Εισαγωγή στα χρηματοοικονομικά, παρέα με την Pepper, για παιδιά με αυτισμό

Εισαγωγή στα χρηματοοικονομικά, παρέα με την Pepper, για παιδιά με αυτισμό

Ρεπορτάζ: Στέλλα Βενέρη

Η «Pepper», ένα κοινωνικό ρομπότ, είναι έτοιμη να εξοικειώσει τους μικρούς της φίλους, παιδιά που βρίσκονται στο φάσμα του αυτισμού ηλικίας 7 έως 12 ετών, με τις χρηματοοικονομικές συναλλαγές.

Αναγνώριση κερμάτων και χαρτονομισμάτων, ταυτοποίηση, συναλλαγές και ισοτιμία είναι μερικές από τις διαδικασίες με τις οποίες θα έχουν την ευκαιρία να έρθουν σε επαφή τα παιδιά και να τις μάθουν καλύτερα. Η Βασιλική Χολέβα, Κλινική Ψυχολόγος, μιλώντας στο GRTimes.gr, αναφέρει ότι «η εκπαίδευση στις χρηματοοικονομικές συναλλαγές στα παιδιά με αυτισμό αποτελεί ένα πεδίο με το οποίο οι θεραπευτές ασχολούνται στενά και επιδιώκουν να τους το διδάξουν από μικρή ηλικία». Μια εκπαίδευση που πρόκειται να συνδυαστεί με ένα πιο παιχνιδιάρικο -και σίγουρα πιο σύγχρονο τρόπο- μέσω της “Pepper”, ενός ρομπότ που έχει προγραμματιστεί κατάλληλα για τον συγκεκριμένο σκοπό. Γιατί, όμως, είναι αναγκαία μια τέτοια εκπαίδευση σε τόσο μικρή ηλικία;

Ξεπερνώντας τις δυσκολίες της καθημερινότητας

Αντιμέτωπα με τον δόλο και την εξαπάτηση έρχονται -ίσως και σε καθημερινή βάση- τα παιδιά στο φάσμα του αυτισμού, καθώς δεν είναι λίγες οι φορές που συνομήλικοί τους ή ακόμα και ενήλικοι προσπαθούν να τα ξεγελάσουν, ζητώντας τα χρήματά τους ή δίνοντάς τους λάθος ρέστα. Οι κοινωνικές δεξιότητες και η κατανόηση συναισθημάτων είναι λιγότερα ανεπτυγμένα δημιουργώντας προβλήματα στη καθημερινότητά τους. «Θέλουμε να βοηθήσουμε το παιδί να ζήσει με σχετική αυτονομία. Να αντιλαμβάνεται αφενός πως θα είναι σε θέση να πάει στο κυλικείο του σχολείου του για παράδειγμα και θα αγοράσει ένα νερό ή μια τυρόπιτα, διαδικασία που είναι λίγο δυσκολότερη σε σχέση με τα παιδιά τυπικής ανάπτυξης. Και αφετέρου να “προικιστούν” με κάποιες κοινωνικές δεξιότητες, να είσαι σε θέση δηλαδή να αντιληφθούν τον δόλο όταν αυτός προκύπτει σε συγκεκριμένες περιστάσεις. Να κατανοήσουν την αξία των χρημάτων και πως εισέρχεται στην καθημερινότητά τους» λέει η κα. Χολέβα.

Σενάρια σχεδιασμένα από ανθρώπους που επικοινωνούνται από ρομπότ

Τι είναι τα ρομπότ; Είναι τεχνητή νοημοσύνη και η αλληλεπίδραση των ρομπότ με ανθρώπους έχει δημιουργήσει πολλά ηθικά διλήμματα στην επιστημονική κοινότητα. Είναι σωστό ή ηθικό; Μήπως οι θεραπευτές αρκούν; Πολλά τέτοια ερωτήματα δημιουργούνται λέει χαρακτηριστικά η κα. Χολέβα. «Εμείς αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε σε ερευνητικό στάδιο. Όσα κάνουμε είναι βάσει ερευνητικών πρωτόκολλων για να δούμε αν τελικά είναι ένας έγκυρος τρόπος μέσω του οποίου θα βοηθηθούν τα παιδιά. Τα αποτελέσματα που έχουν συλλεχθεί από το ρομπότ Νάο, που ήδη χρησιμοποιείται για την ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων, δίνει πολύ ενθαρρυντικά δείγματα. Για τα παιδιά με αυτισμό είναι ιδιαίτερα δύσκολη διαδικασία η αναγνώριση εκφράσεων. Τα ρομπότ έχουν πολύ λιγότερο εκφραστικό πρόσωπο από τους ανθρώπους. Επομένως, δεν χρειάζεται να καταναλώσουν τόση πολλή ενέργεια στην αποκωδικοποίηση του βλέμματος, του ήχου της φωνής, είναι κάτι πιο σταθερό που για πολλά παιδιά με αυτισμό φαντάζει λιγότερο απειλητικό”. Είναι πιο εύκολο κάποιες φορές το παιδί να μάθει από ένα ρομπότ παρά από έναν δάσκαλο, λέει χαρακτηριστικά προσθέτοντας ότι εκτιμά πως τα ρομπότ είναι ένα εργαλείο βοηθητικό για τις θεραπευτικές παρεμβάσεις. Τα σενάρια είναι σχεδιασμένα ανάλογα με την ηλικία των παιδιών. Όπως εξηγεί η κα. Χοβέλα, ένα παιδάκι 12 ετών θα μπορεί να κάνει και κάποια συναλλαγή με 20 ευρώ, ενώ ένα παιδάκι 7 ετών θα πραγματοποιεί συναλλαγές μικρότερης χρηματικής αξίας, έως τα δύο ευρώ, και με αντικείμενα ή προϊόντα που το αφορούν.

Ο γονιός είναι το παν

«Μπορεί το ρομπότ να αποδειχθεί καλύτερο από έναν δάσκαλο, αλλά ο γονιός είναι το παν» επισημαίνει η κα. Χοβέλα. Η συνεργασία με τους γονείς είναι απαραίτητη παρ’ όλο που οι ίδιοι δεν θα είναι στην αίθουσα μαζί με τα παιδιά, κυρίως λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού και την εφαρμογή των μέτρων ασφαλείας. Συμπληρώνει δε: «Άλλωστε όποτε κάνουμε κάποιο θεραπευτικό ή εκπαιδευτικό πρόγραμμα παρουσιάζουμε στους γονείς τι ακριβώς κάνουμε, ώστε να έχουν μια άποψη για το τι θα βιώσει το παιδί τους. Επιπλέον, προτιμάμε να βλέπουμε τα παιδιά μόνα τους χωρίς τους γονείς για πάρα πολλούς λογούς. Εμείς με τους γονείς συνεργαζόμαστε παράλληλα, τους δίνουμε και έντυπο υλικό για να μπορούν να εφαρμόζουν όσα γίνονται μέσα στην παρέμβαση και στο σπίτι. Θέλουμε και μια συνέχεια αυτού που κάνουμε”.

Περισσότερες πληροφορίες για τις εκπαιδευτικές συναντήσεις

Το κοινωνικό ρομπότ, τα παιδιά και οι ειδικοί επιστήμονες πραγματοποιούν τις εκπαιδευτικές συναντήσεις τους στην αίθουσα ψυχοκοινωνικών παρεμβάσεων του Νοσοκομείου Παπαγεωργίου, όπου η Pepper θα βρίσκεται για περίπου δύο μήνες.

Οι γονείς που ενδιαφέρονται να εντάξουν τα παιδιά τους στο πρόγραμμα, μπορούν να επικοινωνούν στο τηλέφωνο 2313323908, κάθε Τρίτη και Πέμπτη, μετά τις 15:00.

Σημειώνεται δε, Το πρωτοποριακό πρόγραμμα εντάσσεται στο πλαίσιο του έργου «Κοινωνικά Ρομπότ ως Εργαλεία στην Ειδική Εκπαίδευση (ΚοιΡο3Ε)» της δράσης ΕΠΑνΕΚ-ΕΣΠΑ 2014-2020 «Ερευνώ-Δημιουργώ-Καινοτομώ». Το έργο συντονίζεται από το Εργαστήριο Αλληλεπίδρασης Ανθρώπου με Μηχανές του Διεθνούς Πανεπιστημίου Ελλάδος, με εταίρους το Νοσοκομείο Παπαγεωργίου (Δ’ Παιδιατρική Κλινική ΑΠΘ), την Πρότυπη Θεραπευτική και Συμβουλευτική Μονάδα ΠΡΑΞΙΣ, το Κέντρο Παιδιού και Γονέα, καθώς και την εταιρία ΕUROACTION AE.

Δείτε τις ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο GRTimes.gr

Ακολουθήστε το GRTimes στο Google News και ενημερωθείτε πριν από όλους

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

go-to-top