Σταύρος Ασθενίδης: Η εξυπηρέτηση του πολίτη είναι στο κέντρο της πολιτικής μας στην ΚτΠ (VIDEO)

Σταύρος Ασθενίδης: Η εξυπηρέτηση του πολίτη είναι στο κέντρο της πολιτικής μας στην ΚτΠ (VIDEO)

Στο εντυπωσιακό έργο που έχει υλοποιηθεί την τελευταία τετραετία στο «μέτωπο» της εξ αποστάσεως εξυπηρέτησης του πολίτη, στην απλοποίηση και ψηφιοποίηση διαδικασιών και στην e-διεκπεραίωση συναλλαγών μέσα σε δευτερόλεπτα ή λίγα λεπτά αναφέρεται, μεταξύ άλλων, ο διευθύνων σύμβουλος στην Κοινωνία της Πληροφορίας (ΚτΠ), Σταύρος Ασθενίδης μιλώντας στην εκπομπή «SamTimes» της WebTv του GRTimes.gr και στη δημοσιογράφο Μαρία Σαμολαδά.

Ο κ. Ασθενίδης υπογραμμίζει τη συμβολή του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης και προσωπικά του υπουργού, Κυριάκου Πιερρακάκη γι’ αυτή τη νέα εποχή που ανέτειλε για τον πολίτη ο οποίος πλέον «θεωρεί κεκτημένο» ότι θα κάνει τη δουλειά που θέλει από το κινητό του και δεν θα χρειαστεί να πάει στο γκισέ. Μιλά για τις δράσεις που είναι σε εξέλιξη από την ΚτΠ, αλλά και για τη διαλειτουργικότητα των συστημάτων και υπηρεσιών που έχει επιτευχθεί μέχρι σήμερα με αποτέλεσμα να περάσουμε από την τήρηση ενός αρχείου σαν… «τα διαμάντια του βασιλικού στέμματος της Αγγλίας» στην πολιτική των ανοιχτών δεδομένων του ελληνικού Δημοσίου.

Η Κοινωνία της Πληροφορίας αποτελεί τον βασικό βραχίονα υλοποίησης έργων του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, ενώ -όπως εξηγεί ο κ. Ασθενίδης- οι ψηφιακές υπηρεσίες που δίνονται μέσα από το gov.gr και ανέρχονται σήμερα σε 1.500 σχεδιάστηκαν από την ομάδα του κ. Πιερρακάκη και υλοποιήθηκαν από τους τρεις φορείς του υπουργείου: την ΚτΠ, το ΕΔΥΤΕ (Εθνικό Δίκτυο Υποδομών Τεχνολογίας και Έρευνας) και την ΗΔΙΚΑ.

Η εμβληματική υπηρεσία

Ο σχεδιασμός αυτών των υπηρεσιών ξεκίνησε από τον υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης προτού καν αναλάβει τα καθήκοντά του, ενώ η πανδημία επιτάχυνε την υλοποίησή τους, αλλά και την υιοθέτησή τους από τους τους πολίτες.

«Σε μια άλλη συγκυρία θα μπορούσαν να υπάρχουν αυτές οι υπηρεσίες, αλλά να μην χρησιμοποιούνται», τονίζει ο επικεφαλής της ΚτΠ ο οποίος είναι περήφανος για όλες τις εφαρμογές που συνέβαλαν στην απλοποίηση διαδικασιών και συναλλαγών, η οποία ξεκίνησε με μια «εμβληματική υπηρεσία για τη ζωή», δηλαδή την πράξη γέννησης. «Παλαιότερα έπρεπε ο γονιός να πάρει τα χαρτιά, να πάει στο Ληξιαρχείο, να πάει σε ασφαλιστικό φορέα και να χάσει 4-5 μέρες για να δηλώσει την έλευση του παιδιού του. Τώρα γίνεται αυτόματα στο Μαιευτήριο», λέει χαρακτηριστικά.

Καταγραφή για πρώτη φορά

Ο κ. Ασθενίδης είναι αισιόδοξος για την περαιτέρω πάταξη της γραφειοκρατίας, καθώς αυτή τη στιγμή το υπουργείο έχει αναλάβει δράσεις κομβικής σημασίας όπως το εθνικό πρόγραμμα απλούστευσης διαδικασιών που ήδη «τρέχει» και καταγράφει -για πρώτη φορά- τις χιλιάδες διαδικασίες του ελληνικού Δημοσίου οι οποίες αφορούν συναλλαγές με τον πολίτη. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα «να απλουστευθούν πολύ οι διαδικασίες και η ζωή μας. Και απαντά στην κριτική που γίνεται ότι απλά ψηφιοποιούμε τη γραφειοκρατία».

Όπως τονίζει ο ίδιος, στόχος της ΚτΠ και του υπουργείου είναι «να φέρνουμε στο κέντρο της υπηρεσίας την εξυπηρέτηση πολίτη: Πώς θα απλουστεύσουμε και πώς θα κάνουμε καλύτερη τη ζωή του».

Το συγκεκριμένο πρόγραμμα υλοποιείται εδώ και ένα χρόνο και ήδη οι πολίτες βλέπουν τα πρώτα αποτελέσματα. Για παράδειγμα, «αν θέλετε να μεταβιβάσετε αυτοκίνητο και γράψετε στο διαδίκτυο ‘’διαδικασία μεταβίβασης αυτοκίνητου’’ θα σας οδηγήσει στο σάιτ του προγράμματος απλούστευσης διαδικασιών όπου καταγράφονται όλα τα βήματα που πρέπει να κάνετε. Αργότερα θα απλουστευθεί και θα γίνει ψηφιακή».

Τα… διαμάντια του στέμματος

Τίποτα από όλα αυτό δεν θα είχε γίνει αν δεν είχε επιτευχθεί η διαλειτουργικότητα των συστημάτων μεταξύ των υπηρεσιών. «Για να δοθεί μια υπηρεσία στον πολίτη ψηφιακά -όπως η έκδοση ψηφιακού πιστοποιητικού- θα πρέπει να “μιλήσουν” μεταξύ τους τρεις, τέσσερις ή πέντε υπηρεσίες, να διακινηθούν κάποια έγραφα κι εσείς να πάρετε το αποτέλεσμα στο mail ή στο κινητό. Όλα αυτά γίνονται με τη διαλειτουργικότητα, ενώ παλαιότερα κάθε φορέας είχε ένα κλειστό σύστημα πληροφορικής και τηρούσε τα δεδομένα σαν θησαυρό. Ο υπάλληλος κρατούσε το αρχείο σαν τα… διαμάντια του βασιλικού στέμματος της Αγγλίας. Τώρα υπάρχει η πολιτική των ανοιχτών δεδομένων του ελληνικού δημοσίου τα οποία πλέον ψηφιοποιούνται», τονίζει ο κ. Ασθενίδης.

Στο top5 παγκοσμίως το σύστημα εμβολιασμού

Όσο για το μεγαλύτερο έργο για το οποίο ο ίδιος είναι περήφανος, αυτό αφορά στην αντιμετώπιση της πανδημίας. «Ήταν μια πολύ δύσκολη και πρωτόγνωρη κατάσταση και νομίζω ότι καταφέραμε κάτι πολύ σημαντικό για τη χώρα. Δημιουργήθηκε ένα από τα καλύτερα -παγκοσμίως- συστήματα εμβολιασμού το οποίο έχει αξιολογηθεί από παγκόσμιους οργανισμούς ως ένα από τα top5».

Η ΚτΠ είχε αναλάβει το κομμάτι των logistics στα εμβόλια, τα ψηφιακά ραντεβού, το στήσιμο των εμβολιαστικών κέντρων. «Η προσπάθεια έδειξε πως όταν το ελληνικό δημόσιο θέλει να αντιμετωπίσει κάτι, μπορούν να συνεργαστούν υπουργεία και φορείς μεταξύ τους», τονίζει ο κ. Ασθενίδης, ενώ ερωτηθείς εάν η πλατφόρμα εμβολισμών θα παραμείνει ανοιχτή απάντησε: «Ο εμβολιασμός είναι εδώ για να μείνει. Γιατί ο ιός μένει άρα το πρόγραμμα θα εφαρμοστεί».

Ψηφιοποίηση στην Υγεία και στη Δικαιοσύνη

Ο διευθύνων σύμβουλος της ΚτΠ αναφέρεται, επίσης, στις δράσεις που υλοποιούνται ή είναι υπό σχεδιασμό αυτή την περίοδο. Μια από τις μεγαλύτερες μεταρρυθμίσεις αφορά στον χώρο της υγείας. Το myhealth θα εξελιχθεί σε ιατρικό φάκελο ασθενούς, ενώ προχωρά η ψηφιοποίηση των αρχείων υγείας των νοσοκομείων. Ο συγκεκριμένος διαγωνισμός ύψους 140 εκατ. ευρώ ήδη τρέχει και χρηματοδοτείται από Ταμείο Ανάκαμψης.
Ιδιαίτερη μνεία κάνει ο κ. Ασθενίδης στις δράσεις που αφορούν στη διευκόλυνση της επιχειρηματικότητας μέσω του gov.gr, αλλά και της ψηφιοποίησης της Δικαιοσύνης με στόχο της ταχύτερη απονομή της. Σε αυτήν θα συμβάλουν, μεταξύ άλλων, διαδικασίες όπως η ψηφιοποίηση των αρχείων των δικαστηρίων αλλά και τηλεδίκες. Στο συγκεκριμένο έργο θα κατευθυνθούν 4,9 δισ. Ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Δεν μπορούμε να γυρίσουμε πίσω

Ο κ. Ασθενίδης εκτιμά πως τα έργα που είναι σε εξέλιξη δεν θα επηρεαστούν από μια ενδεχόμενη αλλαγή κυβέρνησης. «Δύσκολα μια επόμενη κυβέρνηση μπορεί να σταματήσει αυτή την προσπάθεια». Όμως, «μπορεί να σταματήσει τον σχεδιασμό», αν και η ΚτΠ έχει πολύ δουλειά να κάνει ακόμα στο ζήτημα της εξυπηρέτησης των πολιτών.

«Ο πολίτης θεωρεί κεκτημένο να κάνει τη δουλειά του από το κινητό, να μην χρειαστεί να πάει στον γκισέ. Δεν μπορούμε να γυρίσουμε πίσω. Πρέπει να δώσουμε κι άλλα», λέει χαρακτηριστικά και καταθέτει δική του εμπειρία συναλλαγής με υπηρεσία του ΕΦΚΑ πριν και μετά το gov.gr, ενώ κάνει και έναν μίνι απολογισμό των επιτευγμάτων της ΚτΠ μετά το 2019 όταν ο ίδιος και η ηγεσία του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης παρέλαβαν μια ουσιαστικά ανενεργή υπηρεσία η οποία έχει συμπληρώσει 22 χρόνια από την ίδρυσή της.

Η πρόκληση να «αναστήσουμε» την ΚτΠ

«Τα τελευταία χρόνια, προτού αναλάβουμε, η ΚτΠ ήταν λίγο ανενεργή. Ήταν δυσχερής η οικονομική θέση λόγω μνημονίων, πολλά στελέχη είχαν αποχωρήσει και πήγαν στον ιδιωτικό τομέα, ενώ δεν υπήρχαν έργα πληροφορικής σε εξέλιξη». Όπως λέει ο κ. Ασθενίδης, δεν μπορεί κανείς να αισθάνεται υπερήφανος για την περίοδο από το 2014 έως το 2019, για τις καθυστερήσεις, αλλά και για τα πολλά έργα που ακυρώθηκαν και έμειναν στα χαρτιά.

«Όταν αναλάβαμε ως διοίκηση είχαμε μια μεγάλη πρόκληση: να “αναστήσουμε” αυτή την υπηρεσία», τονίζει ο επικεφαλής του επιτελικού βραχίονα υποστήριξης υλοποίησης έργων Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΤΠΕ) στον δημόσιο τομέα.

Και υπογραμμίζει τη σημαντική βοήθεια του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης και του κ. Περρακάκη «ο οποίος μας εμπιστεύθηκε». Η ΚτΠ προχώρησε στον δικό της μετασχηματισμό, τα στελέχη της έχουν αυξηθεί από 55 σε 230 και μεταφέρθηκε σε νέες εγκαταστάσεις. Η ΚτΠ είναι πλέον paperless, καθώς κατήργησε τη διακίνηση εγγράφων, ενώ έχει μεριμνήσει και για την ασφάλεια των συστημάτων. Έτσι σήμερα μπορεί να διαχειρίζεται 110 συμβάσεις του 1,7 δισ. ευρώ, ενώ έως το έλος του 2023 έρχονται άλλοι 50 διαγωνισμοί που αφορούν στο Ταμείο Ανάκαμψης και προσεγγίζουν 700-800 εκατ. ευρώ. Πέντε χρόνια πριν, η ΚτΠ μπορούσε να διαχειριστεί 20 συμβάσεις των 500 εκατ. ευρώ».

Δεν έχει ξαναγίνει…

Η ΚτΠ διαχειρίστηκε τα τελευταία χρόνια και πολλές δράσεις που αφορούν στην οικονομική ενίσχυση των πολιτών, όπως το market pass, το fuel pass και το power pass. Μάλιστα η διαδικασία για το market pass ήταν έτοιμη μέσα σε δύο μήνες κάτι που «δεν έχει ξαναγίνει στο ελληνικό Δημόσιο».

Μιλώντας για τους επόμενους στόχους του ο κ. Ασθενίδης τονίζει, μεταξύ άλλων, πως «θα είμαι ευτυχής να υλοποιηθούν οι σχεδιασμοί μας και να γίνονται αποδεκτά από τους πολίτες όλα αυτά που θα πάνε τη χώρα λίγο παρακάτω», κάνοντας ιδιαίτερη αναφορά και στην εφαρμογή της τηλεϊατρικής για απομακρυσμένες περιοχές.

Τέλος, αναφέρεται στην κυβερνοασφάλεια αλλά και στα ζητήματα που ανακύπτουν με την τεχνητή νοημοσύνη.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Ν. Γιατρομανωλάκης: Θεωρώ ότι υπάρχουν πολλοί τρόποι να προσφέρει κανείς (VIDEO)

Στάθης Ρούσσος: «Μίλα με τον λογιστή σου», η φράση που έχει πει καθένας από εμάς τουλάχιστον μία φορά στη ζωή του (VIDEO)

Ζωή Κωνσταντοπούλου: Θέλουμε μια Βουλή με πολλές Ζωές μέσα! (VIDEO)

Κώστας Ζουράρις: Ο ΠΑΟΚ είναι ο ορισμός της αθανασίας! (VIDEO)

Στέλιος Κούλογλου: Κατέρρευσε ο μύθος του αποτελεσματικού διαχειριστή Μητσοτάκη (VIDEO)

Στέλιος Κυμπουρόπουλος: Το πρόβλημα δεν είναι η αναπηρία αλλά το πώς αντιμετωπίζεται η διαφορετικότητα (VIDEO)

Pfizer: Σε εξέλιξη το πλάνο στελέχωσης του νέου παγκόσμιου Τμήματος για την ασφάλεια φαρμάκων στη Θεσσαλονίκη

Γ. Μασούτης: Είμαστε ικανοποιημένοι με λιγότερα κέρδη – Θέλουμε να βοηθήσουμε την κοινωνία σε αυτή τη δύσκολη περίοδο (VIDEO-ΦΩΤΟ)

Γ. Βοϊδονικόλας: Στο Beverly Hills ο  Έλληνας γιατρός που διαπρέπει στις μεταμοσχεύσεις (ΦΩΤΟ – VIDEO) 

Τηγανητές πατάτες στο Διάστημα με «σφραγίδα» ΑΠΘ – Το GRTimes στην «καρδιά» του Τμήματος Χημείας με «ξεναγό» τον Θ. Καραπάντσιο (VIDEO)

Λουκία Σαράντη: Θέλουμε να είμαστε χρήσιμοι και προς την κοινωνία και προς τα μέλη μας (VIDEO-ΦΩΤΟ)

Άννα Μισέλ Ασημακοπούλου: «Number one» η Ελλάδα στο ενεργειακό πακέτο μέτρων (VIDEO)

Ν. Μηταράκης: Εργαλειοποιούν τις νησίδες επειδή ο φράχτης στον Έβρο δεν μπορεί να παραβιαστεί (VIDEO)

Μ. Συρεγγέλα: Πρέπει να εφαρμόσουμε την ισότητα παντού και να αποφύγουμε τα στερεότυπα (VIDEO)

Στ. Πέτσας: Πιστεύω σε ένα πολύ πιο φωτεινό μέλλον για την αυτοδιοίκηση (VIDEO)

Ellen Germain: Άρρηκτα συνυφασμένες η εβραϊκή και η ελληνική ιστορία στη Θεσσαλονίκη (VIDEO)

Π. Τσακλόγλου: Νέα οικονομική κρίση αν ξαναγυρίσουμε στη λογική του λεφτόδενδρου (VIDEO)

Jeff Lansdale: Ο καλύτερος καθηγητής είναι η Φύση (VIDEO)

 

 

 

 

 

 

Δείτε τις ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο GRTimes.gr

Ακολουθήστε το GRTimes στο Google News και ενημερωθείτε πριν από όλους

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

go-to-top