Ένας νέος «καταστατικός χάρτης» για την πόλη

Ένας νέος «καταστατικός χάρτης» για την πόλη

Του Δημήτρη Μήτρου

Τεχνικού Συμβούλου του Δημάρχου Θεσσαλονίκης και μέλους της Διοικούσας Επιτροπής του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας-Τμήματος Κεντρικής Μακεδονίας

Σε παλιότερο άρθρο μου, είχα κάνει μια σύντομη παρουσίαση των πρωτοβουλιών που έχει αναλάβει η διοίκηση Ζέρβα για τον επαναπροσδιορισμό των προτεραιοτήτων και την αύξηση της τεχνικής παραγωγής του Δήμου Θεσσαλονίκης, με επίκεντρο τη βελτίωση της καθημερινότητας των κατοίκων της, το συντομότερο δυνατό (Μια «Συμφωνία πλαίσιο» με τους δημότες για τη βελτίωση της καθημερινότητάς τους).

Παράλληλα όμως με βάση τις κατευθυντήριες οδηγίες του Δημάρχου, καταβλήθηκε μια σημαντική προσπάθεια για την ολοκλήρωση του μεσοπρόθεσμου και μακροπρόθεσμου σχεδιασμού στους τομείς της Βιώσιμης Κινητικότητας και της Πολεοδομίας.

Έτσι το επόμενο διάστημα, θα απασχολήσει το δημόσιο διάλογο της πόλης, η συζήτηση για το πρόσφατα εγκεκριμένο από την αρμόδια υπηρεσία του Δήμου Θεσσαλονίκης, Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ). Μετά από μία πολυετή διαδικασία κατά την οποία υπήρξαν τρεις φάσεις δημόσιας διαβούλευσης και τη θέσπιση σχετικής εθνικής νομοθεσίας μόλις φέτος,  το σχέδιο θα παρουσιαστεί εκ νέου στα μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου και στους φορείς της πόλης. Στόχος της διοίκησης είναι η έγκρισή του από το Υπ. Υποδομών και η θεσμοθέτησή του μέσα στο επόμενο φθινόπωρο. Το σχέδιο περιλαμβάνει κοστολογημένες παρεμβάσεις και έργα, με δύο χρονικούς ορίζοντες το 2025 και το 2030, που θα αλλάξουν τα δεδομένα της κινητικότητας και το μεταφορικό χάρτη της πόλης. 

Ακόμη καταβάλλεται μία εργώδης προσπάθεια από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Δήμου και του ΥΠΕΝ, για να ολοκληρωθούν οι απαραίτητες εγκρίσεις της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) και του Β2 σταδίου της αναθεώρησης του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου (ΓΠΣ) μέσα στο 2021. Η αναθεώρηση του ΓΠΣ είναι μία διαδικασία που κρατά εδώ και τουλάχιστον 8-9 έτη και είναι αυτονόητο ότι η ολοκλήρωσή της αποτελεί την αναγκαία συνθήκη για οποιοδήποτε αναπτυξιακό σχέδιο. Οι χρήσεις γης, κοινόχρηστες ή μη, αντιμετωπίζονται με ένα σύγχρονο τρόπο, συμβατό με όλα τα χωροταξικά εργαλεία που ισχύουν ή θεσμοθετούνται παράλληλα για την περιοχή μας ( Χωροταξικό ΠΚΜ, Ειδικά χωρικά σχέδια ΔΕΘ, παραλιακού μετώπου, νέου γηπέδου ΠΑΟΚ κτλ.).

Με τη θεσμοθέτηση αυτών των δύο τόσο σημαντικών εργαλείων σχεδιασμού (ΣΒΑΚ & ΓΠΣ),  ο Δήμος Θεσσαλονίκης θα κάνει ένα σημαντικό βήμα, για την υλοποίηση των πολιτικών του, μέσω των μελετών και των έργων που θα ακολουθήσουν για την εφαρμογή τους. Η οργάνωση των μεταφορών, η χωρική αναδιοργάνωση των οικονομικών δραστηριοτήτων, η δημιουργία αναπτυξιακών θυλάκων, οι δράσεις ενίσχυσης της κοινωνικής συνοχής και η βελτίωση του ισοζυγίου κόστους-οφέλους της διαβίωσης και των επιχειρηματικών δράσεων εντός των ορίων του Δήμου Θεσσαλονίκης, είναι μόνο ορισμένα παραδείγματα ζητημάτων που πλέον αποκτούν ένα σύγχρονο «καταστατικό χάρτη» για την προσέγγισή τους, την επόμενη δεκαετία.

Δείτε τις ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο GRTimes.gr

Ακολουθήστε το GRTimes στο Google News και ενημερωθείτε πριν από όλους

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ