Έρευνα για την τουριστική Θεσσαλονίκη: Οι άνθρωποί της συγκροτούν την ταυτότητά της

Έρευνα για την τουριστική Θεσσαλονίκη: Οι άνθρωποί της συγκροτούν την ταυτότητά της

«Θεσσαλονίκη – Το παρόν και το μέλλον» ήταν ο τίτλος της έρευνας που διεξήχθη για λογαριασμό της Marketing Greece, με στόχο την ανάδειξη των μειονεκτημάτων της, αλλά και των προτερημάτων της πόλης και κατ’ επέκταση τη βελτίωση αυτών.

Ρεπορτάζ: Ντέπυ Χιωτοπούλου ([email protected])

«Η Θεσσαλονίκη έχει όλα τα εφόδια, τώρα είναι η μεγάλη προσπάθεια για την επόμενη μέρα» δήλωσε η πρόεδρος της Marketing Greece Ιωάννα Δρέττα στο πλαίσιο της σημερινής ημερίδας που διεξήχθη στη Θεσσαλονίκη. Σύμφωνα με την ίδια, τώρα είναι η στιγμή να διαμορφωθεί στη Θεσσαλονίκη, η τουριστική εμπειρία με τρόπο ανταγωνιστικό. «Ποια είναι η Θεσσαλονίκη; Ποια στοιχεία θέλουμε να κρατήσουμε και ποια θέλουμε να αφήσουμε;» υπογράμμισε η ίδια στο σύντομο χαιρετισμό της, ανοίγοντας την ημερίδα.

Από την πλευρά του ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ Γιάννης Παράσχης στάθηκε στους πέντε άξονες του ΣΕΤΕ, επενδύσεις – ανταγωνιστικότητα, υποδομές, διαχείριση προορισμών, αγορά εργασίας και βιωσιμότητα, αναφέρθηκε στα νούμερα που κατέγραψε ο ελληνικός τουρισμός το 2023 με 34 εκατ. αφίξεις και 20,5 δις ευρώ έσοδα, λέγοντας ότι το 2024 η Ελλάδα θα κάνει νέο ρεκόρ σ’ αυτόν τον τομέα.

Η έρευνα

Διακόσιες τριάντα έξι (236) διαφάνειες αποτελούν την έρευνα που πραγματοποιήθηκε για λογαριασμό της Marketing Greece για την πόλη της Θεσσαλονίκης. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε το χρονικό διάστημα Οκτώβριος 2023 – Ιανουάριος 2024 και απευθύνθηκε σε τρεις τομείς: α. σε γενικό κοινό, β. σε ειδικό κοινό (εμπλεκόμενους του τουρισμού) και γ. σε γενικό και ειδικό κοινό (ομάδες συζήτησης).

Σ’ ότι αφορά το γενικό κοινό, απευθύνθηκε σε 1.013 κατοίκους, μεταξύ 13 – 24 Οκτωβρίου 2023. Τα σημαντικότερα προβλήματα που εντοπίστηκαν ήταν:

Α. συγκοινωνία

Β. καθαριότητα

Γ. κυκλοφοριακό και στη συνέχεια έλλειψη χώρων στάθμευσης, έλλειψη χώρων πρασίνου, ακρίβεια, ακριβά ενοίκια κυρίως λόγω των πολλών καταλυμάτων βραχυχρόνιας μίσθωσης κλπ.

Το κοινό όπου απευθύνθηκαν τα ερωτηματολόγια, θεωρεί ότι η Θεσσαλονίκη τα τελευταία χρόνια αναβαθμίζεται (15,4%), χειροτερεύει (43,5%), παραμένει στάσιμη (39,4%).

Στην ερώτηση σχετικά με την πορεία του τουρισμού στην επόμενη πενταετία, 6 στους 10 απάντησαν ότι ο τουρισμός στη Θεσσαλονίκη θα αυξηθεί, 3 στους 10 ότι θα παραμείνει στα ίδια, 4% απάντησε ότι θα μειωθεί και 4,3% δεν απάντησε.

Σ’ ότι αφορά την επόμενη δεκαετία, το 54,3% πιστεύει ότι η τουριστική πορεία της πόλης θα είναι καλύτερη, ένας στους τέσσερις θεωρεί ότι θα είναι η ίδια ενώ το 17,4% απάντησε ότι θα είναι χειρότερη.

Σχετικά με τους τουρίστες που θα ήθελαν στη Θεσσαλονίκη, νούμερο ένα απάντηση ήταν οι Αμερικανοί (26,8%) και στη συνέχεια οι Βαλκάνιοι (17,4%), οι Ρώσοι (8,9%), οι Ιταλοί (8,4%) και ακολουθούν οι Γερμανοί, οι Βρετανοί ενώ στις τελευταίες θέσεις βρίσκονται οι Ισραηλινοί και οι Τούρκοι.

Από την πλευρά τους οι εμπλεκόμενοι του τουρισμού επισήμαναν πως χρειάζονται, α. ανάπτυξη των Μέσων Μαζικής Μετακίνησης, β. νέα έργα υποδομής και γ. αρχιτεκτονική διαμόρφωση.

«Ο κοιμώμενος γίγαντας»

Και αν το συμπέρασμα της έρευνας καταλήγει στο γεγονός ότι ο ανθρώπινος παράγοντας είναι εκείνος που καθορίζει έναν τόπο, έναν προορισμό, έννοιες όπως ‘δυνατότητες, προσδοκίες, δεν είναι εκεί που της αξίζει, κοιμώμενος γίγαντας και όμορφη πόλη’ ήταν απαντήσεις που δόθηκαν για τη Θεσσαλονίκη από τους ερωτηθέντες οι οποίοι εμπλέκονται με τον τουρισμό. Η έρευνα προς αυτό το κοινό διεξήχθη 19 – 27 Ιανουαρίου 2024 και απευθύνθηκε σε 47 άτομα.

Γαστρονομία, πολιτισμός, πολυπολιτισμικότητα

Τοπόσημα της Θεσσαλονίκης όπως ο Λευκός Πύργος, το άγαλμα του Μεγάλου Αλεξάνδρου, η Άνω Πόλη, τα Κάστρα, ο Άγιος Δημήτριος αλλά και το παραλιακό της μέτωπο, οι Ομπρέλες του Γιώργου Ζογγολόπουλου, το Φεστιβάλ Κινηματογράφου κλπ. συμπεριλαμβάνονται στις απαντήσεις του κοινού.

Επιπρόσθετα, η γαστρονομία αποτελεί ‘βαρύ πυροπολικό’ της Θεσσαλονίκης για την προσέλκυση τουριστών αλλά και τα πολιτιστικά της αξιοθέατα.

Στις θετικές αναφορές με μια λέξη λένε ‘πολιτισμός’ αλλά και μια πόλη με αξιόλογες μεμονωμένες προσπάθειες. Στις αρνητικές αναφορές μιλούν για μια πόλη αμετάβλητη, μια πόλη γερασμένη σε περίοδο παρακμής, σε εγκατάλειψη από την κεντρική εξουσία, μια πόλη χωρίς όραμα με αναξιοποίητο παρελθόν και άσχημες περιβαλλοντικές συνθήκες.

Η ταυτότητα της Θεσσαλονίκης

Η Θεσσαλονίκη είναι μια πόλη αυθεντική, ανθρώπινη, ζωντανή, φιλόξενη. Τα στοιχεία που συγκροτούν την ταυτότητα της Θεσσαλονίκης είναι η κοινωνική συμπεριφορά και η καθημερινότητα, ο πολιτισμός και η πολιτιστική της κληρονομιά, τα ήθη, τα έθιμα και οι παραδόσεις, το φυσικό και αστικό περιβάλλον.

Συμπέρασμα, βάσει της έρευνας, ήταν ότι η Θεσσαλονίκη είναι μια πόλη ισχυρή, πολυδιάστατη, ανθρωποκεντρική. Είναι πολλά κομμάτια που ενώνονται σε ένα, το χθες με το σήμερα.

Έρευνα Θεσσαλονίκη τουρισμός

Συνεδριακός τουρισμός

Σ’ ότι αφορά τη θέση της Θεσσαλονίκης στο συνεδριακό τουρισμό, το 2022 φιλοξένησε 26 συνέδρια, και στην παγκόσμια κατάταξη βρίσκεται στην 78η θέση ενώ στην ευρωπαϊκή κατάταξη στην 51η θέση.

Από το 2015 έως το 2019, ο ετήσιος ρυθμός αύξησης στο MICE τουρισμό είναι 7,4% ενώ σ’ ότι αφορά τις δαπάνες ενός κατά μέσο όρο, δαπανά 250 ευρώ και το 40% συνοδεύεται.

ΠΚΜ – Στόχος η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου     

Ούτε ένα ούτε δυο τα πλεονεκτήματα που διαθέτει η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και όπως ανέφερε ο περιφερειάρχης Απόστολος Τζιτζικώστας, ένας είναι ο στόχος της ΠΚΜ, η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου. Όπως ο ίδιος δήλωσε, αυτό μπορεί να επιτευχθεί επενδύοντας στις εναλλακτικές μορφές τουρισμού.

Οδικός τουρισμός, σε πολύ κοντινή απόσταση από τη Θεσσαλονίκη βασικά αξιοθέατα, ανάπλαση του παραλιακού μετώπου 40 χλμ., ανάπλαση της ΔΕΘ Helexpo, άρση από 31/3 των ελέγχων στις αεροπορικές αφίξεις από Βουλγαρία και Ρουμανία, γεγονός που θα δημιουργήσει ένα ενιαίο τόξο για την Ελλάδα, οι κινηματογραφικές παραγωγές που γυρίστηκαν στην ΠΚΜ αποφέροντας συνολικά 150 εκατ. έσοδα και 140.000 διανυκτερεύσεις κλπ. συμπεριλαμβάνονται στους άξονες που στάθηκε, μεταξύ άλλων, ο κ. Τζιτζικώστας.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: 

Αεροδρόμιο «Μακεδονία»: Νέοι προορισμοί, νέες αεροπορικές εταιρίες

Δείτε τις ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο GRTimes.gr

Ακολουθήστε το GRTimes στο Google News και ενημερωθείτε πριν από όλους

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

go-to-top