τα ΚΤΕΛ Σερρών, Κιλκίς και Χαλκιδικής, πριν ακόμη υπογραφεί η σύμβαση, προχωρούν στην προμήθεια λεωφορείων και στις διαδικασίες πρόσληψης οδηγών προκειμένου, μόλις δοθεί η έγκριση από το Ελεγκτικό Συνέδριο, να αρχίσουν σταδιακά να δρομολογούν λεωφορεία σε αυτές τις 25 γραμμές του ΟΑΣΘ, ενδεχομένως προς το τέλος Ιανουαρίου.

Σημειώνεται ότι πριν ένα χρόνο, η διοίκηση Παππά είχε εκχωρήσει έξι περιφερειακές γραμμές στα ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης, ακριβώς επειδή ο στόλος του ΟΑΣΘ κατέρρεε. Είναι οι γραμμές 85,86,89,90,91 και 92 και η ετήσια αποζημίωση για αυτές είναι κοντά στα 4,8 εκατ. ευρώ.

Τώρα, πρόκειται να εκχωρηθούν άλλες 25 γραμμές για περίοδο διετίας με απευθείας ανάθεση, σαν «μέτρα άμεσης ανάγκης και εφαρμογής», όπως τονίζεται σε σχετική εισήγηση του Οργανισμού Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης ( ΟΣΕΘ), με την οποία ζητείται από το ΥΠΟΜΕ η έκδοση σχετικής Υπουργικής Απόφασης.

Στη συγκεκριμένη εισήγηση περιλαμβάνεται και ενδεικτικός αριθμός πλήθους δρομολογίων κατά τις εργάσιμες ημέρες της εβδομάδας και τα Σαββατοκύριακα.

Οι 25 Γραμμές είναι:

No 80 Θεσσαλονίκη- Μάλγαρα, Νο 81 Θεσσαλονίκη – Κουφάλια, Νο 82 Θεσσαλονίκη – Καλλιθέρα, Νο 83 Θεσσαλονίκη – Λαγκαδάς, Νο 84 Θεσσαλονίκη  – Μελισσοχώρι, Νο 87 Θεσσαλονίκη – Βασιλικά, Νο 88 Θεσσαλονίκη – Μεσημέρι, Νο 51 Σίνδος – ΝΣΣ, Νο 77 Νέα Μηχανιώνα- Επανομή, Νο 40 ΝΣΣ- Καλοχώρι, Νο 56 ΝΣΣ- Ωραιόκαστρο, Νο 54 ΝΣΣ- Ιωνία, Νο 55 Α/Β Σταυρούπολη – Ωραιόκαστρο- Παλ. Συμμαχική- Ιωνία, Νο 67 ΙΚΕΑ- Τριάδι, Νο 69 ΙΚΕΑ- Επανομή, Νο 76 ΙΚΕΑ- Αγγελοχώρι, Νο 79 ΙΚΕΑ- Αεροδρόμιο, Νο 66 Χαριλάου- Θέρμη, Νο 9 ΝΣΣ- Λαχαναγορά, Νο 36 Βούλγαρη- Ζώνη Καινοτομίας, Νο 42 Ελευθέριο – Κοιμητήρια, Νο 53 Τοπικό Σίνδου, Νο 43 Τοπικό Ευόσμου, Νο 61 Χορτιάτης – Δ/ση Χορτιάτη, Νο 60 Οικισμός ν.751- Οικισμός «Μακεδονία».

Όπως διαπιστώνεται, κάποιες από αυτές τις λεωφορειακές γραμμές εξυπηρετούν- τρόπος του λέγειν πλέον- αστικές περιοχές και μάλιστα πυκνοκατοικημένες, όπως είναι ο Εύοσμος, Σταυρούπολη και Ωραιόκαστρο.

Η Εισήγηση του ΟΣΕΘ

Στην εισήγηση του ΟΣΕΘ με την οποία και ζητείται η έκδοση της ΥΑ για την εκχώρηση γραμμών του ΟΑΣΘ στα ΚΤΕΛ, αποτυπώνεται καθαρά το μέγεθος του προβλήματος. Πιο συγκεκριμένα:

κρίνεται αναγκαίο και απαραίτητο να ληφθούν μέτρα τόσο άμεσης ανάγκης όσο και εφαρμογής με σαφή στοχοπρογραμματισμό για την παροχή της υπηρεσίας αστικής συγκοινωνίας στο νομό Θεσσαλονίκης ώστε να μην κινδυνεύσει η περιοχή συγκοινωνιακής κάλυψης του ΟΑΣΘ να περιπέσει σε σοβαρό έλλειμμα εξυπηρέτησης.

“Το ετήσιο προγραμματισμένο έργο του ΟΑΣΘ για το έτος 2018 υπολογίζεται περί τα 40,5 εκατομμύρια οχηματοχιλιόμετρα. Αντίστοιχα, το εκτελεσμένο έργο (έτος 2018) ανήλθε εκτιμώμενο στα 28,6 εκατομμύρια ωφέλιμα οχηματοχιλιόμετρα. Υπολείπεται, δηλαδή, κατά 11,9 εκατομμύρια οχηματοχιλιόμετρα περίπου του ετήσιου προγραμματισμένου.

“Οι κύριοι παράγοντες που συνεισφέρουν αρνητικά στην προαναφερόμενη μεγάλη μεταβολή (σταθερή μείωση έργου) είναι το μέγεθος του διαθέσιμου στόλου, η αυξημένη ηλικία των οχημάτων, η βεβαρημένη κατάσταση λειτουργίας τους και οι συνεπαγόμενες συνεχείς βλάβες και ακινητοποιήσεις καθώς και η έλλειψη προσωπικού. Ο πραγματικός αριθμός των διαθέσιμων οχημάτων υπολογίζεται περί τα 320 σε καθημερινή βάση έναντι 499 που απαιτούνται κατ΄ ελάχιστον για την εκτέλεση του προγραμματισμένου μεταφορικού έργου.

“Υπάρχει, επομένως, τόσο σημαντική πτώση του επιπέδου εξυπηρέτησης του επιβατικού κοινού που κατ’ ουσίαν εξομοιώνεται με μη παροχή εξυπηρέτησης και οδηγεί σε ορατό και ξεκάθαρο (πραγματικό) επικείμενο κίνδυνο κατάρρευσης και πλήρους διακοπής της παροχής του έργου των δημόσιων συγκοινωνιών του ΟΑΣΘ στο Νομό Θεσσαλονίκης.

Εισηγούμαστε, κατά τις διατάξεις του αρ. 47 του Ν.4568/2018 (Α’ 178/11.10.2018) την έγκριση της πρότασης για έκδοση Υπουργικής Απόφασης για την εκτέλεση τμήματος του μεταφορικού έργου του ΟΑΣΘ και ειδικότερα των λεωφορειακών γραμμών και των ενδεικτικών δρομολογίων που εμφαίνονται στον παρακάτω συγκεντρωτικό πίνακα (σ.σ. οι γραμμές που ανωτέρω αναφέρονται) σε συγκοινωνιακούς φορείς του άρθρου 5Α του Ν.3920/2011, όπως τροποποιήθηκε με την παρ. 2 του άρθρου 54 του Ν.4568/2018, με τη σύναψη σύμβασης καθορισμένου μεταφορικού έργου».

 

 

Δείτε τις ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο GRTimes.gr

Ακολουθήστε το GRTimes στο Google News και ενημερωθείτε πριν από όλους

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

go-to-top