Η Λήμνος, στο Βόρειο Αιγαίο, καταγράφει αυξητική τάση στον τουρισμό, ήδη από το 2011 και μετά. Τα τελευταία δυο χρόνια η απευθείας ακτοπλοϊκή σύνδεση από Θεσσαλονίκη (σ.σ. υφίσταται και αεροπορική) έχει βάλει σταθερά τη σφραγίδα των τουριστών της Βόρειας Ελλάδας, δίνοντας ψήφο εμπιστοσύνης στον προορισμό. Φορείς και επαγγελματίες του τουρισμού μιλούν στο GRTimes.gr.

Αποστολή: Ντέπυ Χιωτοπούλου ([email protected])

Σύμφωνα με την ελληνική μυθολογία, η Λήμνος, το όγδοο μεγαλύτερο νησί της Ελλάδας, των 476 τ.χλμ. και των 310 χλμ. ακτών, είναι το νησί του θεού Ήφαιστου. Πρωτεύουσα και κύριο λιμάνι της η Μύρινα, η οποία πήρε το όνομά της από τη σύζυγο του πρώτου βασιλιά του νησιού, του Θόαντα. Ο πληθυσμός της ανέρχεται περί τις 17.000 και οι βασικές ασχολίες των κατοίκων είναι η κτηνοτροφία, η γεωργία, η αλιεία και τα τελευταία χρόνια ο τουρισμός. Το νησί διαθέτει ένα κύριο λιμάνι, αυτό της Μύρινας, το οποίο συνδέεται κατά τους καλοκαιρινούς μήνες με το Λαύριο, την Αλεξανδρούπολη, την Καβάλα, τη Θεσσαλονίκη, τη Μυτιλήνη (σ.σ. με τους τρεις τελευταίους προορισμούς έχει σύνδεση, έστω και μειωμένη και το χειμώνα), ο δε κρατικός διεθνής αερολιμένας της (21 χλμ. από Μύρινα) «Ήφαιστος» συνδέεται με Αθήνα, Θεσσαλονίκη και κατά τους καλοκαιρινούς μήνες με πτήσεις τσάρτερ με Λονδίνο, Βιέννη, Στοκχόλμη, Όσλο, Κοπεγχάγη, Πράγα, Λουμπλιάνα.

Για τη φετινή σεζόν, επιχειρηματίες του νησιού μιλούν για αύξηση της τάξεως έως και 35% σε σχέση με πέρυσι, ανάλογα με την επιχείρηση. Μια αύξηση η οποία ωστόσο παρατηρήθηκε σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, Ιούλιο – Αύγουστο.

«Φέτος το νησί είχε πολύ μεγαλύτερο όγκο κόσμου, μαζεμένο σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, ο Ιούνιος κύλησε χαλαρά και τον Μάιο ήταν ακόμη πιο χαλαρά» δηλώνει στο GRTimes.gr ο Στέλιος Μάντζαρης πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Λήμνου εξηγώντας πως για να γίνει ένας τόπος προορισμός «θα πρέπει να γεμίζει από Μάιο έως Σεπτέμβριο και μετά τον Οκτώβριο να λες έχω ένα επιλεκτικό κοινό». Ο ίδιος τονίζει ότι το νησί θέλει να αναπτυχθεί, ωστόσο δεν υπάρχει η απαραίτητη υποδομή.

«Τι εννοείτε;» ρωτήσαμε τον κ. Μάντζαρη. «Είμαστε σε μια συνεχή φάση ανάπτυξης, γίνεται ένας αγώνας και για συνέργειες και με τις αρχές (Δήμο, Περιφέρεια)» δηλώνει αφήνοντας να εννοηθεί ότι στο κομμάτι των συνεργειών υπάρχει μια καθυστέρηση που οδηγεί σε κάποια «αγκάθια».

Για παράδειγμα, όπως μας εξηγεί ο πρόεδρος της ΕΞΛ, τον χειμώνα το νησί έχει ακτοπλοϊκή σύνδεση με τη Μυτιλήνη -εκεί όπου βρίσκονται όλες οι υπηρεσίες- μόνο δυο φορές την εβδομάδα. Το καλοκαίρι που ο κόσμος πηγαίνει πλέον στη Λήμνο σε μεγάλους όγκους και διοχετεύεται σωστά εντός του νησιού, χρειάζονται καλύτερα καράβια. «Δεν μπορεί να έρχεται από το Λαύριο με ένα καράβι 45 ετών. Από Καβάλα έχουμε 9 προσεγγίσεις, εάν αυτές γίνονταν με ένα τοπικό καράβι, μικρότερο αλλά πιο γρήγορο, θα ήταν πολύ καλύτερα» δηλώνει λέγοντας πως η Καβάλα απέχει 2 ώρες και 15 λεπτά, και με τα πλοία που εκτελούν το δρομολόγιο κάνει 4,5 – 5 ώρες με τις καθυστερήσεις.

Σχετικά με τη σύνδεση από Θεσσαλονίκη, η οποία ξεκίνησε πέρυσι με ταχύπλοο, δυο φορές την εβδομάδα (Τρίτη και Πέμπτη), το τελευταίο δρομολόγιο για φέτος θα πραγματοποιηθεί αύριο Πέμπτη 31 Αυγούστου, ενώ έχει προστεθεί και ένα ακόμη, κάθε Κυριακή, με συμβατικό πλοίο, το οποίο, από 16 Σεπτεμβρίου θα εκτελείται κάθε Σάββατο με το ταξίδι να διαρκεί 5,30 ώρες. Η ακτοπλοϊκή σύνδεση από Θεσσαλονίκη έχει δώσει την τελευταία διετία μια ώθηση στο νησί. Το προτιμούν, κυρίως, οικογένειες αλλά και πολλοί λάτρεις του kite surf, όπου η Λήμνος στο βορειοανατολικό της κομμάτι έχει αναπτύξει σε μεγάλη κλίμακα αυτό το είδος του αθλητικού τουρισμού.

Sold out τα αεροπορικά εισιτήρια – Πρόβλημα και στα ακτοπλοϊκά

Όπως παρατηρούν οι επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στο νησί στον τομέα του τουρισμού, απαιτείται ένας σωστός προγραμματισμός για την ικανοποιητική πρόσβαση στο νησί, δια αέρος και δια θαλάσσης.

«Τι είδαμε φέτος; Από τις 20 Ιουλίου έως τις 6 Αυγούστου δεν υπήρχαν αεροπορικά εισιτήρια, δεν μπορούσε ο κόσμος να έρθει, και ξαφνικά το νησί έκανε “κοιλιά”» επισημαίνει στο GRTimes.gr ο κ. Μάντζαρης. Μας εξηγεί ότι το αεροδρόμιο της Λήμνου έχει τον δεύτερο μεγαλύτερο αεροδιάδρομο στην Ελλάδα, μετά το “Ελ. Βενιζέλος”, δέχεται πτήσεις  από το εξωτερικό (τσάρτερ), ωστόσο χρειάζονται και μεγαλύτερα αεροπλάνα, ούτως ώστε να μπορούν να εξυπηρετούνται τόσο οι ομογενείς από κάθε γωνιά του πλανήτη που επισκέπτονται το νησί – οι λεγόμενοι παραθεριστές- αλλά και οι εκατοντάδες τουρίστες.

«Ήρθε πάρα πολύς κόσμος για τα σπίτια του, οι ομογενείς που ζουν Αυστραλία, Αμερική, Ευρώπη, αλλά και όσοι μένουν μόνιμα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, φέτος ήρθαν όλοι. Ως πρόεδρος των ξενοδόχων με ενδιαφέρει τα ξενοδοχεία να είναι γεμάτα, με ενδιαφέρει να είναι σωστά δομημένο το σύστημα, να “τρέχει” με μια λογική αειφόρου γεμίσματος των καταλυμάτων. Όταν στις 20 Ιουλίου, ξαφνικά έκαναν μια “κοιλιά” προς τα κάτω, κάτι δεν γίνεται σωστά. Πρέπει να υπάρχει οπωσδήποτε ένας σχεδιασμός, να έχει βάση το νησί» τονίζει στο GRTimes.gr ο κ. Μάντζαρης πρόεδρος της ΕΞΛ και εκπρόσωπος Β.Α. Αιγαίου στο Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος (ΞΕΕ).

Προβλήματα στην πρόσβαση των τουριστών, ακτοπλοϊκώς αυτή τη φορά, εντόπισε και ο επιχειρηματίας Μιχάλης Μπουγιούκας και ταμίας στην ΕΞΛ. «Χρειάζεται δουλειά, θέλει κι άλλα δρομολόγια, υπήρξαν ακυρώσεις διότι ο κόσμος δεν έβρισκε θέση για το όχημά του στο πλοίο» δηλώνει στο GRTimes.gr ο κ. Μπουγιούκας ο οποίος δραστηριοποιείται στον Μούδρο, ανατολικά του νησιού, από το 1981, η δε επιχείρηση του πεθερού του υφίσταται από το 1929.

«Πρέπει να γίνει προγραμματισμός, τώρα, για του χρόνου, αλλιώς δεν μπορεί να κυλήσει η όποια ανάπτυξη» τονίζει ο πρόεδρος της ΕΞΛ και ξενοδόχος Στέλιος Μάντζαρης.

Οι επενδύσεις και ο ρόλος των ομογενών

Το νησί της Λήμνου, σχετικά με τη δυναμική φιλοξενίας, διαθέτει 36 ξενοδοχεία, 70 μεγάλες και μικρότερες μονάδες ενοικιαζόμενων δωματίων, καθώς και περίπου 500 κλίνες βραχυχρόνιας μίσθωσης, καταλύματα τα περισσότερα ωστόσο, όπως πληροφορείται το GRTimes.gr, δεν είναι δηλωμένα.

Το νησί προσελκύεται από επενδυτικό ενδιαφέρον, δημιουργούνται νέα καταλύματα, και υπάρχει ανάπτυξη σ’ όλες τις περιοχές, κυρίως σε σημεία αναφοράς, όπως για παράδειγμα στον Εβγάτη, νότια, ο οποίος έχει μια συνεχή ανάπτυξη, αλλά και στον Άγιο Ιωάννη τον Κάσπακα με τη μεγαλύτερη ανοικοδόμηση, σε κοντινή απόσταση από τη Μύρινα, στο Πλατύ στα δυο χλμ. από την πρωτεύουσα κλπ.

Ήδη από πέρυσι τον Ιούλιο, λειτουργεί ένα καινούργιο ξενοδοχείο 4 αστέρων, στο κέντρο της Μύρινας, το οποίο ανήκει σε ομογενή επιχειρηματία που ζει στη Νότια Αφρική και ήδη δραστηριοποιείται στο νησί με ένα ακόμη συγκρότημα δωματίων στην παραλία Πλατύ. Να σημειώσουμε ότι τη διαχείριση του νέου ξενοδοχείου του επιχειρηματία έχει αναλάβει μια νέα εταιρία μάνατζμεντ στον χώρο της φιλοξενίας με έδρα τη Λήμνο.

Άλλη μια επένδυση είναι στο τραπέζι και έχει ήδη συζητηθεί πρόσφατα με το πρότζεκτ να αφορά ξενοδοχειακά, τουριστικά κλπ. Όπως πληροφορείται το GRTimes.gr πίσω από την πιθανή επένδυση είναι ομογενής επιχειρηματίας με καταγωγή από το Κοντοπούλι, ο οποίος ζει στην Ουκρανία. Η εν λόγω επένδυση, εφόσον υλοποιηθεί, θα αναπτυχθεί έξω από το Πλατύ και το ύψος της αγγίζει περίπου τα 170 εκατ. ευρώ.

Επίσης, ξενοδοχειακό πεντάστερο συγκρότημα, λίγο έξω από τη Μύρινα, έχει ήδη περάσει τα τελευταία χρόνια, επίσης σε ομογενή από τη Νότια Αφρική, το οποίο δουλεύει με Νορβηγικό tour operator και πηγαίνει στο νησί Νορβηγούς, Σουηδούς, Δανούς. Είναι δε μέλος ομίλου resorts που ειδικεύονται στον αθλητικό τουρισμό.

«Χρειάζονται επενδυτικά κεφάλαια, χρειάζονται 3-4 μεγάλα ξενοδοχεία, τα οποία θα δώσουν ώθηση στο να προβληθεί το νησί ακόμη περισσότερο» δηλώνει ο επιχειρηματίας εστιάτορας και ξενοδόχος Μιχάλης Μπουγιούκας επισημαίνοντας πως αφενός έχει επιμηκυνθεί η τουριστική σεζόν «από ένα μήνα που ήταν, τώρα πάμε στους τρεις», αφετέρου παρατηρεί ότι οι ρυθμοί ανάπτυξης είναι αργοί.

Από την πλευρά του ο Στέλιος Μάντζαρης, πρόεδρος της ΕΞΛ, επισημαίνει πως «όσο μεγαλώνουν οι όγκοι σε νούμερα, φαίνεται ότι θα γίνονται επενδύσεις». Ο ίδιος στέκεται και στην επένδυση που ξεκίνησε ο πεθερός του, Κώστας Λιάσκας, ένας οραματιστής ο οποίος πίστευε ότι έπρεπε να βοηθήσει τα σύνορά μας, «έβλεπε τη Λήμνο σαν το σύνορο της Ελλάδας αλλά και το σύνορο της Ευρώπης» υπογραμμίζει ο κ. Μάντζαρης. Η επένδυση στο χωριό Βάρος, στο κέντρο της Λήμνου, ξεκίνησε ολοκληρωμένα το 2010, «λειτουργήσαμε σαν opinion leader στο νησί, ερχόμενοι εδώ και με τους ανθρώπους και με τα στελέχη, αν σκεφτείτε ότι είναι μια εταιρία μικρή, όμως το στελεχιακό δυναμικό είναι στημένο όπως θα ήταν σε μια μεγάλη εταιρία» προσθέτει. Σημειώνεται ότι η εν λόγω επένδυση αποτελείται από ένα πεντάστερο ξενοδοχείο με 19 σουίτες και 36 σπίτια διάσπαρτα σε παλιά αρχοντικά του χωριού τα οποία έχουν αναστηλωθεί με απόλυτο σεβασμό στο περιβάλλον και την παράδοση του τόπου.

Το Βάρος το οποίο έχει χαρακτηριστεί ως παραδοσιακός οικισμός, πριν ξεκινήσει η επένδυση στο χωριό, ήταν εντελώς εκτός από τον… χάρτη. «Εμείς όταν ήρθαμε εδώ, ούτε οι ντόπιοι δεν ήξεραν πού είναι το Βάρος» δηλώνει χαρακτηριστικά στο GRTimes.gr ο κ. Μάντζαρης εξηγώντας πως η εν λόγω επένδυση συνεισέφερε στην ανάπτυξη για την περιοχή του Κέρους.

Η ανάπτυξη του Κέρους

Ο όρμος Κέρος βρίσκεται ανατολικά της Λήμνου, σε μια απόσταση περίπου 30 χλμ. από τη Μύρινα, και 8 χλμ. από το αεροδρόμιο «Ήφαιστος». Η περιοχή ανήκει στο δίκτυο Natura 2000, ωστόσο τα τελευταία χρόνια, έχει τεράστια ανάπτυξη και αποτελεί έναν από τους δημοφιλέστερους τόπους για θαλάσσια αθλήματα, κυρίως το kite surf.

Το 2007 δημιουργήθηκε η πρώτη σχολή για kite surf από Θεσσαλονικείς, στη συνέχεια πήγαν και Βούλγαροι, ενώ αυτή τη στιγμή λειτουργούν άλλες τέσσερις σχολές βουλγαρικών συμφερόντων, ενώ από το 2011 και δυο χρόνια αργότερα, που έγινε χώρος για σκηνές αλλά και για glamping, η ανάπτυξη στην περιοχή ήταν ραγδαία.

Το αγοραστικό ενδιαφέρον, κυρίως από Βούλγαρους, είναι έντονο την τελευταία τετραετία, και όπως πληροφορείται το GRTimes.gr ήδη στην περιοχή, φαρμακοβιομήχανος από τη γείτονα αγόρασε ένα ερείπιο, πρώην μαγειρεία του στρατού, επένδυσε 1 εκατ. ευρώ και έχει φτιάξει πολυτελή βίλα.

Και η περιοχή του Κότσινα, σε απόσταση 1,5 χλμ. από το Βάρος, αναπτύσσεται δειλά δειλά,  καθώς αποτελεί τόπο για τους λάτρεις του wind surfing. Ο Θεσσαλονικιός Κώστας Τρευλόπουλος ο οποίος δραστηριοποιείται στο νησί με ενοικιάσεις/επισκευές ποδηλάτων και δραστηριότητες με ποδήλατο, μόλις τον προηγούμενο μήνα άνοιξε ένα καφέ μπαρ στο λιμανάκι. Ο ίδιος ασχολείται με το kite surf από το 2007, ωστόσο επέλεξε να δραστηριοποιηθεί στο χώρο του καφέ/μπαρ, και όχι σε μια ακόμη σχολή.

Η περιοχή στο κεντρικό τμήμα του νησιού, και συγκεκριμένα η Ατσική, αποτελεί τη βάση για εταιρία ενοικίασης αυτοκινήτων και όπως δηλώνει στο GRTimes.gr η Σοφία Σκαφίδα, είναι ένα σημείο, πολύ κοντά στο αεροδρόμιο (2-3 χλμ.) αλλά και στο λιμάνι της Μύρινας (24 χλμ.). Φέτος, «ξέμειναν» από αυτοκίνητα, «διότι ήρθαν όλοι μαζί», οι δε ζημίες σε καθρέπτες και σε λάστιχα είναι ένα φαινόμενο σχεδόν καθημερινό, όπως επισημαίνει.

Οι αγορές στο νησί

Από τις βασικότερες αγορές για το νησί της Λήμνου είναι η ελληνική, και δη, από τη Βόρεια Ελλάδα. Με πτήσεις τσάρτερ φτάνουν από Σουηδία, Νορβηγία, Δανία, Αυστρία, Τσεχία, Σλοβενία, ενώ πολλοί είναι και εκείνοι με τον οδικό τουρισμό, Βούλγαροι, Ρουμάνοι, λιγότερο Σέρβοι, που φτάνουν, μέσω Καβάλας.

Επίσης, στο νησί έχει Βρετανούς, οι οποίοι διαμένουν σε πεντάστερη μονάδα στην παραλία Πλατύ. Το συγκεκριμένο ξενοδοχείο δυναμικής 134 δωματίων διαχειρίζεται εγγλέζικη εταιρία, με το 90% των δωματίων να απορροφάται από τους πελάτες της, ενώ το 10% αφορά ανεξάρτητους πελάτες, κυρίως από την ελληνική αγορά. Όπως αναφέρει στο GRTimes.gr ο γενικός διευθυντής του ξενοδοχείου, επί 30 έτη, Δημήτρης Ματζάρης, είναι πελάτες υψηλού εισοδηματικού επιπέδου, οι οποίοι δεν έχουν τη λογική του «all inclusive», αλλά βγαίνουν στο νησί, ενισχύουν την τοπική οικονομία και μεταξύ άλλων ασχολούνται με θαλάσσια σπορ.

Το νησί επίσης υποδέχεται και πολλούς ομογενείς από Αμερική, Αυστραλία, Κεντρική (Μαλάουι) και Νότια Αφρική και όπως δηλώνει ο πρόεδρος της ΕΞΛ η περίοδος του ANZAC (Σώμα Στρατού Αυστραλίας και Νέας Ζηλανδίας) στη Λήμνο έχει φέρει πιο πολλούς Αυστραλούς. Για την ιστορία, κατά τον Α΄ παγκόσμιο πόλεμο το λιμάνι του Μούδρου χρησιμοποιήθηκε ως βάση των Άγγλων και Γάλλων για την εκστρατεία της Καλλίπολης της Τουρκίας, στην οποία πήραν μέρος στρατεύματα από την Αυστραλία και τη Νέα Ζηλανδία (ANZAC).

Τέλος, να σημειώσουμε ότι στις 3 Μαΐου του 2023, το «παρών» στη Λήμνο έδωσαν η ΠτΔ Κατερίνα Σακελλαροπούλου και ο τότε υπουργός Άμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος οι οποίοι, παρουσία του γενικού κυβερνήτη της Αυστραλίας Ντέιβιντ Χάρλεϋ, θεμελίωσαν στη θέση «Άγιος Παύλος» στον Μούδρο το «ανοιχτό μουσείο», το οποίο θα χρηματοδοτήσει η Αυστραλιανή κυβέρνηση με το ποσό των 4,9 εκατ. δολαρίων και όπως αναφέρθηκε στο GRTimes.gr στόχος είναι να λειτουργήσει τον Απρίλιο του 2024.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Μουσείο Παιδικού Παιχνιδιού & Βιβλίου στη Λήμνο: Συλλογή με 1.000 παιχνίδια που συγκινεί (ΦΩΤΟ)

Νάουσα – 3ο Φεστιβάλ Τρύγου: Οι πρώτες δοκιμές ξινόμαυρου από τη βύθιση φιαλών στο

Ξάνθη: Στη σκιά των πυρκαγιών σε Έβρο και Ροδόπη οι Γιορτές Παλιάς

Λήμνος – Τουρισμός: H ακτοπλοϊκή σύνδεση με Θεσσαλονίκη φέρνει αύξηση από Βόρεια Ελλάδα

Δείτε τις ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο GRTimes.gr

Ακολουθήστε το GRTimes στο Google News και ενημερωθείτε πριν από όλους

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

go-to-top