ΟΛΘ: Ψηφιακά ραντεβού για τα φορτηγά – Τέλος στις καθυστερήσεις

ΟΛΘ: Ψηφιακά ραντεβού για τα φορτηγά – Τέλος στις καθυστερήσεις

Ρεπορτάζ: Άννη Καρολίδου

Με ψηφιακό ραντεβού θα γίνεται από το τέλος του καλοκαιριού, η είσοδος των φορτηγών στο Λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Το Truck Appointment System(TAS) έρχεται για να δώσει λύση στο γνωστό χρόνιο πρόβλημα με τις μακρόσυρτες καθυστερήσεις, το οποίοι αντιμετωπίζουν οι μεταφορείς που θέλουν είτε να παραδώσουν, είτε να παραλάβουν containers από το ΣΕΜΠΟ της ΟΛΘ Α.Ε.

Το ΤΑS θα είναι το καλύτερο δώρο για τις εταιρείες μεταφορών,  αφού ο μέσος χρόνος αναμονής για τα φορτηγά που μεταφέρουν containers, θα περιοριστεί στο 1/3, στα 15’ λεπτά της ώρας, από τα 43’ λεπτά (σ.σ. στοιχεία του 2021). Επίσης,  θα εξαλειφθεί και το φαινόμενο που ως και σήμερα παρατηρείται στις ώρες αιχμής της κίνησης, κατά τις οποίες τα φορτηγά δεν βρίσκουν χώρους να σταθμεύσουν στη λεγόμενη ‘πλατεία’ του ΣΕΜΠΟ.

Η εξελιγμένη τεχνολογία δίνει τη λύση και σε αυτό το πρόβλημα, δηλαδή της κυκλοφοριακής συμφόρησης με βαρέα οχήματα και των συνεπαγόμενων μεγάλων καθυστερήσεων που παρατηρούνται ειδικά στην Πύλη ‘16’, από την οποία και διέρχονται τα φορτηγά που μεταφέρουν ή παραλαμβάνουν φορτία από το container terminal.

Όπως δήλωσε στο GRTimes.gr o κ. Antonino Spezzano, γενικός διευθυντής ΣΕΜΠΟ του ΟΛΘ, σε πρώτη φάση και πιθανότατα μέσα στον Ιούνιο, θα τεθεί σε λειτουργία το Terminal Operating System, το TOS.

TOS για τη λειτουργία του container terminal

Με το συγκεκριμένο σύστημα,  που σημειωτέον εφαρμόζεται σε πολλά λιμάνια,  ελέγχεται σε real time η κίνηση και η αποθήκευση φορτίων, μέσα και γύρω, από το container terminal. Τo TOS, για τη λειτουργία του, στηρίζεται στην αξιοποίηση των τεχνολογιών που επιτρέπουν την παρακολούθηση της ροής των φορτίων, που εισέρχονται, αλλά και κινούνται στην περιοχή ενός Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων ( ΣΕΜΠΟ ή container terminal).

Mε του που θα τεθεί σε κανονική λειτουργία το ΤΟS, θα έρθει να «κουμπώσει» σε αυτό το TAS, το Truck Appointment System, το οποίο ήδη έχει εγκατασταθεί στον ΟΛΘ αλλά δεν είναι ακόμη πλήρως αυτοματοποιημένο.

Σημειωτέον ότι το σύστημα των ψηφιακών ραντεβού, ήδη εφαρμόζεται με επιτυχία στο Λιμάνι του Πειραιά.

Το TAS θα δίνει τη δυνατότητα σε εταιρείες μεταφορών και οδηγούς, να κλείνουν, ηλεκτρονικά, ραντεβού με τον διαχειριστή του terminal για την παράδοση ή την παραλαβή έμφορτων  αλλά και κενών εμπορευματοκιβωτίων, παρέχοντας επίσης πληροφορίες σχετικά με το φορτίο που μεταφέρουν ή θέλουν να παραλάβουν. ‘Ετσι, δεν  χάνεται χρόνος σε αναμονές στην Πύλη ή στις Πύλες του λιμανιού αλλά και στο ΣΕΜΠΟ.

Με άλλα λόγια, τέλος στις καθυστερήσεις, στην απώλεια χρόνου, εργατοωρών και χρήματος, στην περιβαλλοντική επιβάρυνση που προκαλείται από το σταμάτα- ξεκίνα των οχημάτων, στους εκνευρισμούς. Με τα ραντεβού, η διαχείριση της κίνησης θα γίνεται ομαλά, με καλύτερη αξιοποίηση του ανθρωπίνου δυναμικού τόσο των μεταφορικών εταιρειών, όσο και του λιμένα αλλά και των τελωνειακών υπαλλήλων που είναι επιφορτισμένοι με τους ελέγχους. Επίσης, πολύ σημαντικό όφελος θα προκύπτει και από την καλύτερη αξιοποίηση των οχημάτων και μηχανημάτων που χρησιμοποιούνται για τη μεταφορά και διαχείριση των φορτίων.

Το Τελωνείο διευκολύνει ΟΛΘ και μεταφορείς

Για την αντιμετώπιση της δύσκολης κατάστασης που  δημιουργείται στην Πύλη ‘16’, έγιναν ήδη τα πρώτα βήματα όπως σχετικά αναφέρθηκε πρόσφατα από τη διοίκηση του ΟΛΘ, ο οποίος στις αρχές Μαΐου υπέγραψε σύμφωνο συναντίληψης με το Α’ Τελωνείο Θεσσαλονίκης.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με απόφαση του Τελωνείου (σε ισχύ από 6/5/2022), στις ώρες συμφόρησης, θα μπορούν να διοχετεύονται φορτηγά με κενά containers από τη Πύλη ’10’, της οποίας το ωράριο λειτουργίας διευρύνεται κατά δύο ώρες (7πμ-7μμ), ενώ θα δημιουργούνται νέες ροές εισόδου κενών φορτηγών από την Πύλη ‘16’.

Όπως έχει λεχθεί, με αυτά τα μέτρα που ήδη λήφθηκαν, εκτιμάται ότι η κίνηση και, επακόλουθα,  οι χρόνοι αναμονής για τα φορτηγά που μεταφέρουν containers, θα μειωθούν κατά 20% .

Επιτέλους, με τα TOS και ΤAS, το Λιμάνι και οι συναλλασσόμενοι με αυτό για τη διακίνηση εμπορευμάτων, θα περάσουν σε άλλο, σύγχρονο, αποτελεσματικότερο μοτίβο λειτουργίας.

Βεβαίως, τα προβλήματα στην Πύλη ‘16’ αλλά και στο ΣΕΜΠΟ, δεν θα είχαν οξυνθεί τόσο, αν οι μεταφορικές εταιρείες και οι αυτοκινητιστές φρόντιζαν- και για τη δική τους διευκόλυνση- να αποφεύγουν την είσοδο στον ΟΛΘ, κατά τις ώρες αιχμής.

To 60% της κίνησης μεταξύ 12μ- 6μμ

Οι υποδομές του ΟΛΘ μπορούν άνετα να εξυπηρετούν 800-900 φορτηγά μεταφοράς containers την ημέρα, το κάνουν άλλωστε, αλλά τα προβλήματα προκύπτουν επειδή οι περισσότεροι οδηγοί θέλουν να ξεφορτώσουν ή να φορτώσουν, από το μεσημέρι ως νωρίς το απόγευμα.

Σύμφωνα με στοιχεία της ΟΛΘ ΑΕ, το 60% των φορτηγών, κατευθύνονται στο Λιμάνι μεταξύ 12μ- 6μ.μ, ενώ μεταξύ 7μ.μ- 9μ.μ., μόλις το 8% . Τα υπόλοιπα περνάνε την Πύλη ‘16’, μεταξύ 6 π.μ.-12 μ. Όταν κατά μέσο όρο εξυπηρετούνται στον ΟΛΘ, ημερησίως, 840 φορτηγά, κυρίως μεταφοράς containers, επόμενο είναι να υπάρχει δυσκολία διαχείρισης των περίπου 500 φορτηγών που «πέφτουν» στις ώρες αιχμής της κίνησης.

Αλλά με την ενεργοποίηση του TAS και το υποχρεωτικό κλείσιμο ραντεβού, ηλεκτρονικά, όλα τα προβλήματα που ως και σήμερα υπάρχουν, θα αντιμετωπιστούν, αφού η κίνηση θα μοιραστεί στη διάρκεια των 16 ωρών που υπάρχουν βάρδιες τελωνειακών υπαλλήλων και υπαλλήλων του ΟΛΘ. Όταν η κίνηση θα μοιραστεί, ΟΛΘ και Τελωνείο θα έχουν να εξυπηρετούν μόλις 56 φορτηγά/ ώρα, αν πούμε ότι για το container terminal περνάνε ημερησίως, κατά μέσο όρο, 840 φορτηγά.

Να σημειωθεί ότι κατά τις καθημερινές, υπάρχουν διαθέσιμοι τελωνειακοί υπάλληλοι, σε δύο βάρδιες, από τις 6 π.μ. έως τις 10 μ.μ., ενώ το Σάββατο εργάζονται σε μία βάρδια, μόνο την πρωϊνή.

Δείτε τις ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο GRTimes.gr

Ακολουθήστε το GRTimes στο Google News και ενημερωθείτε πριν από όλους

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

go-to-top