Αερομεταφορές – Τουρισμός: Ανάκαμψη το 2024 – Αναγκαίες οι στρατηγικές συνέργειες

Αερομεταφορές – Τουρισμός: Ανάκαμψη το 2024 – Αναγκαίες οι στρατηγικές συνέργειες

Το 2020 με την έναρξη της πανδημίας προκλήθηκε παγκόσμιο σοκ και στον τουρισμό και κατά συνέπεια και στις αερομεταφορές. Ποιά θα είναι η επόμενη μέρα και ποιές οι συμπεριφορές των ταξιδιωτών, ποιός ο ρόλος των αερομεταφορών στο τουριστικό γίγνεσθαι και πόσο σημαντικές είναι οι συνεργασίες και οι συνέργειες; Ερωτήματα που αναλύθηκαν στο πλαίσιο της διαδικτυακής εκδήλωσης του City College με θέμα «Τουρισμός: μαζικό ή προσωποποιημένο δώρο αγάπης; Προτιμήσεις τουριστών και υπηρεσίες ξενοδοχείων».

Ρεπορτάζ: Ντέπυ Χιωτοπούλου ([email protected])

Οδεύοντας ολοταχώς για το ασφαλές άνοιγμα του ελληνικού τουρισμού και τη φετινή τουριστική περίοδο να ξεκινάει την 1η Μαρτίου, όπως έχει ανακοινώσει ο υπουργός Τουρισμού Βασίλης Κικίλιας, χθες, Δευτέρα 14 Φεβρουαρίου, το Τμήμα Επιστημών Διοίκησης και Οικονομίας του CITY College, University of York Europe Campus στην διαδικτυακή εκδήλωση που πραγματοποίησε εξετάζοντας τις επιπτώσεις της πανδημίας στις προτιμήσεις του τουριστών αλλά και σκιαγραφώντας την επόμενη μέρα του τουρισμού, έμπειροι και αναγνωρισμένοι επαγγελματίες του χώρου μοιράστηκαν την τεχνογνωσία τους και τις γνώσεις τους.

«Τάσεις στις αερομεταφορές και συμβολή των αεροπορικών εταιρειών στην κάλυψη των νέων αναδυόμενων τουριστικών αναγκών» ήταν το θέμα του δεύτερου πάνελ που αναπτύχθηκε στην χθεσινή εκδήλωση με βασικό ομιλητή τον καθηγητή Πανεπιστημίου Αιγαίου και πρόεδρο Ελληνικής Αεροπορικής Ένωσης Ανδρέα Παπαθεοδώρου ο οποίος, μεταξύ άλλων, αναφέρθηκε στην έννοια της εμπιστοσύνης, της ανάπτυξης συνεργειών και στρατηγικών συμμαχιών, πάντα με γνώμονα τη βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη.

Επισήμανε πως σύμφωνα με στοιχεία του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού, το 2020 σε σχέση με το 2019 κατέγραψε μείωση της τάξεως του 60%, ανάμεσα στο 2019 και το 2021 υπήρξε μείωση 49% ενώ οι εκτιμήσεις είναι ότι φέτος σε σχέση με το 2019 θα υπάρξει μείωση μεταξύ 26% και 31%. Σύμφωνα δε με τις τελευταίες μετρήσεις του Π.Ο.Υ., θα έχουμε ανακάμψει, όχι φέτος, αλλά το… 2024.

Ο κ. Παπαθεοδώρου αναφέρθηκε σε τέσσερα βασικά σημεία προσοχής που θα πρέπει να εστιάσει ο χώρος των αερομεταφορών, των αεροπορικών εταιριών και των τουριστικών προορισμών, αναλύοντας τα:

1. Λευκοί Ελέφαντες

2. Καταστροφικός ανταγωνισμός

3. Καιροσκοπική συμπεριφορά

4. Προβλήματα από την έντονη επιφυλακτικότητα.

Σχετικά με το πρώτο σημείο και τους λευκούς ελέφαντες, αναφέρθηκε μεταφορικά, λέγοντας χαρακτηριστικά «Έναν λευκό ελέφαντα θα πρέπει να τον ταΐζεις συνέχεια’ αν μπούμε στη λογική κατασκευής πολύ μεγάλων υποδομών που στη συνέχεια δεν μπορούμε να υποστηρίξουμε είτε λόγω μεγάλου κόστους συντήρησης είτε έλλειψης τεχνογνωσίας, μπορεί να έχουμε σοβαρά ζητήματα» προσθέτοντας πως οι αερομεταφορές είναι πολύ σημαντικές για τον τουρισμό, αλλά θα πρέπει να γίνει μια σημαντική διάκριση σ’ αυτό που ονομάζεται αναγκαία και σ’ αυτό που ονομάζεται ικανή συνθήκη.

«Η υποδομή στις αερομεταφορές είναι σίγουρα αναγκαία συνθήκη προκειμένου να αναπτυχθεί ο κλάδος και μια περιοχή τουριστικά, από την άλλη όμως δεν είναι ικανή συνθήκη. Εάν φτιάξεις έναν αερολιμένα στη μέση του πουθενά, αυτό από μόνο του δεν επαρκεί για να αναπτυχθεί ένας προορισμός» ανέφερε κατά την ομιλία του ο κ. Παπαθεοδώρου.

Σ’ ότι αφορά τον καταστροφικό ανταγωνισμό, ο καθηγητής και πρόεδρος της Ελληνικής Αεροπορικής Ένωσης ανέφερε πως η κρίση είναι ικανή να πυροδοτήσει έντονες συγκρούσεις ανάμεσα σε αεροπορικές εταιρίες, «ενδεχομένως να δημιουργήσει ανταγωνισμό μεταξύ των τουριστικών προορισμών ως προς την προσέλκυση μιας αεροπορικής εταιρίας» πρόσθεσε.

Για την καιροσκοπική συμπεριφορά επισήμανε πως στα λόγια όλοι μπορούν να  βοηθήσουν, ωστόσο όταν κριθούν στην πράξη, υπάρχει περίπτωση να αποδειχθούν κατώτεροι των περιστάσεων, «και αυτό μπορεί να οδηγήσει σε τέλμα» είπε ο καθηγητής ενώ για την έντονη επιφυλακτικότητα επισήμανε πως σε μελέτες που έχουν επικοινωνήσει σε τουριστικούς προορισμούς, διαπιστώνουν ότι πολλοί επιχειρηματίες λένε «γιατί να κρατήσουμε τα ξενοδοχεία μας, τα εστιατόρια ανοιχτά, το χειμώνα, εάν δεν μπορεί η αεροπορική εταιρία χαμηλού κόστους να φέρει κόσμο;» Και αντίστοιχα, ρωτώντας την αεροπορική εταιρία η οποία λέει «δεν μπορώ να φέρω κόσμο σε έναν προορισμό ‘φάντασμα’ με κλειστά ξενοδοχεία ή εστιατόρια». «Μπαίνουμε σε μια λογική, η κότα έκανε το αυγό ή το αυγό την κότα, και προκειμένου να ξεπεράσουμε την έντονη επιφυλακτικότητα που υπάρχει μεταξύ των διαφορετικών εμπλεκομένων, χρειάζεται μια στενότερη σχέση μεταξύ τους» ανέφερε ο κ. Παπαθεοδώρου λέγοντας ότι σ’ αυτήν την περίπτωση πολύ σημαντικό ρόλο μπορούν να παίξουν οι DMO’s, οι οργανισμοί διαχείρισης και προώθησης τουριστικών προορισμών.

Επισημάνθηκε ότι υπάρχουν σχέσεις αλληλεξάρτησης και συνέργειας μεταξύ αερολιμένων και αεροπορικών εταιριών, μεταξύ αεροπορικών εταιριών και τουριστικών προορισμών αλλά και μεταξύ αερολιμένων και τουριστικών προορισμών. «Όλοι θα πρέπει να ακολουθούν ένα χαρτοφυλάκιο συνεργασιών, να μειώνουν τον κίνδυνο στον οποίο εκτίθενται, να αναπτύσσουν μια καλύτερη ανθεκτικότητα προκειμένου να αντιμετωπίζουν πιο αποτελεσματικά τις κρίσεις σε επιχειρηματικό επίπεδο» ανέφερε ο Ανδρέας Παπαθεοδώρου ολοκληρώνοντας την ομιλία του.

Ο ρόλος του αεροδρομίου της Αθήνας και οι συνεργασίες

Στον ρόλο που αναπτύσσει το διεθνές αεροδρόμιο Αθηνών «Ελ. Βενιζέλος» στον τουρισμό και στις συνεργασίες που αναπτύσσονται με φορείς του προορισμού αλλά και με τον ξενοδοχειακό κλάδο αναφέρθηκε, μεταξύ άλλων, η διευθύντρια Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας του ΔΑΑ Ιωάννα Παπαδοπούλου.

Επισήμανε πως ήδη από το 2011 γινόντουσαν διαδικασίες για την προώθηση του προορισμού, αρχικά με τα δικά τους επικοινωνιακά μέσα (περιοδικό, χώροι αεροδρομίου, ιστοσελίδα),  ωστόσο «πολύ σύντομα αντιληφθήκαμε ότι αυτό δεν θα μπορούσε να γίνει χωρίς τη στρατηγική συνέργεια και συνεργασία με τους stakeholders. Ξεκινήσαμε με θεματικά προϊόντα και ήδη από το 2015 υπήρχε μια συνεργασία με Marketing Greece, με το δήμο Αθηναίων, τον ΣΕΤΕ και την Aegean και στόχος ήταν να προβάλλουμε την πόλη ως city break, όλο τον χρόνο» ανέφερε στην τοποθέτηση της η κα. Παπαδοπούλου προσθέτοντας ότι από το 2018 έκαναν κινήσεις με στόχο να προχωρήσουν από την προώθηση του προορισμού στην ανάπτυξη και στη διαχείριση του προορισμού.

Σ’ ότι αφορά τις συνεργασίες του ΔΑΑ με τον ξενοδοχειακό κλάδο, όπως ανέφερε η κα. Παπαδοπούλου η συνεργασία τους, στο κομμάτι των ερευνών, το οποίο βασίζεται σε ποσοτικά και ποιοτικά στοιχεία, γίνεται κυρίως με την Ένωση Ξενοδόχων Αθηνών Αττικής & Αργοσαρωνικού, με τα πρόσφατα αποτελέσματα να παρουσιάζονται την επόμενη Τρίτη 22/02. Επίσης, το αεροδρόμιο όπως και τα ξενοδοχεία δίνουν μεγάλη έμφαση στον πράσινο προορισμό και ο ΔΑΑ έχει ήδη ανακοινώσει πρόγραμμα επίτευξης μηδενικών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα μέχρι το 2025 που ονομάζεται route 2025. «Θεωρούμε ως αερολιμένας ότι είναι πολύ σημαντικό να έχουμε αυτό το αποτύπωμα, γιατί συμβάλουμε και στο οικολογικό αποτύπωμα της πόλης» δήλωσε η κα. Παπαδοπούλου στο πλαίσιο της διαδικτυακής εκδήλωσης. Ένας τρίτος τομέας συνεργασίας είναι η προώθηση ειδικών προϊόντων όπως για παράδειγμα το παραλιακό μέτωπο της Αθήνας, που όπως αναφέρθηκε δεν είναι τόσο γνωστό στους ξένους, καθώς και τα νησιά του Αργοσαρωνικού τα οποία είναι σε απόσταση μιάμισης ώρας από την πρωτεύουσα.

Ερωτηθείς από τους συντονιστές της εκδήλωσης η κα. Παπαδοπούλου σχετικά με τις  αλλαγές στην καταναλωτική συμπεριφορά των ταξιδιωτών, επισήμανε πως έρευνες που διενεργούν έδειξαν ότι ο κόσμος είχε μια αντίληψη ότι κατά τη διάρκεια της πανδημίας θα έχει μειωμένο εισόδημα, γεγονός που καθόριζε την καταναλωτική τους συμπεριφορά, ότι αναπτύχθηκαν οι διαδικτυακές αγορές ενώ το στρες επηρέασε και αυτό σε μεγάλο βαθμό την καταναλωτική συμπεριφορά του ταξιδιώτη μέσα στο αεροδρόμιο.

«Οι γενικότερες τάσεις είναι ότι έχουμε πιο εκπαιδευμένους καταναλωτές, που επιδιώκουν την εμπειρία και όχι την τάση να καταναλώσουν. Διαμορφώνονται άλλου τύπου καταναλωτές, μοιράζονται τις ίδιες αξίες, τις ίδιες πεποιθήσεις, τα ίδια θέλω γύρω από την εμπειρία» πρόσθεσε η Ιωάννα Παπαδοπούλου.

Η «γέφυρα», η ανάπτυξη του δικτύου και η ώριμη σχέση με τους φορείς

Στις συνέργειες μεταξύ ιδιωτικού αλλά και δημόσιου τομέα καθώς και στα εργαλεία του μάρκετινγκ που αξιοποιούνται από την αεροπορική εταιρία για το καλό της ίδιας αλλά και του εκάστοτε προορισμού και εν τέλει της χώρας αναφέρθηκε η περιφερειακή διευθύντρια πωλήσεων Βορείου Ελλάδος, Ιονίων Νήσων και Βαλκανικών χωρών της Aegean Airlines Eιρήνη Σιδηροπούλου.

«Δεν γίνεται να μην υπάρχει συνέργεια, αν θέλεις να δεις τον τόπο σου να πηγαίνει μπροστά» ανέφερε χαρακτηριστικά η κα. Σιδηροπούλου λέγοντας πως ήδη από το 2008, τέθηκαν για την Aegean οι βάσεις για την περαιτέρω ανάπτυξή της στο εξωτερικό και έγιναν σημαντικές επαφές με τους κυριότερους stakeholders της χώρας.

«Είναι μια ιδεατή συνεργασία που όλοι αντιληφθήκαμε ότι είναι αναγκαίο να υπάρχει, αλλά όχι με την έννοια της εξάρτησης, αλλά με την έννοια του συγκεκριμένου στόχου» ανέφερε προσθέτοντας πως η Aegean είναι η γέφυρα που ενώνει τις κοινότητες, το κομμάτι του τουρισμού, και αυτό έχει να κάνει με την ανάπτυξη δικτύου. «Όταν αναπτύσσεις το δίκτυο σου και έχεις μια ώριμη και ειλικρινή σχέση με τους τοπικούς φορείς, με τις επιχειρήσεις, έχει να κάνει με την κοινή προσπάθεια ενός καλύτερου μέλλοντος για την πατρίδα μας» επισήμανε η κα. Σιδηροπούλου φέρνοντας το παράδειγμα του εκσυγχρονισμού στο αεροδρόμιο της Πάρου.

Αναφέρθηκε πως η Aegean μέσα από το δίκτυο της ταξιδεύει την Ελλάδα, και πως μέσα από το δίκτυο παράγεται αριθμός θέσεων εργασίας, άμεσες και έμμεσες, η επίγεια εξυπηρέτηση, οι μεταφορές, τα ξενοδοχεία, η εστίαση, οι τοπικοί προμηθευτές κτλ.

Ερωτηθείς σχετικά με το πώς θα μπορέσει μια αεροπορική εταιρία να βοηθήσει την αύξηση της τουριστικής ζήτησης σ’ έναν προορισμό αλλά και πώς τα εργαλεία του μάρκετινγκ μπορούν να αξιοποιηθούν και από μια αεροπορική εταιρία η περιφερειακή διευθύντρια πωλήσεων Βορείου Ελλάδος, Ιονίων Νήσων και Βαλκανικών χωρών της Aegean Airlines ανέφερε το παράδειγμα της Καλαμάτας, έναν προορισμό που πέρα από τις συνέργειες με τουριστικούς πράκτορες, tour operators κτλ., βοήθησαν σε μέγιστο βαθμό οι  συνεχόμενες καμπάνιες και συναργασίες με τους τοπικούς φορείς.

«Έχει μεγάλη σημασία η ένταση και η συνέχεια, υπάρχει μια ιστορία που χτίζεται πριν την έναρξη του προορισμού’ δεν είναι ένας παράγοντας, πρέπει να συνεργαστούν πολλοί σαν μια άρρηκτη αλυσίδα για να πάει καλά η προβολή του προορισμού» δήλωσε στην τοποθέτησή της για τις αερομεταφορές η Ειρήνη Σιδηροπούλου.

Τα τσάρτερ, οι νέοι προορισμοί, οι συνέργειες

Για τη σημαντικότητα και την αναγκαιότητα για συνεργασία μεταξύ αεροπορικών εταιριών και τοπικών κοινωνιών μίλησε ο γενικός διευθυντής της Ένωσης Αεροπορικών Εταιρειών Ελλάδας και Key Account Manager της Sky Express Αλέξανδρος Μιχαλόπουλος λέγοντας πως για μια αεροπορική εταιρία με σωστή δομή, είναι πολύ σημαντικό να γνωρίζουν τα στελέχη της τι ακριβώς και πού στοχεύουν οι τοπικοί φορείς και οι εμπλεκόμενοι επιχειρηματίες σχετικά με το άνοιγμα ενός προορισμού.

Ο κ. Μιχαλόπουλος αναφέρθηκε στο παράδειγμα της Θεσσαλονίκης, έναν προορισμό ιδανικό για 365 ημέρες τον χρόνο. Όταν στην προηγούμενη αεροπορική εταιρία που ήταν στέλεχος, σκεφτόντουσαν να ‘ανοίξουν’ ως προορισμό τη Θεσσαλονίκη, είχαν γίνει οι απαραίτητες επαφές με τους τοπικούς φορείς, τους ξενοδόχους, τους επιχειρηματίες του τουρισμού κτλ. «Θέλαμε να καταλάβουμε ποιο ήταν το ενδιαφέρον τους» δήλωσε ο κ. Μιχαλόπουλος προσθέτοντας πως ως εταιρία διαπίστωσαν ότι υπήρχαν χιλιάδες Ιάπωνες που επέλεγαν να επισκεφτούν τα Μετέωρα. «Δεν υπήρχε απευθείας πτήση για Θεσσαλονίκη, ερχόντουσαν Αθήνα, πηγαίνανε Θεσσαλονίκη, έμπαιναν στο λεωφορείο’ ήταν μια ευκαιρία και για την τοπική κοινωνία, αυτοί οι άνθρωποι να έρχονται απευθείας στη Θεσσαλονίκη» ανέφερε λέγοντας πως υπάρχουν πολλές τέτοιες ευκαιρίες μεγάλων αγορών ανά την υφήλιο που μπορούν οι τοπικές κοινωνίες να τις κυνηγήσουν. Ο ίδιος επισήμανε ως προς τη συνέργεια, πως τα ξενοδοχεία θα πρέπει να αρχίσουν να σκέφτονται το αεροπορικό μοντέλο, αυτό δηλαδή των συνεργειών, όπως γίνονται για παράδειγμα με τους κοινούς κωδικούς (code share).

Ερωτηθείς, σχετικά με το βαθμό εξάρτησης που έχουν αρκετοί τουριστικοί προορισμοί από πτήσεις τσάρτερ ο κ. Μιχαλόπουλος εξήγησε πως τα τσάρτερ είναι συγκεκριμένες δουλειές που κλείνονται από τουριστικούς οργανισμούς στο εξωτερικό, ναυλώνοντας ένα αεροπλάνο με 150 επιβάτες, κατευθύνοντας τους σε έναν προορισμό.

«Αυτό μπορεί να διαρκέσει έναν, δυο μήνες, δεν προσφέρει πολλά ως μόνιμη κατάσταση για τον προορισμό. Είναι κάτι που δεν είναι μόνιμο για τους τοπικούς προορισμούς» σχολίασε ο γενικός διευθυντής της Ένωσης Αεροπορικών Εταιρειών Ελλάδας και Key Account Manager της Sky Express.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ:

Τάσιος: Ο Τουρισμός χρειάζεται τους μετανάστες- ελλείψεις σε ανθρώπινο δυναμικό

Β. Κικίλιας και Τ. Θεοδωρικάκος: Οι επενδύσεις, η ανάπτυξη και ο τουρισμός πάνε μαζί με την ασφάλεια

Πρόγραμμα «τουρισμού τρίτης ηλικίας» από Δήμο Αριστοτέλη, ΗΑΤΤΑ και Fed Hatta

Ξενοδοχεία: Πληρότητες 25% “δίνουν” για τον Μάιο, οι κρατήσεις

Δείτε τις ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο GRTimes.gr

Ακολουθήστε το GRTimes στο Google News και ενημερωθείτε πριν από όλους

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

go-to-top