Μετρό Θεσσαλονίκης: Στη Διϋπουργική ΣΔΙΤ ο διαγωνισμός για λειτουργία και συντήρηση

Μετρό Θεσσαλονίκης: Στη Διϋπουργική ΣΔΙΤ ο διαγωνισμός για λειτουργία και συντήρηση

Ρεπορτάζ: Άννη Καρολίδου

Τη συνεδρίαση της Διϋπουργικής Επιτροπής ΣΔΙΤ, τη Δευτέρα 23 Μαΐου, θα πρέπει να περιμένουν όσοι προβληματίζονται ή και ανησυχούν για τον μεγάλο διαγωνισμό που αφορά στη λειτουργία και συντήρηση του Μετρό Θεσσαλονίκης από ιδιώτη, ένα έργο μεγάλο, άνω των 300  εκατ. ευρώ, που σχεδιάζεται να υλοποιηθεί μέσω ΣΔΙΤ.

Σύμφωνα με πληροφορίες που προέρχονται από ενδιαφερόμενους για το έργο, υπάρχει προβληματισμός για τους χρόνους ολοκλήρωσης της διαγωνιστικής διαδικασίας αλλά και προετοιμασίας του αναδόχου, αφού δηλωμένος στόχος της κυβέρνησης και της Αττικό Μετρό Α.Ε., είναι, να τεθεί σε λειτουργία το Μετρό Θεσσαλονίκης, τέλος του 2023.

Είχε επανειλημμένως τονισθεί ότι ο φορέας που θα αναλάβει τη λειτουργία του driverless μετρό και ο οποίος θα έχει την ευθύνη για την ασφαλή και απόλυτα ομαλή του λειτουργία 7 ημέρες την εβδομάδα, από πρωίας μέχρι νυκτός, θα χρειαστεί περίπου μία διετία για να προετοιμαστεί από πλευράς δοκιμών όλων των συστημάτων – βασικών και υποστηρικτικών- πρόσληψης και εκπαίδευσης προσωπικού (περίπου 300 άτομα), αλλά ακόμη και διοικητικής οργάνωσης, για να ανταπεξέλθει στις υποχρεώσεις που θα αναλάβει. Έστω όμως ότι μέρος των δοκιμών που θα πρέπει να εκτελέσει ο διαχειριστής, γίνουν παράλληλα με τις δοκιμές που εκτελούνται από πλευράς κατασκευαστή, πάλι ο ενάμισι χρόνος που απομένει μέχρι τις 31/12/2023, είναι εξαιρετικά στενός, αφού μιλάμε για τη διενέργεια διεθνούς διαγωνισμού.

Είναι γεγονός ότι η Αττικό Μετρό Α.Ε. και τα δύο Υπουργεία που συνεργάζονται στενά για να τελειώσει το έργο- το Υποδομών & Μεταφορών με το Πολιτισμού- έχουν ανεβάσει ταχύτητες τόσο σε ό,τι αφορά την κατασκευή , όσο και σε ό,τι αφορά το ακανθώδες θέμα της προσωρινής απόσπασης των αρχαιοτήτων από το Σταθμό Βενιζέλου. Η πίεση εφαρμόζεται από τα υψηλότερα κλιμάκια και σκαλί- σκαλί, κατεβαίνει κλιμακωτά στον ανάδοχο (ΑΚΤΩΡ) που και αυτός είχε τα θέματά του (χρηματοδότηση εργασιών).

Συστήματα Η/Μ και δοκιμαστικές λειτουργίες

Τη στιγμή αυτή, το έργο της βασικής γραμμής- αν εξαιρεθεί ο Σταθμός ‘Βενιζέλου’ και σε μικρότερο βαθμό ο Σταθμός ‘Αγία Σοφία’- έχει ουσιαστικά τελειώσει κατασκευαστικά. Όμως, μένουν να εγκατασταθούν αρκετά συστήματα ηλεκτρομηχανολογικά, συμπεριλαμβανομένων συστημάτων μέσης τάσης, συστήματα telecom και, να περάσουν όλοι οι συρμοί από όλα τα προβλεπόμενα τεστ. Οι εργασίες προχωρούν με επιταχυνόμενους ρυθμούς, απλώς, ο διαχειριστής και υπεύθυνος λειτουργίας, πριν πάρει στο χέρι το κλειδί, πριν παραλάβει, θα πρέπει όλα να έχουν τελειώσει στην πένα και να έχουν ελεγχθεί.

Παρότι οι χρόνοι πιέζουν, βεβαίως και  υπάρχουν διεθνείς εταιρείες διαχείρισης και λειτουργίας αστικών αλλά και υπεραστικών μέσων σταθερής τροχιάς, που έχουν ενδιαφέρον για το έργο , αφού αυτό θα τους εξασφαλίσει έσοδα σε βάθος 10 – 12 ετών, είτε θεωρηθεί ανταποδοτικό, είτε ως μη ανταποδοτικό καταβάλλονται πληρωμές διαθεσιμότητας από τον κρατικό κορβανά, είτε ακόμη βρεθεί ένα ενδιάμεσο σχήμα για να έχει εξασφαλισμένα έσοδα ο ιδιώτης.

Θεωρείται περισσότερο από βέβαιο ότι στο διαγωνισμό, θα εκδηλώσει ενδιαφέρον η Hitachi Rail η οποία μετέχει και στην κοινοπραξία που κατασκευάζει το Μετρό, ενώ υπάρχει ενδιαφέρον από πλευράς Γαλλίας, όπως και από την Ιταλία.

Θα έχει λοιπόν ιδιαίτερο ενδιαφέρον εάν η πρόταση της Αττικό Μετρό Α.Ε. (αυτή θα προκηρύξει το διαγωνισμό) , από τη Γενική Γραμματεία εισαχθεί στη συνεδρίαση της Διϋπουργικής Επιτροπής την ερχόμενη Δευτέρα και, ακόμη μεγαλύτερο ενδιαφέρον έχει το πως θα επιτευχθεί ο μέγας στόχος, το Μετρό να είναι σε λειτουργία, τέλος του 2023.

Τι θα αναλάβει ο ανάδοχος 

Με αυτό το διαγωνισμό , για πρώτη φορά στην Ελλάδα, ιδιώτης θα αναλάβει λειτουργία και συντήρηση μετρό, υπό διαφορετικές συνθήκες (κανονική, υποβαθμισμένη και έκτακτη) για διάστημα τουλάχιστον 10 ετών. Επίσης θα αναλάβει τον καθαρισμό, την ασφάλεια, τη διαχείριση του αυτόματου συστήματος συλλογής κομίστου (AFC), αλλά και την εγκατάσταση και λειτουργία του πληροφοριακού συστήματος υποστήριξης της διοικητικής λειτουργίας του Μετρό Θεσσαλονίκης. Επιπλέον, ο ανάδοχος θα είναι υπεύθυνος για τις εργασίες συντήρησης του συνόλου των παγίων της Αττικό Μετρό Α.Ε. Οι εργασίες συντήρησης αφορούν στον προγραμματισμό, συντονισμό, παρακολούθηση, εκτέλεση, επίβλεψη και αναφορά των: α) τροχαίο υλικό (τραίνα), β) Η/Μ και σιδηροδρομικά συστήματα.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: 

Δείτε τις ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο GRTimes.gr

Ακολουθήστε το GRTimes στο Google News και ενημερωθείτε πριν από όλους

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

go-to-top