Καταναλωτές – Αγορά: Η χειρότερη περίοδος για σημαντικές αγορές

Καταναλωτές – Αγορά: Η χειρότερη περίοδος για σημαντικές αγορές

Η Χριστουγεννιάτικη περίοδος δεν κατέστη αρκετή για την τόνωση του λιανεμπορίου, ενός κλάδου που επλήγη ιδιαίτερα από την πανδημία και τα lockdown αλλά και από την αύξηση του κόστους ενέργειας. Οι αγορές, βάσει ερευνών, ήταν μειωμένες κατά 20%, και οι καταναλωτές θεωρούν ότι είναι δεν είναι μία ικανοποιητική περίοδος για να κάνουν αγορές. Μάλιστα, την κατατάσσουν ως τη χειρότερη περίοδο για σημαντικές αγορές τα τελευταία δύο χρόνια.

Της Ντέπυς Χιωτοπούλου ([email protected])

Το λιανεμπόριο φέτος κινήθηκε υποτονικά για την εορταστική περίοδο. Μπορεί να υπήρχαν μέρες που τα πεζοδρόμια ‘βούλιαζαν’ από κόσμο, ωστόσο, οι περισσότεροι κυκλοφορούσαν δίχως να κρατούν σακούλες στα χέρια τους. Και αν αυτόν τον μήνα, που είναι ο πλέον δυνατός για τους τζίρους των επιχειρήσεων, δεν υπήρξε η επιθυμητή κατανάλωση, σκεφτείτε τι θα ακολουθήσει το επόμενο εξάμηνο.

Βάσει έρευνας που πραγματοποίησε ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων & Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ):

Α. παρατηρείται επιδείνωση για το καταναλωτικό κλίμα το τελευταίο εξάμηνο και με χαμηλές προσδοκίες για το επόμενο εξάμηνο

Β. έντονη είναι η αρνητική επίδραση του κόστους ενέργειας στην αγορά προϊόντων και υπηρεσιών

Γ. ένας στους δυο καταναλωτές θα μειώσει τις δαπάνες για αγορά προϊόντων το επόμενο εξάμηνο, ενώ θα αυξήσει τις δαπάνες για λογαριασμούς και

Δ. οι πληρωμές λογαριασμών αποτελούν πλέον τη μεγαλύτερη δαπάνη ως ποσοστού του εισοδήματος.

Τα παραπάνω είναι τα συμπεράσματα της έρευνας που πραγματοποίησε ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων & Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ) ολοκληρώνοντας την πέμπτη μελέτη καταγραφής των καταναλωτικών τάσεων στο λιανεμπόριο, μέσω εξαμηνιαίας έρευνας καταναλωτικού κλίματος λιανεμπορίου που πραγματοποιείται με την επιστημονική υποστήριξη του εργαστηρίου ELTRUN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών.

Τα αποτελέσματα της έρευνας καταγράφουν τη σημαντική αλλαγή που επήλθε στο καταναλωτικό κοινό το τελευταίο εξάμηνο, η οποία αφορά κυρίως την επίδραση του αυξημένου κόστους ενέργειας και δευτερευόντως της επίδρασης της κρίσης του COVID-19 στο καταναλωτικό κλίμα και στην αγορά της λιανικής στην Ελλάδα.

Κακή περίοδος για σημαντικές αγορές

Ερωτηθείς το καταναλωτικό κοινό που συμμετείχε στην πανελλήνια έρευνα του ΣΕΛΠΕ για το εάν κάποιος που θέλει να κάνει μεγάλες αγορές για το σπίτι (έπιπλα, ηλεκτρικές συσκευές κτλ.) είναι καλή ή κακή περίοδος, οι απαντήσεις σε ποσοστό 48% ήταν πως η περίοδος είναι κακή, όταν το αντίστοιχο ποσοστό το Δεκέμβριο του 2019 ήταν στο 20%.

Η ίδια ερώτηση η οποία αφορούσε το ίδιο το νοικοκυριό των ερωτηθέντων κινήθηκε στο -67% (κακή περίοδος) όταν αντίστοιχα το Δεκέμβριο του 2019 ήταν περίπου στο 50%.

Μειωμένος ο δείκτης καταναλωτικού κλίματος λιανικής

Ένα ακόμη συμπέρασμα από την έρευνα του ΣΕΛΠΕ είναι ότι ο δείκτης καταναλωτικού κλίματος λιανικής, τον Δεκέμβριο του 2021 διαμορφώθηκε στο -45, μειωμένος σε σχέση με τον μήνα βάσης, τον Οκτώβριο του 2019 και μειωμένος σε σχέση με την αντίστοιχη μέτρηση του Δεκεμβρίου 2020.

Η συγκεκριμένη εξέλιξη δεν έχει να κάνει τόσο με τις μέχρι σήμερα προσδοκίες των καταναλωτών, αλλά κυρίως λόγω της παρούσας κατάστασης των καταναλωτών για το προσεχές διάστημα. Συγκεκριμένα, η μείωση στον υπο-δείκτη παρούσας κατάστασης ήταν από το -31 στο -40 ενώ αντίθετα ο υπό-δείκτης προσδοκιών καταγράφει την ίδια χαμηλή τιμή με τον Δεκέμβριο 2020 -51. Πρακτικά αυτό που καταγράφεται είναι σταθερές προσδοκίες, αλλά επιβάρυνσή των οικονομικών των καταναλωτών, κάτι που έχει να κάνει με το αυξημένο κόστος ενέργειας όπως θα φανεί και σε λοιπούς δείκτες.

Αρνητική επίδραση η αύξηση του κόστους ενέργειας

Οι προσδοκίες για τις δαπάνες είναι επίσης αρνητικές και σχετίζονται άμεσα με το αυξημένο κόστος ενέργειας. Το 50% εκτιμά ότι το πρώτο εξάμηνο 2021 οι δαπάνες για λογαριασμούς κοινής ωφέλειας θα είναι αυξημένο. Το 40% θεωρεί ότι θα μείνουν αμετάβλητες και μόλις το 10% εκτιμά ότι θα μειωθούν.

Σχετικά με τις αγορές προϊόντων, το 46% εκτιμά ότι οι δαπάνες το πρώτο εξάμηνο 2021 θα είναι μειωμένες, το 39% ότι θα είναι αμετάβλητες ενώ μόλις το 15% ότι θα είναι αυξημένες. Το ίδιο ισχύει για τις υπηρεσίες (εισιτήρια, εστίαση) για τα οποία επίσης εκτιμάται από το 34% του κοινού μείωση και μόλις 14% αύξηση. Το 53% εκτιμά ότι θα μείνουν αμετάβλητες.

Σχετικά θετική είναι η μέτρηση σε σχέση με τη φορολογία για την οποία το 75% εκτιμά ότι θα μείνει αμετάβλητη, το 20% ότι θα παρουσιάσει μείωση και το 5% αύξηση.

Τα περισσότερα χρήματα σε… λογαριασμούς

Σύμφωνα με τους καταναλωτές, οι δαπάνες για λογαριασμούς αποτελούν με διαφορά την μεγαλύτερη δαπάνη τους ως ποσοστό του εισοδήματος τους. Συγκεκριμένα, αποτελούν το 30% έναντι 25% τον προηγούμενο Δεκέμβριο.

Αντίθετα, μειωμένες είναι οι δαπάνες για αγορές προϊόντων σε σχέση με τον προηγούμενο Δεκέμβριο από 31% σε 26%. Σε σχέση με τις υπόλοιπες κατηγορίες δαπανών, οι δαπάνες για φόρους καταγράφονται αυξημένες, αλλά σε συνήθη για τον μήνα Δεκέμβριο επίπεδα (καθώς τον συγκεκριμένο μήνα γίνονται πληρωμές φόρου εισοδήματος, ΕΝΦΙΑ, τέλη κυκλοφορίας κλπ). Οι υπόλοιπες δαπάνες όπως υπηρεσίες και ενοίκια δεν παρουσιάζουν ουσιαστική μεταβολή.

Δαπάνες στα είδη διατροφής

Στο πλαίσιο της έρευνας του ΣΕΛΠΕ διαπιστώνεται ότι για τις δαπάνες για αγορές προϊόντων που αποτελεί και το κύριο αντικείμενο της μελέτης, μόλις το 26% αντιπροσωπεύουν τις συνολικές δαπάνες.

Η κύρια κατηγορία αγορών όσον αφορά τις δαπάνες είναι τα τρόφιμα και ποτά με ποσοστό 41% με μείωση από 49% το 2020 (περίοδος με Lockdown). Η εστίαση, η οποία είχε ανακάμψει το καλοκαίρι, βρισκόταν στη δεύτερη θέση μαζί με τα είδη ρουχισμού, και το Δεκέμβριο του 2021 υποχωρεί από 11% σε 7%, και τα εισιτήρια ξενοδοχεία από 4% τον Ιούνιο του 2021, τον τρέχον μήνα κινούνται στο 2%. Αντίθετα, αύξηση παρουσιάζουν τα ηλεκτρικά-ηλεκτρονικά είδη από 9% σε 11%, κάτι που αντικατοπτρίζει τις αγορές της περιόδου Black Friday. Στις υπόλοιπες κατηγορίες (έπιπλα, είδη γραφείου, είδη δώρων, φάρμακα, είδη προσωπικής περιποίησης κ.ά.) δεν καταγράφονται μεγάλες διακυμάνσεις.

Σημειώνεται ότι η έρευνα έλαβε χώρα τον Δεκέμβριο του 2021 μέσω πανελλήνιας έρευνας σε δείγμα 859 καταναλωτών. Καταγράφονται ιδιαίτερα ενδιαφέροντα συμπεράσματα και τάσεις σε σχέση με τις αγοραστικές συνήθειες του κοινού από την επίδραση της πανδημίας, ενώ περιλαμβάνει και τον δείκτη καταναλωτικού κλίματος λιανικής.

Το σημερινό ωράριο λειτουργίας

Υπενθυμίζεται ότι το προτεινόμενο ωράριο λειτουργίας των εμπορικών καταστημάτων από τους Εμπορικούς Συλλόγους, για σήμερα, παραμονή Χριστουγέννων, είναι από τις 10 το πρωί έως τις 6 το απόγευμα.

Από την πλευρά του ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων & Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος έχει ανακοινώσει ότι κατά τη διάρκεια των εορτών τα εμπορικά καταστήματα σε όλη τη χώρα θα μπορούν να παραμείνουν ανοικτά, τις καθημερινές από τις 10:00 έως τις 21:00.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ:

Θεσσαλονίκη: Υποτονική η κίνηση στα καταστήματα προπαραμονή των Χριστουγέννων (ΦΩΤΟ)

Έμποροι Θεσσαλονίκης: Ελπίδες για ζέσταμα των ταμείων τους το δώρο Χριστουγέννων

Καταναλωτές: Μειωμένες κατά 20% οι φετινές Χριστουγεννιάτικες αγορές (ΕΡΕΥΝΑ ΣΕΛΠΕ)

Φλώρινα: Δίχως τις Χριστουγεννιάτικες φωτιές αλλά με… «Λευκή Νύχτα»

 

Δείτε τις ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο GRTimes.gr

Ακολουθήστε το GRTimes στο Google News και ενημερωθείτε πριν από όλους

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

go-to-top