Τουριστικά καταλύματα: Αυτά είναι τα υγειονομικά πρωτόκολλα για τη φετινή σεζόν

Τουριστικά καταλύματα: Αυτά είναι τα υγειονομικά πρωτόκολλα για τη φετινή σεζόν

Έτοιμα είναι τα υγειονομικά πρωτόκολλα βάσει των οποίων θα λειτουργήσουν και φέτος τα τουριστικά καταλύματα στο πλαίσιο της λήψης μέτρων έναντι του κορωνοϊού. Το σχέδιο της αρμόδιας υπηρεσίας του υπουργείου Τουρισμού θα εξεταστεί από τους αρμόδιους φορείς, οι οποίοι, από τη στιγμή που θα καταθέσουν και τις δικές τους προτάσεις, θα οριστικοποιηθεί, ώστε να υπογραφεί η Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) από τα αρμόδια υπουργεία.

Της Ντέπυς Χιωτοπούλου (hiotopoulou@gmail.com)

Τηρώντας αυστηρά, για άλλη μια χρονιά, όλα τα μέτρα προστασίας και υγιεινής, με χρήση προστατευτικής μάσκας, τήρηση αποστάσεων και σχετική σήμανση, αποφυγή χειραψιών, τοποθέτηση αντισηπτικών στην υποδοχή αλλά και σε όλους τους κοινόχρηστους χώρους, απολυμάνσεις κτλ., τόσο οι πελάτες των τουριστικών καταλυμάτων όσο και οι ιδιοκτήτες και το προσωπικό τους καλούνται να προστατευτούν από τον κορωνοϊό, ακολουθώντας τα πρωτόκολλα υγιεινής που αναμένονται να ανακοινωθούν από την Κυβέρνηση το επόμενο διάστημα.

Οι ξενοδόχοι και γενικότερα όλοι όσοι εμπλέκονται, άμεσα ή έμμεσα με τον τουρισμό, ζητούν να οριστικοποιηθούν τα υγειονομικά πρωτόκολλα το συντομότερο δυνατόν, ώστε να γνωρίζουν έγκαιρα τις προσαρμογές που καλούνται να εφαρμόσουν για την πλέον ασφαλή λειτουργία τους τη φετινή σεζόν.

Σ’ ότι αφορά του τουριστικά καταλύματα, βασική διαφορά με τα αντίστοιχα περσινά πρωτόκολλα, είναι ότι για τα εστιατόρια που διαθέτουν μπουφέ θα δίνεται η δυνατότητα το σερβίρισμα να πραγματοποιείται από τον πελάτη με την παροχή από το προσωπικό γαντιών μιας χρήσεως, τα οποία θα απορρίπτονται σε κάδο απορριμμάτων οποίος θα βρίσκεται μετά το τέλος του μπουφέ.

Επίσης, εξετάζεται η απαγόρευση εισόδου στο κατάλυμα σε μη διαμένοντες ενώ αντίστοιχα στην περσινή ΚΥΑ υπήρχε απαγόρευση εισόδου στα δωμάτια σε μη διαμένοντες.

Το GRTimes.gr παρουσιάζει το πρωτόκολλο με τις προδιαγραφές για τη λειτουργία των τουριστικών καταλυμάτων, οι οποίες αφορούν όλα τα καταλύματα ανεξαρτήτως τεχνικών και λειτουργικών προδιαγραφών, κατάταξης, είδους, διάρκειας λειτουργίας, πλην των οργανωμένων τουριστικών κατασκηνώσεων. Σημειώνεται ότι κάθε τουριστικό κατάλυμα θα πρέπει να καταρτίσει Πρωτόκολλο σύμφωνα με τις οδηγίες του υπουργείου Τουρισμού.

Επίσης, στο πρωτόκολλο υγιεινής για τα τουριστικά καταλύματα, το οποίο δεν έχει ακόμη οριστικοποιηθεί, συμπεριλαμβάνονται στοιχεία για την ανάπτυξη σχεδίου δράσης και σχεδίου για τη διαχείριση ύποπτου κρούσματος.

Υπηρεσία υποδοχής (reception desk/concierge)

Για την υπηρεσία υποδοχής στα τουριστικά καταλύματα το σχέδιο της αρμόδιας υπηρεσίας του υπουργείου Τουρισμού έχει ως εξής: το προσωπικό πρέπει να λαμβάνει τα απαραίτητα μέτρα υγιεινής (πλύσιμο χεριών), να κρατά αποστάσεις τουλάχιστον ενός μέτρου από τους πελάτες (αποφυγή χειραψιών κτλ) και να ακολουθεί τους κανόνες υγιεινής.

Συνιστάται η αποφυγή τοποθέτησης σε θέσεις υποδοχής ατόμων που ανήκουν στις ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού. Όταν ζητείται, να υπάρχει δυνατότητα: α) ενημέρωσης επισκεπτών για την πολιτική του καταλύματος και τα μέτρα που έχει λάβει για την αντιμετώπιση τυχόν περιστατικών, β) παροχής χρήσιμων πληροφοριών για παρόχους υγείας, δημόσια και ιδιωτικά νοσοκομεία, νοσοκομεία αναφοράς για COVID-19, φαρμακεία κτλ στην περιοχή και γ) παροχής Μέσων Ατομικής Προστασίας.

Συνιστάται η παροχή ενημερωτικών φυλλαδίων βασικών υγειονομικών οδηγιών μεταφρασμένων σε αγγλικά, γαλλικά, γερμανικά. Συμπληρωματικά, η παροχή των οδηγιών αυτών μέσω ανάπτυξης εφαρμογής σε κινητά τηλέφωνα.

Ειδικός εξοπλισμός (medicalkit) για την περίπτωση εμφάνισης περιστατικού, όπως γάντια και μάσκες μιας χρήσης, αντισηπτικά, καθαριστικά μαντηλάκια, ποδιά, μακρυμάνικη ρόμπα, θερμόμετρο laser.

Το προσωπικό πρέπει να μπορεί να αναγνωρίζει συμπτώματα πελατών και να το αναφέρει αμελλητί στον υγειονομικό υπεύθυνο.

Προαιρετική χρήση plexiglass στην υποδοχή (τοποθέτηση πολυκαρβονικού υλικού).

Στην υποδοχή (reception desk) πρέπει να υπάρχει αντισηπτικό για χρήση από τον πελάτη (σταθερές ή μη συσκευές) ενώ συνιστάται η τακτική απολύμανση των επιφανειών της υποδοχής (reception desk).

Για τη διατήρηση αποστάσεων το κατάλυμα εφαρμόζει κατάλληλη διαμόρφωση της υποδοχής (reception desk), προσθήκη επιδαπέδιας σήμανσης σε απόσταση ενάμιση (1.5) μέτρου όπου θα στέκεται ο πελάτης /κατάλληλη σήμανση αποστάσεων στο χώρο αναμονής, κατάλληλη διάταξη των επίπλων και ορθή διαχείριση της ουράς με στόχο τη μείωση του χρόνου αναμονής.

Αποφυγή συνωστισμού κατά το check-in/check-out – τήρηση αποστάσεων. Συνιστάται η χρήση ηλεκτρονικών εναλλακτικών για το check in – check out (πχ mobile concierge, χρήση tablets που μπορούν να απολυμανθούν μετά από κάθε χρήση) ενώ εξετάζεται η δυνατότητα για check-in σε υπαίθριο χώρο.

Συνιστάται η ηλεκτρονική πληρωμή των δαπανών διαμονής (αποδοχή μετρητών σε εξαιρετικές περιπτώσεις), η ηλεκτρονική αποστολή λογαριασμών, τιμολογίων και αποδείξεων.

Υποχρεωτική η απολύμανση των keycards και η τοποθέτησή τους σε ειδικό δοχείο προς απολύμανση.

Απαγόρευση εισόδου στο κατάλυμα σε μη διαμένοντες. Της απαγόρευσης εισόδου εξαιρείται το προσωπικό του καταλύματος καθώς και οι εξεταζόμενοι στο πλαίσιο προφορικών εξετάσεων για την απόκτηση πάσης φύσεως πιστοποιητικών γλωσσομάθειας ή εξέτασης ξένων γλωσσών με βάση τα οριζόμενα για αυτή την περίπτωση πρωτόκολλα.

Υπηρεσίες εστίασης (τραπεζαρίες/χώροι κοινού), παρασκευαστήρια

Σε αυτά περιλαμβάνονται τα εστιατόρια a la carte, τα εστιατόρια με μπουφέ/αίθουσες πρωινού, τα μπαρ σε ανοιχτούς και κλειστούς χώρους

Παρασκευαστήρια/κουζίνα:  Τήρηση HACCP, παραλαβή εμπορευμάτων από συγκεκριμένο προσωπικό και πάντα φορώντας γάντια και μάσκα, ιδιαίτερη μέριμνα θα πρέπει να λαμβάνεται για την τήρηση των αποστάσεων μεταξύ των εργαζομένων στην κουζίνα σύμφωνα με τις απαιτήσεις των υγειονομικών αρχών, όπως αυτές ισχύουν κάθε φορά. Επίσης, δεν επιτρέπεται η είσοδος στο χώρο της κουζίνας για τους μη έχοντες εργασία. Σε περίπτωση που αυτό δεν μπορεί να αποφευχθεί, θα πρέπει να παρέχονται στον επισκέπτη κατάλληλα μέσα ατομικής προστασίας, που θα υπάρχουν διαθέσιμα στην είσοδο της κουζίνας.

Εστίαση: Λειτουργία εστιατορίου, μπαρ κτλ. σύμφωνα με το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο, συστηματική τήρηση κανόνων υγιεινής από το προσωπικό, απολύμανση χεριών στην είσοδο και έξοδο από τον κάθε χώρο (dispenser /σταθερές ή μη συσκευές), πλύσιμο χειροπετσέτων, τραπεζομάντηλων και συνόλου μαχαιροπίρουνων ακόμα και αυτών που δεν χρησιμοποιήθηκαν, εναλλακτικά χρήση συσκευασμένων μαχαιροπίρουνων και τραπεζομάντηλων μιας χρήσης, συσκευασμένων τροφίμων σε ατομικές μερίδες, όπου είναι εφικτό. Συνιστάται να αποφεύγεται η χρήση λινών εστιατορίου και να προτιμάται η χρήση τραπεζομάντηλων μιας χρήσης, χαρτοπετσετών. Σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να αλλάζουν σε κάθε αλλαγή πελάτη.

Επίσης, συνιστάται η διεύρυνση χρονικού διαστήματος που είναι ανοικτά τα εστιατόρια για την εκ περιτροπής προσέλευση των επισκεπτών καθώς και η λειτουργία σερβιριζόμενων γευμάτων.

Ειδικά για τα εστιατόρια που διαθέτουν μπουφέ, απαιτούνται τα εξής: Παροχή απολυμαντικού μέσου χεριών στην είσοδο του μπουφέ και έλεγχος από το προσωπικό ότι χρησιμοποιείται από τους πελάτες.

Τήρηση απαιτούμενων αποστάσεων κατά το σερβίρισμα των πελατών στο μπουφέ, υποχρεωτική τοποθέτηση διαχωριστικού προστατευτικού (sneezers) μεταξύ πελάτη και φαγητού. Επίσης, δίνεται η δυνατότητα το σερβίρισμα να πραγματοποιείται από τον πελάτη με την παροχή από το προσωπικό γαντιών μιας χρήσεως, τα οποία θα απορρίπτονται σε κάδο απορριμμάτων οποίος θα βρίσκεται μετά το τέλος του μπουφέ. Επίσης, απαιτείται η απολύμανση των χεριών με αντισηπτικό που θα παρέχεται από το κατάλυμα, πριν και μετά τη χρήση των γαντιών.

Συνιστάται η παράθεση των προϊόντων σε ατομικά σκεύη στο μπουφέ, όπου δεν είναι δυνατό το σερβίρισμα από το προσωπικό ενώ κατά την κατανάλωση ποτών στα μπαρ παρέχονται μόνο συσκευασμένα ατομικά συνοδευτικά.

Room Service: Δίνεται έμφαση και προτροπή για room service χωρίς επιπλέον χρέωση. Το προσωπικό του room service να τηρεί αποστάσεις και να χρησιμοποιεί μέσα ατομικής προστασίας. Συγκεκριμένα για το room service, εφόσον υπάρχει δυνατότητα, συνιστάται η παροχή φαγητού στα δωμάτια των πελατών για την αποφυγή συνωστισμού στα εστιατόρια του ξενοδοχείου. Εφαρμόζονται όλοι οι κανόνες υγιεινής των τροφίμων για τη μεταφορά τους εντός ξενοδοχείου. Εφαρμόζονται όλες οι απαιτήσεις υγιεινής για την περισυλλογή των σκευών που έχουν ήδη χρησιμοποιηθεί από τους πελάτες. Το προσωπικό που εκτελεί το room service και έρχεται σε επαφή με τον πελάτη θα πρέπει να τηρεί τις αποστάσεις ασφαλείας και να χρησιμοποιεί τα ενδεδειγμένα μέσα ατομικής προστασίας.

Χώροι αναψυχής για παιδιά

Λειτουργία χώρων αναψυχής για παιδιά σύμφωνα με το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο. Σε αυτούς περιλαμβάνονται μόνο οι ανοιχτοί χώροι παιδικής απασχόλησης. Δεν επιτρέπεται η λειτουργία κλειστών παιδότοπων.

Επίσης, καθαρισμός και απολύμανση χώρων βάσει πρωτοκόλλου, εξέταση αναστολής λειτουργίας τους κατά περίπτωση, πρόβλεψη περιορισμού του αριθμού των παιδιών σε εξωτερικές δομές παιδότοπων/παιδικών χαρών, παρακολούθηση παιδιών για τυχόν συμπτώματα.

Υπηρεσίες ατομικών περιποιήσεων, spa και κοινόχρηστων εγκαταστάσεων

Λειτουργία χώρων σύμφωνα με το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο. Σε αυτά περιλαμβάνονται ατομικές περιποιήσεις μασάζ, περιποίηση μαλλιών και άκρων, κομμωτήριο και κοινόχρηστες εγκαταστάσεις, γυμναστήριο, σάουνα, χαμάμ, υδρομασάζ. Δεν επιτρέπεται η λειτουργία των εσωτερικών κολυμβητικών δεξαμενών.

Προτείνονται, τοποθέτηση αντισηπτικών διαλυμάτων για την ξηρή αντισηψία των χεριών σε όλους τους κοινόχρηστους χώρους σε σταθερές ή μη συσκευές (πχ. receptionspa, κομμωτηρίου, κοινόχρηστα WC), τοποθέτηση plexiglass στην υποδοχή του spa και του κομμωτηρίου, όπου είναι εφικτό, χρήση προστατευτικού εξοπλισμού (απλή χειρουργική μάσκα και γάντια), αποφυγή συνωστισμού στις κοινόχρηστες εγκαταστάσεις καθώς και να δίνονται οδηγίες προς τους ενοίκους για την αποφυγή χρήσης των κοινόχρηστων εγκαταστάσεων σε περίπτωση που αισθάνονται άρρωστοι.

Σχετικά με τις πισίνες και άλλες εγκαταστάσεις υδάτων αναψυχής θα λειτουργούν σύμφωνα με το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο. Δεν θα επιτρέπεται η λειτουργία των εσωτερικών κολυμβητικών δεξαμενών.

Σχετικά με την τήρηση απόστασης, η διάταξη των καθισμάτων (ξαπλώστρες, καρέκλες, πουφ, σεζλόνγκ, κτλ.) θα πρέπει να είναι τέτοια ώστε η απόσταση μεταξύ των ακρότερων σημείων των καθισμάτων δυο ατόμων που βρίσκονται σε δύο διαφορετικές ομπρέλες ή δύο ατόμων που διαμένουν σε διαφορετικό δωμάτιο, να είναι τουλάχιστον 2 μέτρα σε κάθε κατεύθυνση. Επίσης, συνιστάται η χρήση υλικών ή κάλυψη αντικειμένων με υλικά που επιδέχονται αποτελεσματικής απολύμανσης στα καθίσματα, τα τραπέζια, τα κουτιά φύλαξης προσωπικών αντικειμένων, τα κουμπιά ειδοποίησης του προσωπικού και στους τιμοκαταλόγους.

Υπηρεσίες ορόφου (καθαριότητα, απολύμανση, housekeeping) δωματίων και κοινόχρηστων χώρων

Πρόγραμμα καθαρισμού και απολύμανσης σύμφωνα με τις σχετικές οδηγίες του ΕΟΔΥ. Ενίσχυση υπηρεσιών υγιεινής σε όλους τους κοινόχρηστους χώρους και ειδικότερα σε αντικείμενα «υψηλού κινδύνου» (πχ. πόμολα, κομβία ανελκυστήρων), σχολαστικό καθάρισμα και πολύ καλός αερισμός δωματίου κατά τις ώρες που μεσολαβούν μεταξύ διαμονών. Έλεγχος καλής λειτουργίας πλυντηρίων πιάτων και ρούχων (ως προς τη χρησιμοποιούμενη θερμοκρασία και τη δοσολογία απορρυπαντικών).

Το προσωπικό καθαριότητας συνιστάται να χρησιμοποιεί απλή χειρουργική μάσκα (σε περίπτωση μη διαθεσιμότητας χειρουργικής μάσκας, συστήνεται η χρήση πάνινης), γάντια και αδιάβροχη ρόμπα μιας χρήσης.

Για τις αναχωρήσεις προτείνεται σχολαστικός καθαρισμός – απολύμανση (π.χ. με ατμοκαθαριστή) στις επίμαχες επιφάνειες δωματίου και μπάνιου, και αναμονής τουλάχιστον 1 ώρας πριν το δωμάτιο διατεθεί σε πελάτη, με απαραίτητα αερισμό του δωματίου με ανοιχτά παράθυρα και πόρτες.

Συνιστάται η απομάκρυνση διακοσμητικών αντικειμένων (μαξιλαριών, κλινοσκεπασμάτων), κοινόχρηστων αντικειμένων πολλαπλής χρήσης (μενού, περιοδικά κλπ.), συσκευών καφέ, βραστήρων, συσκευασιών καφέ, τσαγιού και όλων των προϊόντων μίνι μπαρ, εκτός αν είναι τύπου dispenser. Οι παραπάνω συσκευές ή προϊόντα του μίνι μπαρ διατίθενται εφόσον ζητηθούν από τον πελάτη σε συσκευασίες, ώστε να αποδεικνύεται η απολύμανσή τους. Η συσκευή του mini bar μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως ψυγείο από τον πελάτη και να απολυμαίνεται μετά από κάθε αναχώρηση.

Τοποθέτηση καλύμματος μιας χρήσης στα χειριστήρια της τηλεόρασης και του κλιματιστικού. Επίσης, οι υφασμάτινες επιφάνειες (π.χ. ταπετσαρίες επίπλων) πρέπει να καθαρίζονται με συσκευή ατμού (θερμοκρασία> 70°) καθώς και να υπάρχει σήμανση με στόχο την πληροφόρηση του πελάτη για το πότε και πως καθαρίστηκε το δωμάτιο. Συνιστάται η τοποθέτηση ατομικών αντισηπτικών υγρών σε κάθε δωμάτιο ή συσκευής αντισηψίας.

Κοινόχρηστοι χώροι (ανοιχτοί και κλειστοί)

Στους κοινόχρηστους χώρους περιλαμβάνονται lobby, καθιστικά, υπαίθρια καθιστικά κτλ. (εξαιρουμένων των deck γύρω από τις κολυμβητικές δεξαμενές). Η  λειτουργία των χώρων αυτών θα είναι σύμφωνα με το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο. Το ίδιο ισχύει και για τη λειτουργία εμπορικών καταστημάτων εντός των καταλυμάτων.

Θα υπάρχει σύσταση για αποφυγή χρήσης ανελκυστήρων, τοποθέτηση απολυμαντικών στις εισόδους και σύσταση για χρήση κατά την είσοδο και έξοδο καθώς και συχνή καθαριότητα ανελκυστήρων με έμφαση σε επιφάνειες που αγγίζονται συχνά (χερούλια, κομβία κλπ.)

Σήμανση για υπενθύμιση στους πελάτες να τηρούν αποστάσεις – εφαρμογή μέτρων όπως ταινίες στο δάπεδο, κώνους ή άλλα μέσα για την τήρηση των αποστάσεων.

Σε όλους τους κοινόχρηστους χώρους τοποθέτηση αντισηπτικών διαλυμάτων, μετακίνηση επίπλων για αποφυγή συνωστισμού στους κοινόχρηστους χώρους (2 άτομα/15 τ.μ.), προτροπή για self-service parking αντί για υπηρεσία valet. Αν παραμείνει η υπηρεσία valet parking, προστατευτικός εξοπλισμός για τον valet (απλή χειρουργική μάσκα και γάντια), εξέταση αναστολής λειτουργίας των business centers (εναλλακτικά συστήνεται η διάθεση πρόσβασης σε wifi και σε υπηρεσίες εκτύπωσης ή άλλων υπηρεσιών business centers μέσω σύνδεσης από προσωπική συσκευή του πελάτη). Επίσης, στα καθίσματα (ξαπλώστρες, καρέκλες, πουφ, σεζλόνγκ κτλ) που το κατάλυμα διαθέτει στον αιγιαλό πρέπει να τηρούνται αποστάσεις, σύμφωνα με το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο.

Η υπηρεσία transfer πελατών (ΕΔΧ/ΕΙΧ με οδηγό, clubcars) θα πραγματοποιείται σύμφωνα με το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο ενώ θα είναι υποχρεωτική η χρήση μη ιατρικής μάσκας προστασίας, τόσο από τους επιβάτες όσο και από τον οδηγό. Για τα οχήματα ανοικτού τύπου (clubcars) δεν υφίστανται περιορισμοί στον αριθμό επιβαινόντων.

 

 

Δείτε τις ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο GRTimes.gr

Ακολουθήστε το GRTimes στο Google News και ενημερωθείτε πριν από όλους

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

go-to-top